تراشه T2 اپل از تعمیر مک‌بوک توسط تعمیرکاران متفرقه جلوگیری می‌کند

به‌تازگی مشخص شده تراشه امنیتی T2 اپل علاوه بر امکانات خوبی که دارد از تعمیر مک‌بوک توسط تعمیرکاران غیررسمی اپل جلوگیری خواهد کرد.

0

یکی از سیاست‌های نه‌چندان جالب اپل درمورد سخت‌افزارهای این شرکت از آیفون گرفته تا آی‌مک و مک‌بوک اجبار کاربر به مراجعه به اپل استور برای تعمیر دستگاه است. درحالی‌که طبق قانون وقتی شما دستگاهی را خریداری می‌کنید باید امکان دستکاری در آن را نیز داشته باشید اپل سال‌هاست که سعی می‌کند با روش‌های مختلف از تعمیر دستگاه‌های خود توسط تعمیرکاران متفرقه جلوگیری کند. حالا مشخص شده تراشه T2 این شرکت در این ماجرا نقش کلیدی دارد.

یکی از ویژگی‌های امنیتی مهم مک‌بوک ایر جدید اپل تراشه T2 است. این تراشه نه‌تنها امنیت دستگاه و استفاده از تاچ آی‌دی را امکان‌پذیر کرده بلکه قابلیت فعال بودن همیشگی فرمان «هی سیری» را نیز باعث می‌شود. تراشه T2 همچنین از دسترسی هکرها به میکروفون جلوگیری خواهد کرد اما ظاهراً این تراشه یک وظیفه مخفی دیگر هم دارد.

اگر مک‌بوک خود را به یک تعمیرگاه غیررسمی اپل ببرید و قطعه‌ای از آن تعویض شود احتمالاً دستگاه دیگر روشن نخواهد شد و مجبورید آن را به یک اپل استور ببرید. ظاهراً نه‌تنها قطعات جایگزین باید توسط شبکه سرویس تأیید شده اپل موسوم به ASP تهیه شده باشند بلکه تعمیرکار باید یک نرم‌افزار خاص را نیز اجرا کند که مخصوص مراکز ASP یا اپل استورهاست.

لیست قطعات مشخص شده شامل صفحه‌نمایش، بورد مدار منطقی، قاب رویی و همچنین تاچ آی‌دی برای مک‌بوک پرو و حافظه فلش برای آی‌مک پرو می‌شود. همین شرایط برای مک مینی و مک‌بوک ایر 2018 نیز صادق است.

با این‌که هدف اپل شاید با این‌کار جلوگیری از آسیب دیدن محصولات باشد اما در برخی کشورها مثل ایران که دسترسی به تعمیرکار مجاز اپل وجود ندارد اوضاع پیچیده خواهد شد. به این ترتیب شاید خرید مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌های جدید اپل در ایران علاوه بر قیمت نجومی با ریسک بالایی نیز همراه باشد.

منبع Gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.