بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ رسماً آغاز به کار کرد

صبح امروز و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ با حضور رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به‌کار کرد.

0

امروز ساعت ۱۰:۳۰ صبح و طی مراسمی که در سالن خلیج فارس نمایشگاه برگزار شد بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ رسما آغاز به‌کار کرد. این نمایشگاه که از ششم تا نهم مردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود از ساعت ۱۰ الی ۱۸ پذیرای بازدیدکنندگان است.

در مراسم امروز ابتدا مهندس اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با توجه به افزایش ضریب نفوذ اینترنت به ۷۰ درصد و شکل‌گیری کسب‌وکارهایی در این بستر از ضرورت برگزاری این نمایشگاه خبر داد. به گفته اثنی عشری این نمایشگاه در مساحتی معادل ۲۸۰۰۰ متر مربع با حضور بزرگان صنعت ICT و همچنین استارت‌آپ‌های نوپا آغاز به کار کرده است.

نمایشگاه الکامپ - اثنی عشری

با وجود چالش‌های مختلف شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، فضای الکام استارز ۲ برابر شده و به ۶۶۰۰ متر مربع رسیده تا فضای بیشتری در اختیار کسب‌وکارهای نوپا قرار بگیرد. همچنین ۶۰ درصد از استارت‌آپ‌هایی که در سال‌های گذشته به شکل صرفاً یک میز در نمایشگاه حضور داشتند حالا با رشد خود غرفه‌هایی را در اختیار دارند.

در این نمایشگاه الکامپ همچنین الکام گیمز با مساحت حدودی ۶۰۰ متر مربع برای توسعه‌دهندگان بازی‌های رایانه‌ای اختصاص داده شده است. بخش جدید دیگر نمایشگاه «الکام ترندز» نام دارد که در آن محورهای اصلی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، بلاک‌چین و رمزارزها، رایانش ابری، پردازش موازی و اینترنت اشیا هستند.

چالش‌های پیش رو

پس از آن محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چالش‌هایی که در کودکی با آن مواجه بوده از جمله چالش آب را عامل هدایت خود به سمت فناوری اطلاعات عنوان کرد. به گفته آذری جهرمی راه حل اکثر بحران‌های این‌چنینی انقلاب صنعتی چهارم و اقتصاد دیجیتال است چرا که هوشمندسازی فرایندها به بهینه‌سازی مصرف و صرفه‌جویی منجر خواهد شد.

نمایشگاه الکامپ - آذری جهرمی

وزیر ارتباطات با اشاره به چالش‌های دیگری مانند قطعی برق، آلودگی هوا و مشکلات بوروکراسی اداری استفاده از ظرفیت‌های قوی جوانان را راه حل مواجهه با آنان عنوان کرد و گفت:

 در همه کشورها تقابل چالش‌ها و ظرفیت‌هاست که منجر به رشد خواهد شد. در این میان وظیفه حاکمیت هموارسازی مسیر و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا است.

آذری جهرمی همچنین به امضای سند تحول دیجیتال در حوزه کشاورزی خبر داد و دستاورد اصلی این سند را به نقل از وزیر جهاد کشاورزی صرفه‌جویی ۳۵ درصدی از منابع آبی دانست. همچنین با انتشار دیتاهای غیرحاکمیتی استارت‌آپ‌ها قادر خواهند بود در زمینه‌های جدیدی نیز فعالیت کنند.

وزارت ارتباطات همچنین با همکاری وزارت نیرو قصد به‌کارگیری از هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و Big Data را را داشته که منجر به ایجاد ده‌ها هزار شغل جدید خواهد شد.

وزیر جوان ارتباطات همچنین گفت:

نگران عدم حضور برخی شرکت‌ها در الکامپ ۲۰۱۸ نباشید. دوره استفاده از پول‌های کسب شده در حوزه ICT در ساختمان‌سازی به اتمام رسیده است!

آذری جهرمی همچنین از رونمایی از لایحه مهم صیانت از داده‌های شخصی خبر داد و گفت:

برخی تصور می‌کنند لایحه صیانت از داده‌های شخصی تنها مربوط به بحث پیام‌رسان‌هاست. در صورتی که این لایحه برای حمایت از تمامی کسب‌وکارهای نوپا تنظیم شده است.

جهرمی همچنین گفت ایران در منطقه بالاترین نرخ رشد فناوری اطلاعات را داشته و ظرفیت استفاده از اینترنت پهن‌باند در کشور نیز از ۵۰ به ۱۰۰ درصد رسیده است.  به اعتقاد جهرمی فیلترینگ غیرکارشناسی و تحریم‌ها موانع بزرگی در سد راه کسب‌وکارها هستند.

پیام‌های روشن و مهم الکامپ

نمایشگاه الکامپ دو پیام روشن و مهم دارد:

پیام اول خطاب به خارجی‌ها این‌که جوانان ایرانی نشان داده‌اند پشت هیچ دربسته‌ای نمانده و نخواهند ماند.

همچنین پیام دوم خطاب به افرادی که در راه رشد کسب‌وکارها اخلال ایجاد می‌کنند این‌که کی از اقتصاد رانتی به مطلوبیت رسیده‌اید؟ اجازه دهید جوانان در فضای رقابتی سکان را در دست بگیرند. همچنین شکایت به دادگاه و گرفتن حکم‌های فیلترینگ مانعی موقتی در سر راه تحول دیجیتال است و این تحول در هر صورت شکل خواهد گرفت؛ پس بهتر است ما برای آن آماده باشیم.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.