بررسی هدفون بیرداینامیک DT880 Pro؛ به شفافیت آلمانی، به دقت بیرداینامیک

امروز قصد بررسی یکی از هدفون‌های محبوب مانیتورینگ بیرداینامیک مدل DT880 Pro را داریم. با این‌که از عرضه این مدل به بازار چندین سال می‌گذرد اما این هدفون کماکان از پرفروش‌ترین مدل‌های بازار است.

8

شرکت آلمانی بیرداینامیک در سال ۱۹۲۴ بنا نهاده شد. این شرکت که کماکان یکی از محبوب‌ترین برندها تولیدکننده تجهیزات صوتی از جمله هدفون‌هاست هم در میان حرفه‌ای‌های آهنگسازی و هم آدیوفایل‌ها و علاقمندان به موسیقی از محبوبیت خاصی برخوردار است. اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته هدفون آدیوفایل گران‌قیمت T1 نسل دوم این شرکت را مورد بررسی قرار دادیم اما این‌بار هدفون DT880 Pro با کاربری متفاوت و البته قیمت پایین‌تر را بررسی خواهیم کرد.

طراحی بیرداینامیک DT880 پرو

هدفون‌های سری DT بیرداینامیک معمولاً حرفه‌ای‌ها را هدف قرار داده است. شاید مشهورترین مدل‌ها در این سری DT770، DT880 و DT990 باشد که به ترتیب با آکوستیک بسته، نیمه‌باز و باز عرضه شده‌اند. بیرداینامیک البته اخیراً دو جانشین با نام‌های DT1770 و DT1990 برای مدل‌های بسته و باز عرضه کرده اما مدل DT880 کماکان جانشینی ندارد. هدفون‌های پشت بسته معمولاً برای خواننده‌ها مناسب‌تر هستند و مدل‌های پشت‌باز و نیمه‌باز برای میکس و مسترینگ آهنگ.

با این‌وجود DT880 به خاطر صدای دقیق و شفافیت بالا همچنین مورد علاقه کاربران عادی و آدیوفایل‌های با بودجه کمتر نیز هستند. جالب است بدانید DT880 در پنج مدل مختلف عرضه شده است:

  • DT880 32 ohms: نسخه ۳۲ اهمی DT880 به‌راحتی و حتی با کامپیوتر و گوشی بدون نیاز به آمپلی‌فایر درایو می‌شود.
  • DT880 250ohms: نسخه ۲۵۰ اهمی حساسیت کمتری دارد و برای رسیدن به بلندی صدای مناسب و نهایت کیفیت بهتر است از یک آمپلی‌فایر یا پلیر مجزا استفاده کنید.
  • DT880 600ohms: این مدل برای استفاده به یک آمپلی‌فایر نیاز دارد و بدون آن نمی‌توانید صدای مناسبی از هدفون دریافت کنید.
  • DT880 Pro: این مدل که بررسی آن را می‌خوانید در واقع همان مدل ۲۵۰ اهمی با تغییراتی اندک است.
  • DT880 Premium Chrome: این مدل هم همان نسخه ۲۵۰ اهمی اما با ظاهر مشکی رنگ و نوار براق و جذاب‌تر در طراحی است.

به‌طور کلی اما هر پنج نسخه از نظر صدا عملکرد بسیار مشابهی دارند؛ اما نسخه مورد بررسی ما DT880 Pro است که کمی فشار Clamping Force بیشتری به سر وارد می‌کند (با توجه به کاربرد حرفه‌ای)، سیم آن به شکل فنری بوده و البته در جعبه آن به جای کیس بزرگ تنها یک کیف پارچه‌ای قرار دارد.

مشخصات فنی بیرداینامیک DT880 Pro

بیرداینامیک Beyerdynamic DT880 Pro

نوع درایور داینامیک
آکوستیک نیمه‌باز – Semi Open
امپدانس ۲۵۰ اهم
حساسیت اسمی ۹۶ دسی‌بل
پاسخگویی فرکانسی ۵ هرتز تا ۳۵ کیلوهرتز
وزن (بدون کابل) ۲۹۵ گرم
قیمت حدودی ۲۳۰ دلار

طراحی و ساخت DT880 Pro

طراحی و ساخت بیرداینامیک DT880 Pro

هدفون DT880‌ بیرداینامیک در آلمان ساخته شده است و همان‌طور که از یک محصول آلمانی انتظار دارید کیفیت ساخت آن بسیار خوب است. شاید آن حس لوکس استفاده از هدفون پرچم‌دار T1 به شما دست ندهد اما اگر این هدفون را با هم‌رده‌هایی مثل HD600 سنهایزر مقایسه کنید کیفیت بالاتر ساخت و متریال DT880 واضح است.

ایرکاپ بیرداینامیک DT880 Pro

هدبند از جنس فلز بوده و با این‌که محل اتصال آن به ایرکاپ‌ها پلاستیکی است اما کیفیت ساخت خوبی دارد. بدنه ایرکاپ از جنس پلاستیک و اما توری محافظ درایور فلزی است. ایرپدها از جنس مخملی نرم بوده و تنظیم اندازه هدفون نیز با نقطه‌هایی درون هدبند مشخص شده است.

سیم ورودی به هدفون تنها به یک ایرکاپ وارد می‌شود و متأسفانه قابل جدا کردن نیست. با این‌حال مدل DT880 Pro دارای سیم فنری شکل مناسب استودیو بوده و جک ۳.۵ میلی‌متری آن با یک تبدیل به ۶.۳۵ میلی‌متری استودیویی تبدیل می‌شود. با این‌حال از آن‌جا که کابل را نمی‌توانید جدا کنید امکان اتصال کابل بالانس یا XLR وجود ندارد.


راحتی در استفاده DT880 Pro

شاید یکی از دلایل اصلی محبوبیت هدفون‌های DT بیرداینامیک راحتی فوق‌العاده آن‌ها باشد. هدفون DT880 Pro با وجود نیروی clamp بیشتر نسبت به DT880 معمولی  به لطف ایرپد و هدبند مناسب بسیار راحت است.

ایرپدهای مخملی بیرداینامیک مدت‌هاست به راحتی در استفاده بلندمدت معروفند. از آن‌جا که این هدفون‌ها به دلیل آکوستیک نیمه‌باز سعی در حذف صدای بیرون و یا جلوگیری از نفوذ صدای محیط به داخل ندارند نیازی به ایرپدهای چرمی نیز نخواهند داشت. به همین دلیل استفاده از ایرپدهای مخملی و راحت می‌تواند ساعت‌ها این هدفون را روی سر شما نگه‌دارد.

ایرپدها البته به شکل دایره‌ای شکل بوده و عمق آن‌ها نیز به وسعت T1 نیست. به این ترتیب شاید لاله گوش شما ایرپد و یا سطح درونی نزدیک درایور را لمس کند اما کماکان می‌توان گفت DT880 Pro هدفون راحتی است.

هدبند نیز از یک لایه ضخیم چرم مصنوعی پوشیده شده که وزن هدفون را به خوبی روی سر شما پخش می‌کند. به این ترتیب هیچ‌وقت در استفاده از این هدفون فشار اضافه‌ای را روی سر احساس نکردیم.


قابلیت درایو DT880 Pro

همان‌طور که گفتیم DT880 Pro یا نسخه ۲۵۰ اهمی DT880 برای استفاده به یک آمپلی‌فایر و یا یک پلیر موزیک قدرتمند نیاز دارد. با این‌که می‌توانید این هدفون را مستقیماً به گوشی یا لپ‌تاپ خود نیز وصل کنید اما در صورتی که توان خروجی آن‌ها چندان بالا نباشد به حجم و کیفیت خوبی دست پیدا نخواهید کرد.

به این ترتیب پیشنهاد ما استفاده از یک آمپلی‌فایر دسکتاپی برای استفاده ایستگاهی و یا یک آمپلی‌فایر قوی پرتابل یا نیمه‌پرتابل مثل Chord Mojo یا iFi Micro است. ما برای بررسی این هدفون از آمپلی‌فایر/دک iFi Micro iDSD BL استفاده کردیم که یکی از قوی‌ترین آمپلی‌فایرهای پرتابل محسوب می‌شود.

با توجه به قدرت خروجی بالای این آمپ توانستیم DT880 Pro را در حالت ECO و با ۵۰ درصد حجم صدا به خوبی درایو کنیم. با توجه به امضای صدای نسبتاً روشن DT880 Pro مبدل صوتی دوگانه Burr Brown این آمپ سازگاری بسیار خوبی هم با این هدفون دارد.

البته از آن‌جا که قیمت این آمپلی‌فایر حدوداً ۳ برابر بیشتر از خود هدفون است شاید بهتر باشد به سراغ گزینه‌های ارزان‌تری مثل iFi Nano یا Dragonfly Red‌ بروید.


صدا در بیرداینامیک DT880 Pro

سرانجام به مهم‌ترین بخش بررسی هر هدفون یعنی صدا رسیدیم. به‌طور خلاصه می‌توان صدای بیرداینامیک DT880 Pro را شفاف، تاحدی روشن، با جزئیات بالا، سانداستیج متوسط و دقت خوب دانست. می‌توان گفت بیرداینامیک این مدل را برای کاربری میکس و مستر به خوبی تنظیم کرده است.

توجه داشته باشید اگر از قصد دارید از هدفون‌های عادی بازار که برای مصرف‌کنندگان و سلیقه‌های رایج ساخته شده به این هدفون کوچ کنید شاید صدا برایتان کمی تیز و کم هیجان باشد؛ درحالی‌که در حال شنیدن یک صدای با رنگ‌شدگی اندک هستید.

بیس

برخلاف نظر برخی کاربران که DT880 را فاقد بیس مناسب ارزیابی می‌کنند به اعتقاد من حجم بیس در این هدفون کاملاً مناسب است. در واقع تاجایی که به‌خاطر داریم DT880 بیس بیشتری از T1 تولید می‌کند و اگر آهنگ آن را طلب کند می‌تواند فرکانس‌های پایینی را با دقت بسیار خوبی پخش کند.

با این‌حال اگر از شنیدن بیس لذت فراوانی می‌برید شاید بهتر باشد به سراغ مدل DT990 بروید.

میدرنج

می‌توان گفت DT880 Pro میدرنج را به‌خوبی و با صداقت پخش می‌کند. با این‌حال گاهی و در برخی آهنگ‌ها به نظر می‌رسد بیس و خصوصاً تربل به این ناحیه نفوذ کرده و کمی از وضوح آن می‌کاهند. از آن‌جا که این هدفون برای وکالیست‌ها در نظر گرفته نشده چنین چیزی عجیب نیست اما به نظر می‌رسد تمرکز کمتری روی میدرنج این هدفون وجود دارد. اگر EQ کردن را به‌خوبی بلد باشید بد نیست چند دسی‌بلی از فرکانس های ۷ تا ۱۰ کیلوهرتز بکاهید تا صدای این هدفون به امضای خنثی کمی نزدیک‌تر شود.

تربل

بدون شک هدفون DT800 Pro تمرکز خاصی در این بخش دارد. می‌توان گفت در بازه فرکانسی ۷ تا ۱۱ کیلوهرتز یک بوست فرکانسی وجود دارد. به این ترتیب جزئیات به نظر برجسته‌تر خواهند بود. به همین دلیل صدای این هدفون کمی تیز به گوشتان خواهد رسید و خصوصاً اگر تربل در آهنگ‌های مورد نظر شما به خوبی کنترل نشده باشد صدای DT880 می‌تواند خسته‌کننده و حتی گاهی آزاردهنده باشد؛ خصوصاً وقتی خواننده حرف S را تلفظ می‌کند.

گراف پاسخگویی فرکانسی DT880 Pro
گراف پاسخگویی فرکانسی DT880 Pro – اقتباس از RTINGS

با این‌حال فراموش نکنید که این هدفون بیشتر برای مصارف مانیتورینگ طراحی شده تا بتوانید واضح‌ترین جزئیات را بشنوید. حال آن‌که اگر یک آمپلی‌فایر لامپی خوب مثل Little Dot MKII یا Dark Voice داشته باشید DT880 یک گزینه ایده‌آل برای استفاده با آن‌هاست. آمپ‌های لامپی صدا را ریلکس‌تر و روان‌تر کرده و تربل این هدفون را رام خواهند کرد.

سانداستیج و ایمیجینگ

یکی از مزایای هدفون‌های پشت‌باز نسبت به مدل‌های پشت بسته سانداستیج وسیع‌تر آن‌هاست. DT880 Pro در این زمینه عملکرد نسبتاً مناسبی دارد. با این‌که گستره سانداستیج این هدفون را نمی‌توان در حد مدل‌هایی مثل T1 یا Edition X های‌فای‌من قرار داد اما شاید یک آهنگساز به چنین وسعتی هم نیاز نداشته باشد.

با این‌حال ایمیجینگ در این هدفون عالیست و به همین دلیل DT880 می‌تواند یک گزینه عالی برای بازی‌های FPS نیز باشد. با این هدفون به خوبی می‌توانید جهت صدا را تشخیص داده و تفکیک سازها نیز به‌خوبی انجام می‌شود.


آیزولیشن

آیزولیشن یعنی جدا کردن شما از محیط و صداهای بیرونی. با توجه به‌ آکوستیک نیمه‌باز این هدفون می‌توان گفت آیزولیشن خاصی وجود ندارد و نشتی صدا را نیز تجربه خواهید کرد. البته این‌ها برای یک هدفون حرفه‌ای با این کاربرد عیب محسوب نمی‌شوند. اما باید به خاطر داشته باشید که در هنگام استفاده از این هدفون هم دیگران می‌توانند صدای آهنگ شما را بشنوند و هم صدا از بیرون به درون هدفون نفوذ پیدا می‌کند.

البته نشتی صدا نسبت به هدفون‌های کاملاً پشت باز مثل Audeze LCD-2 یا DT990 از بیرداینامیک کمتر است اما DT880 هدفونی نیست که در کتابخانه، محل کار یا کافی‌شاپ از آن استفاده کنید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

هدفون DT880 Pro با قیمتی حدود ۲۰۰ دلار یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادیست که به دنبال صدایی واضح، بالانس و شفاف هستند. این هدفون را به طرفداران موسیقی‌های کلاسیک، راک و جاز توصیه می‌کنیم اما اگر سبک اصلی آهنگ‌های شما را پاپ، رپ یا EDM تشکیل می‌دهد بهتر است به سراغ DT990 یا DT770 بروید.

علاوه بر این توجه کنید که تمرکز این هدفون روی فرکانس‌های حدود ۷ تا ۱۱ کیلوهرتز باعث شده تا صدای آن روشن و شاید کمی تیز باشد. به همین دلیل اگر گوش شما به تربل حساس است و یا ساعت‌ها به آهنگ گوش می‌کنید شاید استفاده از DT880 Pro پس از مدتی گوش شما را خسته کند.

با این‌حال اگر جزئیات موسیقی برای شما در اولویت است، یک هدفون راحت می‌خواهید و البته یک آمپلی‌فایر خوب هم در اختیار دارید DT880 Pro از بهترین‌هاست. حتی اگر یک آمپلی‌فایر مناسب ندارید بد نیست نگاهی به نسخه ۳۲ اهمی این هدفون هم داشته باشید.

80%
بسیار خوب

بیرداینامیک DT880 Pro

این هدفون دو مخاطب خاص دارد:
۱. آهنگسازان با هدف میکس و مستر
۲. علاقمندان به موسیقی با تمرکز روی جزئیات و راحتی در استفاده
با این‌حال توجه کنید که اگر به تربل حساس هستید و یا قصد استفاده مستقیم با گوشی یا لپ‌تاپ و بدون آمپلی‌فایر مجزا را دارید بهتر است به سراغ مدل‌های دیگر بروید.

  • طراحی و ساخت
  • راحتی در استفاده
  • توانایی درایو آسان
  • بیس
  • میدرنج
  • تربل
  • سانداستیج و ایمیجینگ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

8 نظر برای این مطلب
  1. محمد می‌گوید

    خسته نباشید .بررسی شما رو واقعا دوست دارم.لطفا در مورد اسپیکرهای پرتابل مقاله بنویسید.با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سلامت باشید؛ ممنونم. حتماً اگر این محصولات رو در اختیار ما بذارن بررسی خواهیم کرد.

  2. بی نام می‌گوید

    به نظرم هدفون نباید اینقدر بزرگ باشه ، انگاری ۲ تا بلندگو رو چسبوندی به گوشت. حتما ضرر هم داره.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      البته ضرری که ایرفون های تو گوشی به گوش می زنن به مراتب از یه مدل Over Ear بیشتره :)

  3. حسین می‌گوید

    بهترین نتیجه رو از هدفون زمانی میتونید بگیرید که از آمپلی برند خودش استفاده کنید!

    1. علی ارغوان می‌گوید

      این حرفتون رو قبول ندارم. کما اینکه شرکت‌های بسیاری هستن از جمله Chord، iFi و Schiit Audio که بهترین آمپلی فایرهای دنیا رو تولید می کنن اما هدفون عرضه نمی کنن. یابرعکس سازنده های هدفونی هستن مثل Focal که آمپلی فایر تولید نمی کنن.
      در مورد بیرداینامیک DT880 و یا سنهایزر HD600 توصیه می کنم یکبار آمپلی فایر لامپی (که هیچکدوم تولید نمی کنن) رو امتحان کنید. جفت کردن هر هدفون با هر سورسی بسته به امضای صدا و همچنین سلیقه و کاربری خود کاربر متفاوته. DT880 رو اگر با بیرداینامیک A2 یا A20 جفت کنید صدای حتی سردتر و استریل تری نسبت به iFi Micro iDSD می گیرید که ممکنه برای خیلی کاربری ها مناسب نباشه.
      همچنین خیلی از این هدفون‌های مانیتورینگ برای اتصال به اینترفیس‌های صوتی طراحی شده که برای میکس و مستر صدا کاربرد داره.

  4. Nanchu می‌گوید

    ممنون از بررسی هاتون. فکر کنم شما تنها سایتی هستید که بررسی تخصصی هدفون اودیوفیل کار می کنید.
    لطفا برندهای دیگه مثل اودیزی و فوکال و هافایمن و سنهایزر هم پوشش بدید 👌🏻

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خواهش می‌کنم. متاسفانه برندهایی که گفتید توی ایران نمایندگی رسمی ندارن (به جز سنهایزر) و تهیه محصولاتشون برای ریویو مشکله. به زودی بررسی یک محصول از سنهایزر رو میخونید و شاید در آینده یه محصول از هایفایمن.