بررسی فارنت: لپ‌تاپ ایسوس X756UB نورسیده غول‌پیکر

با شروع عرضه لپ‌تاپ‌های با سری جدید پردازنده‌های Skylake اینتل ایسوس هم دست به کار شده و سری‌های مختلف نوت‌بوک‌هایش را به این پردازنده مجهز کرده است. X756UB یک لپ‌تاپ 17.3 اینچی مجهز به جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل، یک کارت گرافیک مناسب، حافظه رم و ذخیره‌سازی به اندازه بیش از کافی (!) و البته جثه‌ای بزرگ است که به تازگی وارد ایران شده است. بررسی فارنت را از این لپ‌تاپ جدید ایسوس از دست ندهید.

3

سری X نوت‌بوک‌های ایسوس معمولاً در رده مالتی‌مدیا یا گیمینگ قرار نمی‌گیرد و بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که استفاده‌های کاری داشته و یا دارای بودجه‌ای نسبتاً محدود باشند. X756UB نیز یک لپ‌تاپ میان‌رده محسوب می‌شود و ایسوس برای مناسب نگه داشتن قیمت آن تدابیر خاصی اندیشیده که باعث ایجاد نقاط قوت و ضعف مختلفی شده است. به همین دلیل اگر نیازهای خود را خوب بشناسید با خواندن این بررسی احتمالاً متوجه خواهید شد که آیا این لپ‌تاپ را می‌توانید در گزینه‌های خود قرار دهید و یا باید دور آن را خط بکشید. بگذارید از مشخصات فنی دستگاه شروع کنیم:

 Asus-X756UB-Review-in-farnet-01

ایسوس X756UB

صفحه‌نمایش: 17.3 اینچی وضوح +HD: 1600 در 900 پیکسل – تراکم 106ppi – براق

پردازنده: اینتل Core i7-6500U دو هسته‌ای فرکانس 2.5GHz

پردازنده گرافیکی 1: NVIDIA GeForce 940M – دو گیگابایت حافظه DDR3 – فرکانس 1072هرتز

پردازنده گرافیکی 2: Intel HD 520 – 300 تا 1050 مگاهرتز – یک گیگابایت حافظه

حافظه رم: 12 گیگابایت DDR3

حافظه داخلی: 2 ترابایت 5400rpm

درگاه‌ها: 1 درگاه USB 3.0، 2 درگاه USB 2.0، 1 درگاه USB-C، درگاه‌های LAN، HDMI، SD Reader، VGA و جک صدا

وبکم: VGA 640x480p

درایو نوری: LiteOn SlimType DA8A6SH DVD±RW

ابعاد: 41.5 در 27.3 در 3.0 سانتی‌متر

وزن: 2.7 کیلوگرم

باتری: 2 سلولی

قیمت حدودی: 745 یورو

همان‌طور که از مشخصات پیداست در بعضی موارد می‌توان X756 را یک لپ‌تاپ ارزان‌قیمت دانست (وضوح پایین صفحه‌نمایش و وب‌کم) و برخی ویژگی‌های آن (مثل پردازنده گرافیکی و ظرفیت هارد دیسک و رم) شباهت زیادی به لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا دارد. وجود درگاه USB-C و استفاده از نسل جدید پردازنده‌های اینتل دو برگ برنده این لپ‌تاپ در برابر مدل‌های قدیمی‌تر موجود در بازار هستند. اما آیا این‌ها برای کنار زدن سایر رقبا کافیست؟ وقت آن رسیده که وارد جزئیات شویم.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-06

ظاهر و بدنه

معمولاً نوت‌بوک‌های سری X ایسوس از نظر زیبایی در حد سری U و N نیستند و X756 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این لپ‌تاپ را با جثه بزرگ و ضخامت 3 سانتی‌متری به هیچ‌وجه نمی توان ظریف تلقی کرد. مدلی که در اختیار ما قرار گرفته بود به رنگ قهوه‌ای سوخته بوده و به نظر مشکلی از جهت کیفیت ساخت ندارد. درست است که جنس بدنه اکثراً پلاستیکی بوده و خبری از ظرافت در طراحی این لپ‌تاپ به چشم نمی‌خورد اما حداقل لپ‌تاپ و لولاها به نظر مستحکم بوده و دوام خوبی دارد.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-05

دکمه‌های کیبورد همان‌طور که از لپ‌تاپ‌های بدون نور پس زمینه ایسوس انتظار داریم جنسی تقریباً زبر دارند و با وجود این‌که با یک لپ‌تاپ 17 اینچی مواجهیم درست همان اندازه دکمه‌های مدل‌های 15.6 اینچی ایسوس را دارند. اسپیکرها در زیر دستگاه و درست زیر همان‌جایی که دستانتان را قرار می‌دهید جا گرفته‌اند و به این ترتیب حدود سه سانتی‌متر از هر دو طرف کیبورد را فضای خالی تشکیل داده است.

متأسفانه می‌توان گفت که ایسوس از فضای لازم استفاده مناسب را نکرده و با توجه به در اختیار داشتن فضای بیشتر می‌توانست کیبورد با اندازه یا چینش بازتری طراحی کرده و یا حداقل اسپیکرها را مانند مک‌بوک پرو در دو طرف کیبورد و یا بالای آن قرار دهد. (هرچند که صدای آن‌ها کاملاً راضی کننده است.)

Asus-X756UB-Review-in-farnet-03

وزن 2.7 کیلوگرمی را می‌توان برای یک مدل 17 اینچی بسیار مناسب ارزیابی کرد. مدل‌های 17 اینچی با پردازنده‌های 4 هسته‌ای معمولاً بیش از 3.1 کیلوگرم وزن داشته و مدل‌های با پردازنده کم مصرف مانند همین مدل نیز اکثراً 2.8 گیلوگرم یا سنگین‌تر هستند. اما اگر بخواهید این مدل را با 15.6 اینچی‌ها مقایسه کنید می‌توان گفت در یک سخت‌افزار مشابه با حدود 300 گرم وزن بیشتری را حمل خواهید کرد.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-07

ایسوس خروجی هوای گرم را در بین لولا و بدنه (شبیه به مک‌بوک و زن‌بوک) قرار داد به این ترتیب درگاه‌ها در سمت چپ با فاصله و تنوع مناسب قرار گرفته‌اند. به این ترتیب انتظار داریم به‌جای سمت چپ یا راست دستگاه بخش بالای کیبورد و نزدیک به صفحه‌نمایش گرم‌تر شود.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-08

شاید بزرگ‌ترین عیب طراحی و بدنه X756UB را بتوان در برجاماندن لک و اثر انگشت دانست. اگر شب یکی دو ساعت را صرف کار با لپ‌تاپ کنید صبح که از خواب برمی‌خیزید متوجه خواهید شد که اثر انگشت و لک مخصوصا در روی درب و بخش تاچ‌پد چقدر واضح است! البته این مشکل ممکن است در رنگ‌های روشن‌تر این لپ‌تاپ چندان مشخص نباشد اما رنگ تیره‌ای که در اختیار ما قرار داشت اثر انگشت را به خوبی فریاد می‌زد!

Asus-X756UB-Review-in-farnet-09

در زیر لپ‌تاپ علاوه بر شیارهای ورود هوا برای تهویه بهتر یک درپوش جداشدنی برای ارتقای آسان حافظه رم تعبیه شده است. مدلی که در اختیار ما قرار داشت از دو رم 8 و 4 گیگابایتی استفاده می‌کرد که می‌توانید تا 16 گیگابایت حافظه رم دستگاه را ارتقا دهید.

مزایا: وزن معقول – استحکام مناسب – ارتقای رم آسان

معایب: برجا ماندن لک و اثر انگشت  – اندازه و ضخامت زیاد – استفاده نه‌چندان خوب از فضا

 

درگاه‌ها و اتصالات

دو درگاه USB 2.0 برای اتصال‌های بدون نیاز به سرعت بالا، یک درگاه USB 3.0 احتمالاً برای یک هارد دیسک اکسترنال یا فلش مموری و نهایتاً به لطف چیپست جدید Skylake یک درگاه USB Type-C. این درگاه در واقع همان نسل جدید USBها به شمار می‌رود؛ سریع‌تر و کوچک‌تر شده، انرژی بیشتری را تأمین خواهد کرد و بهتر از همه می‌توانید کابل را از هر جهتی که دوست دارید به آن متصل کنید! البته هنوز گجت‌های زیادی با این درگاه در دسترس نیستند اما SSDهای اکسترنال یکی از دستگاه‌هایی خواهند بود که می‌توانند از سرعت بالای این درگاه نهایت استفاده را ببرند.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-10

به لطف ضخامت نه‌چندان پایین درگاه‌های Ethernet LAN، HDMI و VGA بدون نیاز به هیچ تبدیلی در دسترس هستند. درگاه‌های صدا به شکل تک جک 3.5 میلی‌متری صدا ترکیب شده‌اند و کارت‌خوان SDXC نیز فراموش نشده است. اتصالات بی‌سیم استانداردی مانند وای‌فای 802.11 b/g/n و بلوتوث 4.0 نیز احتمالاً نهایت چیزی است که از این لپ‌تاپ انتظار دارید.

صفحه‌نمایش

پردازنده Core i7، گرافیک 940M، 12 گیگابایت رم و 2 ترابایت حافظه؛ ایسوس بالاخره باید در جایی صرفه‌جویی کرده باشد! بله صفحه‌نمایش. X756UB در دو مدل با وضوح +HD و FHD عرضه می‌شود که مدلی که در اختیار ما قرار داشت +HD ساخت ال‌جی بود. وضوح +HD یک پله بالاتر از وضوح آشنای 1366 در 768 پیکسل بوده و رقم 1600 در 900 را در اختیارتان می‌گذارد. بله همان‌طور که حدس زده‌اید چنین وضوحی آن هم برای سال 2015 و یک لپ‌تاپ 17.3 اینچی مناسب نیست. تراکم پیکسلی 106 پیکسل بر اینچ تقریباً همان تراکم پیکسلی است که لپ‌تاپ‌های قدیمی 15.6 اینچی با وضوح اچ‌دی در اختیارتان می‌گذاشتند.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-12

اما آیا می‌توان با آن مدارا کرد؟! اگر از دید تراکم پیکسلی و وضوح به آن بنگرید بستگی دارد که لپ‌تاپ قبلی یا حتی گوشی هوشمندتان چه وضوحی دارد. اگر به استفاده از وضوح HD روی لپ‌تاپ عادت داشته باشید و علاقه‌ای هم به مقایسه لپ‌تاپ خود با دوستتان نداشته باشید احتمالاً می‌توانید با وضوح آن کنار بیایید اما اگر یک گوشی با وضوح HD یا بالاتر دارید و یا از لپ‌تاپ‌های فول اچ‌دی استفاده می‌کردید وضوح این لپ‌تاپ در همان نگاه اول شما را ناامید خواهد کرد.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-13

متأسفانه نقاط ضعف صفحه‌نمایش X756UB به همین‌جا ختم نمی‌شود. رنگ‌ها نسبتاً بی‌روح هستند و نرم‌افزار ASUS Splendid نیز کمک چندانی در این زمینه نخواهد کرد؛ زوایای دید قابل قبول نبوده و روشنایی نیز در سطح بالایی قرار ندارد.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-14

اگر به رنگ خاکستری در این صفحه‌نمایش دقت کنید متوجه می‌شوید که از زوایای بسیار محدود عمودی این رنگ ممکن است متمایل به صورتی و یا زیتونی باشد! روشنایی هم در حد نه‌چندان خوبی قرار داشته و از آن‌جا که ایسوس از روکش براق استفاده کرده کار با لپ‌تپ در فضای باز و یا اتاقی با پنجره‌های زیاد بسیار دشوار خواهد بود.

مزایا: اندازه 17.3 اینچی

معایب: وضوح پایین – زوایای دید محدود – انعکاس بالای نور – روشنایی و اشباع رنگی کم

 

کیبورد و تاچ‌پد

اگر به عنوان یک لپ‌تاپ کاری یا دانشجویی به X756 نگاه کنید احتمالآً از آن می‌خواهید که کیبورد مناسبی داشته باشد. به محض باز کردن لپ‌تاپ شاید اندازه کوچک کلیدها برای یک مدل 17 اینچی کمی توی ذوقتان بزند. چینش همیشگی ایسوس کلیدهای جهتی را بین NumPad و کلیدهای اصلی قرار داده و اگر به این چینش عادت نداشته باشید احتمالاً روزهای اول کار سختی در پیش خواهید داشت. اما برخلاف اکثر مدل‌های ایسوس کلید اینتر حالا عمودی شده و دکمه “پ” جایش را کمی عوض کرده است. به همین دلیل تایپ فارسی شاید در ابتدا کمی مشکل باشد اما به آن هم عادت خواهید کرد.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-02

نکته مهم فیدبک کلیدها و حسی است که از تایپ کردن با آن خواهید داشت. به لطف ضخامت نسبتاً زیاد لپ‌تاپ ایسوس توانسته فضای حرکتی حدود 1.8 میلی‌متر را برای کلیدها فراهم کند که نسبت به مدل‌های باریک‌تر (1.6 میلی‌متر) حس بهتری را القا خواهد کرد. تایپ با این کیبورد لذت‌بخش و کم اشتباه خواهد بود البته به محض این‌که به چینش آن عادت کنید. به لطف استحکام مناسب بدنه صفحه زیرین کلیدها نیز برخلاف برخی مدل‌های ارزان‌قیمت انعطاف زیادی ندارد.

نبود نور پس‌زمینه که می‌توان آن را در نگاه اول از جنس کلیدها و حروف چاپی روی آن متوجه شد شاید بزرگ‌ترین عیب این کیبورد باشد. البته از آن‌جایی که در این رده قیمتی رقبا نیز معمولاً چنین امکانی را فراهم نکرده‌اند نمی‌توان به ایسوس خرده گرفت. اما یک عیب دیگر این کیبورد نبود هیچ نشان‌گری برای فعال بودن دکمه‌های Num Lock یا Caps Lock است. برخی شرکت‌ها چراغ‌های نشانگر را روی خود دکمه، برخی بالای کیبورد و برخی جلوی بدنه قرار می‌دهند اما ظاهراً در X756UB از آن‌ها خبری نیست!

Asus-X756UB-Review-in-farnet-15

تاچ‌پد یا همان ترک‌پد نه در وسط لپ‌تاپ بلکه کمی به سمت چپ متمایل شده است. کار کردن با آن و شناسایی عملیات چندلمسی به لطف اپلیکیشن Smart Gesture ایسوس هیچ مشکلی ندارد اما کلیک کردن با آن کمی مشکل بوده و به فشار بیش از اندازه‌ای نیاز دارد که البته صدای زیادی هم تولید می‌کند. کلیک کردن در نیمه بالایی تاچ‌پد ممکن است شما را سریعاً به فکر استفاده از یک موس بیندازد و بدتر از آن مدلی که در اختیار ما قرار داشت کمی لق می‌زد! به هر حال اگر بیشتر فرمان‌های چندلمسی استفاده می‌کنید معمولاً هیچ‌گاه به کلیک سخت‌افزاری نیاز پیدا نخواهید کرد و در این رده قیمتی از یک لپ‌تاپ ویندوزی نمی‌توان انتظار یک تاچ‌پد خوب را داشت.

مزایا: فیدبک مناسب دکمه‌ها و استحکام لازم برای تایپ سریع

معایب: فشار بیش از حد برای کلیک سخت‌افزاری تاچ‌پد – نبود نشانگر caps lock و num lock

 Asus-X756UB-Review-in-farnet-20

عملکرد

بسته به نوع استفاده‌تان از یک لپ‌تاپ عملکرد ممکن است مهم‌ترین فاکتور خرید شما باشد. ایسوس X756UB را به عنوان یکی از اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده Skylake اینتل وارد ایران کرده است و ترکیب آن با 12 گیگابایت رم و کارت گرافیک میان‌رده اما قابل احترام GeForce 940M بایستی برای کارهای روزانه، بازی‌های روز با گرافیک متوسط و برخی عملیات مهندسی مناسب باشد. طبق معمول این بخش را به چهار زیرمجموعه عملکرد پردازشی، عملکرد گرافیکی، عملکرد حافظه و عملکرد کلی تقسیم می‌کنیم.

عملکرد پردازشی

اینتل در نسل جدید پردازنده‌هایش موسوم به Skylake وعده کاهش حتی بیشتر مصرف انرژی را علیرغم افزایش کارایی داده است. این ادعا احتمالاً به سبب استفاده از فرآیند تولید جدید 14 نانومتری است که در چیپست‌های موبایلی پرچم‌دار نیز شاهد آن بوده‌ایم. مدل 2 هسته‌ای Core i7-6500U سریع‌ترین مدل فعلی از نوع کم‌مصرف این خانواده بوده و دارای بهبودهای زیادی نسبت به 5500U از نسل پیشین است.  فرکانس پایه حالا از 2.4 به 2.5 و فرکانس نهایی از 2.9 به 3.0 گیگاهرتز افزایش یافته و پردازنده گرافیکی جدید Intel HD 520 جایگزین Intel HD 5500 شده است. می‌توان گفت بیشترین ارتقا در بخش گرافیکی بوده که در قسمت مربوطه راجع به آن صحبت خواهیم کرد اما از نظر پردازشی نیز Skylake ارتقایی هرچند کوچک نسبت به Broadwell داشته است.

CPU-Z-X756UB-Review

خوب است در ابتدا بدانید که سری U با دو هسته پردازشی برای عملیات سنگین محاسباتی و مهندسی طراحی نشده و استفاده از آن در لپ‌تاپ‌ها به دلیل مصرف کمتر، تولید گرمای کمتر و نهایتاً عمر شارژ بالاتر است. اگر عملیات سنگین محاسباتی جز کارهای روزمره شماست بهتر است به سراغ سری‌های چهار هسته‌ای با شماره مدل 6700HQ باشید.

Geekbench-X756UB-review

Cinebench-X756UB-Review

Core i7-6500U در بنچمارک‌های مختلف پردازشی مانند Geekbench و Cinebench حدود 5 تا 10 درصد سریع‌تر از 5500U عمل می‌کند. نکته دیگر این‌که این پردازنده نسبت به مدل Core i5 خود یعنی مدل 6200U نیز حدود 10 درصد بهتر عمل می‌کند و به این ترتیب اگر مجبور به خرید نسخه i5 شدید نگرانی از بابت تفاوت عملکرد نداشته باشید. در یک مقایسه مدل چهار هسته‌ای 6700HQ حدود 20 تا 90 درصد بسته به نوع عملیات کارایی بالاتری داشته و البته در بالاترین فرکانس سه برابر این مدل مصرف انرژی خواهد داشت.

عملکرد گرافیکی

همان‌طور که در مشخصات فنی خواندید X756UB به کارت گرافیکی Intel HD 520 و کارت مجزای GeForce 940M مجهز است. انتخاب کارت گرافیک به صورت هوشمند توسط درایورها انجام می‌شود و معمولاً در کارهایی مثل تماشای فیلم، مرور وب و کار با ویندوز گرافیک اینتل برای مصرف کمتر فعال خواهد بود. نکته قابل توجه این‌که Intel HD 520 به شکل قابل توجهی از نسل قبلی یعنی HD 5500 و حتی پردازنده گرافیکی HD 4600 که در مدل چهارهسته‌ای Haswell 4720HQ به کار گرفته شده بود قوی‌تر است و به این ترتیب عملکرد گرافیکی در ویندوز و هنگام استفاده از گرافیک کم مصرف می‌تواند حتی از بسیاری لپ‌تاپ‌های گران‌تر با نسل قدیمی پردازنده‌های اینتل بهتر باشد. به این ترتیب HD 520 را می‌توان بین GeForce 720M و 820M انویدیا قرار داد.

عملکرد اصلی گرافیکی اما بر عهده کارت گرافیک میان‌رده انویدیا GeForce 940M است.  این کارت گرافیک که در سال 2015 معرفی و عرضه شده بر طبق معماری 28 نانومتری و با 2 گیگابایت حافظه رم DDR3 ساخته شده است. در مقایسه با کارت گرافیکی آشنای GeForce 840M این مدل تنها کمی فرکانس بالاتری داشته و اختلاف عملکردی آن کمتر از 5 درصد خواهد بود. 940M را می‌توان حدوداً دو برابر سریع‌تر از HD 520 و حدود 30 درصد سریع‌تر از GT 740M ارزیابی کرد.

بنچمارک اول Cloudgate برای شبیه‌سازی بازی‌های نسبتاً سبک طراحی شده است.

Cloudgate-X756UB-Review

بنچمارک دوم Skydiver برای بازی‌های روز طراحی شده و اگر به بازی‌های جدید علاقه دارید می‌توانید روی نتایج این بنچمارک حساب کنید.

skydiver-X756UB-review

بنچمارک آخر نیز Firestorm است که برای شبیه‌سازی بازی‌های سنگین و در حالت نهایت تنظیمات طراحی شده است. در طول این بنچمارک فریم‌ریت هیچگاه به بالاتر از 10 فریم بر ثانیه نرسید.

Firestorm-X756UB-Review

به این ترتیب می‌توانید انتظار داشته باشید که بازی‌های روز 2014 و 2015 در وضوح 1366 x 768 و یا وضوح 1600 x 900 به روانی و با تنظیمات متوسط یا گاهی بالا (high) اجرا شوند. البته عناوین سنگین‌تری مانند Assassin’s Creed Unity و یا Batman Arkham Knight را باید با تنظیمات low اجرا کنید. در زیر نتایج بنچمارک‌های گرافیکی رایج را به همراه نتایج اجرای چند بازی بر روی X756UB مشاهده می‌کنید.

 

به این ترتیب اگر عناوینی مانند FIFA 16، League of Legends، Dota 2 و Counter Strike: GO بازی‌های مدنظر شما هستند می‌توانید با وضوح پیش‌فرض دستگاه و یا وضوح 768p آن‌ها را با تنظیمات high اجرا کنید. اما اگر علاقمند به عناوینی مثل Fallout 4، The Witcher 3، GTA V یا Batman Arkham Knight هستید باید گرافیک را در حد medium یا گاهی low تنظیم کنید. با این اوصاف می‌توان به جرات گفت اگر یک گیمر حرفه‌ای نیستید احتمالاً X756UB از نظر گرافیکی نیازهای شما را برآورده خواهد کرد.

عملکرد حافظه

همان‌طور که می‌دانید تنها پردازنده عامل محدودکننده در کارایی سیستم شما نیست و معمولاً این هارد دیسک است که باعث ایجاد تأخیرهای گاه و بیگاه خواهد شد. با وجود دست و دلبازی ایسوس در قرار دادن 2 ترابایت حافظه داخلی Seagate سرعت این هارد دیسک 5400 دور بر دقیقه بوده و مدلی که در اختیار ما قرار داشت برخلاف برخی مدل‌های عرضه شده X756 فاقد دیسک سخت SSD چه به عنوان حافظه ذخیره‌سازی و چه Cache بود. نتایج بنچمارک‌های حافظه را در زیر مشاهده می‌کنید.

CrystalDisk-X756UB-review

به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که بالا آمدن ویندوز، اجرای نرم‌افزارها، بارگذاری در بازی‌ها و کپی و انتقال فایل‌ها به سرعت لپ‌تاپ‌های با SSD باشد اما اگر تاکنون با SSD سروکار نداشته‌اید احساس کندی هم از کار کردن با X756 نخواهید داشت.

عملکرد کلی

عملکرد کلی دستگاه را ابتدا با بنچمارک‌های محبوب PCMark 8 اندازه گرفتیم. این بنچمارک‌ها در سه دسته برای سه کاربری مختلف طراحی شده و می‌تواند به خوبی عملیات روزانه را چه برای کاربران عادی، چه تولیدکنندگان محتوا و چه کارمندان شبیه‌سازی کند.

Home: این حالت عملکرد رایج اکثر کاربران را شبیه‌سازی می‌کند و شامل مرور وب و شبکه‌های اجتماعی، نوشتن در ویرایشگر متن، ویرایش سبک تصاویر، ویدئو چت و بازی‌های سبک است.

PCMark-Home-X756UB-Review

Creative: این بنچمارک برای تولید محتوا طراحی شده و شامل مرور وب، ویرایش تصاویر، ویرایش ویدئو، ویدئوچت گروهی، بازی‌های سبک و تبدیل فرمت صوتی است.

PCMark-Creative-X756UB-Review

Work: این بنچمارک هم برای شبیه‌سازی کارهای اداری بوده و شامل مرور وب، نوشتن، ویدئوچت و کار با اکسل است.

PCMark-Work-X756UB-Review

در کار با X756UB با هیچ تأخیر غیرعادی مواجه نشدیم و همه چیز به لطف پردازنده جدید و مخصوصاً گرافیک HD 520 در محیط ویندوز روان و سریع اتفاق می‌افتد. وضوح پایین صفحه‌نمایش شاید لذت کار با لپ‌تاپ را کاهش داده باشد اما در عوض پردازش را برای دستگاه آسان‌تر کرده است چرا که پیکسل‌های کمتر بر روی صفحه وجود دارد و این امر به خصوص در وب‌گردی در صفحات سنگین مشهود است. همان‌طور که در نتایج بنچمارک دیدید X756UB در کارهای روزانه به لطف پردازنده جدید خود از هم‌رده‌ها پیش افتاده است.

 

مزایا: استفاده از نسل جدید پردازنده‌های اینتل – امکان اجرای بازی‌ها در حد متوسط – عملکرد روزانه مناسب

معایب: عملکرد ضعیف‌تر پردازنده نسبت به مدل‌های 4 هسته‌ای در عملیات سنگین پردازشی

 

دما و صدای فن

اگر قصد استفاده از لپ‌تاپ در محیط‌های ساکت و کم سروصدا را دارید احتمالاً کم‌صدا بودن آن برایتان اهمیت زیادی دارد. راستش را بخواهید هیچکس صدای فن را دوست ندارد و انتظار داریم به جز در عملیات سنگین و بازی‌ها لپ‌تاپ تا حد امکان بی سروصدا کار کند. تولید گرمای بیش از حد نیز می‌تواند نه‌تنها برای کاربر آزار دهنده باشد بلکه باعث کاهش عمر قطعات شده و عملکرد را در دمای بالا کاهش دهد.

از نظر دما ایسوس ادعا می‌کند فناوری IceCool باعث خنک‌تر ماندن محل استراحت دست‌ها و کمتر بودن درجه دمای آن نسبت به دمای بدن باشد. قرار گرفتن خدوجی هوای گرم بین بدنه و لولای دستگاه نیز برای هدایت هوای گرم به دور از کاربر طراحی شده است. در تست‌های سنگینی که انجام دادیم X756UB موفق شد به شکل ماهرانه‌ای گرما را از سطح کیبورد و استراحت‌گاه دست‌ها دور کند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد گرم‌ترین بخش دستگاه قسمت بالای کیبورد و نزدیک به صفحه‌نمایش بود که کوچکترین مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. سایر نقاط به خوبی خنک شده و به هیچ‌وجه گرمای آزاردهنده‌ای را حس نخواهید کرد.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-16

از نظر تولید صدا پیش از آن‌که به فن برسیم خوب است بدانید در یک محیط ساکت می‌توانید صدای خفیف استفاده از هارد دیسک را به صورت صدای خرخر بشنوید. این صدا البته چندان آزاردهنده نیست اما اگر به بی سروصدا بودن لپ‌تاپ خود اهمیت می‌دهید بهتر است این نکته را مد نظر داشته باشید.

در استفاده‌های عادی فن دستگاه بسیار کم صدا بوده و تنها زمانی می‌توانید صدای آن را بشنوید که پردازنده گرافیکی و مخصوصاً پردازنده اصلی از حداکثر توان خود استفاده کنند. در این حالت صدای فن تقریباً به نزدیکی 50 دسی‌بل نیز می‌رسد که مقدار نسبتاً زیادی محسوب می‌شود. البته توجه داشته باشید تنها هنگام انجام کارهای سنگین مانند بازی کردن، ویرایش ویدئو، محاسبات سنگین و رندرگیری ممکن است صدای بلند فن را بشنوید.

مزایا: خنک‌کنندگی عالی و دمای کم

معایب: صدای خفیف هارد دیسک – صدای زیاد فن هنگام استرس کامل پردازنده

 

اسپیکر و وبکم

قرار گرفتن اسپیکرها در زیر دستگاه آن هم در شرایطی که فضای کافی برای قرار دادن آن‌ها در اطراف کیبورد وجود دارد غیرقابل توجیه است. اما بهتر است زود قضاوت نکنیم و ابتدا صدای آن ها را بشنویم. ما هم همین کار را کردیم و در چند آهنگ مختلف عملکرد اسپیکرها را امتحان کردیم. بلندی صدا به شکل شگفت‌انگیزی بالا بود و همچنین علیرغم عدم وجود ساب‌ووفر می‌توانید انتظار Bass ملایمی را نیز از این اسپیکرها داشته باشید.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-04

اگر از لپ‌تاپ خود روی میز استفاده می‌کنید مطمئناً چه برای پخش آهنگ و چه تماشای فیلم‌ها به صورت دسته‌جمعی (اگر زوایای دید صفحه‌نمایش را نادیده بگیرید) X756UB شما را خوشحال خواهد کرد. اما همان‌طور که گفتیم اسپیکرها به سمت پایین نشانه رفته‌اند و اگر لپ‌تاپ را روی پایتان قرار دهید از بلندی آن کاسته شده و ممکن است از خروج صدا نیز ناخواسته جلوگیری کنید.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-17

وب‌کم انتخاب شده برای این دستگاه وضوح VGA یا همان 480p را دارد. برای مکالمات ویدئویی بهتر است تنها در نور عالی روی استفاده از این وبکم حساب کنید چرا که در نور متوسط یا کم با یک افکت آب‌رنگی شکل برای مخفی کردن نویز فراوان مواجه خواهید شد. در کل می‌توان گفت وجود این وب‌کم بهتر از نبودن آن است اما هیچ مزیت خاصی در استفاده از آن وجود ندارد. ایسوس حداقل یک LED نشانگر برای روشن بودن وبکم قرار داده که می‌توان آن را از نقاط قوت دانست.

مزایا: بلندی بسیار خوب و کیفیت مناسب اسپیکرها

معایب: قرارگیری اسپیکرها زیر دستگاه – وب‌کم با کیفیت و وضوح پایین

عمر شارژ باتری

اگر عمر شارژ باتری از فاکتورهای خرید شماست شاید پس از خواندن مشخصات فنی به امید معجزه‌ای از نوع Skylake به این بخش آمده باشید. قرار دادن یک باتری تنها 2 سلولی در یک لپ‌تاپ 17 اینچی چه توجهیی می‌تواند داشته باشد. در استفاده ما باتری این لپ‌تاپ در استفاده عادی شامل وبگردی و تایپ در ورد و با روشنایی حدود 70 درصد که برای یک اتاق نه‌چندان روشن مناسب است X756UB حدود 2 ساعت و 45 دقیقه ما را همراهی کرد. بسته به استفاده شما این مقدار ممکن است تا سه ساعت و نیم هم افزایش پیدا کند اما استفاده سنگین‌تر و یا با روشنایی بیشتر عمر شارژ می‌تواند از این میزان هم کمتر باشد.

Asus-X756UB-Review-in-farnet-18

واضح است که پردازنده کم‌مصرف این لپ‌تاپ نهایت سعی خود را برای استفاده از باتری 2 سلولی آن کرده است تا آن را به سطح رقبای 4 سلولی با پردازنده قدیمی‌تر برساند. اما از آن‌جا که با یک لپ‌تاپ 17 اینچی مواجهیم ایسوس می‌توانست از فرصت استفاده کرده و یک باتری 6 سلولی و یا حداقل 4 سلولی را برای این دستگاه انتخاب کند تا به عمر شارژ بسیار بالاتری دسترسی داشته باشید.

باتری دستگاه نیز بدون باز کردن پیچ‌ها قابل تعویض نیست و درحالی‌که امروزه حتی در کار کردن با برق مستقیم نیازی به خارج کردن باتری ندارید اما وقتی عمر آن به سر آمد تعویض باتری می‌تواند کمی زحمت اضافه را برای کاربر به همراه داشته باشد.

مزایا: –

معایب: قرار گرفتن باتری 2 سلولی علیرغم اندازه بزرگ – باتری غیرقابل تعویض – عمر شارژ پایین

Asus-X756UB-Review-in-farnet-19

نتیجه‌گیری

همان‌طور که خواندید X756UB در بعضی زمینه‌های بسیار تحسین برانگیز و در برخی دیگر ناامیدکننده ظاهر شده است. به این ترتیب انتخاب این لپ‌تاپ کاملاً به نیازهای شما باز می‌گردد. اگر قصد ویرایش تصاویر و ویدئوها را دارید، دائم در سفر و جابجایی هستید و یا از تماشای فیلم‌ها لذت می‌برید احتمالاً این محصول ایسوس با صفحه‌نمایش ضعیف (حداقل مدل +HD)، اندازه بزرگ و باتری ناامیدکننده برایتان مناسب نخواهد بود. اما اگر اکثراً از لپ‌تاپ در خانه استفاده می‌کنید، دوست دارید گاهی بازی‌های کامپیوتری را تجربه کنید، به شنیدن آهنگ با صدای بلند علاقه دارید و دوست دارید تجربه روانی را از کار با ویندوز داشته باشید X756UB می‌تواند با کارت گرافیک مناسب، اسپیکرهای قدرتمند و آخرین نسل از پردازنده‌های اینتل در گزینه‌های خرید شما قرار بگیرد.

گفتنی است از آن‌جایی که این لپ‌تاپ هنوز در بازار ایران عرضه نشده است قیمت آن را به صورت حدودی 3 میلیون تومان تخمین زده‌ایم. در صورتی که قیمت عرضه آن بیش از این مقدار باشد چشم‌پوشی از معایب آن کمی دشوارتر بوده و اگر با قیمت پایین‌تری وارد بازار شود مسلماً ارزش خرید بسیار بیشتری خواهد داشت.

مزایا و معایب

مزایا:

+ عملکرد کلی مناسب با نسل جدید پردازنده اینتل

+ کارت گرافیک مناسب برای اجرای اکثر بازی‌های روز

+ دمای پایین بدنه حتی در هنگام بازی

+ صدای بلند اسپیکرها

معایب:

– صفحه‌نمایش براق با وضوح، زوایای دید و کیفیت پایین

– عمر شارژ ناامیدکننده باتری به دلیل ظرفیت 2 سلولی

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. مشکات مسعودی می‌گوید

    خیلی ممنون …جالب بود !

  2. امین می‌گوید

    حداقل یکم تمیزش می کردین بعد عکس می گرفتین

    فکر کنم لپ تاپ یکی از بچه ها بوده همین جوری گفتین بیایم یه بررسی هم بکنیم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      دوست عزیز اگر بررسی رو خونده باشین متوجه میشین یکی از نقاط ضعف این مدل بر جا موندن لک و اثر انگشت بیش از حد هست. توی تصاویر سعی شده این مورد منعکس بشه. ضمناً این مدل هنوز رسماً توی بازار عرضه نشده و از طریق شرکت ایسوس در اختیار فارنت قرار داده شده.