آیفون XS، آیفون XS مکس یا آیفون XR؛ کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؟

اپل دو شب پیش آیفون‌های جدید خود را برای سال ۲۰۱۸ معرفی کرد. اگر این آیفون‌های جدید با نام‌های عجیب‌وغریبشان شما را سردرگم کرده این مطلب را بخوانید.

2

عادت داشتیم که اپل هر دو سال یک‌بار آیفون با شماره جدیدی را معرفی کرده و در سال‌های میانی هم نسخه S را با تغییرات اندک روانه بازار کند. با این‌حال سال گذشته اپل با جهش از آیفون ۹ به آیفون X (که آیفون 10 خوانده می‌شود) همه را غافلگیر کرد. امسال هم خبری از آیفون 9 نبود و این شرکت حالا نسخه S و S Max آیفون X خود را معرفی کرد. در کنار این دو همچنین مدل ارزان‌تر XR نیز معرفی شد. اما از میان آیفون XS، آیفون XS مکس و آیفون XR کدام‌یک برایتان مناسب‌تر است؟

ویژگی‌های مشترک آیفون XS، آیفون XS مکس و آیفون XR

آیفون‌های جدید اپل ویژگی‌های مشترک زیادی دارند. به این ترتیب هرکدام را که انتخاب کنید بسیاری از ویژگی‌های مهم را در اختیار خواهید داشت. برخلاف آیفون 5C که نسبت به آیفون 5S مشخصات فنی ضعیف‌تری داشت خوشبختانه آیفون XR بسیاری از قابلیت‌های خوب آیفون‌های گران‌تر را حفظ کرده است.

این‌ها لیست ویژگی‌های مشترک آیفون‌های XS، XS مکس و XR هستند:

  • پردازنده A12 Bionic: تراشه A12 Bionic‌ اپل یکی از اولین تراشه‌های ۷ نانومتری موبایل است که از طراحی سفارشی اپل برخوردار است. این تراشه ۶ هسته‌ای دارای ۲ هسته با عملکرد بالا و ۴ هسته کم مصرف است. به گفته اپل عملکرد A12 در کارهای پردازشی ۱۵ درصد سریع‌تر از نسل گذشته بوده درحالی‌که مصرف انرژی آن نیز تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای سفارشی اپل در این تراشه با ۵۰ درصد بهبود نسبت به نسل قبل احتمالاً سریع‌ترین پردازنده موبایلی برای بازی‌ها خواهد بود. علاوه بر این هر سه آیفون از موتور عصبی برای پردازش وظایف هوش مصنوعی بهره می‌برند که حالا قادر به انجام ۵ تریلیون عملیات در ثانیه است. در نهایت انتظار داریم عملکرد هر سه گوشی در کارهای روزمره و بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها مشابه باشد.

A12 اپل

  • دوربین اصلی: با این‌که آیفون XR دوربین تله‌فوتوی دوم آیفون‌های XS و XS مکس را ندارد اما هر سه گوشی دقیقاً از یک دوربین اصلی مشابه ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. این دوربین با دیافراگم f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال بهبود خوبی نسبت به نسل پیش داشته و پیکسل‌ها در آن بزرگ‌تر هستند. یک ویژگی مهم این دوربین‌ها قابلیت HDR هوشمند است که می‌تواند با ترکیب ۹ عکس با نورسنجی مختلف تصاویری با دامنه دینامیکی عالی و نویز کم را ثبت کنند. علاوه بر این هر سه گوشی قادر به فیلم‌برداری با وضوح 4K و نرخ 60fps یا فیلم‌برداری آهسته 1080p@240fps هستند.
  • دوربین سلفی TrueDepth: هر سه گوشی آیفون جدید به یک دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 مجهز هستند. به لطف سنسورهای اضافه این دوربین می‌تواند سلفی‌های پرتره نیز ثبت کند.

  • سیستم تشخیص چهره فیس آی‌دی: از آن‌جا که دکمه هوم در هیچ‌کدام از آیفون‌های جدید اپل وجود ندارد هر سه گوشی به فناوی تشخیص چهره فیس آی‌دی مجهز هستند. این فناوری نسبت به نسل قبل حتی سریع‌تر هم شده است.
  • شارژ بی‌سیم سریع: به گفته اپل هر سه گوشی جدید از فناوری شارژ بی‌سیم سریع‌تری نسبت به نسل پیش بهره‌مند هستند. با این‌که هنوز عدد و رقم رسمی اعلام نشده است اما می‌توانید انتظار سازگاری شارژرهای بی‌سیم سریع را با هر سه آیفون جدید داشته باشید.
  • پشتیبانی از دوسیم‌کارت: توجه کنید این قابلیت به کشورهای با پشتیبانی از eSIM محدود شده است. مگر این‌که در چین زندگی کنید و نسخه دوسیم‌کارته ویژه آیفون را خریداری کنید.
  • صفحه‌نمایش True Tone و HDR: با این‌که آیفون XR‌ صفحه‌نمایش LCD با وضوح کمتری دارد اما هر سه آیفون جدید با قابلیت True Tone دمای رنگ را با توجه به محیط به‌شکل خودکار تنظیم می‌کنند. همچنین هر سه قابلیت نمایش گستره وسیع رنگ‌های DCI-P3 را دارند.

  • ضبط صدای استریو: سرانجام پس از چند سال قابلیت ضبط صدای استریو را در فیلم‌برداری به هر سه آیفون آورده است.
  • پشتیبانی از شارژ سریع و حذف دانگل هدفون: با این‌که در جعبه هر سه آیفون خبری از شارژر سریع نیست اما اگر بخواهید می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر یک آداپتور شارژ سریع تهیه کنید. همچنین اپل دانگل تبدیل جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری را نیز از جعبه هر سه آیفون حذف کرده است.

مزایای آیفون XS و XS مکس نسبت به آیفون XR چیست؟

با این‌همه شباهت چرا آیفون XR‌ قیمت پایین‌تری دارد و در صورت خرید این آیفون چه چیزهایی را از دست خواهید داد؟

  • صفحه‌نمایش OLED با وضوح بالاتر: صفحه‌نمایش آیفون XS و XS مکس برخلاف XR از نوع OLED است. به این ترتیب مشکی‌ها عمیق‌تر، رنگ‌ها جذاب‌تر و خوانایی زیر نور خورشید بهتر است. همچنین وضوح تصویر آیفون XR با تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل بر اینچ بسیار پایین‌تر از رقم ۴۵۸ پیکسل بر اینچ در آیفون‌های گران‌تر است.

  • دوربین دوم تله‌فوتو: به لطف وجود دوربین دوم تله‌فوتو نه‌تنها تصاویر پرتره دقیق‌تر هستند بلکه می‌توانید بدون افت کیفیت و تا دوبرابر با دوربین آیفون XS و XS مکس روی سوژه‌ها زوم کنید.
  • طراحی و ساخت بهتر: به خاطر استفاده از پنل LCD حاشیه‌های صفحه‌نمایش آیفون XR ضخیم‌تر هستند. علاوه بر این قاب فلزی به‌جای استیل ضدزنگ از آلومینیوم ساخته شده است.
  • حافظه رم بیشتر: آیفون XS و XS مکس یک گیگابایت حافظه رم بیشتری دارند. به این ترتیب می‌توانند اپلیکیشن‌های بیشتری را در پس‌زمینه نگه دارند.

  • مقاومت بهتر دربرابر آب: آیفون‌های XS با استاندارد IP68 می‌توانند یک متر بیشتر زیر آب دوام بیاورند.
  • لمس سه‌بعدی: اپل قابلیت 3D Touch را از صفحه‌نمایش آیفون XR حذف کرده است.
  • سرعت اتصال LTE بالاتر: هرچند این مورد در ایران کاربرد چندانی ندارد اما سرعت اتصال دیتای تلفن همراه در نسخه‌های XS بالاتر است.

مزیت آیفون XR چیست؟

با این‌که آیفون XR گوشی پایین‌رده‌تری محسوب می‌شود اما مزایای مهمی هم نسبت به XS و XS مکس خواهد داشت:

  • قیمت پایین‌تر: مهم‌ترین مزیت قیمت ۷۴۹ دلاری این آیفون است که ۱۵۰ دلار پایین‌تر از آیفون XS محسوب می‌شود. درحالی‌که بسیاری از قابلیت‌های مهم از جمله پردازنده قدرتمند و دوربین عالی را در اختیار خواهید داشت.
  • رنگ‌بندی متنوع: برخلاف آیفون XS، آیفون XR در رنگ‌های جذاب و متنوعی شامل سفید، مشکی، آبی، زرد، نارنجی و قرمز عرضه می‌شود. از این‌رو آیفون XR ما را به یاد آیفون 5C می‌اندازد.
  • دوام شارژ بالاتر: آیفون XR نسبت به هر دو گوشی آیفون XS و آیفون XS مکس دوام شارژ بیشتری خواهد داشت.

آیفون XS مکس یا آیفون XS؟

اگر تصمیم گرفته‌اید یکی از دو آیفون گران‌قیمت اپل را بخرید خوب است بدانید این دو مدل برخلاف نسخه‌های پلاس قبلی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در واقع تنها مزایای آیفون XS مکس موارد زیر است:

  • صفحه‌نمایش بزرگ‌تر: طبق انتظار صفحه‌نمایش آیفون XS مکس با اندازه ۶.۵ اینچی خود ۰.۷ اینچ از صفحه‌نمایش آیفون XS‌ بزرگ‌تر است.
  • دوام شارژ بالاتر: اپل می‌گوید دوام شارژ آیفون XS مکس به‌صورت میانگین حدود یک ساعت بیشتر از آیفون XS است.

در عوض آیفون XS قیمت پایین‌تری داشته و وزن و ابعاد پایین‌تری هم دارد.


بالاخره کدام آیفون را بخریم؟

اگر هنوز به دنبال پاسخ کوتاه‌تری هستید:

  • آیفون XS مکس را بخرید اگر بهترین آیفون با بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش را می‌خواهید.
  • آیفون XS را بخرید اگر تمام قابلیت‌های پرچم‌دار آیفون را در اندازه‌ای کوچک‌تر می‌خواهید.
  • آیفون XR را بخرید اگر بودجه محدودتری دارید و آیفون با بالاترین دوام شارژ و تنوع رنگ‌بندی را می‌خواهید. البته باید به صفحه‌نمایش با کیفیت نسبتاً پایین‌تر و نبود دوربین تله‌فوتو عادت کنید.

آیفون 8 را فراموش نکنید!

آیفون 8 نسخه 64 گیگابایتی حالا با قیمت ۶۰۰ دلار عرضه می‌شود. این نسخه دوربین و پردازنده کمی ضعیف‌تری دارد و طراحی آن نیز به خوبی آیفون XR نیست اما حالا با قیمتی وسوسه برانگیز عرضه شده است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. حسن می‌گوید

    برای من هیچ کدام مناسب نیست چون نه 9 ملیون و نه 18 میلیون ندارم برای خرید این گوشی ها….

    1. علی می‌گوید

      واقعا