مغز انسان می‌تواند حافظه از دست رفته را بازیابی کند

فراموش کردن خاطرات می‌تواند وحشتناک باشد. به نوعی اگر فردی به این بیماری که به صورت عمومی با نام آلزایمر شناخته می‌شود دچار شود، هویت اصلی خود را از یاد خواهد برد و درواقع زندگی بعد از آن لذت گذشته را نخواهد داشت. در حالی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با چنین بیماری‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، محققین به روشی برای بازیابی حافظه از دست رفته انسان دست پیدا کرده‌اند.

1

فراموشی مقوله‌ای بحث برانگیز در حوزه علوم اعصاب است و تعدادی از محققان بر این باورند زمانی که سلول‌ها آسیب می‌بینند دیگر حافظه قابل‌بازیابی نیست، و این در حالیست که برخی دیگر از دانشمندان معتقدند در حالت فراموشی، خاطرات مسدود شده و به یادآوردن آن‌ها امکان‌پذیر است.

در همین حال دانشمندان علوم اعصاب به تازگی به روشی دست یافته‌اند که قادر است خاطرات و حافظه مسدود و فراموش شده افراد را بازیابی کند. در این روش با بهره‌گیری از یک پالس تحریک مغناطیسی توسط ترانس کرانیال، خاطراتی که در حافظه کوتاه مدت افراد مسدود شده است بار دیگر شناسایی و بازیابی می‌شوند.

بازیابی حافظه از دست رفته با سیستم بازیابی فعال

سیستم بازیابی فعال به معنای درک و ترجمه فعالیت‌های مغزی به مفهوم بازیابی حافظه و پیش‌بینی زمان یاد‌آوری نادرست خاطرات در ذهن است. ناگفته نماند که این روش برای زنده کردن خاطراتی که در حافظه بلند مدت افراد ذخیره شده کارایی نخواهد داشت، با این حال برای درمان افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند و حتی از به یاد آوردن اتفاقات پنج دقیقه قبل عاجز هستند می‌تواند مثمر ثمر باشد.

این تحقیق نشان می‌دهد حافظه کوتاه مدت بسیار پویاتر از آن چیزیست که تاکنون تصور می‌شد، با این حال به کار گیری چنین روش‌های می‌توان امید به درمان بیماری آلزایمر را بار دیگر زنده کند. البته این تحقیقات هنوز مراحل اولیه خود را سپری می‌کنند اما دانشمندان و محققان مشغول انجام پردازش‌های متعددی از این قبیل روی مغز انسان هستند.

engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. مهسا می‌گوید

    خب من یادم رفته که گوشیم رو کجا گذاشته ام باید چه کار کنم؟