فناوری 4×4 MIMO چیست و آیا در گوشی خود به آن احتیاج داریم؟

یکی از فناوری‌های ارتباطی جدید در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار 4×4 MIMO است. اما این فناوری اتصال چیست و آیا به آن نیاز داریم؟

1

MIMO مخفف عبارت Multiple input, Multiple output یا ورودی چندگانه، خروجی چندگانه است و دستگاهی که به فناوری 4×4 MIMO مجهز باشد دارای چهار آنتن برای دریافت و ارسال اطلاعات است. این درحالیست که دستگاهی با فناوری 2×2 MIMO تنها به ۲ آنتن مجهز شده است. در حال حاضر آیفون XR از فناوری 2×2 MIMO و آیفون XS از فناوری 4×4 MIMO استفاده می‌کنند.

MIMO چیست؟

MIMO در واقع یک بخش حیاتی از فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم کنونی است؛ چه برای وای‌فای 802.11ac و چه برای اتصال مخابراتی 4G LTE.

پیش از این هر دستگاه تنها یک آنتن درون آن داشت که در استاندارد امروزی می‌توان آن را 1×1 MIMO نامید چرا که تنها یک آنتن داشت و می‌توانست از یک جریان دیتا در هر لحظه پشتیبانی کند.

با این‌حال امروزه دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها با تعداد بیشتری آنتن عرضه می‌شوند. به این ترتیب که 2×2 MIMO دو آنتن برای دو جریان همزمان دیتا، 3×3 MIMO سه آنتن برای سه جریان همزمان دیتا و 4×4 MIMO هم چهار آنتن برای چهار جریان همزمان دیتا دارند.

MIMO بیشتر، سرعت بالاتر

هر آنتن دستگاه هم برای دریافت (دانلود) و هم ارسال (آپلود) اطلاعات کاربرد دارد. هر چه دستگاه شما آنتن‌های بیشتری داشته باشد به این معناست که می‌تواند در هر لحظه اطلاعات بیشتری را جابجا کرده و در نتیجه سرعت دانلود و آپلود بیشتری داشته باشد. می‌توانید تعداد خطوط یک آزادراه را در نظر بگیرید که یک آزادراه چهاربانده ترافیک بسیار بیشتری را نسبت به آزادراه دوبانده انتقال خواهد داد.

ارتقا از 1×1 MIMO به 2×2 MIMO در واقع به معنای چهاربرابر شدن سرعت تئوری انتقال دیتا خواهد بود. چرا که هر آنتن از یک جریان مجزای دیتا تا یک حداکثر تئوری پشتیبانی می‌کند. محدودیت دقیق اما به شبکه بی‌سیم در حال استفاده بستگی خواهد داشت.

همچنین سرعت بالاتر نیازمند اتصال به شبکه‌ای است که در واقع از 4×4 MIMO پشتیبانی کند. در حال حاضر برخی اپراتورهای آمریکا به این فناوری مجهز هستند.

MIMO بالاتر به معنای آنتن‌دهی بیشتر نیز هست

آزمایش‌های اخیر نشان داده‌اند که ارتقا از 2×2 MIMO‌ به 4×4 MIMO باعث دریافت سیگنال بیشتر و آنتن‌دهی قوی‌تر نیز خواهد شد. در آزمایش PC Magazine که بر روی آیفون XR با 2×2 MIMO و آیفون XS با 4×4 MIMO‌ انجام شد هر دو گوشی به یک شبکه مشابه LTE متصل شدند سرعت دانلود آیفون XS چیزی حدود ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه و برای آیفون XR حدود ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه بود.

البته همان‌طور که اشاره شد اختلاف سرعت دانلود طبیعی است و از آنتن‌های بیشتر در آیفون XS نشأت می‌گیرد. با این‌حال آیفون XS همچنین قدرت سیگنال بهتری را نسبت به XR نشان داد حتی وقتی به شبکه‌ای متصل شدند که تنها از 2×2 MIMO پشتیبانی می‌کرد.

بدیهی است که اگر در منطقه‌ای با سیگنال قوی زندگی می‌کنید و یا سرعت دانلود حداکثر ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه برایتان کافیست آنتن‌های 2×2 MIMO نیز کارتان را راه می‌اندازند اما در غیر این‌صورت 4×4 MIMO اتصال قوی‌تری را به همراه خواهد داشت.

وای‌فای دربرابر اینترنت همراه

فناوری MIMO هم برای اتصال اینترنت همراه موبایلی و هم برای وای‌فای استفاده می‌شود اما WiFi و 4G آنتن‌های مجزایی دارند.

4X4 MIMO در حال حاضر بر روی اکثر گوشی‌های پرچم‌دار مثل آیفون XS، گلکسی اس 9 و گوگل پیکسل 3 استفاده می‌شود. به این ترتیب همگی از چهار جریان مجزای دیتا در شبکه تلفن همراه بهره می‌برند.

با این‌حال برخی از این گوشی‌های ذکر شده مثل آیفون XS و پیکسل 3 در بخش وای‌فای تنها دارای آنتن 2×2 MIMO هستند و به این ترتیب اگر یک مودم 4×4 MIMO برای وای‌فای دارید از حداکثر سرعت آن استفاده نخواهید کرد. پس بهتر است پیش از خرید در مورد آنتن‌های وای‌فای و 4G گوشی مورد نظرتان تحقیق کنید.

آیا به 4×4 MIMO نیاز داریم؟

بی‌شک MIMO بیشتر به معنای اتصال بهتر است و باید آن را ترجیح دهید. با این‌حال آنتن‌های بیشتر هزینه ساخت را نیز افزایش خواهند داد و به این ترتیب محصول نهایی برایتان گران‌تر تمام خواهد شد.

به این ترتیب باید ببینید آیا واقعاً به سرعت بالاتر نیاز دارید و آیا اپراتورها و سرویس‌دهنده‌های اینترنت شما از آن پشتیبانی خواهند کرد یا خیر. در زمان نگارش این مطلب هنوز اپراتورهای تلفن همراه در ایران و یا سرویس‌دهندگان ADSL قادر به ارائه سرعت‌های 4×4 MIMO نیستند. به این ترتیب عملاً تفاوتی ندارد که یک دستگاه با 2×2 MIMO و یا بالاتر را خریداری کنید.

با این حال با سرعت رشد اخیر اپراتورهای تلفن همراه بعید نیست در چند سال آینده بتوانید از سرعت‌های 4×4 MIMO نیز در ایران استفاده کنید. پس در نهایت خودتان تصمیم بگیرید آیا حاضرید برای بهره‌بردن از سرعت بالاتر هزینه بیشتری را نیز بپردازید یا خیر.

 

منبع How-To Geek
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. هموطن می‌گوید

    آنتن بیشتر = امواج مضر بیشتر!