گوگل تا ده ماه دیگر سرویس گوگل پلاس را تعطیل می‌کند

شرکت گوگل امروز در پستی در وبلاگ خود رسما اعلام کرد که نسخه کاربران عادی سرویس گوگل پلاس (Google+) خود را در عرض 10 ماه آینده به طور کامل تعطیل خواهد کرد.

0

تصمیم تعطیل شدن گوگل پلاس پس از آن اعلام شده است که مشخص شده گوگل کشف یک حفره و نقص امنیتی بزرگ که اطلاعات شخصی کاربران را در معرض خطر قرار داده بود را در اسفند ماه سال گذشته پنهان کرده است.

گوگل اعلام کرده است که سرویس گوگل‌پلاس این شرکت در حال حاضر دارای استفاده و تعامل پائینی از سوی کاربران است و حضور بیش از 90 درصد کاربران در این شبکه اجتماعی کمتر از 5 ثانیه طول می‌کشد!

گوگل در عین حال اعلام کرده که این سرویس برای کاربران تجاری همچنان در دسترس خواهد بود که از امکانات این سرویس برای تعامل با کارکنان خود بهره می‌برند و امکانات جدید این سرویس برای این دسته از کاربران عرضه خواهد شد.

تغییر در API توسعه‌دهندگان همزمان با اعلام تصمیم تعطیل کردن گوگل‌پلاس

گوگل همچنینی اعلام کرده که با تغییرات جدیدی که برای دسترسی به API سایر سرویس‌های این شرکت در نظر گرفته شده است، دسترسی توسعه‌دهندگان به اطلاعات کاربران در دستگاه‌های اندرویدی و جیمیل را محدودتر خواهد کرد.

بر این اساس توسعه‌دهندگان دیگر به لیست تماس و مجوز ارسال و دریافت پیامک در دستگاه‌های اندرویدی دسترسی نخواهند داشت و اطلاعات تعاملی مخاطبین که به طور مثال اجازه می‌داد که توسعه‌دهندگان متوجه شوند آخرین بار به چه کسی پیامک ارسال کرده‌اید! نیز از طریق دستگاه‌های اندرویدی دیگر در دسترس توسعه‌دهندگان قرار نخواهد گرفت.

گوگل همچنین در سرویس پست الکترونیکی جیمیل، خط‌مشی اطلاعات کاربران را در سرویس کاربران عادی تغییر داده و این موضوع اجازه دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعات جیمیل شما را محدودتر خواهد کرد و البته بنابر اعلام گوگل این موضوع شامل سرویس‌ها و برنامه‌های پست الکترونیکی و ذخیره و پشتیبانی‌گیری از آنها نمی‌شود.

گوگل کشف حفره امنیتی را از چشم کاربران دور نگهداشته است

این تصمیمات گوگل درست پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال از تلاش گوگل برای ساکت نگهداشتن و عدم افشای کشف یک حفره و نقص امنیتی در سرویس گوگل‌پلاس در اسفند ماه سال گذشته خبر داده است.

این نقص امنیتی که گوگل مدعی است همان اسفند سال گذشته آن را برطرف کرده و بیش از 400 سرویس که بر اساس API و به دلیل این حفره امنیتی به اطلاعات کاربران دسترسی داشته‌اند، از وجود آن بی‌خبر بوده‌اند، باعث شده بود که این سرویس‌ها امکان دسترسی به اطلاعات شخصی نزدیک به 500 هزار کاربر شامل نام، آدرس ایمیل، تاریخ تولد، جنسیت، تصویر پروفایل و .. داشته باشند.

نکته جالب اینکه بر اساس آنچه که وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود از آن به عنوان سند داخلی نام برده ساندار پیچای مدیرعامل گوگل از این موضوع کاملا خبر داشته و صرفا به دلیل اینکه نام گوگل در کنار فیس‌بوک و در رسوایی کمبریج آنالیتیکا قرار نگیرد تصمیم به سرپوش گذاشتن بر کشف این حفره امنیتی نهاده و حتی رفع آن را به کاربران اعلام نکرده‌اند.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.