همراه اول چگونه به کمک کسب‌وکارهای دیجیتالی می‌آید؟

در عصر فناوری، استارت‌آپ‌ها بنیان حرکت و پیشرفت کشور هستند و لازمه رشد آن‌ها هم حمایت مالی و معنوی شرکت‌های بزرگ است؛ کاری که حالا همراه اول به‌صورت جدی به آن ورود پیدا کرده است.

0

در فضای تحریم، گرانی و ناامیدی که بر کشور حاکم شده شاید تنها جرقه‌های امید صنعت کشور به استارت‌آپ‌ها باشد. کافیست در نمایشگاه الکامپ امسال سری به غرفه الکام استارز می‌زدید تا با استارت‌آپ‌های فراوانی مواجه می‌شدید که چندین جوان باانگیزه و پرشور با امید به موفقیت آن چشم بسته‌اند. شکی نیست در فضای رقابتی و پرهزینه امروز کمتر استارت‌آپی می‌تواند کاملاً مستقل و بدون دریافت کمک مالی و پشتیبانی کافی دوام بیاورد و به مرحله بهره‌برداری و سوددهی برسد. این‌جاست که شرکت‌هایی مثل همراه اول و حرکت اول می‌توانند حرکت دهنده و شتاب‌دهنده این استارت‌آپ‌ها باشند.

همراه اول حامی کسب‌وکارهای نوپا

همراه اول این هفته طی یک مراسم تفاهم‌نامه همکاری چندجانبه‌ای با محتوای همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی قابلیت و ظرفیت در موضوع کسب‌وکارهای نوپا به‌ویژه دیجیتالی امضا کرد. در این مراسم ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، حمید فرهنگ مدیرعامل همراه اول، عیسی منصوری معاون کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات و مرکز توسعه رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند و هدفشتابدهی کسب‌وکارهای نوپا بود.

در این تفاهم‌نامه همراه اول متعهد شد به روش‌های زیر به استارت‌آپ‌ها کمک کند:

  • همکاری در معرفی استارت‌آپ‌ها با استفاده از ظرفیت سامانه‌های هوشمند در اختیار: یکی از لازمه‌های موفقیت استارت‌آپ‌ها تبلیغات است. همراه اول به عنوان یک اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور می‌تواند استارت‌آپ‌ها را به موثرترین روش ممکن تبلیغ کند.
  • اختصاص سهمیه تبلیغی صداوسیما به استارت‌آپ‌ها و انجام تبلیغات با تخفیف مصوب: صدا و سیما به عنوان رسانه اصلی کشور می‌تواند میلیون‌ها مخاطب استارت‌آپ‌ها را مطلع کند.
  • ایجاد سامانه آموزش الکترونیک جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت کسب‌وکار، منتورینگ و …: با وجود این‌که بسیاری از استارت‌آپ‌های کشورمان از مهارت کافی برخوردار هستند اما به دلیل ضعف در مدیریت و اداره کسب‌وکار خود با شکست مواجه می‌شوند. همراه اول می‌تواند با برگزاری چنین دوره‌هایی ضعف موجود را برطرف کند.
  • پیگیری همکاری و برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی- ترویجی مثل استارت‌آپ ویکندها: استارت‌آپ ویکندها یکی از بهترین روش‌ها برای آشنایی کسب‌وکارهای نوپا با سرمایه‌گذاران است. استارت‌آپ‌ها همچنین در این رویدادها می‌توانند از تخصص یکدیگر استفاده کرده و با همکاری یکدیگر سریع‌تر رشد کنند.

در شرایطی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شخص محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات تأکید خاصی روی حمایت از استارت‌آپ‌ها دارند این اقدام همراه اول قابل تقدیر است. در مراسم روز یکشنبه رئیس مرکز ملی فضای مجازی از نقش اپراتور اول در توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال نوپا قدردانی کرد.

همچنین همان‌طور که در خبرها خوانده‌اید همراه اول سرمایه‌گذاری جدی در شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز آغاز کرده است. مجموعه «حرکت اول» به عنوان زیرمجموعه همراه اول وظیفه حمایت و سرمایه‌گذاری را برعهده گرفته است. مجموعه حرکت اول به‌تازگی با شرکت «سانا گستر سبز» راه‌انداز سامانه‌های آچاره (درخواست هوشمند خدمات) و اوبار (سامانه هوشمند حمل بار) قرارداد امضا کرده است. مبلغ این سرمایه‌گذاری از سوی حرکت اول هم ۶.۲ میلیون دلار اعلام شده است.

همراه اول همچنین پیش از این و در سال ۹۴ با همکاری دانشگاه صنعتی شریف تهران رویدادی را با عنوان استارت‌آپ تلنت برگزار کرد. در این رویداد که در ۳ روز متوالی برگزار شد برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، بازاریاب‌ها و سایر گروه‌های علاقمند گرد هم آمدند. این رویداد همچنین شامل کارگاه‌های آموزشی، تیم‌سازی، ارائه و داوری ایده‌ها و اعتبارسنجی بود که در حاشیه نمایشگاه تلکام ۲۰۱۸ برگزار شد.

پس از آن و در سال ۹۶ نیز همراه اول رویدادی با عنوان «هم آفرینی» را برگزار کرد که هدف از آن انتخاب طرح‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و نوآور در زمینه بازی‌های آنلاین موبایلی بود. در این رویداد تیم‌های برتر معرفی شده و علاوه بر هدایای نقدی از مزایایی چون معرفی به سرمایه‌گذاران این حوزه بهره‌مند شدند.

روی آوردن اپراتورهای تلفن همراه کشور به نوع جدیدی از سرمایه‌گذاری و جدا شدن از شیوه درآمد سنتی می‌تواند یک حرکت بردبرد باشد. در صورت شناسایی استارت‌آپ‌های مستعد و سرمایه‌گذاری مناسب می‌توان انتظار درآمد بیشتری را برای اپراتورها داشت و راه افتادن چرخه صنعت کشور نیز می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. همان‌طور که اپراتورهای کشورهای اروپایی و آمریکا نیز سال‌هاست از سرمایه‌گذاری فقط در زمینه مخابراتی جدا شده و حالا وارد حوزه‌های فعالیت بسیار گسترده‌تری شده‌اند.

به این ترتیب امیدواریم این اقدام مثبت همراه اول ادامه‌دار بوده و سایر اپراتورها و شرکت‌ها را نیز به دیجیتالی کردن کشور و حمایت از استارت‌آپ‌ها تشویق کند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.