هر آنچه باید درباره تغییرات تازه جیمیل بدانید

سرویس نامه‌رسان آنلاین جیمیل پیشرفت‌های زیادی را شاهد بوده و اکنون نیز با تغییرات جدیدی در جیمیل سروکار داریم که بد نیست در ادامه نگاهی به این ویژگی‌ها داشته باشیم.

2

جیمیل محبوب‌ترین سرویس نامه‌رسان آنلاین به حساب می‌آید و در طول مدت عمر ۱۴ ساله‌ای که از این سرویس پرطرفدار می‌گذرد همیشه شاهد بهینه‌سازی‌هایی برای تعامل راحت‌تر کاربران با ایمیل‌ها بود‌ه‌ایم. اکنون نیز جیمیل رسما ویژگی‌های جدیدی را نظیر Email Snoozing, Nudging و Confidential Mode معرفی کرده است، در کنار این ویژگی‌ها شاهد تغییرات بصری دیگری نیز در نسخه تحت‌وب جیمیل هستیم.

جیمیل چیزی حدود ۱.۴ میلیارد کاربر دارد و کاملاً مشخص است که گوگل برنامه‌ای برای اعمال این تنظیمات جدید جهت تمامی این تعداد کاربران در یک مرحله ندارد و قرار است این تغییرات به صورت انتخابی برای کاربران جیمیل لحاظ خواهد شد.

در خصوص تغییرات بصری که در نسخه جدید دسکتاپ جیمیل با آن‌ها سروکار داریم نیز مدیر واحد تولید جیمیل متذکر شده است که این تغییرات برای امنیت بیشتر و کارآمدتر بودن کاربران جیمیل اعمال شده است. به این ترتیب می‌توان گفت گوگل برنامه دارد تا کاربران تجاری سرویس جیمیل را راضی نگه دارد.

از طرف دیگر گوگل تاکید زیادی در امنیت جیمیل دارد که این تاکید را می‌‌توانیم در حالت جدید Confidential مشاهده کنیم. به لطف این قابلیت کاربران جیمیل قادر خواهند بود تا برای ایمیل‌های حساس تاریخ انقضا مشخص کنند یا اینکه این ایمیل‌ها را کاملاً باطل نمایند.

گوگل محتوایی که حالت Confidential دارد را در جیمیل به صورت مستقیم ارسال نمی‌کند و کاربر تنها یک لینک به این محتوا را که در اینباکس وجود دارد ارسال خواهد کرد، مخاطب نیز تنها از طریق حساب کاربری جیمیل یا سایر سرویس‌های ایمیلی که از پروتکل Https استفاده کنند به این محتوا دسترسی خواهد داشت. در هر دو حالت ارسال کننده ایمیل و مخاطب آن قادر است مدت زمان دسترسی به ایمیل را مشخص کند. به‌ عبارت ساده‌تر کاربر می‌تواند برای ایمیلی که ارسال می‌‌کند تاریخ انقضا اعمال نماید.

از طرف دیگر شاهد اضافه شدن ویژگی دیگری با نام IRM در جیمیل هستیم که این ویژگی نیز برای استفاده کاربران تجاری جیمیل اضافه شده است، به لطف این ویژگی کاربر قادر است مانع فوروارد، کپی، دانلود یا چاپ ایمیل‌های به‌خصوصی شود. گوگل مدعی است شرایط زیادی وجود دارد که کاربران به صورت ناخواسته اطلاعاتی را با افراد نادرست به اشتراک می‌گذارند و به لطف ویژگی IRM گوگل امیدوار است که چنین فرآیندی کاهش پیدا کند.

قابلیت تشخیص هویت کاربر به ازای هر ایمیل نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در حالت Confidential اضافه شده است. در این حالت می‌توان برای کاربر دریافت کننده ایمیل محرمانه تنظیماتی را جهت ثبت گذواژه‌ای که در قالب پیام برای وی ارسال شده است اعمال کرد.

ناگفته نماند که این ویژگی‌ها هنوز به‌صورت کامل به جیمیل اضافه نشده است اما در آینده‌ای نزدیک در اختیار تمامی کاربران قرار خواهد گرفت.

در کنار این موارد گوگل تمهیدات ویژه‌ای را نیز برای جلوگیری از حمله‌های فیشینگ به نسخه جدید جیمیل اضافه کرده است.

این تمهیدات به‌صورت بصری در اختیار کاربر قرار ندارد اما یکی از مدیران ارشد گوگل مدعی است این شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌گیری برای محافظت کاربران جیمیل در برابر حمله‌های فیشینگ انجام داده است، این فرآیند از طریق الگوریتم یادگیری ماشینی گوگل در حین بازکردن ایمیل‌های جدید انجام می‌شود. اقدامات گوگل برای جلوگیری از حمله‌های فیشینگ به همین‌جا ختم نمی‌شود و گوگل به لحاظ بصری نیز هشدارهای فیشینگ را در قالبی بزرگ و رنگی قرار داده است. به این ترتیب اگر جیمیل به پیامی محتوی حمله‌های خرابکارانه برخورد کند دکمه‌های فراخوان (Call to Action) بزرگی در قالب هشدار به رویت کاربر خواهد رسید.

قابلیت Snooze کردن ایمیل‌ها نیز به صورت مستقیم در جیمیل‌ تعبیه شده است. به لطف این قابلیت کاربر در کنار گزینه‌هایی مانند Archive, Delete, Mark as read می‌تواند به گزینه Snooze نیز برای یادآوری مطالعه ایمیل در بازه‌ زمانی نزدیک دسترسی داشته باشد. تمامی این موارد دست به دست هم داده است تا نسخه جدید دسکتاپ جیمیل تعاملی مانند یک اپلیکیشن داشته باشد، لازم به ذکر است ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد را فعلا در نسخه دسکتاپ جیمیل شاهد هستیم و در حال حاضر خبری از اضافه شدن این امکانات به اپلیکیشن موبایل جیمیل در کار نیست.

ویژگی‌ جالب دیگری که با آن سروکار داریم امکان انتخاب مستقیم فایل‌هایی است که در اینباکس به ایمیل ضمیمه شده‌اند، به این ترتیب برای مشاهده فایل‌های ضمیمه شده به ایمیل‌ها دیگر نیازی نیست تا ایمیل را باز کنید.

گوگل در این زمینه پا را یک قدم فراتر گذاشته است و گزینه‌ای با نام Call nudging را به ایمیل‌ها اضافه کرده است، این گزینه ایمیل‌های حساسی که در یک بازه زمانی باید پاسخ داده شود را در بین سایر ایمیل‌ها مشخص می‌کند. گوگل برای تشخیص ایمیل‌هایی که برای کاربر مهم هستند از سیگنال‌هایی مانند فرستنده ایمیل یا محتوای آن استفاده می‌کند، این ویژگی برای کاربرانی که استفاده ‌های تجاری از جیمیل‌ دارند بسیار کارآمد به نظر می‌رسد و جلوی ضررهای احتمالی در اثر نادیده گرفتن یک ایمیل را می‌گیرد.

ناگفته نماند قابلیت‌هایی مانند Snoozing, Smart Reply و باز کردن ضمیمه‌ها در ایمیل از ویژگی‌هایی به حساب می‌آیند که کاربران اپلیکیشن اینباکس گوگل نیز به آن‌ها دسترسی داشتند. به این ترتیب می‌توان گفت این‌گونه که پیداست اپلیکیشن اینباکس جیمیل در واقع بستری است که گوگل امکانات جدید جیمیل را در آن آزمایش می‌کند. در نتیجه ویژگی‌های جدیدی که گوگل قصد اضافه کردن آن‌ها به جیمیل دارد را ابتدا در اپلیکیشن اینباکس گوگل شاهد خواهیم بود.

در کنار قابلیت‌های مختلفی که در نسخه جدید دسکتاپ جیمیل با آن‌ها سروکار داریم، این نسخه جدید به لحاظ بصری نیز تغییراتی دارد و رابط کاربری با بهینه‌سازی‌هایی روبرو است که در این زمینه می‌توان به پنل سمت راست در جیمیل اشاره کرد. این فرآیند باهدف تعامل بهتر با اپلیکیشن‌های G Suit، Google Keep و نسخه جدید Google Task انجام شده است. به لطف این پنل کاربران می‌توانند راحت‌تر برای روزی که در پیش دارند برنامه‌ریزی کنند، گذاشتن یادداشت نیز بدون خروج از ایمیل یا باز کردن یک تب جدید میسر شده است. ناگفته نماند که نسخه اپلیکیشن Google Task نیز در همین زمینه برای گوش‌های اندرویدی و آیفون‌ها منتشر شده است.

جیمیل میلیون‌ها کاربر دارد که هرکدام بسته به سلیقه‌های شخصی خود تمایل به مشاهده ایمیل‌ها در این اپلیکیشن محبوب دارند، کاربران زیادی ترجیح می‌دهند ایمیل‌ها را در حالت Comfortable مشاهده کنند اما کاربرانی هم هستند که به مشاهده ایمیل‌های بیشتر در اینباکس علاقه دارند. به همین منظور کاربران سه تنظیم Default, Comfortable و Compact را برای مشاهده ایمیل‌ها در اختیار دارند.

از طرف دیگر در نسخه جدید دسکتاپ جیمیل شاهد تقویت قابلیت مشاهده ایمیل‌ها در حالت آفلاین هستیم. دلیل این امر نیز کاربرانی است که از جیمیل استفاده تجاری می‌کنند و دائم در سفر هستند، این کاربران بسته به شغلی که دارند گاهی اوقات دسترسی به اینترنت نخواهند داشت و جیمیل دسترسی آفلاین به ایمیل‌ها را در نسخه جدید کاملا بهینه‌ کرده است. از قرار معلوم این کار دشواری‌های زیادی را پیش‌روی گوگل قرار داده است و به لحاظ‌ فنی قسمت‌های زیادی از جیمیل دوباره نوشته شده تا این فرآیند عملی شود.

نسخه موبایل جیمیل نیز تغییرات مختلفی را شاهد بوده است که در این بین می‌توان به اولویت‌بندی نوتیفیکیشن‌ها اشاره کرد. این ویژگی‌ که پیش از این با آن در نسخه اینباکس گوگل سروکار داشتیم از هوش‌مصنوعی ساخت دست گوگل بهره می‌برد و به صورت کاملا هوشمندانه ایمیل‌های مهمی که کاربر قرار است از آن‌ها باخبر شود را به وی هشدار می‌دهد. گوگل مدعی است این ویژگی چیزی حدود ۹۷ درصد از نوتفیکیشن‌ها برای دریافت ایمیل‌های معمولی را در جیمیل حذف خواهد کرد. قابلیت Unsubscribe نیز در نسخه موبایل جیمیل برای حذف اشتراک در خبرنامه‌ها تنها با یک لمس تعبیه شده است.

با در نظر گرفتن این موارد می‌توان گفت تغییرات جدیدی که در جیمیل شاهد هستیم ویژگی‌های بسیاری را برای این اپلیکیشن پرمخاطب به ارمغان آورده است. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از کاربران جیمیل هستید و قابلیت جالب و جدیدی را در این سرویس آنلاین نامه‌رسان می‌شناسید، این قابلیت را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. محمد رضا می‌گوید

    سلام ی فرد وارد اکانت من شده است و میخواهم اورا از جیمیل خود بیرون کنم گوشی من j7است