چرا و چگونه شارژ سریع را در گوشی خود غیرفعال کنیم؟

فناوری شارژ سریع به یکی از قابلیت‌های کلیدی گوشی‌های امروزی تبدیل شده است. با این وجود این فناوری ممکن است به عمر باتری گوشی شما صدمه بزند و به همین دلیل در این مطلب به نحوه غیرفعال کردن شارژ سریع می‌پردازیم.

12

با وجود در جا زدن فناوری ساخت باتری‌های لیتیومی در گوشی‌های هوشمند، سازندگان مجبور به استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر با فناوری شارژ سریع هستند. با این‌حال غیرفعال کردن شارژ سریع در برخی مواقع به نفع کاربر خواهد بود و خوب است یاد بگیرید در مواقع غیرضروری این قابلیت را غیرفعال کنید.

اگر کاربر گوشی‌های اندرویدی اخیر هستید شاید متوجه پیشرفت فناوری شارژ سریع نشده باشید. در این مطلب ما فناوری‌های رایج شارژ سریع را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم و همان‌طور که می‌بینید به‌طور مثال سوپرشارژ هواوی می‌توانید در تنها ۳۰ دقیقه بیش از ۷۰ درصد ظرفیت باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی میت ۲۰ پرو را شارژ‌ کند! کافیست نگاهی به سرعت شارژ ناامیدکننده آیفون XS مکس با شارژر درون جعبه بیندازید تا اهمیت شارژ سریع را درک کنید. با این وجود شارژ سریع همیشه هم خوب و مفید نیست.

چرا باید شارژ سریع را در گوشی خود غیرفعال کنیم؟

بگذارید ابتدا توضیح بدهیم چرا ممکن است بخواهید این قابلیت مفید را غیرفعال کنید. پیش از این آداپتورهای شارژ اجازه ورود جریان زیادی را به گوشی یا تبلت شما نمی‌دادند. به این ترتیب ریسک آسیب رسیدن به باتری و در برخی موارد نادر آتش گرفتن آن به حداقل می‌رسید.

اما حالا شرکت‌هایی مثل کوالکام روش‌هایی برای انتقال ایمن جریان الکتریسیته بیشتر به باتری و درنتیجه شارژ سریع‌تر را ابداع کرده‌اند. با اینکه این روش‌ها باعث ایجاد صدمه فوری به باتری نمی‌شوند اما در بلندمدت می‌توانند روی ظرفیت و عمر آن تأثیر منفی بگذاریند.

باتری‌های لیتیوم یونی درون گوشی‌های هوشمند اگر همیشه سریع شارژ شوند زودتر مستهلک می‌شوند؛ خصوصاً اگر بخواهید از گوشی خود برای ۱۸ تا ۲۴ ماه استفاده کنید.

همچنین شارژ سریع در اکثر موارد باعث ایجاد گرمای بیشتر خواهد شد و اگر بخواهید همزمان با گوشی خود کار هم کنید ممکن است در دراز مدت گرم شدن دستگاه باعث کاهش عمر قطعات آن شود. اگر دمای هوا مناسب باشد و آن را بدون استفاده در هنگام شارژ رها کنید البته چنین مشکلی ایجاد نخواهد شد.

علاوه بر این اگر شما هم معمولاً گوشی خود را شب تا صبح به شارژر متصل می‌کنید دیگر پر شدن سریع‌تر شارژ آن اهمیت چندانی برایتان نخواهد داشت. پس چه بهتر تا شارژ سریع را غیرفعال کرده و از آسیب‌های احتمالی آن جلوگیری کنید.

چگونه شارژ سریع را در گوشی خود غیرفعال کنیم؟

برای غیرفعال کردن شارژ سریع چند راه وجود دارد:

روش اول: غیرفعال کردن شارژ سریع از تنظیمات دستگاه

بسیاری از گوشی‌های هوشمند در بخش تنظیمات باتری گزینه‌ای برای فعال یا غیرفعال کردن شارژ سریع دارند. این گزینه در گوشی‌های سامسونگ در تنظیمات و بخش Device Maintenance و سپس Battery (گاهی در قسمت Advanced Settings) قرار دارد. در گوشی‌های دیگر هم می‌توانید با جستجو در بخش تنظیمات چنین گزینه‌ای را پیدا کنید.

غیرفعال کردن شارژ سریع از تنظیمات دستگاه

به این ترتیب هر موقع به این قابلیت نیاز ندارید می‌توانید آن را غیرفعال کرده و در مواقع ضروری به سرعت آن را فعال کنید. با این وجود اگر این قابلیت در تنظیمات گوشی شما پیدا نشد می‌توانید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

روش دوم: استفاده از آداپتور شارژ معمولی

آداپتورهای شارژ معمولی
آداپتورهای شارژ معمولی

اگر به نوشته‌های روی آداپتور شارژ سریع گوشی خود نگاه کنید عباراتی مثل Adaptive Fast Charge یا Super Charge را خواهید دید. در واقع هر آداپتوری با ولتاژ بالای ۵ وات یا شدت جریان بالای ۲ آمپر شارژر سریع محسوب می‌شوید.

نمونه‌های آداپتور شارژ سریع
نمونه‌های آداپتور شارژ سریع

به این ترتیب می‌توانید از شارژر گوشی قدیمی یا تبلت خود استفاده کنید که حداکثر مشخصات آن 5V/2A باشد. این آداپتورها همچنین قیمت زیادی ندارند و می‌توانید یکی از آن‌ها را با هزینه‌ای نه‌چندان زیاد از بازار تهیه کنید.

روش سوم: استفاده از لپ‌تاپ، رایانه یا کنسول بازی برای شارژ

https://www.phonearena.com/news/How-to-disable-fast-quick-charging-on-phone-overheating-battery-life-Android-iOS_id112207

درگاه USB رایانه، لپ‌تاپ یا کنسول بازی شما نیز با جریان خود می‌تواند گوشی هوشمندتان را شارژ کند. با این‌حال معمولاً شدت جریان این درگاه‌ها ۱ آمپر یا کمتر است و به این ترتیب سرعت شارژ بسیار پایین‌تر از شارژر معمولی خواهد بود. با این وجود اگر در طول روز به کمی انرژی و شارژ باتری نیاز داشته باشید می‌توانید همزمان با کار کردن با لپ‌تاپ یا رایانه خود گوشی‌تان را نیز به آن متصل کنید.

 

منبع phonearena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

12 نظر برای این مطلب
  1. معین می‌گوید

    سلام من گوشی پوکو f3 خریدم الان یک هفته هستش که دو بار تو شارژ زدمش هر دو بار هم مینویسه شارژ فوق سری هر کاری کردم تمام گوشی رو بالا پایین کردم چیزی دستگیرم نشد که چطور خاموشش کنم و به شارژ معمولی برگردونمش خاهش میکنم یکی راهنمایی که تو تنظیمات رو کدوم گذینه باید برم. لطفا ادمین عزیز راهنمایی کنید. ممنون از سایت خوبتون.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ظاهرا شیائومی تنظیمات نرم‌افزاری برای این‌کار نداره. اگر می‌خواید شارژ آهسته انجام بدید یه شارژر 5V 2A خریداری کنید که نهایت توانش ۱۰ واته. با این‌حال حتی با شارژر سریع ۳۳ واتی گوشی هم معمولاً باتری حداقل ۲ سال رو دووم میاره

  2. نیلوفر می‌گوید

    سلام دوستان گوشی من nova 5t هست شارژش ازاول روی شارژویژه بود توی تنظیمات هرچی گشتم پیدانکردم که غیر فعالش کنم میشه راهنمایی کنین؟!

  3. Amir می‌گوید

    سلام من گوشی poco m3 دارم میتونید کمکم کنید چجوری فست شارژ رو غیر فعال کنم

  4. مینا می‌گوید

    من poco ایکس3 دارم و همچین آیتمی تو تنظیمات نیس
    لطفاً برای گوشی های شیائونی راهنمایی کنید

  5. m می‌گوید

    سلام من گوشی شیائومی نوت ۹ اس دارم
    قبلا سامسونگ a20sداشتم که شارژ سریعش از قسمت تنظیمات غیر فعال میشد ولی تو شیائومی هر چقدر گشتم تو تنظیمات قسمتی رو ک شارژ سریع رو خاموش کنه پیدا نکردم
    اگ میشه در مورد خاموش کردنش راهنمایی کنید(redmi note 9s)

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      تا جایی که می‌دونم حداقل در نسخه‌های قبلی MIUI امکان خاموش کردن شارژ سریع وجود نداشت

      1. لاله می‌گوید

        فک کنم الانم نیس

  6. Sahel می‌گوید

    سلام ببخشید گوشی من honor8 هستش و روی شارژ سریع هست هیچ گزینه ای در تنظیمات برای غیر فعال کردن شارژ سریع نیس
    لطفا راهنمایی کنید ممنون

  7. محسن می‌گوید

    سلام خدمت همه
    دوستان
    من از حدوده یه سال و نیم پیش که گوشیمو خریدم (اس ۸ سامسونگ) از همون روز اول تا چن وقت پیش گوشیمو با شارژ معمولی شارژ میکردم چون تو خیلی از سایتا خوندم که درصورت عدم لزوم باید فست شارژ رو خاموش کنی تا باتری اسیب نرسه… ((و انصافن هم باطریم مشکلی براش پیش نیومد و خوبم کار میکنه))
    تا اینکه هفته قبل به صورته تصادفی با یه تعمیر کاره موبایل برخورد داشتم
    اون تعمیر کار برعکسه همه سایتا و مطالب علمی میگفت گوشیای سامسونگ رو باید با فست شارژ پر کرد
    و دلیلشم این بود که موقع روشن بودن فست شارژ ، هم گوشی و هم خوده شارژر کمتر داغ میشه
    این موضوع رو خودم امتحان کردم و حرفشم درست بود
    با برنامه cpu z که دمای گوشی رو تو هر دو حالت تست کردم
    دیدم که ۵ تا ۶ درجه گوشی تو حالت شارژ عادی داغ تر میشه!!!!
    دقیقن برعکسه چیزی که همه سایتا مینویسن
    ((همه سایتا مینویسن به خاطر ولتاژ بالا هنگام فست شارژ گوشی داغ میشه))

    از طرفی زمان خیلی برام مهم نیست چون فست شارژ و حالت معمولی برا من ۸ دقیقه بیشتر فرق نمیکنه (بین ۴۰ تا ۸۰ گوشی رو شارژ میکنم) و بیشتر سلامت موندن باطری گوشیم برام مهمه
    گیجه گیج شدم
    یکی راهنماییم کنه که بالاخره شارژ معمولی خوبه یا فست شارژ

    1. علی ارغوان می‌گوید

      عجیبه تجربه شما! تجربه شخصی من با گلکسی اس ۶، گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۹ اینه که شارژ سریع قطعا گرمای بیشتری رو ایجاد می کنه. هم توی گوشی و هم خود آداپتور.
      با این‌حال باتری جز قطعاتی هست که بالاخره مستهلک میشه. اگر مراقبش باشید شاید بعد از ۳ سال و اگر نباشید یکی دو سال.

    2. وحید می‌گوید

      من سامسونگ نوت ۳ داشتم و شارژ سریع رو از اولش فعال کرده بودم، باتری گوشیم کمتر از یکسال به شدت ضعیف شد و تو حدود ۳ تا ۴ ساعت از ۱۰۰ به صفر میرسید!
      الانم نوت ۵ دارم و مثل گوشی قبلیم از اول شارژ سریع رو فعال کردم! بعد حدود ۲ سال بیشتر از ۵ ساعت روشن نمیمونه!
      البته بگم که بیشتر وقتها موقع شارژ شدن هم از گوشی هام استفاده میکردم، و این هم باعث شد که بیشتر به باتری آسیب بزنم و زودتر مستهلک بشن! 😉

    3. یحیی می‌گوید

      سلام .من سال ۲۰۱۶ گوشی سامسونگ A7 گرفتم سیستم شارژ سریع داشت .همیشه هم من استفاده می کردم تا دوسال مشکلی پیش نیامد ولی بعداً آی سی شارژش سوخت وبه جای یک ساعت شارژ کامل در ۲۴ ساعت فقط هشتاد درصد شارژ می شود که زجر آور است ولی در عوض بعد شش سال کارکرد هنوز هم باطریش سالم است ومشکلی ندارد .