هوش مصنوعی ادوبی حالا قادر به تشخیص خودکار و دقیق چهره‌های فتوشاپی است!

جهان به طور فزاینده‌ای با پخش فیلم ها و تصاویر جعلی روبرو است و حالا ادوبی(Adobe)به عنوان برندی که همواره نام محصول فتوشاپ آن برای تصاویر ویرایش شده و جعلی بکار گرفته شده از تلاش‌های انجام شده برای شناسایی این تصاویر گزارش داده است.

0

شرکت ادوبی از نتایج تحقیقات جدید خود با مشارکت و همکاری دانشمندان دانشگاه UC Berkeley در مورد استفاده از فناوری یادگیری ماشینی در تشخیص خودکار تصاویر فتوشاپی و دستکاری شده از چهره افراد خبر داده است.

این گزارش جدید ادوبی از افزایش تلاش‌های این شرکت برای  مشارکت در خصوص شناسایی این مشکلات که گریبانگیر جوامع شده است خبر دارد. این شرکت سال گذشته نیز از نتیجه تلاش خود در ایجاد یک ابزار هوش مصنوعی برای شناسایی و تشخیص تصاویر ویرایش شده از قبیل حذف، کپی کردن و تغییر حالت اشیاء در آنها خبر داده بود.

الگوریتم جدید ادوبی برای تشخیص چهره‌های فتوشاپی تا 99 درصد موارد درست عمل می‌کند!

شرکت ادوبی اعلام کرده که هیچ برنامه فوری و عجله‌ای برای عرضه این ابزار به عنوان یک محصول تجاری ندارد اما یک سخنگوی شرکت ادوبی در گفتگو با وب‌سایت ورج اعلام کرده که این ابزار جدید ادوبی در واقع تنها یکی از تلاش‌های فراوان صورت گرفته در این شرکت برای شناسایی بهتر تصویر، ویدئو، صدا و سند دستکاری شده است.

شرکت ادوبی در یک پست در وبلاگ رسمی خود اعلام کرده است که «در حالی که ما به تاثیر ایجاد شده توسط فتوشاپ و سایر ابزار‌های خلاقانه ادوبی در جهان افتخار می‌کنیم، ما همچنین پیامدهای اخلاقی تکنولوژی را به رسمیت می‌شناسیم. »،«محتوای جعلی یک مسئله جدی و فزاینده است».

این ابزار جدید هوش مصنوعی ادوبی به طور خاص برای شناسایی نقاطی که با ابزار Liquify فتوشاپ ویرایش شده، طراحی شده است، که معمولا برای تنظیم شکل چهره‌ها و تغییر شکل صورت استفاده می‌شود. ادوبی ادعاکرده است که تاثیر این ابزار فتوشاپ [Liquify] می‌تواند ظریف و نامحسوس باشد و این باعث می‌شود که یک آزمون جذاب برای شناسایی تغییرات صورت گرفته در چهره برای این ابزار جدید ادوبی باشد.

برای ساخت این برنامه، مهندسان ادوبی یک شبکه عصبی را در یک پایگاه داده از چهره‌های مرتبط به هم آموزش دادند که حاوی تصاویر قبل و بعد از ویرایش آنها با استفاده از ابزار Liquify بود. الگوریتم به دست آمده به طور شگفت‌انگیری موثر بود.

هنگامی که برای آزمایش این الگوریتم، از داوطلبان انسان و این ابزار خواسته شد تا در میان تصاویر موجود، تصاویر دستکاری شده را شناسایی کنند، داوطلبان انسان 53 درصد و الگوریتم ادوبی 99 درصد از انتخاب‌ها را درست انجام داده بود!

نکته جالب اینکه این ابزار جدید ادوبی حتی می‌تواند راه بازگشت تصویر دستکاری شده به نسخه اصلی آن را نشان دهد!  هر چند نتیجه این فرایند هنوز چندان امیدوارکننده نبوده است.

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اعتماد کردن به اطلاعات دیجیتالی که مصرف می‌کنیم سخت‌تر می‌شود

ریچارد ژانگ محقق شرکت ادوبی که در این تحقیق فعالیت بسیاری داشته در پستی در وبلاگ ادوبی در خصوص این پروژه می‌گوید: ایده یک دکمه ابطال (undo) برای بازگرداندن ویرایش‌های ایجاد شده بر روی یک تصویر همچنان بسیار با واقعی شدن فاصله دارد اما ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اعتماد کردن به اطلاعات دیجیتالی که مصرف می‌کنیم سخت‌تر می‌شود، و من مشتاقانه منتظر تحقیقات بیشتر در این زمینه هستم.

محققان درگیر در این پروژه گفته‌اند که این کار اولین کار از این نوع بود که برای شناسایی ویرایش‌های انجام شده بر روی صورت طراحی شده و یک گام مهم برای ایجاد ابزارهایی است که می‌تواند تغییرات پیچیده‌ای از جمله دستکاری‌های صورت گرفته بر روی بدن و ویرایش‌های فوتومتریک مانند صاف کردن پوست را شناسایی کند.

در حالی که این تحقیق امیدوارکننده است، اما مطمئنا ابزارهایی مانند این، نمی‌توانند در متوقف کردن سیل اثرات مضر محتواهای دستکاری شده به صورت چشمگیر موثر باشند. همانطور که بارها دیده‌ایم که اگر چه پس از انتشار اخبار جعلی، حتی اگر محتوای آن آشکارا نادرست باشد یا حتی به سرعت تکذیب شود اما باز هم در شبکه‌های اجتماعی به طور باورپذیری بدر میان کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. دانستن اینکه یک چیز جعلی است، تنها نیمی از راه پیش روست، اما حداقل آغاز راه است.

منبع TheVerge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.