اپل داشبورد macOS را با آپدیت کاتالینا برای همیشه حذف خواهد کرد

شواهد و گزارش‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که داشبورد محبوب سیستم عامل macOS اپل خیلی بی سر و صدا و با ارائه آپدیت جدید مک او اس کاتالینا این شرکت حذف خواهد شد.

0

اپل در کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان WWDC19 و هنگام معرفی آپدیت macOS Catalina هیچ اشاره‌ای به حذف داشبورد مک او اس نکرد و حالا وب‌سایت‌هایی مانند Appleosophy و بعد از آن وب‌سایت MacRumors از حذف این ویژگی در آپدیت بعدی سیستم عامل مک او اس خبر دادند.

ویژگی داشبورد سیستم عامل مک او اس 14 سال پیش و در جریان معرفی آپدیت Mac OS X 10.4 Tiger در سال 2005 معرفی شد و آخرین باری که رنگ آپدیت به خود دیده بود در سال 2011 و در جریان معرفی آپدیت OS X 10.7 Lion بود.

اپ داشبورد ابتدا مفهوم ویجت را به سیستم عامل دسکتاپ اپل معرفی کرد و حالا بیش از یک دهه است که به بخشی از ویژگی‌های طراحی سیستم عامل OS X اپل تبدیل شده است. به طور خاص، داشبورد مک او اس بخاطر قابلیت و ویژگی یادداشت چسبان روی صفحه دسکتاپ شناخته شد و رویکرد کلی اسکوئومورفیک آن با تاکید بیشتر بر ساعت، آمار سهام و ویجت ماشین حساب، یک فلسفه طراحی به حساب می‌آمد که پایه و اساس اولین نسخه سیستم عامل iOS نیز بود که چند سال پس از عرضه آپدیت OS X Tiger عرضه شد.

اگرچه اپل در سال 2013 و با عرضه iOS 7 این فلسفه طراحی واقع‌گرایانه و اسکوئومورفیک را برای یک طراحی فلت اغواگرانه و مدرن‌تر که احتمالا دوباره به نوع نگاه دسکتاپ و احساس آن بازمی‌گردد، کنار گذاشت.

حذف اپ داشبورد مک او اس از سال 2011 آغاز شده است!

همانطور که اشاره کردیم از سال 2011 اپ داشبورد مک او اس اپل رنگ آپدیت به خود ندیده بود اگرچه به فرم‌ها و شکل‌های مختلفی قرار گرفته بود اما رابط کاربری داشبورد و طراحی ویجت‌های آن به‌روزرسانی نشده بود و نوعی نگاه آناکرونیسم از سوی اپل نسبت به اپ داشبورد احساس می‌شد که بر اساس این نگاه ارزش هر چیزی مطابق با ارزش‌های زمان فعلی آن ارزیابی می‌شود.

اپل در آپدیت OS X 10.10 Yosemite اپ داشبورد را از حالت نصب پیش‌نصب خارج اما کاربران همچنان قادر به فعال کردن آن بودند و حالا در مک او اس کاتالینا کاملا آن را غیرفعال و حذف کرده است.

حذف اپ داشبورد مک او اس

وب‌سایت Appleosophy برای فعال کردن آن حتی از طریق بخش ترمینال مک او اس تلاش‌های را انجام داده اما بی‌نتیجه مانده است همچنین در بخش موسوم به لانچ‌پد آپدیت مک او اس کاتالینا آیکون داشبورد به صورت یک علامت سوال دیده می‌شود که نشان می‌دهد داشبورد مک او اس اپل مانند آیتونز اپل حذف شده اما با این تفاوت که اپل پایان عمر آیتونز را اعلام کرد اما اپ داشبورد مک او اس کاملا بی‌سر و صدا قربانی شد!

راه چاره چیست؟

حذف اپ داشبورد مک او اس از آنجا آب می‌خورد که احتمالااپل این اطمینان را داشته که کاربران اندکی از قابلیت داشبورد این سیستم عامل استفاده می‌کنند و چندین سال است که اپل بسیاری از این ویژگی‌ها و قابلیت‌های ویجت‌های داشبورد را از طریق بخش اعلان مک او اس در اختیار کاربران قرار داده بود که از آیکون گوشه سمت راست بالای نمایشگر و همچنین کلیدهای میانبر و جسچرهای ترک‌پد لپ‌تاپ‌های اپل قابل دسترسی است.

در عین حال بخشی در اپ استور اپل برای ویجت‌های مرکز اعلان وجود دارد که می‌توانید به برخی از آنها و به طور مثال اپ Todoist دسترسی پیدا کنید.

اگرچه حتی بسیار کم احتمال می‌رود اپل قابلیت و یا ویژگی مشابه داشبورد را تا زمان عرضه نهایی مک او اس کاتالینا به آن اضافه کند اما به هر حال تاریخچه نرم‌افزار به اپ داشبورد به عنوان قابلیتی به یادماندنی در تاریخ OS X به خصوص در سال‌های پیشرفت و تحول پسا آی‌پاد اپل و یک یادآوری از چگونگی طراحی نرم افزار دسکتاپ در 15 سال گذشته اشاره خواهد داشت.

منبع TheVerge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.