رزبری پای 4 معرفی شد؛ پردازنده سریعتر و بالاخره نمایش ویدیو 4K

شرکت رزبری‌پای به تازگی از Raspberry Pi 4 به عنوان نسل چهارم مینی کامپیوتر خود رونمایی کرد که حالا به لطف تراشه جدید، سرانجام از نمایشگرهای 4K پشتیبانی می‌کند.

0

پس از حدود سه سال و نیم از زمان عرضه نسل سوم مینی کامپیوتر رزبری پای، رزبری پای 4 در حالی از راه می‌رسد که کماکان برچسب قیمتی 33 یورویی نسل‌های قبلی را یدک می‌کشد، با این حال دارای یک تراشه بسیار قدرتمندتر است.

شرکت رزبری‌پای توانسته با عرضه بورد‌های رزبری‌پای تجربه جدیدی را برای علاقه‌مندان کامپیوتر به ارمغان بیاورد، بورد‌های رزبری پای برای پروژه‌های درسی و تجربه‌های فردی بسیار مناسب است، در کنار کارایی، این کیت‌ها قیمت کمی دارند و همین امر باعث محبوبیت آن‌ها شده است.

بر این اساس رزبری پای 4 همچنان توانسته خصلت ابعاد بسیار کم حجم را حفظ کند، در حالی که تعداد درگاه‌های ورودی افزایش یافته و از تراشه و حافظه‌های جدیدتر در آن استفاده شده است.

رزبری پای 4

مشخصات فنی رزبری پای 4 | Raspberry Pi 4

اولین ارتقا اساسی رزبری پای 4، تجهیز به پردازنده Broadcom’s BCM2711 شامل چهار هسته ARM Cortex-A72 با سرعت 1.5 گیگاهرتز می‌شود. لازم به یادآوری است که رزبری پای 3 از چیپست چهار هسته Cortex-A53 با کلاک فرکانس 1.2 گیگاهرتز قدرت گرفته است.

این مینی کامپیوتر جدید دارای دو پورت میکرو HDMI هست که هر دو آن‌ها از نمایش 4k در 60 فریم بر ثانیه یا 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. به لطف تراشه جدید، این سیستم اکنون دارای خروجی گرافیکی OpenGL ES 3.0 یا امکان نمایش تصاویر 4K بر روی دو نمایشگر با کدک HEVC/H.265 است.

دیگر ویژگی رزبری پای 4 تجهیز به دو گیگابایت حافظه رم است. در این بخش نیز علاوه بر ارتقا دو برابر میزان حافظه رم نسبت به رزبری پای 3، از سری LPDDR4 نیز در مدل جدید استفاده شده که کارایی دستگاه را دو چندان می‌کند. البته بد نیست که بدانید مدل مجهز به 4 گیگابایت حافظه رم نیز قابل سفارش است که البته قیمت آن 20 یورو بیشتر از مدل پیش‌فرض خواهد بود.

مدیرعامل رزبری پای: چشم انداز ساخت Raspberry Pi 4، ارائه یک پی‎سی همه فن حریم است که برای همه قابل دسترس باشد. با ارائه یک عملکرد درست برای اکثر کاربران، ما توانستیم این ایده را در محصولی با حدود یک دهم هزینه یک رایانه رومیزی سنتی انجام دهیم.

در بخش ارتباطات نیز شاهد ارتقا عملکرد Raspberry Pi 4 هستیم، طوری که اکنون در این محصول از دو خروجی یواس‌بی 3.0، درگاه شارژ از نوع یواس‌بی_سی، بلوتوث نسخه 5 و  پورت Ethernet استفاده شده است که امکان تبادل اطلاعات با سرعت گیگابیتی را به ارمغان می‌آورد.

دیگر تغییر اساسی این دستگاه مربوط به حذف پورت استاندارد HDMI و جایگزینی‌اش با دو پورت HDMI mini است که از طریق آن‌ها قادر خواهید بود دو خروجی 4K با نرخ رفرش 60 فریم بر ثانیه داشته باشید. از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌توان به حفظ جک 3.5 میلی متری صدا با قابلیت پشتیبانی از فناوری استریو و درگاه 40 پین GPIO برای توسعه دادن سخت افزاری‎های کوچک اشاره کرد.

رزبری پای 4 | Raspberry Pi 4

رزبری‌ پای جدید، سیستم‌عامل اختصاصی رزبری‌پای را به راحتی اجرا می‌کند، این سیستم‌عامل یکی از توزیع‌های گنو/لینوکس است که به صورت اختصاصی برای بورد‌های این بنیاد طراحی شده است، به این ترتیب اجرای اپلیکیشن‌هایی نظیر Scratch، Minecraft و Sonic Pi با رزبری‌پای زیرو به راحتی انجام می‌شود. همچنین مدل جدید به راحتی قادر به اجرای بازی‎های کنسول پلی‌استیشن 1، سگا و Nintendo 64 خواهد بود.

در کنار نسل چهارم مینی پی‎سی رزبری پای، یک پک تکمیل کننده شامل کارت حافظه میکرو اس‎دی، موس، کیبورد، منبع تغذیه و کابل‎های اتصال به سیستم هم ارائه می‌شود که تنها 105 یورو قیمت گذاری شده است. Raspberry Pi 4 از امروز با قیمت 43 یورویی برای مدل مجهز به 2 گیگابایت حافظه رم، از طریق دو خرده فروشی آنلاین OKdo و element14 قابل سفارش است.

 

منبع venturebeat
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.