جی 5 در برابر جی 4؛ آیا باید به فکر ارتقا به آخرین پرچمدار ال‌جی باشیم؟

همواره با رونمایی برندهای مختلف از پرچمداران جدید، این پرسش برای کاربرانی که در حال حاضر از پرچمدار فعلی برند یادشده استفاده می‌کنند مطرح می‌شود که آیا دستگاه هوشمند جدید، ارزش به‌روزرسانی را دارد؟

4

به عنوان مثال، با رونمایی از جی 5 شرکت ال‌جی، کاربرانی که از جی 4 استفاده می‌کنند با این پرسش مواجه می‌شوند که آیا علی‌رغم بهره‌گیری از قابلیت‌های مختلف و توانایی بالا در این دستگاه هوشمند، جی 5 گزینه‌های متفاوتی را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد که ترغیب به تغییر گوشی هوشمند خود شوند؟ با بررسی شانه به شانه این دو محصول می‌توان پاسخ بهتری برای این پرسش پیدا کرد.

LG-G5---all-the-official-images-03

طراحی

انحنای جذاب در جی 4 به همراه بهره‌گیری از ترکیب چرم (و البته پلاستیک) در پرچمدار پیشین ا‌ل‌جی جای خود را به بهره‌گیری از طراحی جدید و البته موادی با کیفیت‌تر (فلز) در جی 5 داده است.

گوشه‌های صاف به همراه لبه‌های خمیده و پشت صاف در جی‌ 5 باعث شده ماژول دوربین و البته کلید خاموش و روشن یا همان سنسور تشخیص اثرانگشت ( در زیر دوربین) کمی برجسته به‌نظر برسند. با نگاهی به ابعاد این دو گوشی هوشمند، آنچه به چشم می‌خورد ضخامت کم‌تر و البته طراحی جمع و جورتر (باریک‌تر) در جی 5 است.

LG-G5 design

پرچمدار جدید ال‌جی از صفحه‌نمایش 5.3 اینچی بهره می‌برد اما در جی 4 شاهد بهره‌گیری از صفحه‌نمایش 5.5 اینچی بودیم. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در جی 5 ال‌جی در حدود 70.4 درصد است که در مقایسه با جی 4، چیزی در حدود دو درصد کم‌تر است.

ال‌جی جی 5 از ماژول‌های قابل تعویض به عنوان یک ویژگی شاخص بهره می‌برد. در واقع حاشیه پایین گوشی را می‌توانید از جا خارج کنید و با یکی از دو ماژولی که توسط ال‌جی عرضه شده جایگزین کنید.

یکی از این ماژول‌ها CAM Plus است که کنترل مکانیکی برای دوربین را به همراه خواهد داشت و نگه‌داشتن گوشی با یک دست در هنگام عکس‌برداری را به مراتب ساده‌تر خواهد کرد و البته یک باتری 1200 میلی‌آمپر ساعتی را نیز در دل خود جای خواهد داد. دومین ماژول موجود، تجهیزی برای تولید بهتر صدای خروجی است که در قالب راهکار Bang & Olufsen DAC پیش روی کاربران قرار می‌گیرد.

به‌طور خلاصه، در قسمت طراحی دلایل کافی وجود دارند که به دنبال به‌روزرسانی جی 4 به جی 5 باشید. این در حالی است که تنوع بیشتر در خصوص مواد به‌کار گرفته شده در ساختار فیزیکی گوشی نیز از جمله مزایای جی 5 است.

صفحه‌نمایش

همان‌طور که عنوان کردیم جی 5 از صفحه‌نمایش 5.3 اینچی بهره می‌برد که در مقابل صفحه‌نمایش 5.5 اینچی جی 4 کمی کوچک‌تر است. با این وجود هر دو صفحه‌نمایش یادشده از رزولوشن 1440 در 2560 پیکسل بهره می‌برند. کنتراست بالا و نمایش ایده‌آل محتویات از جمله مشخصات صفحه‌نمایش هر دو گوشی است.

ال‌جی جی 4 از میزان روشنایی بیشینه 454 نیت بهره می‌برد. در طرف مقابل، جی 5 از تکنولوژی جدیدی که برای اولین بار در V10 ال‌جی مشاهده کرده بودیم بهره می‌برد که امکان روشن ماندن دائمی صفحه‌نمایش حتی در حالتی که از آن استفاده نمی‌کنید را فراهم می‌کند تا بتوانید ساعت، تاریخ و حتی هشدارهای دریافتی را سریعا مشاهده کنید. این در حالی است که در جی 4 بهره‌گیری از LED راهکار مورد استفاده برای نمایش هشدارهای دریافتی است.lg g5 display

جدا از قابلیت یادشده، تنها تفاوت موجود، کوچک‌تر بودن صفحه‌نمایش جی 5 در مقایسه با جی 4 است که البته انتخاب ابعاد صفحه‌نمایش کاملا مسئله‌ای سلیقه‌ای است. بدنیست بدانید نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در جی 5 برابر با 70.4 درصد و در جی 4 برابر با 72.4 درصد است.

پردازنده و حافظه

ال‌جی جی 5 از پردازنده هشت هسته‌ای اسنپ‌دراگون 820 شرکت کوالکام به همراه 4 گیگابایت رم بهره می‌برد. تراشه اسنپ‌دراگون 820 گزینه‌ انتخابی بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه‌های همراه، حداقل برای نیمه اول سال 2016 خواهد بود. تراشه‌ای که با همکاری سامسونگ تولید و برپایه فرایند 14 نانومتری FinFET تولید شده است.

در طرف مقابل جی 4 از پردازنده پیشرفته سال گذشته یعنی اسنپ دارگون 810 بی‌بهره مانده و به تراشه شش هسته‌ای اسنپ‌دراگون 808 در کنار سه گیگابایت رم تجهیز شده است. اگرچه این ترکیب نیز عملکرد خوبی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد اما مطمئنا توانایی رقابت با سخت‌افزار موجود در پرچمدار سال جاری ال‌جی را نخواهد داشت.

باتری

ال‌جی جی 5 از ضخامت کم‌تری بهره می‌برد که همین امر به کاهش ظرفیت باتری منجر شده است. این دستگاه هوشمند از باتری 2800 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که چیزی در حدود 200 میلی‌آمپر ساعت کم‌تر از نمونه مورد استفاده در جی 4 است. این در حالی است که افزایش توان پردازنده جی 5 نگرانی‌هایی را در خصوص عملکرد بهینه باتری ایجاد کرده است.

LG-G5 battery

با این تفاسیر گفته می‌شود فرایند 14 نانومتری تولید این تراشه باعث شده مصرف انرژی در جی 5 کاهش یابد اما همچنان باید منتظر ماند و دید بهینه‌سازی رابط کاربری و نرم‌افزار مورد استفاده در جی 5 چه عملکردی را خواهد داشت.

هر دو دستگاه یادشده از باتری قابل تعویض بهره می‌برند اما در جی 5 با بهره‌گیری از ماژول کم پلاس می‌توانید ظرفیت باتری را به 4000 میلی‌آمپر ساعت برسانید.

دوربین‌جی 5

ایده استفاده از دوربین‌های جفتی در دستگاه‌های تولیدی شرکت ال‌جی را برای اولین بار در V10 شاهد بودیم. این در حالی است که ترکیب یادشده متفاوت با عملکردی است که در قالب ترکیب دوتایی در گوشی‌های اچ‌تی‌سی شاهد بودیم (و هر دو سنسور باهم کار می‌کنند تا اطلاعات مربوط به عمق میدان، کامل‌تر شود).

LG-G5 Camera

ال‌جی از دو دوربین متفاوت استفاده کرده است. دوربین 16 مگاپیکسلی استاندارد در کنار دوربین 8 مگاپیکسلی با میدان دید 135 درجه‌ای قرارگرفته که چیزی در حدود 15 درجه وایدتر از چشم انسان است.

این سنسور 8 مگاپیکسلی واید می‌تواند در عکس‌برداری از مناظر مفید باشد. روی کاغذ، دوربین 16 مگاپیکسلی اصلی و دوربین 8 مگاپیکسلی ویژه سلفی، مشابه با نمونه‌های به کار گرفته شده در جی 4 هستند و باید منتظر ماند و دید در عمل چه بهبود کیفیتی را شاهد خواهیم بود.

با تمام این توضیحات، در نهایت این کاربران خواهند بود که تشخیص می‌دهند آیا کنار گذاشتن پرچمدار سال گذشته ال‌جی و خرید جی 5 گزینه‌ای منطقی است یا خیر؟ نظر شما چیست؟

Phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. جواد می‌گوید

    فرم جی 4 کجا فرم جی 5 کجا.اولیو عشقه

  2. رسول می‌گوید

    من تازه رفتم جی 4 خریدم عالیه شاید بعدا که جی فایو قیمتش افت کرد خریدمش ولی جی4 رو نمیفروشم

  3. nazi می‌گوید

    من جی 4 دارم و از همه چیش راضیم
    بنظرم تو همه ی گوشی ها تکه و با هیچی عوضش نمیکنم.
    جی 5 هیچ برتری نسبت به جی 4 نداره.
    هم زشت شده هم باتریش افت کرده اصلا خوشم نیومد از ال جی بعید بود…

  4. Amir می‌گوید

    من به همه کسایی که جی 4 داشتن اطرافم جی 5 رو نشون دادن گفتن اصلا عوض نمیکنن
    بنظرشونم خیلی زست شده بود