چرا ویندوز 10 می‌تواند به عاملی برای کابوس شبانه گوگل تبدیل شود؟

با 14 میلیون بار نصب در 24 ساعت اول عرضه، ویندوز 10 آمار خوبی را برای خود به ثبت رساند. با این اوصاف یک سوال اساسی در خصوص نحوه عرضه ویندوز 10 وجود دارد. چرا مایکروسافت ویندوز 10 را به‌طور رایگان عرضه کرد؟

3

شرکت گوگل سرویس‌ها و برنامه‌های مختلف را در کنار سیستم‌عامل اندروید به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این شرکت با این کار سعی در بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز از کاربران استفاده کننده از این سرویس‌ها داشته تا نهایتا بتواند تبلیغات بیشتری به آن‌ها نمایش دهد.

با عرضه ویندوز 10، مایکروسافت روندی تا حدودی متفاوت را در پیش گرفته است. در عوض فروش سیستم‌عامل و سوددهی از راه عرضه آن، این شرکت از ثبت‌نام‌ها و استفاده کاربران از سرویس‌های موجود در ویندوز کسب درآمد می‌کند. یکی از راه‌های کسب درآمد مایکروسافت، تبلیغات است که اکثر آن از راه تبلیغ در موتور جستجوی بینگ به دست می‌آید.

به‌طور پیش‌فرض مایکروسافت مجموعه‌ای از اطلاعات مورد نیاز را از شما کسب کرده و به‌طور ناشناس و عاری از مشخصات و هویت در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرار می‌دهد. این موارد شامل محتویات ایمیل‌ها، برنامه‌های پیام‌رسان و مستندات آپلود شده بر روی وان‌درایو و نهایتا جستجوهای انجام‌شده از سوی شما بر روی بینگ هستند.microsoft advertisement1

این روند، تفاوت زیادی با آنچه گوگل انجام می‌دهد ندارد با این وجود سرویس‌های زیادی هستند که منابع بالقوه اطلاعات شخصی به‌شمار می‌آیند و رابطه مستقیمی با ویندوز 10 دارند. در صورتی که مایکروسافت بر اساس برنامه‌ریزی خود بتواند در طول سه سال، یک میلیارد دستگاه مجهز به ویندوز 10 را به فروش برساند می‌تواند اطلاعات بدست‌آمده از سرویس‌های مختلف را تا حد زیادی افزایش داده و نهایتا سود بیشتری از راه فروش آن‌ها به تبلیغ‌کنندگان نصیب خود کند. شرکت گوگل از راه ارائه ابزارهای مختلف که سازگاری خوبی با دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف دارند فرآیند رهگیری اطلاعات در میان دستگاه‌های متفاوت را آسان‌تر کرده است. به‌طور مشابه مایکروسافت نیز با عرضه بهترین نرم‌افزارها و سرویس‌های خود مانند آفیس، اوت‌لوک و یا دستیار صوتی کورتانا که برای اندروید و iOS، آن‌هم به‌طور رایگان تنها به حساب کاربری مایکروسافت به‌منظور بهره‌گیری از قابلیت‌های آن‌ها نیاز خواهد داشت. با توجه به استفاده شما از این حساب کاربری و برنامه‌های مرتبط بر روی رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند، مایکروسافت می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشد.

در خصوص کورتانا نیز هرچه از این دستیار صوتی بیشتر استفاده کنید، اطلاعات مشاهده شده در خصوص جستجوهای شما، به واقعیت و اطلاعات مورد نظرتان نزدیک‌تر خواهند شد. این بدان‌معناست که مایکروسافت با گذشت زمان شناخت بهتری از شما، نیازهای شما و اطلاعات موردنظرتان بدست آورده و می‌تواند تبلیغات مرتبط با نتایج جستجوی شما را به‌نحوی سازماندهی‌ شده در اختیارتان قراردهد. با توجه به اینکه کورتانا و مرورگر اج هردو از بینگ به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض استفاده می‌کنند، این آمار به مراتب بهبود بیشتری خواهد یافت.

مدنظر داشته باشید که با مراجعه به صفحه تنظیمات امنیتی ویندوز 10 می‌توانید موارد مرتبط با کسب اطلاعات از داده‌های شما را غیرفعال کنید.microsoft opt out advertisement

با این اوصاف باید اذعان داشت اگرچه مایکروسافت در بازار تبلیغات مرتبط با جستجو آمار خوبی را بدست نیاورده اما به‌طور کامل در بازاری که اداره‌کننده آن تا کنون گوگل بوده تسلیم نشده است و عرضه سرویس‌های متفاوت تحت وب می‌تواند این شرکت را به سوددهی زیاد در بازار تبلیغات برساند. در این راه ویندوز 10 را باید سلاح مخفی مایکروسافت در نبرد با امپراتوری گوگل دانست.

businessinsider

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. حسین می‌گوید

    چرا چرت و پرت میگی؟
    ویندزو 7 فقط
    میدونی چرا؟ هیچ مشکلی نداره همه چی شناسایی میکنه و میشناسه
    حتی وقتی هم بالا نیاد به هر دلیلی میشه تند تند f8 زد رفت تو سیف مود
    این ویندوز 8 . 8.1 و 10 مسخرس عامو اصلا سیف مود نداره ، باید برای تو msconfig بعد تیک سیف مود بزنی بعد ری استارت کنی که بره تو سیف مود
    اما وقتی ویندوز بالا نیاد چطور برم تو سیف مود؟
    ویندوز 8 و 10 مسخرس
    فقط ویندوز 7Adssad

    1. Amir می‌گوید

      واای چقدر ملاکتون از بهتر بودن ویندوز چرررررررته !!
      باشه حالا شما نصب نکن
      برات درخواست نفرستادن
      البته معلومه استفادتون از ویندوز فقط خاموش و روشن کردن ویندوزه و هزارتا بلا سر سیستم میاری که کارت به سیف مود میکشه
      عیبی نداره ارزش واقعی رو ویندوز 10 رو من میفهمم که ویندوز 10 موبایل رو گوشیم دارم شما میتونی با محصول سال 2009 خاموش روشن کردن رو ادامه بدی

    2. عطا می‌گوید

      برای سیستمای در وپیت و ضعیف اره