با زیباترین سالن‌های تئاتر در جهان آشنا شوید

از دیرباز تئاترها، علاوه بر اینکه محلی برای ارائه هنرهای نمایشی بدند، به لحاظ معماری نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گرفته‌اند. در این مقاله فارنت قصد مروری بر چند مورد از زیباترین سالن‌های تئاتر در دنیا را داریم.

1

رویال آلبرت هال، لندن، انگلستان

Royal-Albert-Hall-(3)رویال آلبرت هال، که یکی از معروف‌ترین سالن‌های اجرا در دنیا است، درحال حاضر به عنوان محلی برای برگزاری کنسرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سالن که در سال ۱۸۷۱ توسط ملکه ویکتوریا افتتاح گردید، بسته به نوع چیدمان صندلی‌ها، ظرفیت آن تا بیش از ۵ هزار نفر قابل افزایش است. نام این سالن ابتدا «تالار مرکزی هنر و علوم» بود که بعدتر ملکه ویکتوریا، به افتخار پرنس آلبرت، این سالن را «تالار رویال آلبرت» یا همان رویال آلبرت هال نامید.Royal-Albert-Hall-(6)


تئاتر بزرگ ووکسی، جیانگسو، چین

Wuxi-Grand-Theatre-(1)تئاتر بزرگ ووکسی، که چند ماهی است به بهره برداری رسیده است، در زمینی به مساحت ۷۰ هزار متر مربع اجرا شده‌است. معمار این بنا «پکا سالمینن» فنلاندی است و به دلیل قرار داشتن محل ساخت این بنا در کنار ساحل، به تاثی از «خانه اپرای سیدنی»، در ساخت این بنا نیز سعی شده‌است سمبلی برای منطقه ووکسی ساخته شود. با جود گذشت زمان اندک از ساخت این تئاتر، توجه علاقمندان به معماری به آن جلب شده‌است.Wuxi-Grand-Theatre-(2)


تئاتر بزرگ لیسئو، بارسلونا، اسپانیا

Gran-Teatre-del-Liceu-(1)تئاتر بزرگ لیسئو، در سال ۱۸۴۷ ساخته شد و از آن زمان تا کنون، دو بار دچار آتش سوزی کلی شده و در نتیجه مورد بازسازی قرار گرفته‌است. این تالار ظرفیتی در حدود ۲۲۰۰ نفر دارد و به لحاظ معماری و طراحی داخلی، بی شباهت به «تالار وحدت» تهران نیست.Gran-Teatre-del-Liceu-(3)


خانه اپرای متروپولیتن، نیویورک، ایالات متحده

Metropolitan-Opera-House-(1)خانه اپرای مترو پلیتن در «لینکلن سنتر» در محله برادوی در منطقه منهتن واقع شده‌است. جایی که اکنون مشهورترین و مهم‌ترین نمایش‌های دنیا به روی صحنه می‌روند. بازی بر روی استیج این تالار، آرزو و افتخاری بزرگ برای بازیگران تئاتر است. این تالار در سال ۱۸۸۳ افتتاح گردید و در سال ۱۹۶۶ بازسازی کلی شد. ظرفیت این سالن معادل ۳۸۰۰ نفر است.

Metropolitan-Opera-House-(3)


خانه اپرای سیدنی، سیدنی، استرالیا

Sydney-Opera-House-(4)به جرات می‌توان گفت که پس از کانگورو، این ساختمان نمادی برای کشور استرالیا و به خصوص سیدنی می‌باشد. همه ما با شنیدن نام سیدنی، شکل ساختمان این مجموعه برایمان تداعی می‌شود. خانه اپرای سیدنی در سال ۱۹۷3 به بهره‌برداری رسید. این مجموعه تالار، دارای چندین سالن جزار و با کاربری‌های متفاوت است. ظرفیت کلی این مجموعه به حدود ۵۶۰۰ نفر می‌رسد. معمار دانمارکی این بنا، «خورن اوزون»، با ساخت آ شهرتی جهانی برای خود رقم زد و جوایز بین‌المللی بسیاری را نصیب خود کرد. از این بنا به عنوان یکی از زیباترین بناهای ساخته شده در قرن بیستم نام می‌برند.Sydney-Opera-House-(3)


پالاسیو دوبلاس آرتس، مکزیکوسیتی، مکزیک

Palacio-de-Bellas-Artes-(2)پالاسیو دوبلاس آرتس یا همان «کاخ هنرهای زیبا» درسال ۱۹۰۴ در مکزیکوسیتی پایه‌گذاری شد. تحلات سیاسی مکزیک مانع کامل شدن این مجموعه تا سال ۱۹۳۴ شد. این مجموعه در حال حاضر مهم‌ترین مرکز هنری در مکزیک محسوب می‌شود.Palacio-de-Bellas-Artes-(1)


خانه ملی اپرا، کپنهاگ، دانمارک

Copenhagen-Opera-House-(2)خانه ملی اپرای کپنهاگ، درحال حاضر یکی از مدرن‌ترین تالارهای نمایش در دنیا محسوب می‌شود. این تالار توسط هنینگ لارسن طراحی شده و در سال ۲۰۰۵ به بهره‌برداری کامل رسید. این پروژه گران قیمت چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای دانمارک خرج برداشته است. گفته می‌شود سبک معماری این بنا فتوریستی است.Copenhagen-Opera-House-(1)


پالاس گارنیه، پاریس، فرانسه

Palais-Garnier-(2)یکی از مشهورترین و توریستی‌ترین بناهای فرانسه، تالار پالاس گارنیه است. این ساختمان در سال ۱۸۷۵ به بهره‌برداری کامل رسیده‌است و ظرفیتی نزدیک به ۲۰۰۰ نفر دارد. درحال حاضر یکی از مشهورترین تالارهای اپرا در اروپا پالاس گارنیه است. ظرافت در ساخت جزئیات نمای خارجی این بنا، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های پالاس گارنیه است.Palais-Garnier-(1)


شکسپیرز گلاب، لندن، انگلستان

Globe-Theatre-(1)این بنای قدیمی که به صورت اختصاصی برای اجرای نمایش ساخته شده‌است، برای اولین بار در سال ۱۵۹۹ ساخته شد.بروز آتش سوزی و بازسازی‌های مجدد طی سال‌ها بر این تالار کوچک حادث شد، اما همچنان شکل اولیه آن حفظ شده‌است. درب این مجموعه در سال ۱۹۹۷ و با اجرای نمایش « هنری پنجم» بر روی علاقمندن باز شد، و هم اکنون به صورت مداوم در آن نمایش اجرا می‌شود. نکته جذاب این سالن، شیوه کلاسیک و سنتی اجرا در آن است.Globe-Theatre-(4)


خانه اپرای اسلو، اسلو، نروژ

Oslo-Opera-House-(2)خانه اپرای اسلو، با وجود اینکه مدت کوتاهی است از آغاز به کار آن می‌گذرد، به سرعت تبدیل به سمبل شهر اسلو شده‌است. این مجموعه تالار که در سال ۲۰۰۸ به بهره‌برداری رسیده‌، در مساحتی نزدیک ۳۸ هزار متر مربع ساخته شده‌است و دارای ۱۱۰۰ اتاق است. خانه اپرای اسلو دارای ۳ تالار است که تالار اصلی ۱۳۶۴ نفر ظرفیت دارد. هزینه ساخت این پروژه حدود ۷۶۰ میلیون دلار بوده‌است.Oslo-Opera-House-(1)


خانه اپرای بوستون، ماساچوست، ایالات متحده

Boston-Opera-House-(1)خانه اپرای بوستون در سال ۱۹۲۸ و جهت نمایش فیلم افتتاح گردید، اما در سال ۱۹۸۰ تغییر کاربری داده و تبدیل به خانه اپرای بوستون شد. در حال اضر نمایش‌های برادوی در این سالن اجرا می‌شوند و این تالار به محلی برای اجراهای بزرگان تئاتر تبدیل شده‌است. سقف زبای این تالار از مشخصه‌های معروف آن می‌باشد.Boston-Opera-House-(3)


تئاتر وینتر گاردن، تورنتو، کانادا

Elgin-and-Winter-Garden-Theatre-Centre-(2)تئاتر وینتر گاردن یا همان «باغ زمستانی»، یکی از منحصر بفردترین تالارهای نمایش در دنیا است. جزئیات و تزئینات داخلی این بنا، آن را از دیگر تالارها متمایز می‌کند. باغ زمستانی در سال ۱۹۱۳ افتتاح گردید و در سال ۱۹۸۹ مورد بازسازی قرار گرفت. با این حال مسئولین این تالار همچنان شکل سنتی آن را حفظ کرده‌اند.Elgin-and-Winter-Garden-Theatre-Centre-(3)


تئاتر بورد گیس انرژی، دوبلین، ایرلند

Bord-Gais-Energy-Theatre-(1)این تالار مدرن در سال ۲۰۱0 و توسط «دنیل لیبسکایند» آمریکایی طراحی شده‌است. طراحی بسیار زیبای این تالار آ را به یکی از مشهورترین سالن‌های اپرا در جهان تبدیل کرده‌است.Bord-Gais-Energy-Theatre-(2)


پالائو دلاموزیکا کاتالانا، بارسلونا، اسپانیا

Palau-de-la-Musica-Catalana-(3)این بنا که در در واقع «قصر موسیقی کاتالان» نام دارد در سال ۱۹۰۸ و توسط لوئیز دومانچه‌ای مونتانر طراحی و ساخته شده‌است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالار سقف‌ و دیوار‌های نورگیر است. شیشه‌کاری بسیار زیبای سقف این تالار، آن را جزو زیباترین تالارهای نمایش در دنیا کرده‌است. قدمت و شهرت این بنا به حدی‌است که یونسکو آن را در فهرست میراث معنوی بشر قرار داده‌است. گفتنی سات که از این تالار بیشتر جهت اجرای کنسرت‌های موسیقی استفاده می‌شود.Palau-de-la-Musica-Catalana-(2)


تئاتر تامپا، فلوریدا، ایالات متحده

Tampa-Theatre-(2)این تالار در سال ۱۹۲۶ و توسط جان ابرسون طراحی و اجرا گردید. طراحی داخلی این بنا به شکلی است که حس تالارهای روباز قدیمی را می‌دهد و این خود از ویژگی‌های جذاب این تالار است. در ساخت این بنا از ۹۹ لامپ برای ایجاد جلوه ستاره در آسمان استفاده شده‌است.Tampa-Theatre-(1)


خانه اپرای گوانگجو، گوانگجو، چین

Guangzhou-Opera-House-(2)زاها حدید، معمار نامدار عراقی این بنا را که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده، طراحی کرده‌است. این تالار که ظرفیتی معادل ۱۸۰۴ نفر دارد، با هزینه‌ای معادل ۲۰۰ میلیون دلار ساخته شده‌است. گفته می‌شود در طراحی و ساخت این بنا از تکنولوپی‌هایی استفاده شده‌است که آن را از دیگران متمایز می‌کند.Guangzhou-Opera-House-(1)


و مورد ویژه : تالار وحدت، تهران، ایران

Vahdat-hall-(1)مجموعه رودکی که در تقاطع خیابان حافظ و شهریار در تهران واقع شده‌است، در سال ۱۳۴۶ مورد بهره برداری قرار گرفته‌است. معروف‌ترین و مهم‌ترین بخش این مجموعه تالار وحدت است که مهم‌ترین نمایش‌های و کنسرت‌ها در این تالار برگزار می‌شود. معمار این بنا اوژن آفتاندلیانس است که طرح آن را از تالار اپرای وین برداشت کرده‌است. با وجود گذشت نزدیک به پنجاه سال از ساخت این بنا، به دلیل رعایت استانداردهای صوتی، این تالار همچنان بهترین گزینه برای اجراهای هنری محسوب می‌شود.Vahdat-hall-(2)

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حسام می‌گوید

    پاتوق منه این تالار وحدت