پیش‌نویس لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد

در حاشیه نمایشگاه الکامپ ۲۴ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور نمایندگان مجلس از لایحه صیانت و حافظه از داده‌های شخصی رونمایی کرد.

0

امروز در سالن دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ ۲۴ لایحه صیانت و حافظت از داده‌های شخصی کاربران در فضای مجازی توسط محمدجواد آذری جهرمی رونمایی شد. در این نشست خبری که با حضور دکتر جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، خانم پروانه مافی رئیس کمیته کسب‌وکارهای الکترونیک و همچنین مهندس صبحانی‌فر از مجلس شورای اسلامی برگزار شد از پیش‌نویس این لایحه برای ارائه به مجلس رونمایی شد.

با توجه به رشد فضای مجازی و فعالیت کاربران کشور در این فضا و با توجه به فتوای مقام معظم رهبری مفاد این لایحه به مشورت گذاشته شده و حالا آماده تصویب است. صیانت و حافظت از داده‌های شخصی صرفاً شامل پیام‌رسان‌ها و یا سرویس‌های داخلی نمی‌شود و با تصویب این قانون هر سرویس و شرکتی که قصد استفاده از اطلاعات کاربران را داشته باشد باید ضمن کسب اجازه‌های لازم شفاف‌سازی نیز انجام دهد.

رونمایی از لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی

به گفته آذری جهرمی لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی اولین لایحه حوزه ICT است که با استفاده از روش crowdsourcing به مشورت گذاشته شده است. تاکنون قانون مدونی برای رعایت حقوق متقابل کاربران و سرویس‌دهندگان وجود نداشت و این لایحه قرار است این خلا مهم را پر کند. جهرمی اعتقاد دارد اطلاعات و داده‌های شخصی حق‌الناس است و باید با تصویب چنین لوایحی از آن‌ها حفاظت شود. این قانون صرفاً مربوط به سرویس‌های داخلی نیست و هر سرویسی که اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کند مشمول آن خواهد بود. به همین دلیل اجرای آن نیازمند تعاملات جدی بین‌المللی خواهد بود.

پیش‌نویس این لایحه هم‌اکنون در وب‌سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داده شده است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.