گوگل سرویس گیمینگ ابری خود را با نام Stadia معرفی کرد

گوگل در کنفرانسی در رویداد GDC 2019 سرویس گیمینگ Stadia را معرفی کرد. با این سرویس به لطف سخت‌افزارهای قوی گوگل می‌توانید تقریباً روی هر دستگاهی بازی را با کیفیت بالا تجربه کنید.

1

رویداد GDC یکی از داغ‌ترین‌های چند سال اخیر است چرا که خبر‌های بزرگ زیادی در جریان آن اعلام شده است. بزرگ‌ترین و موردانتظارترین خبر، رونمایی از سرویس گیمینگ گوگل بود که اندکی پیش این شرکت رسماً این سرویس را که Stadia نام گرفته معرفی کرد. گوگل با این سرویس امکان دسترسی آنی به بازی‌ها را روی تقریباً تمام دستگاه‌های ممکن به ارمغان می‌آورد. با این سرویس نیازی به سخت‌افزار قوی برای بازی ندارید و تنها اگر به اینترنت سریع با تأخیر پایین دسترسی داشته باشید می‌توانید با پرداخت حق اشتراک ماهیانه هر بازی دلخواهی را با کیفیت بالا روی دستگاه مورد نظرتان بازی کنید.

با توجه به مشخصات Stadia که در جریان GDC 2019 از آن پرده برداشته شد، به نظر می‌رسد با سرویس قدرتمندی مواجه هستیم. گوگل تصمیم دارد با این سرویس امکان انجام، تماشا و ساخت بازی را روی یک پلتفرم جمع‌آوری کند. طبق اعلام فیل هریسون نایب رئیس گوگل، این سرویس مبتنی بر فناوری ابری بوده و روی دستگاه‌های دسکتاپ، لپتاپ‌، تلویزیون (از طریق دانگل‌‌های هوشمند)، تبلت و تلفن هوشمند در دسترس خواهد بود. به لطف Stadia، می‌توانید به‌عنوان مثال ویدئو‌های AC Odyssey را در یوتیوب تماشا کرده و آن را به کمک استریم «در کمتر از پنج ثانیه» تجربه کنید.

Stadia

سرویس گیمینگ گوگل در آغاز عرضه از وضوح نصویر 4K، نرخ فریم ۶۰، صدای فراگیر و فناوری HDR پشتیبانی کرده و در آینده وضوح 8K و نرخ فریم تا ۱۲۰ نیز به آن اضافه خواهد شد. هریسون همچنین قول داده که از قابلیت کراس‌-پلی در این پلتفرم تمام و کمال پشتیبانی می‌شود. قدرت پردازشی این پلتفرم معادل ۱۰.۷ ترافلاپس بوده که از مجموع قدرت دو کنسول ایکس‌باکس وان ایکس و پلی‌استیشن 4 پرو بیشتر است!

در ادامه خبر‌های داغ فراوانی که گوگل با خود به GDC آورده اعلام شد که این شرکت با سازندگان موتور‌های بازیسازی Unreal و Unity و همچنین میان‌افزار Havoc برای توسعه بازی همکاری می‌کند. مارتی استرتون از استودیو Id Software در خلال رونمایی از Stadia اعلام کرد که بازی DOOM Eternal به این پلتفرم خواهد آمد. گوگل به همین مورد بسنده نکرده و حتی استودیو بازیسازی مختص خودش را هم با نام Stadia Games and Entertainment راه انداخته است؛ مدیریت این استودیو برعهده رئیس پیشین استودیو‌های یوبی‌سافت و EA، جید ریموند است که چندی پیش به تیم گوگل اصافه شد.

علاقه گوگل به ورود به صنعت بازی سال گذشته رسانه‌ای شد؛ زمانی که این غول فناوری آمریکایی با همکاری شرکت یوبی‌سافت پروژه استریم بازی اودیسه را کلید زد. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد جدیدترین نسخه مجموعه محبوب اساسینز کرید را روی دستگاه‌های خود به کمک مرورگر کروم استریم کنند. از آن زمان تا پیش از GDC امسال، تنها شایعاتی از پروژه گیمینگ بزرگ گوگل با اسم رمز «یتی» به گوش می‌رسید.

گوگل قیمت پلتفرم جدید خود را در جریان رونمایی مشخص نکرد و برای تاریح انتشار نیز تنها سال جاری را هدف قرار داد. این سرویس ابتدا برای آمریکای شمالی، بریتانیا و «بیشتر اروپا» منتشر شده و چندی بعد برای سایر مناطق نیز در دسترس قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد صنعت بازی به لطف فناوری‌های پیشرفته رابانش ابری تحولات زیادی را در آینده نزدیک به خود خواهد دید و گوگل می‌خواهد که در این زمینه پیش‌رو باشد؛ هدفی که با توجه به رقبای قدرتمندی چون مایکروسافت، سونی و نینتندو، بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

منبع گیم نیوز
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. زمانی می‌گوید

    با احتساب اینترنت حجمی، کم سرعت و گرون قیمت ایران این سرویس ها استفاده ازش برای ما تقریبا غیر ممکنه. حساب کنید استریم 4k با 60fps در نیم ساعت چقدر حجم مصرف میکنه. کی میخوایم تغییر کنیم واقعا؟ کی میخوایم با دنیا حرکت کنیم؟