بررسی دوربین پی اسمارت هواوی و مقایسه با رقبا

هواوی پی اسمارت یکی از میان‌رده‌های جدید هواوی است که با قیمت مناسب و امکانات خوب توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از نقاط مثبت کلیدی این گوشی دوربین آن است که قصد داریم در این مطلب ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن را بررسی کنیم.

0

معمولاً اگر یک دوربین باکیفیت بالا بخواهید باید به سراغ گوشی‌های گران‌قیمت پرچم‌دار بروید. با این‌که این موضوع هنوز هم صادق است اما هواوی سعی کرده در میان‌رده‌های خود تجربه کاربری و امکانات دوربین را تا حد امکان به گوشی‌های گران‌تر نزدیک کند. پی اسمارت علاوه بر دوربین ۱۳ مگاپیکسلی یک دوربین دوم تشخیص عمق نیز دارد تا به آن برای عکاسی پرتره کمک کند و علاوه بر این رابط کاربری دوربین پی اسمارت نیز با میان‌رده‌های رقیبی مثل گلکسی جی ۵ پرو سامسونگ فاصله زیادی دارد.

دوربین اصلی این گوشی به دیافراگم f/2.2 و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی به دیافراگم f/2.0 مجهز شده‌اند. از دیگر قابلیت‌های دوربین اصلی می‌توان به تشخیص چهرهُ فوکوس خودکار و فیلم‌برداری 1080p@30fps اشاره کرد.

رابط کاربری دوربین پی اسمارت

رابط کاربری دوربین پی اسمارت

رابط کاربری دوربین پی اسمارت در واقع با میان‌رده‌ها اختلاف زیادی دارد و بیشتر شبیه به گوشی‌های پرچم‌داری از جمله پی ۱۰ یا آنر ۹ طراحی شده است. در صفحه اصلی علاوه بر دکمه‌های استاندارد شاتر، فیلم‌برداری، فلش و تغییر دوربین دکمه‌های دیافراگم باز، پرتره و تصویر متحرک نیز وجود دارند.

با سوایپ به راست صفحه حالت‌ها یا Modeهای دوربین باز می‌شود که در آن گزینه‌هایی مثل عکاسی حرفه‌ای، حالت HDR، پانوراما، نقاشی نوری، تایم‌لپس، فیلترها و واترمارک را می‌توانید انتخاب کنید. با سوایپ به سمت چپ هم تنظیماتی مثل وضوح تصویر، GRID‌ راهنما، میان‌بر دوربین و … را می‌توانید ببینید.

حالت‌های مختلف دوربین پی اسمارت

یکی از قابلیت‌های اصلی دوربین پی اسمارت که آن را از گوشی‌های رقیب دیگر مثل J5 Pro‌ سامسونگ متمایز می‌کند حالت‌های مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها را در اینجا مرور می‌کنیم:

حالت عکاسی حرفه‌ای (Pro Photo)

درحالی‌که در اکثر میان‌رده‌های رقیب مثل Q6 ال‌جی یا گلکسی جی ۵ سامسونگ تنها می‌توانید ISO و وایت‌بالانس را تنظیم کنید در پی اسمارت با تنظیم سرعت شاتر و نورسنجی می‌توانید کنترل بسیار بهتری روی تصویر خروجی داشته باشید.

حالت حرفه‌ای دوربین پی اسمارت

به‌طور مثال اگر یک سه‌پایه در اختیار داشته باشید می‌توانید با کم کردن سرعت شاتر و ISO تصاویری ثبت کنید که بسیار روشن‌تر از واقعیت بوده و کوچک‌ترین جزئیات را می‌توان به راحتی مشاهده کرد. تصویر بالا نمایی از یک ساختمان در شب را با سرعت‌های شاتر متفاوت ۰.۶ ثانیه، ۱.۶ ثانیه و ۴ ثانیه نشان می‌دهد.


حالت HDR

با وجود این‌که تصاویر دوربین پی اسمارت در حالت خودکار هم دامنه دینامیکی مناسبی دارند اما اگر بخواهید جزئیات هم در نقاط روشن و هم تیره بهتر ثبت شوند می‌توانید از حالت HDR استفاده کنید.


حالت دیافراگم باز یا Wide Aperture

به لطف دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق دوربین پی اسمارت می‌تواند فاصله سوژه‌ها از یکدیگر را تشخیص داده و به این ترتیب تنها یک بخش خاص از تصویر را در فوکوس نگه داشته و بقیه را تار کند. هواوی حتی امکان تنظیم مجازی دیافراگم دوربین را داده تا تارشدگی را به دلخواه خود تنظیم کنید. علاوه بر این امکاناتی خلاقانه نیز برای اعمال افکت تنها روی بخش‌ها خارج از فوکوس نیز وجود دارد که تنها در گوشی‌های پرچم‌دار هواوی دیده بودیم.


افکت‌ها

اگر از جمله افرادی هستید که به افکت‌های رنگی مختلف برای تأثیر بیشتر تصویر روی مخاطب اعتقاد دارید خوشبختانه پی اسمارت نه‌تنها ۱۶ افکت مختلف را برای عکاسی و به‌صورت زنده در اختیارتان می‌گذارد بلکه می‌توانید شدت هر افکت را نیز به دلخواه خود تنظیم کنید.


فیلم‌برداری تایم‌لپس

حالت تایم‌لپس یا زمان‌گریز برای ثبت حرکت و پویایی و یا ثبت لحظاتی طولانی مثل غروب آفتاب یا باز شدن یک غنچه گل در یک ویدئوی کوتاه ایده‌آل است. پی اسمارت قابلیت فیلم‌برداری تایم‌لپس با وضوح 720p را برای کاربر فراهم می‌کند.


پانوراما

با این‌که عکاسی پانوراما مدت‌هاست در گوشی‌های هوشمند وجود دارد اما کیفیت اتصال تصاویر به یکدیگر و حفظ نوردهی مناسب در طول گستره تصویر یک چالش مهم بوده است. خوشبختانه پی اسمارت در هر دو زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد و حتی اگر دقت چندانی در گرفتن تصاویر پانوراما به خرج ندهید نتیجه نهایی بی‌نقص خواهد بود. گفتنی است وضوح این تصاویر چیزی در حدود 21.5 مگاپیکسل است که برای یک میان‌رده بسیار خوب است.


تصاویر زنده یا متحرک (Motion Pictures)

اگر تصاویر زنده در آیفون را دیده باشید حتماً با این حالت آشنایی خواهید داشت. وقتی با فشردن دکمه مخصوص این حالت در رابط کاربری دوربین آن را فعال کنید با ثبت هر عکس چند ثانیه ویدئو نیز ضبط خواهد شد و وقتی در گالری مشغول تماشای آن عکس باشید می‌توانید با نگه داشتن انگشت روی تصویر آن بخش را تماشا کنید، درست مثل این‌که تصاویر شما زنده باشند!


حالت پرتره

پی اسمارت با هر دو دوربین جلو و پشت قادر به عکاسی پرتره است. همان‌طور که انتظار دارید به دلیل وجود دوربین دوم پرتره‌ها با دوربین پشتی دقت بیشتری دارند و اگر سوژه و پس‌زمینه چندان پیچیده نباشند نتیجه نهایی بسیار مناسب است. با این‌حال پرتره با دوربین سلفی هم عملکرد بهتری نسبت به رقبایی چون گلکسی جی ۵ پرو دارد و در برخی موارد می‌توان روی نتیجه خروجی حساب کرد.


کیفیت تصاویر دوربین پی اسمارت

اما اگر اولویت برای شما کیفیت تصاویر ثبت شده و نه حالات مختلف دوربین باشد چطور؟ خوشبختانه عملکرد پی اسمارت در این بخش نیز برای یک میان‌رده بسیار خوب است.

در تصاویر در نور مناسب دامنه دینامیکی تصاویر حتی بدون استفاده از حالت HDR بسیار خوب است. جزئیات به خوبی ثبت می‌شوند و رنگ‌ها نیز با حفظ شادابی به رنگ اصلی نزدیک هستند. شاید تنها ایراد را در این زمینه بتوان متوجه نویز نسبتاً زیاد در تصاویر دانست که احتمالاً هواوی برای از دست نرفتن جزئیات انتخاب کرده است.

نمونه تصاویر دوربین هواوی پی اسمارت

نمونه تصاویر دوربین گلکسی جی 5 پرو سامسونگ

در نور کم به دلیل نبود لرزش‌گیر اپتیکال و همچنین دیافراگم نه‌چندان باز F/2.2 نباید انتظار چندانی را از دوربین پی اسمارت داشته باشید. با این حال ما با تصمیم هواوی در اعمال پردازش‌های تصویر موافقیم. برخلاف سامسونگ که سعی می‌کند نویز را تا حد امکان حذف کرده و تصاویر را تا حد امکان روشن کند پی اسمارت سعی کرده تا جزئیات تا حد امکان از بین نروند. به این ترتیب با تصاویر شبه‌آبرنگی گلکسی مواجه نخواهید شد.

کیفیت تصاویر سلفی

در نور مناسب شاید بتوان پی اسمارت را یکی از بهترین میان‌رده‌ّها برای عکاسی پرتره دانست. به لطف استفاده از لنز نسبتاً واید زاویه دید گستره بوده و می‌توانید به راحتی ۳ تا ۴ نفر را بدون استفاده در مونوپاد در تصاویر جای دهید.

علاوه بر این با وجود وضوح پایین‌تر نسبت به نمونه‌های ۸ مگاپیکسلی می‌توان گفت جزئیات سلفی‌های در پی اسمارت بسیار خوب است. به این‌ها قابلیت پرتره را نیز اضافه کنید تا یک مجموعه کامل در اختیار داشته باشید.

شاید تنها ضعف تصاویر سلفی پی اسمارت عارضه Lens Flare باشد که آن‌هم با تغییر زاویه عکاسی مرتفع خواهد شد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.