اپ‌نت: دیالوگ مسنجر؛ آیا جانشین خارجی تلگرام پیدا شده است؟

از آن‌جا که محبوب‌ترین پیام‌رسان ایرانیان یعنی تلگرام حالا در ایران به شکل دائمی فیلتر شده برخی کاربران به پیام‌رسان‌های مشابه ایرانی و یا خارجی کوچ کرده‌اند. یکی از جدیدترین اپلیکیشن‌های ارتباطی خارجی دیالوگ است که زمزمه‌هایی از فعالیت نیمه‌رسمی آن در کشور به گوش می‌رسد.

3

با وجود فیلتر شدن تلگرام و تشویق کاربران به کوچ به نمونه‌های ایرانی از جمله سروش، ایتا، آی‌گپ و … بسیاری از کاربران به دلایل مختلف از جمله عادت به تلگرام، عدم اعتماد به نمونه‌های داخلی و یا امکانات کمتر آن‌ها ترجیح دادند که کماکان با روش‌های مختلفی فیلتر تلگرام را دور بزنند. اما تجربه نشان داده اگر یک جایگزین مورد اعتماد با قابلیت‌های خوب و مشکلات کم پیدا شود کاربران ایرانی به مرور زمان کوچ خواهند کرد؛ همان‌طور که کاربران به مرور زمان فیس‌بوک را به سمت شبکه‌های اجتماعی دیگر ترک کردند.

دیالوگ مسنجر چیست؟

حالا که بسیاری از جایگزین‌های خارجی تلگرام مسدود شده‌اند تا کاربران به سمت نمونه‌های داخلی تشویق شوند یک پیام‌رسان جدید به نام دیالوگ مسنجر مطرح شده که گفته می‌شود مانند تلگرام ریشه روسی دارد و یا حداقل بنیان‌گذاران آن ارتباطی با روسیه داشته‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا نگاهی به این پیام‌رسان بیندازیم.

دیالوگ علاوه بر اندروید و iOS با ویندوز، مک و لینوکس 32 و 64 بیتی نیز سازگار است و همچنین از اپل واچ هم پشتیبانی می‌کند. در نهایت نسخه تحت وب این پیام‌رسان هم از این‌جا در دسترس است.

دیالوگ خودش را چیزی فراتر از یک مسنجر معرفی می‌کند. به گفته سازندگان دیالوگ در این سرویس قابلیت‌های تعامل کسب‌وکار و گروه‌ها مشابه Slack اما بهتر و قوی‌تر وجود دارد.

دیالوگ مسنجر با این‌که عمر چندانی ندارد اما امکانات خوبی را در اختیار کاربر می‌گذارد. یکی از ویژگی‌های اصلی این پیام‌رسان قابلیت تماس صوتی و همچنین تصویری است. اما چیزی که آن را منحصربه‌فرد می‌کند قابلیت کنفرانس ویدئویی و همچنین screen sharing با وضوح تصویر بالاست.

علاوه بر این‌ها امکانات رایجی مثل به اشتراک‌گذاری فایل‌ها با هر فرمت و حجم، چت‌های گروهی، پیام‌های صوتی، کانال‌ها و روبات‌ها نیز در دیالوگ وجود دارد.

ساخت پیام‌رسان با SDK دیالوگ مسنجر

برخلاف تلگرام و اغلب پیام‌رسان‌ها که اطلاعات کاربران و گفتگوها را در سرورهای خود ذخیره می‌کنند دیالوگ می‌تواند یک پیام‌رسان داخلی هم باشد!

به این ترتیب که با استفاده از SDK این سرویس توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را روی سرور خود راه‌اندازی کنند و به این ترتیب با شخصی‌سازی‌های متنوع یک نسخه سفارشی از دیالوگ با هر هاست و سرور دلخواهی قابل سرویس‌دهی خواهد بود.

آیا دیالوگ مسنجر پیام رسان بعدی ماست؟

همیشه این سوال می‌تواند مطرح باشد که این ماییم که پیام رسانمان را انتخاب می‌کنیم یا این پیام رسان است که ما را انتخاب کرده است؟ به طور کلی‌تر درباره بخش دوم سوال می‌شود این را مطرح کرد که آیا جمیع شرایط است که ما را سوق می‌دهد تا از یک اپلیکیشن استفاده کنیم؟ یا ما مستقلاً این کار را می‌کنیم؟

واقعیت امر اینجاست که این جمیع شرایط است که در تصمیم گیری و اختیار ما تأثیر بسزایی دارد. وقتی تلگرام در ایران گسترش پیدا کرد دسترسی آسان و ارائه خدماتی نظیر کانال و … بود که به ما مخاطبانش این کمک را رساند تا ببینیم بهتر می‌توانیم با آن ارتباط بگیریم. بهتر روابطمان را گسترش دهیم… کسب و کار به راه بیاندازیم و عمده وقت روزانه مان را با آن سپری کنیم.

صحبت از پیام رسانی با این قابلیت برای مخاطبان ایرانی که از مکالمه صوتی تلگرام نیز به واسطه فیلترینگ منع شده بودند می‌تواند غنیمتی خوشایند باشد.

اگرچه تأکید حاکمیت بر آن است که از پیام رسان‌های داخلی استفاده شود اما به تازگی خبر انعقاد قرارداد یک MVNO با دیالوگ روسی مطرح شده است.

“دیالوگ”ی که معلوم نیست قرار است از این طریق جایگزین تلگرام باشد و از طریق این شرکت داخلی ارائه شود یا آنکه با استقلال کامل مثل پیام رسان‌های دیگر داخلی یا خارجی فعالیت کند.

دانلود دیالوگ مسنجر

دیالوگ مسنجر برای اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس و مک عرضه شده است.

دانلود دیالوگ مسنجر برای اندروید

دانلود دیالوگ مسنجر برای iOS آیفون

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. peter می‌گوید

    مسولین باید عادت کنن که ما نظرمونو عوض نمیکنیم
    اگه از وایبر مهاجرت نمیکردیم اینجوری نمیشد
    البته هیچی تلگرام نمیشه
    مشکل حکومت هم کانال تلگرام هست و لا غیر
    ——————-

  2. arsalan می‌گوید

    هیچ دلیلی نداره از تلگرام خارج شیم همین جا میمونیم .

  3. s می‌گوید

    نویسنده عزیز، همه باز برن یک پیام رسان دیگه باز اونم فیلتر میکنن چه کاریه که بری یک پیام رسان دیگه!