چگونه بدون خطر از خورشیدگرفتگی (کسوف) عکاسی کنیم؟

خورشیدگرفتگی یا کسوف وقتی رخ می‌دهد که سایه‌ی ماه بر بخشی از زمین بیوفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره‌ی زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند. بسیاری به عکسبرداری از این پدیده‌ی نادر خورشیدگرفتگی علاقه‌مند هستند اما راه و چاه را نمی‌دانند. در ادامه با فارنت همراه شوید تا روش درست اینکار را بدون اینکه به بینایی خود آسیب برسانید به شما آموزش دهیم.

0

همان‌طور که می‌دانید روز دوشنبه 30 مردادماه یک پدیده خورشیدگرفتگی رخ خواهد داد. پس اگر در موقعیت مکانی هستید که این پدیده برای شما قابل رویت خواهد بود می‌توانید از این روش استفاده کنید.

چگونه عکسی زیبا از کسوف بگیریم

عکاسان نجومی کارکشته از نوردهی‌ چندگانه برای ثبت تمام جزئیات تاج خورشیدی استفاده می‌کنند. تاج خورشیدی بیرونی‌ترین لایه‌ی خورشید است که در قدیم تنها در زمان کسوف دیده می‌شد.

در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم چگونه در امنیت کامل و بدون آسیب رساندن به بینایی خود عکسی زیبا از کسوف به ثبت برسانید.

ابزار تخصصی

از اینجایی که ما ایستاده‌ایم خورشید و ماه کوچک دیده می‌شوند، پس اولین چیزی که به آن نیاز دارید «لنز تله‌فوتو» است. استفاده از لنز ۲۰۰ میلی‌متری بر روی دوربین فول فریم کار شما را راه می‌اندازد اما استفاده از لنز ۳۰۰ میلی‌متری برای داشتن عکس‌های باکیفیت‌تر پیشنهاد می‌شود. اگر دوربین شما به سنسور کراپ مجهز است از لنز ۱۲۰ یا بالای ۲۰۰ میلی‌متر استفاده کنید. برای تست لنز می‌توانید یک‌بار از ماه عکاسی کنید؛ همان‌طور که می‌دانید در زمان کسوف اندازه خورشید و ماه تقریبا مساوی خواهد بود.

اگر هیجان زده هستید و یا اطراف‌تان شلوغ است دوربین مجهز به لنز تله‌فوتو کارتان را راحت می‌کند. لنز تله فوتو نوع خاصی لنز با قابلیت فوکوس در فاصله‌های دور است. پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان از سه‌پایه نیز استفاده کنید.

خورشید (به جز در حالت گرفتگی کامل) این قدرت را دارد که به سنسور دوربین آسیب برساند پس بهتر این است که یک کاغذ فیلتر خورشیدی در جلو لنز قرار دهید یا از یک فیلتر خورشیدی مخصوص استفاده کنید.

می‌توانید از یک فیلتر تراکم خنثیِ قوی (ND) استفاده کنید اما این چیزی نیست که ما پیشنهاد کنیم چرا که اینکار ریسک بالایی دارد فیلتر باید به ۹ یا ۱۰ stop مجهز باشد. در این فاصله به هیچ عنوان نباید خورشید را از طریق منظره‌یاب تماشا کنید حتی اگر بر روی آن فیلتر نصب باشد. به جای اینکار می‌توانید از حالتِ نمایش زنده «live view» برای فوکوس کردن و فریم شات استفاده کنید که البته کیفیت آن به پای زمانی که از فیلتر خورشیدی استفاده می‌کنید نمی‌رسد.

تنظیمات دوربین به نوع تجهیزات مورد استفاده، آب‌ و هوا و زمان باقی مانده تا کسوف کامل بستگی دارد. دوربین خود را بر روی دیافراگم f/16 و ایزو ۱۰۰ و حداکثر سرعت شاتر ممکن تنظیم کنید که معمولاً برابر با 1/4000 یا 1/8000 ثانیه است. یک عکس نمونه بگیرید و رفته رفته سرعت شاتر را کم کنید یا دیافراگم را آنقدر باز کنید که به عکس دلخواه خود برسید.

شاتِ بالا با سرعت شاتر 1/4000 ثانیه و دیافراگم f/8  و با استفاده از فیلتر ND با ۹ بار استاپ در یک روز ابری گرفته شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید عکس از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و بهتر می‌بود از فیلتر خورشیدی برای اینکار استفاده می‌شد.

ایده‌های عکس‌برداری

عکسبرداری از پدیده‌ی کسوف کار دشواری است اما معنایش این نیست که راهی برای ثبت عکس‌های ناب از این پدیده وجود ندارد. از مردمی که برای تماشای کسوف آمده‌اند عکس‌برداری کنید. کسوف را در بخش کوچکی از یک منظره قرار دهید و عکس بگیرید. ایده‌های زیادی وجود دارد که با یک گوشی هوشمند هم می‌توان آنها را انجام داد.

در آخر باز هم تاکید می‌کنیم که حتی اگر از فیلتر خورشیدی مناسب استفاده می‌کنید مستقیما از نمایاب کسوف را تماشا نکنید و برای ایمنی بیشتر از نمایش زنده یا  live view برای فوکوس و انتخاب زاویه عکس استفاده کنید.

خورشیدگرفتگی پدیده‌ای است که رفته رفته به وقوع می‌پیوندد پس باید دوربین خود را روی سه‌پایه تنظیم کنید تا از روند کامل عکس‌برداری کند.

اگر خوش‌شانس باشید و خورشید گرفتگی کامل روی دهد می‌توانید فیلتر خورشیدی را به مدت دو دقیقه‌ بردارید. با این حال مراقب باشید که حتی پرتو اندک خورشید که از پشت ماه نمایان است هم می‌تواند بینایی شما را تهدید کند. در پایان به شما توصیه می‌کنیم تمام وقت خود را صرف عکس‌برداری و کلنجار رفتن با دوربین نکنید و از لحظه به لحظه‌ی این رویداد شگفت انگیز لذت ببرید.

منبع howtogeek
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.