افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با استفاده از این جوراب صدمات احتمالی بر پای خود را کاهش دهند

حتی اگر مبتلا به دیابت نیستید، ممکن است شنیده باشید که افراد دیابتی در پای‌های خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند. این مشکلات بعضاً در اثر از کار افتادن حسگرهای عضلات پا به وجود آمده و منجر به زخم و فشارهای مزمن می‌گردد که در بدترین حالت باعث از کار افتادن کامل عضو و قطع آن می‌شود. یکی از راه‌های جلوگیری از قطع پا، تشخصی زودتر بیماری و فعال کردن حسگرهای کف پا است. در همین رابطه شرکتی آلمانی با نام Fraunhofer جورابی ساخته که می‌تواند فشار وارده را به شکل بهتری به کاربر بفهماند.

0

بر این اساس هر جوراب تولید شده توسط این شرکت از دولایه پارچه‌ پنبه‌ای/پارچه مصنوعی رطوبت دار و دارای روزنه‌های تنفس ساخته شده که در میان هر لایه یک ردیف غشای سیلیکونی قرار داده شده است. در اطراف این غشای سیلیکونی 40 الکترود انعطاف‌پذیر ساخته شده از گرافیت دی‌الکتریک یا کربن سیاه تعبیه شده که توسط ماژول الکترونیکی متصل شده در پایین جوراب، با هم ارتباط دارند.

هنگامی که فشار به یک منطقه از پا اعمال می‌شود، غشای سیلیکونی آن منطقه فشرده و نازک‌تر می‌شود، در نتیجه سطح افزایش می‌یابد. این عمل باعث افزایش ظرفیت الکتریکی در آن ناحیه می‌گردد و در پی آن ماژول الکترونیکی تغییر را تشخیص داده که در پی آن هشداری به صورت بی‌سیم به گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌کند.

این حسگرها که در مجاورت پاشنه، مچ و ساق پای فرد قرار خواهند گرفت. به گفته شرکت سازنده، قرارگیری حس‌گرها در سه بعد، باعث افزایش دقت ضریب سنجش فشار توسط آن‌ها می‌شود. نسخه نهایی این جوراب قابل شستشو بوده و کاربر می‌تواند به صورت موقت ماژول الکترونیکی آن را جدا کند.Fraunhofer معتقد است که این جوراب نه تنها برای افراد مبتلا به دیابت، بلکه برای افراد عادی و همچنین ورزشکارانی که نیاز به نظارت مدام بر پاهایشان دارند نیز قابل استفاده است. تخمین زده می‌شود که برای خرید هر جفت از این جوراب‌های ساق بلند باید مبلغ 840 هزار تومان (با احتساب هر دلار 3000 تومان) هزینه نمایید.

gizmag

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.