فناوری جدید اندازه‌گیری فشار خون با استفاده از دوربین سلفی گوشی!

یک تکنولوژی جدید با نام ثبت تصاویر اپتیکال ترنس‌درمال می‌تواند گوشی شما را تبدیل به یک دستگاه دقیق اندازه‌گیری فشار خون کند.

0

دانشگاه تورنتو یک تیم تحقیقاتی را تشکیل داده تا شیوه‌های جدیدی برای اندازه‌گیری فشار خون را تهیه کنند. این دانشگاه سیستمی را با نام ثبت تصاویر اپتیکال ترنس‌درمال طراحی کرده که تا 95 درصد دقت عمل دارد. این سیستم به زودی اپلیکیشن خود را هم دریافت خواهد کرد.

این سیستم چگونه موفق به اندازه‌گیری فشار خون شده؟

با توجه به اینکه گوشی‌های ما قدرت پردازش قوی دارند، عجیب نیست که محققین در تلاش باشند که آن‌ها را به ابزاری پزشکی تبدیل کنند. این سیستم یک ویدیو از صورت شما تهیه خواهد کرد و سپس از طریق این ویدیو، فشار خون شما را می‌سنجد.

پیشرفت تکنولوژی باعث شده که عملیات‌ها و آزمایشات پزشکی ساده‌تر شوند. حتی یک نوآوری تازه به شما اجازه می‌دهد که سلول‌های قرمز خون را با استفاده از دوربین و فلش خود اندازه‌گیری کنید. فشار خون و اندازه‌گیری آن هم آزمایشی است که همه یک بار در زندگی آن را انجام می‌دهند. ابزار این آزمایش مدرن شده اما همچنان نیازمند بستن یک دستگاه بادشونده دور دست است.

یک شرکت چندی پیش با استفاده از یک قاب گوشی فشار خون را اندازه می‌گرفت. تنها لازم بود که انگشت خود را به سنسور در این قاب بچسبانید. سیستم با همین لمس می‌توانست آماری دقیق به شما ارائه دهد. اما تکنولوژی دانشگاه تورنتو یک قدم فراتر است.

برای استفاده از این تکنولوژی لازم است که یک ویدیو 30 ثانیه‌ای از صورت خود ثبت کنید. محققین این دانشگاه به صورت اتفاقی به این تکنولوژی دست پیدا کردند. این تیم ابتدا قصد داشت که یک سیستم دروغ‌سنج طراحی کند و به جای آن به چنین سیستمی رسید.

سنسورهای اپتیکال گوشی فشار خون را می‌سنجند

اندازه‌گیری فشار خون

محققین متوجه شدند که سنسورهای اپتیکال یک گوش برای اندازه‌گیری فشار خون کافی است. این سنسورهای نور قرمزی که از چهره پخش می‌شوند را جذب می‌کنند. هموگلوبین زیر پوست این نور قرمز را ایجاد می‌کند. اگر الگوریتم سالم و درستی در جریان باشد، می‌توان به شکل کاملا دقیقی فشار خون را سنجید.

الگوریتمی که توسط این تیم منتشر شده، 95 درصد دقت عمل دارد. با این حال، این سیستم همچنان محدودیت‌های مشخصی دارد که پیش از عرضه باید آن‌ها از بین بروند.

اشخاصی که توسط این اپلیکیشن تست شده‌اند، عموما فشار خونی معمولی داشتند. به همین خاطر ممکن است که این سیستم دچار خطاهایی در آینده شود. محققین پیشنهاد داده‌اند که موارد آزمایشی گسترده‌تری به این برنامه وارد شوند و فشار خون‌های بالا و پایین‌تری در اپلیکیشن گنجانده شود.

برای بهتر شدن اپلیکیشن و قابل استفاده کردن آن، باید با افرادی که فشار خون بالا دارند ارتباط برقرار کنیم و از آن‌ها داده جذب کنیم. این کار بسیار سخت است، چون اکثر این افراد دارو مصرف می‌کنند. از نظر اخلاقی نمی‌توانیم به این افراد بگوییم که دارو خود ر قطع کنند. اما هر چند وقت یک بار، ما افرادی را می‌بینیم که فشار خون بالایی دارند و از آن‌ها آزمایش می‌گیریم.

چنین سیستم‌هایی با رنگ پوست هم مشکل دارند. مدتی پیش حتی اشاره کردیم که برخی ابزار تندرستی با رنگ پوست تیره مشکل داشتند. افرادی که در آزمایشات این تحقیقات شرکت کردند، همگی رگه آسیای شرقی یا اروپایی داشتند. به همین خاطر مشخص نیست که اندازه‌گیری فشار خون برای افرادی که پوست تیره دارند چگونه انجام خواهد شد. محققین می‌گویند مشکلی وجود نخواهد داشت، اما باید موارد آزمایشی نژادی هم افزایش پیدا کند تا نتایج قابل تایید باشند.

این محققین، فعلا یک اپلیکیشن ساده با نام Anura عرضه کرده‌اند که فقط ضربان قلب را به شما اطلاع می‌دهد. به زودی نسخه فشارسنج این اپلیکیشن در چین عرضه خواهد شد.

 

منبع NewAtlas
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.