مقایسه کامل اندروید آب نبات چوبی با iOS 8.1 اپل

در میان قابلیت‌هایی که باعث هیجان دوستداران تکنولوژی می شود، دریافت به روز رسانی‌های نرم‌افزاری برای دستگاه‌های هوشمند، همیشه جای خود را دارد. پس از این مرحله، استفاده از قابلیت‌های جدید موجود در این به‌روز رسانی نرم‌افزاری باعث هیجان این کاربران می‌شود.

3

شرکت اپل به تازگی از به‌روز رسانی 8.1 برای سیستم‌عامل IOS خود رونمایی کرد و سیستم‌عامل اندروید 5 نیز به زودی ارائه خواهد شد. هر دو به روز رسانی نرم‌افزاری، در کانون توجهات قرارگرفته‌اند و به همین دلیل قصد داریم مقایسه‌ای میان جدیدترین و برترین قابلیت‌های این دو به روز رسانی داشته باشیم.

پیش از هرچیز تاکید کنیم که آنچه در این مطلب نوشته می‌شود تنها مربوط به نسخه خالص اندروید 5 بوده و از آنجایی که تنها دستگاه‌هایی مانند سری نکسوس و یا گوشی‌ها و تبلت‌های نسخه گوگل‌پلی، اندروید خالص را تجربه می‌کنند این امکان وجود دارد که کاربران دیگر گوشی‌های هوشمند، تجربه‌ای متفاوت از اندروید 5 داشته باشند.

قفل صفحه‌نمایش وهوم اسکرین

ما هر روزه بیش از آنچه تصور می‌کنیم با قفل صفحه‌نمایش گوشی هوشمندمان سروکار داریم. تنها مورد استفاده از این قفل، بازکردن و فعال کردن امکان استفاده از صفحه‌نمایش دستگاه نیست. این قفل، امکان مشاهده تماس‌های از دست رفته و یا حتی مشاهده پیامک‌های دریافتی را نیز میسر می‌کند.

Lock-screens

با استفاده از این رابط نرم‌افزاری می‌توانید به برنامه‌هایی مشخص، دسترسی سریعی داشته باشید. قفل صفحه‌نمایش در اندروید 5، توازنی عالی میان کارایی و استفاده راحت و آسان برقرارکرده است. این قفل، ساعتی بزرگ و خوانا را در میان صفحه قرار داده و میان‌برهایی به قسمت شماره‌گیری و دوربین نیز به ترتیب در گوشه‌های پایین، سمت چپ و راست اضافه کرده است.

مهم‌تر از هرچیز دیگر، Lollipop، هشدارهای دریافت شده را برای دسترسی سریع و آسان در مرکز قفل صفحه‌نمایش قرار می‌دهد. این قابلیت، مشابه قابلیتی است که مدت‌هاست توسط IOS مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوبار ضربه زدن بر روی یک هشدار، برنامه مرتبط با آن را اجرا می‌کند و کشیدن آن به سمت پایین، آن را بسط خواهد داد ( برای مثال برای مشاهده چندخط اول یک ایمیل دریافتی) و نهایتا کشیدن به طرفین نیز آن هشدار را از نظر محو می‌کند. از سوی دیگر ویجت‌های قفل صفحه‌نمایش دیگر در نسخه جدید اندروید پشتیبانی نمی‌شوند.

قفل صفحه‌نمایش IOS 8.1 از لحاظ کارایی و ظاهر، مشابهت‌های فراوانی با Lollipop دارد و یک میان‌بر دسترسی به دوربین در قسمت پایین، گوشه سمت راست قرار داده شده که به راحتی در دسترس است. تنها کافی است انگشت را به سمت بالا بکشید تا برنامه دوربین اجرا شود.

هشدارها در میانه صفحه‌نمایش داده می‌شوند و سروکار داشتن با آن‌ها بسیار خوشایند است. کشیدن انگشت به طرفین، گزینه‌های زیادی را بسته به نوع هشدار پشت خط در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال با دریافت پیامک‌های جدید، گزینه‌ای برای ارسال یک پاسخ سریع مشاهده خواهید کرد که بسیار جمع و جور است.

برخی ممکن است این قابلیت را دوست داشته باشند که در IOS 8 دریافت یک هشدار باعث شود صفحه‌نمایش گوشی برای چندثانیه روشن بماند تا بتوانند فورا آن را بخوانند. این اتفاق در اندروید 5 به وقوع نمی‌پیوندد و در عوض در صورت وجود، چراغ ال‌ای‌دی چشمک خواهد زد.

از قفل صفحه‌نمایش که بگذریم، نوبت به هوم اسکرین گوشی می رسد. در این قسمت می‌توانید چندین صفحه برای میان‌برهای برنامه‌ها، فولدرها، ویجت‌ها و نهایتا دراور برنامه‌ها ایجاد کنید و البته Google Now را نیز در این قسمت مشاهده کنید.

Home-screens

البته تغییراتی در نسخه جدید اندروید به وقوع پیوسته و طراحی متریال همان‌طور که فکر می‌کردیم باعث ایجاد تغییرات و مسطح شدن رابط کاربری و تولید انیمیشن‌های روان و نهایتا افکت‌های حرکتی-گرافیکی شده است.

در واقع می‌توان اذعان داشت که طراحان گوگل به اندروید شخصیتی داده‌اند که در نسخه‌های پیشین شاهد آن نبودیم. این پلتفرم جدید، آشنا ولی با حس و حالی جدید عرضه خواهد شد. به سختی می‌توان منو و یا صفحه‌ای را پیدا کرد که در جای خود قرار نگرفته باشند ( البته رابط کاربری برخی از برنامه‌ها نیاز به یک به روز رسانی اساسی دارند).

در IOS 8، هوم اسکرین را می‌توان در کمینه‌ترین حالت توصیف کرد که البته خلاقیت در آن موج می‌زند. بر خلاف اندروید، این سیستم‌عامل فاقد یک منوی بازشونده برای همه برنامه‌هاست که از سردرگمی کاربر می‌کاهد. افکت‌های گرافیکی قرارداده شده در پس‌زمینه باعث شده رابط کاربری زنده به نظر برسد و افکت‌های شفاف موجود در المان‌های رابط کاربری و صفحات نمایش نیز جالب به نظر می‌رسند.

با این اوصاف، رابط کاربری همچنان در سبک رابط معرفی شده در IOS 7 باقی مانده و اگرچه کاربران به این رابط کاربری عادت دارند اما در مقام مقایسه با اندروید 5 و طراحی متریال، هیچ چیز جدید و شگفت‌انگیزی وجود ندارد.

ویجت‌ها و امکان شخصی‌سازی

برای مدتی طولانی، ویجت‌ها برگ برنده اندروید در نبرد رابط کاربری با IOS بودند و البته این نمایه‌ها به کاربران اندروید اجازه می‌دادند نهایت استفاده را از فضای هوم اسکرین ببرند.

Widgets

در IOS 8 کاربران آیفون و آی‌پد می‌توانند از ویجت‌های جانبی استفاده کنند. در حقیقت این ویجت‌ها تفاوتی با نسخه اندرویدی دارند و آن هم قرارگرفتن آن‌ها در منوی پایین رونده است که دسترسی به آن‌ها را در هر زمان و از طریق هر صفحه‌ای امکان‌پذیر می‌سازد. البته مدنظر داشته باشید که انتخاب ویجت‌های IOS در حال حاضر در مقایسه با نسخه اندرویدی محدودیت‌های بیشتری دارد.

از نظر ظاهری، Lollipop انتظارهای ما را در انعطاف برآورده کرد. لانچرها، پک‌های آیکونی و قفل‌های صفحه نمایش به همراه پس‌زمینه‌های زنده زیبا و دیگر المان‌ها به نحوی بهینه باعث برآورده کردن انتظارات شما خواهند شد.

در این حوزه، IOS 8.1 محدودیت‌هایی دارد که گزینه‌های فراروی ما در تغییرات را محدود کرده است. البته این موضوع فایده‌ای نیزدارد. با توجه به محدودیت‌های بیشتر، امکان بروز مشکلات کاهش می‌یابد.

همان‌طور که اشاره شد، هر دو سیستم‌عامل، امکان گروه‌بندی برنامه‌ها در فولدرها را میسر می‌کنند اما بنابه دلایلی اندروید امکان قراردادن بیش از 16 برنامه در یک فولدر را فراهم نمی‌سازد ولی در IOS این قابلیت نامحدود است.

 

پنل هشدارها، کنترلر‌های سریع و قابلیت اجرای همزمان برنامه‌ها

پنل هشدارها در اندروید 5 شکل و شمایلی جدید به خود گرفته است. نحوه اضافه شدن هشدارهای مهم به بالای لیست در حالی که کم‌اهمیت‌ها در قسمت پایین قرار می‌گیرند دوست‌داشتنی است. به عنوان مثال، هشدارهای مرتبط با ایمیل‌ها در بالا قرار می‌گیرند و هشدارهای مرتبط با نصب برنامه‌ها پایین‌تر می‌ایستند.

رویه اپل در ارائه هشدارها در IOS 8 کمی متفاوت است و البته کم‌تاثیر نیست. حباب‌های هشدارها بر روی آیکون برنامه‌ای که هشدار ناخوانده دارد قرار می‌گیرد. پایین کشیدن پنل از بالا نیز سربرگ Today را نمایش خواهد داد که ویجت‌های فعال را لیست خواهد کرد.

Notifications

برنامه روزانه ما، یادآورها و پیش‌بینی وضعیت آب و هوا از جمله مثال‌های قابل ذکرند. هشدارها در سربرگ جداگانه‌شان قرار می‌گیرند که به واسطه برنامه‌ها گروه‌بندی می‌شوند و بر اساس تنظیماتشان اهمیت می‌یابند.

وقتی صحبت از هشدارها می‌شود بدنیست بدانید که هر دو پلتفرم از هشدارهای تعاملی پشتیبانی می‌کنند که گزینه‌های مختلفی را برای پاسخ به آن‌ها پیش روی شما قرار می دهند هرچند که اندروید 5 رویه بهتری را برای هشدارهای تماس‌های ورودی برمی‌گزیند و در عوض اشغال کل صفحه‌نمایش، یک پنجره بازشونده با عبارت‌های Answer و Ignore در قسمت‌های بالای صفحه‌نمایش و بدون فرستادن برنامه فعال شما به پس زمینه، نمایش داده می‌شود.

 

اندروید 5 از منوی کنترلرهای سریع با طراحی جدید بهره می‌برد که در پنجره پایین رونده قرار گرفته است. این منو کاملا کاربردی بوده و از کلیدهای دو حالته برخوردار است و البته اسلایدری برای تغییر نورصفحه نمایش نیز بر روی آن قرارگرفته است. میان‌برهایی برای دسترسی به چراغ‌قوه و قابلیتی برای غیرفعال کردن حالت چرخش صفحه‌نمایش نیز از دیگر گزینه‌های موجود هستند.

همان‌طور که در نسخه‌های پیشین شاهد بودیم، با استفاده از قابلیت دو انگشتی که به سمت پایین می‌کشید می‌توانید به کنترلرهای سریع دسترسی داشته باشید.

مرکز کنترل مشابه در IOS، مزایای کمتری دارد. این مرکز کنترل از طریق هر صفحه‌ای در دسترس قرار خواهد گرفت و به شما این امکان را خواهد داد تا میزان نور صفحه‌نمایش را به راحتی تنظیم کنید، وای‌فای را خاموش و روشن کنید، پخش آهنگ را کنترل کنید و البته از سوی دیگر در صورت بی‌دقتی، آن را به طور تصادفی باز خواهید کرد. این اتفاق ممکن است مثلا در هنگام مشاهده یک صفحه‌وب به وقوع بپیوندد.

با توجه به رابط کاربری از نو طراحی‌شده Lollipop، می‌توانید برنامه‌های اخیرا بازشده را نیز مشاهده کنید. این قابلیت بهتر از پیش به نظر می‌رسد و دیگر شاهد ستون‌های یکنواخت و نمایه‌های کوچک هر برنامه‌ نخواهیم بود. اکنون می توانید بیش از سه کارت را نیز بر روی صفحه قرار دهید.

Switching-between-apps

لیست برنامه‌های اخیر در IOS 8 راه حل بهتری به نظر می‌رسد. این لیست، ساده اما کاربردی است. این برنامه‌ها به همراه آیکون‌های مرتبطشان بر روی یک ردیف جداگانه در زیر قرار گرفته‌اند و شماره مخاطبین دلخواه شما نیز در بالای آن قرار گرفته است.

 

شماره‌گیر و دفترتلفن

برنامه شماره‌گیری در اندروید 5 خوب نیست، بلکه عالیست! طراحی این برنامه بسیار ایده‌آل بوده و با اجرای آن می‌توانید لیستی فشرده از مخاطبین مورد علاقه را مشاهده کنید.

در بالای این قسمت نیز شماره‌هایی که اخیرا با آن‌ها تماس گرفته‌اید به همراه نوار جستجو قرارگرفته است که نه‌تنها نتایج را از میان مخاطبین شما بلکه از مراکز تجاری، رستوران‌ها و هتل‌های نزدیک شما جستجو می‌کند. اگر شماره‌ای با شما تماس بگیرد که مربوط به یک مرکز تجاری باشد، در صورت وجود شماره در دایرکتوری گوگل، نام مرکز بر روی صفحه‌، نمایش داده خواهد شد.

کشیدن انگشت به طرفین، ما را به قسمت تماس‌های اخیر خواهد برد و کشیدن مجدد دست به دفترچه تلفن خواهد رساند. نحوه بازشدن و بسط لیست مخاطبین و نحوه پایین رفتن و نحوه نمایش عکس پروفایل و درج دیگر توضیحات در کنار مخاطبین نیز ستودنی است.

Phone-app-and-phonebook

در مقام مقایسه، برنامه تماس در IOS 8.1 ساده بوده و تا حدی خسته‌کننده و یکنواخت است. اگرچه این برنامه نیز انتظارات شما برای تماس گرفتن را برآورده می‌کند اما از شخصیت! کافی برخوردار نیست.

تمام آن چیزی که مشاهده می‌کنید، لیستی سیاه و سفید از مخاطبین شما و یک تصویر پروفایل است. از نقطه نظر مثبت نیز این حقیقت که مخاطبین مورد علاقه و اخیر در صفحه برنامه‌های اخیر قرارگرفته‌اند بدان معناست که نیازی به تکرار بازکردن برنامه تماس با مخاطبین نخواهیم داشت. در این قسمت در زمینه ارائه امکان سدکردن تماس‌ها و پیامک‌ها از مخاطبین انتخاب شده، نمره مثبت به IOS داده می‌شود. اندروید 5 نیز تنها امکان بلاک کردن پیامک‌ها از شماره‌ای خاص را فراهم می‌آورد.

 

 

صفحه‌کلید و برنامه پیام‌رسان

نمی‌توان هیچ ایرادی از صفحه‌کلید مجازی استفاده شده در اندروید 5 گرفت. این صفحه‌کلید، سریع، دقیق و با قابلیت‌های فراوان است و به نظر نمی‌رسد نیازی به جایگزینی آن با صفحه‌کلیدهای جانبی دیگر باشد. در اندروید 5، صفحه‌کلید به کار گرفته شده از زبان‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌هایی مانند پیش‌گویی متن، ورودی صوتی و تصحیح خودکار نیز قابل استفاده هستند.

می‌توانید با استفاده از قابلیت کشیدن انگشت یا همان سوایپ نیز کلمات را وارد کنید و یا با استفاده از میان‌بر اعداد، به تایپ سریع‌تر عددها بپردازید و یا حتی لیستی از شکلک‌های مختلف را مشاهده کنید.

Messaging-app

در صفحه‌کلید IOS 8.1، اپل بار دیگر تصمیم به ساده‌سازی همه‌چیز گرفته و دقیقا به همین دلیل، گزینه‌ها و قابلیت‌ها به اندازه قابلیت‌های مشاهده شده در Lollipop نیستند. با این وجود اپل آزادی عملی به کاربران داده تا بتوانند از صفحه‌کلیدهای جانبی دیگر که هم‌اکنون در اپ استور قرار گرفته‌ بهره ببرند. روی‌هم رفته، صفحه‌کلید پیش‌فرض IOS بسیار دلنشین بوده و ورودی صوتی و پشتیبانی از زبان‌های متعدد در آن پیش‌بینی شده است. دقت بالا و امکان استفاده از قابلیت پیش‌گویی کلمات نیز در آن تعبیه شده است.

با این اوصاف، برخی قابلیت‌ها می‌توانستند بهتر از آنچه مشاهده می‌کنیم باشند. برای مثال وارد کردن یک عدد و یا یک سمبل مستلزم سوئیچ کردن میان نمایه‌های مختلف صفحه‌کلید بوده و هیچ میان‌بری پیش‌بینی نشده است.

اکنون بدنیست نگاهی هم به برنامه ارسال پیامک در اندروید 5 داشته باشیم. سیستم‌عامل گوگل به یک برنامه اختصاصی ارسال پیامک تجهیز شده است. نکته‌ای که پیش از این در اندروید کیت‌کت محو شده بود. به بیان دیگر اجباری به استفاده از Hangouts در جهت ارسال پیامک و پیام‌های اینترنتی نخواهید داشت.

برنامه ارسال پیامک، ساده و سرراست بوده و با حالت چت گونه خود، جذاب به نظر می‌رسد. گزینه‌هایی برای الصاق عکس، ویدئو و صوت نیز در آن پیش‌بینی شده است.

با این وجود برنامه پیام‌رسان در IOS 8.1 گزینه بهتری به نظر می‌رسد. در مواقع امکان، پیام ارسالی از طریق ارتباط اینترنتی ارسال خواهد شد. عکس‌ها، ویدئوها و صدا را نیز می‌توانید به پیام‌های خروجی از iMessage الصاق کنید. می‌توانید مکان خود را نیز با شخص دریافت‌کننده پیام به اشتراک بگذارید. نکته منفی اینکه این برنامه تنها بر روی دستگاه‌های تولیدی اپل کاربرد دارد در حالی‌که Hangouts را می‌توانید بر روی اندروید، IOS، و یا حتی مرورگر وب رایانه خود استفاده کنید.

 

جستجو و فرامین صوتی

در اندروید 4.4 امکان ارسال فرامین صوتی از طریق گفتن Ok Google فراهم شد و اکنون فرامین صوتی را می‌توانید از روی قفل صفحه‌نمایش و یا هنگامی که گوشی در حالت خواب موقت بوده و به شارژر متصل است نیز ارسال کنید.

Voice-search

به طور مشابه، Siri نیز با گفتن عبارت Hey Siri قابل استفاده خواهد بود اما تنها درصورتی که دستگاه به شارژر متصل بوده و یا رابط کاربری Siri فعال باشد، پاسخ دریافت خواهید کرد.

در هنگام تایپ گزینه جستجو نیز، نوار جستجوی گوگل به طور دائم در بالای هوم اسکرین قرارگرفته است. Google Now، اطلاعات مختلف از وضعیت ترافیکی، نتایج بازی‌ها و رویدادهای پیش‌رو را به شما گزارش می‌دهد و حتی جای پارک خودروی شما را نیز به شما یادآوری می کند.

گزینه جستجوی موجود در IOS 8.1 که با کشیدن دست به سمت پایین فعال می‌شود نیز قابلیت جستجو در اینترنت، صندوق ورودی کاربر، مخاطبین و لیست برنامه‌های نصب‌شده را دارا بوده و حتی از ویکی‌پدیا و آیتونز استور نیز نتایج را پیگیری می‌کند.

 

مرورگر وب

جای هیچ تعجبی نیست که کروم، مرورگر استفاده شده بر روی اندروید 5 است. این مرورگر سریع و کاربردی بوده و به قابلیت‌های مختلف تجهیز شده که شامل ایجاد سربرگ‌های مختلف، تغییر اندازه متون و دیگر قابلیت‌هاست.

به علاوه اینکه کروم به شما این امکان را خواهد داد تا سربرگ‌ها و بوکمارک‌ها را با دیگر دستگاه‌هایی که کروم بر روی آن‌ها نصب شده است همگام سازی کنید. قابلیت فشرده‌سازی اطلاعات نیز به شما این امکان را خواهد داد تا در صورت فعال شدن، در مصرف اینترنت به نحو چشمگیری صرفه‌جویی کنید.

Web-browser

Safari در IOS 8.1 نیز امکان استفاده از چندین سربرگ را برای شما فراهم خواهد کرد. امکان همگام‌سازی بوکمارک‌ها بین دستگاه‌های تولیدی اپل نیز فراهم شده است. با استفاده از این مرورگر می‌توانید با فعال سازی حالت خواندن متون، تنها نوشته‌های متن را مشاهده کرده و دیگر محتویات اضافی را مشاهده نکنید.

 

دوربین و گالری تصاویر

اندروید 5 از دوربین گوگل به طور پیش‌فرض استفاده می‌کند که برنامه‌ای مناسب بوده اما آشنایی با رابط کاربری آن زمان‌بر است. این برنامه ساده بوده و خبری از کنترلرهای ISO و سرعت شاتر نیست. در مقام مقایسه، دوربین IOS 8.1 ساده‌تر و خلاقانه بوده و امکان تنظیم نوردهی تصاویر در آن ساده‌تر است. قابلیت فیلمبرداری تصویر آهسته نیز کارایی‌های خود را دارد.

در اندروید 5 مشاهد تصاویر از برنامه اختصاصی آن که به سرویس‌های مختلف و اکوسیستم گوگل متصل شده، خالی از لطف نیست. یکی از مزایای این گزینه‌ها، داشتن نسخه‌ای با رزولوشن کامل از عکس‌های شماست که در سرورهای گوگل ذخیره شده‌اند و هیچ‌گاه گم نخواهند شد.

Camera

تصاویر در دو ردیف جداگانه سازماندهی می‌شوند. در زمینه ویرایش تصاویر نیز امکان برش، چرخش، استفاده از فیلترها و قاب‌های مختلف و افکت‌ها فراهم شده است.

برنامه تصاویر در IOS 8.1 نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما این قابلیت‌ها توانایی رقابت با برنامه مخصوص اندروید 5 را ندارند. می‌توانید تصاویر را به آسانی بر اساس زمان و یا تاریخ گرفتن عکس دسته بندی و سازماندهی کنید و بر روی فضای ابری، نسخه پشتیبانی از آن‌ها تهیه کنید. ابزارهای ویرایش تصویر نیز به وسعت آنچه در اندروید ارائه شده‌اند نبوده اما ساده و خلاقانه‌اند.

 

نقشه و مسیریابی

گوگل مپس از جمله برنامه‌هایی است که نیاز به معرفی ندارد. مدتهاست که این برنامه، بهترین در نوع خود است و اطلاعات به روز و دقیق به همراه مسیریابی قابل اعتماد را به کاربران خود ارائه می‌دهند. امکان مشاهده تصاویر از طریق استریت ویو نیز قابلیتی جالب است. متاسفانه استفاده آفلاین برای اکثر قسمت‌ها محدود شده است. امکان ذخیره‌سازی نقشه‌ها وجود دارد اما جستجو تنها در صورت برقراری ارتباط اینترنتی میسر خواهد بود.

Maps-and-navigation

اما آیا اپل مپس از گوگل مپس بهتر است؟ در پاسخ باید بگوییم این برنامه یک جایگزین خوب و کاربردی برای گوگل مپس است. از زمان عرضه این برنامه، اپل سخت در تلاش بوده تا دقت آن را بهبود ببخشد. ممکن است این برنامه همانند گوگل مپس غنی نباشد اما امکان مشاهده اطلاعات ترافیکی، مسیریابی و به اشتراک‌گذاری موقعیت، از جمله قابلیت‌های آن است. نقشه‌های آفلاین در این برنامه پشتیبانی نمی‌شوند اما می‌توانید در زمان آنلاین بودن، مسیری را بارگذاری کنید و سپس بدون نیاز به ارتباط اینترنتی از آن استفاده کنید.

 

همگام‌سازی، اشتراک و پشتیبانی از قابلیت چندکاربره

قابلیت‌هایی در IOS 8.1 وجود دارند که دوست داشتیم با نمونه‌های مشابه آن در اندروید 5.0 مقایسه کنیم اما از آنجایی که اندروید 5 عرضه نشده است، این امکان حداقل در زمان جاری وجود ندارد. در میان این قابلیت‌ها، راه‌حل کاربردی و خلاقانه اپل برای برقراری ارتباط و کارکردن هماهنگ دستگاه‌های مختلف تولیدی این شرکت قرار دارد.

برای مثال یک دستگاه می‌تواند شروع‌کننده یک ایمیل یا متن برای دستگاه دیگر باشد. بدین ترتیب با تغییر دستگاه، می‌توانید ادامه را در دستگاه دیگری پیگیری کنید.

اگر هنگامی که با مک خود کار می‌کنید آیفون شما زنگ بخورد، می‌توانید گزینه‌ای را برای پاسخگویی از طریق رایانه خود انتخاب کنید. ارسال و دریافت پیامک‌ها نیز به همین رویه است. اندروید به چنین مرحله‌ای از تعامل دستگاه‌ها نرسیده اما امیدواریم گوگل نگاه جدی‌تری به این قابلیت داشته باشد.

Family Sharing قابلیت دیگری است که در IOS 8.1 مشاهده می‌کنیم. همان‌طور که از عنوان پیداست، کاربران می‌توانند برنامه‌ها، بازی‌ها، موسیقی و یا فیلم خریداری شده را با اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارند.

کودکان نیز برای خریداری محتویات مختلف، نیاز به کسب اجازه از والدین خود دارند. در اندروید 5 می‌توانید کل دستگاه را به اشتراک بگذارید. این قابلیت از طریق پشتیبانی از قابلیت استفاده چندین کاربره مهیا شده است. اطلاعات هر کاربر به طور جداگانه ذخیره شده و بدون اجازه شما در اختیار آن‌ها قرار نخواهد گرفت.

 

نتیجه‌گیری

مطمئنا نمی‌توان یک سیستم‌عامل را برتر از دیگری دانست و انتخاب و ترجیح یکی نسبت به دیگری، کاملا به اولویت‌های شما بستگی دارد. اندروید 5.0 مطمئنا قابلیت‌های طراحی و گرافیکی بی‌نظیری دارد و قابلیت تغییر و تنظیم ظاهر در آن به راحتی انجام‌شدنی است اما IOS در این قسمت در حال نزدیک شدن به رقیب دیرینه خود است.

از لحاظ نرم‌افزاری، قفل صفحه‌نمایش، صفحه‌کلید و برنامه تماس اندروید را می‌توان در مقابل برنامه ارسال پیامک، برنامه دوربین و قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری محتوا در IOS قرار داد.

Phonearena

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. Amir می‌گوید

    ویجت در کل ایده جالبیه
    ولی یکی از علل اصلی کاهش سرعت آندروید همین ویجت و وجود چندین صفحه هوم به علاوه ی صفحه نرم افزار ها هست
    اگر این مورد رو آندروید هم به نوار بیاره شاید بهتر بشه
    موردی که اصلا جالب نیست اینه که ایکون ها خیلی در طراحی متریال کارتونی شدن
    شاید به همین علت هست که لانچر سونی در عین سادگی زیبا هست، چون ایکون ها واقعی تر بنظر میرسند

    1. حسام می‌گوید

      آیکون ها سلیقه ای هستش من خودم عاشق طراحی متریال شدم. اگه ایکون هارو دوست ندارین میتونین یه ایکون پک دیگه بریزین. قدرت اندروید تو اپن سورس بودنشه و انعطافش

  2. Arya می‌گوید

    لاکر ios قشنگتره ولی لاکر اندروید کاربردی تره