کروم از ابتدای سال 2018 تبلیغات مزاحم را حذف خواهد کرد

تبلیغات مزاحم همیشه یکی از مشکلات گشت و گذار در وب هستند و همیشه یکی از دلایلی هستند که میزان بیشتری از حجم اینترنت ما مصرف شود، گوگل قصد دارد تا در این راستا تبلیغات مزاحم را حذف کند.

0

گوگل قصد دارد تا در نسخه تازه کروم یک ادبلاکر (مسدودکننده تبلیغات) تازه را راه اندازی کند و از همین حالا به پخش‌کنندگان محصولات اعلام کرده که چنین رویدادی در حال انجا است. این اخطار بدین معناست که صاحبان وبسایت‌ها باید یک فکری به حال تبلیغات خود بکنند و کیفیت تبلیغات را بسنجند و تبلیغات مزاحم را از وبسایت خود حذف کنند. این بدین خاطر است که ادبلاکر تازه کروم لزوما یک ادبلاکر کامل نیست و تمامی تبلیغات را از صفحه شما حذف نخواهد کرد. بلکه این ادبلاکر، تبلیغاتی را حذف خواهد کرد به بیش از حد زیاد هستند تا آزاردهنده هستند، مثلا ویدئوهایی که خودکار پخش می‌شوند یا صدا دارند و یا حتی تبلیغاتی که ناگهان تمام صفحه شما را پر خواهند کرد.

سریدار راماسوامی، مدیر بخش تبلیغات گوگل در پستی در وبلاگ خود نشود که حتی تبلیغاتی که از سوی خود گوگل تامین می‌شوند نیز اگر در صفحه‌ای نامناسب ارائه شوند بلاک خواهند شد.

البته نمی‌توان به این محصول به چشم یک ادبلاکر نگاه کرد، چون به گفته وال‌استریت‌جورنال این قابلیت بیشتر شبیه یک ادفیلتر است و توانایی فیلتر کردن تبلیغات را دارد. این نیز بدین خاطر است که این قابلیت تنها به تبلیغاتی اجازه خودنمایی خواهد کرد که با قوانین گوگل همخوانی دارند و مشکلی ایجاد نمی‌کند. گفتنی است که این قابلیت روی دسکتاپ و موبایل کار خواهد کرد.

گوگل برای مدیران سایت‌ها یک ابزار فراهم کرده است که آن‌ها با استفاده از این ابزار متوجه خواهند شد که آیا سایت آن‌ها و تبلیغات درون آن با این قابلیت تازه گوگل همخوانی دارد یا خیر و اگر ندارد نسبت به آن باید کاری انجام دهند. گروهی به نام “اتحاد برای تبلیغات بهتر” که اعضای آن عبارتند از گوگل، فیسوک، News Corp و برخی از اعضای واشنگتن پست مسئولیت اجرای این پروژه را به عهده دارند.

این قابلیت مطمئنا بحث‌برانگیز خواهد بود. در یک طرف قضیه کاربران سود بالایی خواهند برد چون که از شر تبلیغات مزاحم رها خواهند شد. از سوی دیگر این قابلت دست گوگل را باز خواهد گذاشت تا این شرکت تصمیم بگیرد وب چه ظاهری داشته باشد و مطمئنا این میان گوگل به سود مالی خود نیز توجه خواهد شد.

بگذارید ابتدا به مزایای این اتفاق بپردازیم. تبلیغات بد سرعت گشت و گذار در اینترنت را پایین خواهند آورد و به هر حال مصرف‌کنندگان دیر یا زود به سمت یک شرکت شخص ثالث خواهند رفت و یک افزونه ادبلاکر نصب خواهند کرد تا نه تنها یک سری تبلیغ، بلکه تمامی تبلیغات را پاک کند. خب این ضربه بزرگی به مدیران سایت‌ها خواهد زد چون که یکی از اساسی ترین راه‌های بقا برای یک وبسایت تکیه کردن بر تبلیغات است و بسیاری از سایت‌های بزرگ نیز چنین رویه‌ای دارند.

گوگل قصد دارد با پخش کردن چنین افزونه‌ای میزان مصرف از ادبلاکرهای بدون فیلتر را کمتر کند و اینگونه همه سود خواهند کرد. کاربران تجربه بهتری از اینترنت خواهند داشت و سایت‌ها نیز خواهند توانست با یک شیوه تبلیغ که سال‌هاست مشکلی نداشته کار کنند و درآمد خود را داشته باشند، گرچه این امکان وجود دارد که میزان درآمد کمتر شود، اما مطمئنا بهتر از صفر خواهد بود.

همچنین می‌توان این افزونه و قابلیت تازه کروم را مانند مانع از باز شدن صفحات پاپ‌آپ دانست. مروگرها سال‌هاست که در تلاشند پاپ‌آپ‌ها را بلاک کنند و همه دیده‌ایم که این امر تجربه بهتری را برای ما به ارمغان آورده است.

اما اگر از زاویه دیگری بخواهیم به مسئله نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که این امر به گوگل قدرت بیشتری خواهد داد. در پایان این گوگل خواهد بود که تصمیم می‌گیرد چه فرم از تبلیغات برای وب مناسب و قابل قبول است (گرچه این تصمیم توسط هیئت “اتحاد برای تبلیغات بهتر” اتخاذ خواهد شد). این خوب است که به گوگل به چشم یک شرکت خیرخواه نگاه کنیم، اما وقتی بحث تبلیغات می‌شود خود گوگل نیز یک شرکت تبلیغات است و درآمد فوق‌العاده بالایی از سوی تبلیغاتی که فراهم میاورد دارد پس نمی‌توان بی‌محابا به این شرکت اعتماد کرد.

ادبلاکر کروم تنها به سایت‌ها کمک نخواهد کرد بلکه به خود گوگل نیز کمک خواهد کرد تا حکم‌فرمایی خود در زمینه تبلیغات را ادامه دهد. توسط این ادبلاکر باید مطمئن بود که تبلیغات گوگل به عنوان یک تبلیغ بد شناخته نخواهد شد.

بدین صورت اگر شما یک مدیر سایت هستید و اگر تبلیغات گوگل استفاده نمی‌کنید به شدت مورد فشار قرار خواهید گرفت که این کار را انجام دهید چون که مرورگر کروم بیش از نیمی از کاربران وب را دربرگرفته است!

گرچه گوگل یک آپشن را نیز برای وبسایت‌ها فعال خواهد کرد که اگر کاربران بازدید‌کننده مایل باشند می‌‌توانند از طریق درگاهی به سایت پول پرداخت کنند و به آن کمک کنند. گرچه مدیران سایت‌ها باید با همکاری گوگل این قابلیت را فعال کنند اما به نظر نمی‌رسد که این قابلیت خیلی فراگیر شود. گوگل دو سال پیش نیز چنین چیزی را معرفی کرد اما خیلی فراگیر نشد چون عموما میزان مشارکت در این مسائل نسبتا زیاد نیست و کم است!

راماسوامی می‌گوید که در پایان هدف این ادبلاکر بهتر کردن تبلیغات در اینترنت است : ما باور داریم که تغییرات جدید این اطمینان را به تمامی تولید‌کنندگان محتوا چه بزرگ و چه کوچک، خواهد داد که آن‌ها قادر خواهند بود یک راه مناسب برای کسب درآمد داشته باشند و این راه مخدوش نخواهد شد.

این حرف کاملا درست است. چون که این ادبلاکر وب را پاکیزه خواهد کرد و بالاخره شاید از شر تبلیغات مزاحم خلاص شویم، اما نکته بعدی این است که در هر صورت تبلیغات گوگل باقی خواهند ماند و با آن نمی‌توان کاری کرد!

 

منبع The Verge
مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.