آیا واقعا می‌توانید متوجه تفاوت کیفیت در موزیک‌هایی با کیفیت بالا شوید؟ اینجا امتحان کنید!

شما هم مطمئنا این موضوع را شنیده‌اید که فرمت کدگذاری MP3 به خاطر فشرده‌سازی با اتلاف کیفیت (Lossy Compression)، کیفیت صدای موسیقی رو پایین می‌آورد. اما آیا گوش انسان یا حداقل تمام انسان‌ها می‌تواند این تفاوت را حس کند؟

4

سرویس جدید اشتراک استریم موسیقی به نام Tidal یکی از اولین سرویس‌هایی هست که موسیقی بدون اتلاف کیفیت (Lossless Audio) را عرضه می‌کند و برای این‌که افراد زیادی را ترغیب به ثبت‌نام کند، یک تست A/B را نیز راه‌اندازی کرده است.

در این آزمایش، آهنگی برای شما پخش می‌شود که امکان تغییر بین دو نسخه از پنج آهنگ را به شما می‌دهد. این یک تست کور A/B هست، یعنی شما نمی‌دانید که کدام نسخه دارای کیفیت بالا و کدام دارای کیفیت پایین است. این روش یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای از بین بردن حس طرفداری و تعصب در انتخاب یکی از این دو نسخه است.

این‌که شما بتوانید تفاوت بین موسیقی باکیفیت بالا (بدون فشرده‌سازی) و کیفیت پایین (با فشرده‌سازی و اتلاف کیفیت) را متوجه شوید به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله سلامت شنوایی، آموزش‌های قبلی برای این‌که بدانید به چه چیزی گوش کنید و همچنین کیفیت ادوات و هدفونتان.

با آزمایشی که نویسنده انجام داده است ۴ تا از ۵ مورد را تشخیص داده اما بر طبق گفته‌ی وی این تشخیص سخت‌تر از آن چیزی هست که شما تصور می‌کنید و نیاز به‌دقت و توجه بسیار بالایی بود. اگر امتیاز شما کمتر از این حد بود احتمالاً شما از آن دسته افرادی هستید که به فایل‌های باکیفیت بسیار بالا و بدون فشرده‌سازی نیاز ندارید که البته بسیار هم عالی است زیرا برای شما خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود.

gizmodo

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. حمید ستوده می‌گوید

    این هم نتیجه ی اسپیکر های EDIFIER بدون هدفون یا چیز دیگه ای(تو سایت نوشته بود باید از هدفون های با کیفیت بالا استفاده کنید)
    http://oi62.tinypic.com/rc52jd.jpg

  2. علی می‌گوید

    نمی دونم کیفیت آهنگاش خیلی بالا بود یا اسپیکر من (با این که فکر می کنم صدای شفافی داره) نتونست تفاوت نمونه ها رو نشون بده چون تشخیصش واقعا سخت بود.

  3. خودم! می‌گوید

    خیلی ممنون. ولی این همه نوشتید یه لینک از سایت ندادید؟
    الان بدون توانایی رفتن به اون سایت این پست به چه دردی میخوره خب؟ :|

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      امان از حواسپرتی! اینم لینک که به مطلب هم اضافه شد! ممنون از تذکرتون
      http://test.tidalhifi.com/