بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ در فارنت

سالهاست که بازار تلفن همراه شاهد حضور شرکتی است که با وجود تمام حرف‌ها و حدیث‌ها نمی‌توان آن را به عنوان قدرت اول بازار نادیده گرفت اما در کنار تمام اینها این شرکت کره‌ای هر سال پس از عرضه آخرین پرچمدار خود می‌توان گفت باز هم نمی‌توانست تمام کاربران خود را راضی ببیند اما شاید اس 6 اولین قدم در تغییر این نگاه باشد!

16

گلکسی اس 6 را باید اولین پرچمدار سامسونگ پس از عرضه گلکسی اس به عنوان اولین کهکشانی سری اس سامسونگ دانست که توانسته این قدر جلب توجه کند. شاید تا سال گذشته به سختی می‌شد آخرین پرچمدار سری اس را بهترین گوشی هوشمند وقت سامسونگ دانست اما حالا وقت آن رسیده که بازی تغییر کند!
طراحی و ظاهر بهتر در کنار کارایی غیرقابل تصور و همه‌جانبه از جمله مواردی هستند که بازار گوشی‌های هوشمند از سامسونگ انتظار داشتند و بیراه نیست بگوئیم تا اس 6 این انتظارات برآورده نشده بود!

Samsung-Galaxy-S6-Review-01

حالا سامسونگ پس از تمام کنایه‌های پلاستیکی بودن و تجربه سری آلفا، نهایتا گلکسی اس6 را با ظاهری ترکیبی از فلز و شیشه و قابلیت‌هایی که سامسونگ را سامسونگ! کرده، روانه بازار کرده است. اما آیا این پرچمدار جدید سامسونگ می‌تواند ضامن تداوم صدرنشینی این برند در بازار دستگاه‌های هوشمند باشد؟ برای پاسخ به این پرسش بدنیست نگاهی دقیق‌تر به این دستگاه هوشمند، البته این‌بار از دید فارنت داشته باشیم.

طراحی گلکسی اس 6

شاید بیراه نباشد که بگوییم سامسونگ از زمان معرفی اولین کهکشانی خود همواره ادعا می‌کرده دستگاه جدید تولیدی این شرکت از طراحی انقلابی و متفاوت به همراه کیفیت ساختی برتر برخوردار خواهد بود اما نهایتا شاهد تولید دستگاه‌های پلاستیکی همانند سابق بودیم. اما حالا این رویه نهایتا با معرفی گلکسی اس6 پس از تجربه سری آلفا تغییر کرده و شاهد بهره‌گیری از متریال بهتر فلز و البته شیشه براق در گلکسی اس6 هستیم که به واقع نمایان‌گر طرح و حسی است که از یک پرچمدار سطح اول بازار درنظر داریم.

Samsung-Galaxy-S6-Review-02

در واقع هیچ خبری از مواد مورد استفاده در ساخت دستگاه‌های پیشین سامسونگ در گلکسی اس6 نیست. با بهره‌گیری از کلید سنتی هوم، این دستگاه همچنان نماد سامسونگ را حفظ کرده و البته کلیدهای خازنی مربوط به نمایش برنامه‌های اخیر و همچنین بازگشت نیز در مجاورت این کلید هوم قرارگرفته‌اند. کلیدهای تنظیم صدا و خاموش و روشن نیز به منوال گذشته به ترتیب در سمت چپ و راست قرارگرفته‌اند. دو پنل شیشه‌ای گوریلا گلس 4 به همراه یک قاب آلومینیومی که به ادعای سامسونگ از آلومینیوم به کار رفته در آیفون 6 مستحکم‌تر است.

Samsung-Galaxy-S6-Review-04

تغییراتی در محل ورودی هدفون و اسپیکر گوشی صورت گرفته و این دو به قسمت پایین دستگاه و مجاورت درگاه میکرو یو‌اس‌بی منتقل شده‌اند تا سامسونگ همچنان سنت ایده گرفتن از آیفون را حفظ کند! در پشت دستگاه نیز می توانید دوربین و فلش را مشاهده کنید که این‌بار با بهره‌گیری از فلز و شیشه احاطه شده‌اند.

Samsung-Galaxy-S6-Review-05

قاب فلزی استفاده شده در بدنه این دستگاه به وضوح یکی از بهترین تغییرات انجام گرفته در طراحی این پرچمدار جدید است که لبه‌های کناری و گوشه‌های گرد آن اگرچه شباهت فراوانی به طراحی سری اکسپریا زد سونی دارد اما با این حال توانسته هماهنگی خوبی با طراحی سایر اجزای بدنه ایجاد کند و با وجود شیشه‌ای بودن بدنه قاب پشتی و هراس از دست افتادن گوشی (که مطمئنا نمی‌توان نادیده گرفت که باز هم طراحی سری اکسپریا زد سونی را تداعی می‌کند)، باز هم «خوشدست» کمترین نمره‌ایست که می‌توان به طراحی گلکسی اس 6 داد.

واضح است که استفاده از این مواد و بهبود کیفیت ساخت یک امر لازم برای باقی‌ماندن سامسونگ در نبرد حاکم بر بازار گوشی‌های هوشمند بود اما خب همین تغییرات به قیمت ازدست رفتن قابلیت‌هایی مانند امکان بهره‌گیری از فضای ذخیره‌سازی جانبی و باتری قابل تعویض و در کمال تعجیب ضدآب نبودن دستگاه با وجود این صرف‌نظر کردن‌ها تمام شده است.

Samsung-Galaxy-S6-Review-06

هنوز از ضخامت دستگاه نگفته‌ایم. با توجه به ضخامت 6.8 میلی‌متری گلکسی اس 6، این دستگاه بسیار خوشدست و چشم‌نواز به نظر برسد اما مطمئنا برخی از شما هم مانند برادر من نمی‌توانید برجستگی دوربین دستگاه که از گناه همین کاهش ضخامت گلکسی اس 6 بوده را نادیده بگیرید. بله! کاهش ضخامت باعث شده تا دوربین این دستگاه برجسته‌تر به نظر برسد. مخصوصا وقتی گوشی را روی یک سطح صاف مانند میز می‌گذارید نامتعادل بودن آن کاملا به چشم می‌آید و یاد طعنه‌های سال گذشته به لنز برجسته دوربین آیفون 6 می‌افتیم!

بله! اگرچه این مورد پیش از این نیز در دیگر دستگاه‌های هوشمند مشاهده شده بود اما این‌بار این مشکل بیش از پیش به چشم می‌آید. از سوی دیگر هنوز شک و تردید داریم که کریستال محافظ استفاده شده در جهت محافظت از لنز دوربین که از همان جنس گوریلا گلس 4 (و نه یاقوت کبود) است با این مرز بی‌احتیاطی که این برجستگی به خرج می‌دهد آنچنان که باید و شاید کارایی داشته باشد.

Samsung-Galaxy-S6-Review-07

حالا برویم سراغ وزن! صرف‌نظر از جنس مواد استفاده شده در ساخت این دستگاه، اولین چیزی که با دردست گرفتن این گوشی هوشمند حس خواهید کرد، وزن کم آن است که به واقع نگه‌داشتن آن در دست را ساده می‌کند. با بهره‌گیری از صفحه‌نمایش 5.1 اینچی اگرچه این دستگاه ممکن است کمی در دستان شما با لغزش جابجا شود اما به هرحال شاهد یکی از بهترین گزینه‌های ممکنی که تاکنون در دست گرفته‌ایم هستیم. این وزن از نظر من ایده‌آل‌ترین وزنیست که می‌توانید بدون هراس از افتادن و از دست دادن گوشی با آن روبرو شوید!

به عنوان سخن آخر در بحث طراحی، اگر شما نیز از جمله کاربرانی بوده‌اید که با دیدن امکانات بالای گوشی‌های هوشمند سامسونگ برای خرید آن‌ها وسوسه شده‌ بودید و تنها عامل انصراف از خرید، بدنه پلاستیکی این دستگاه‌ها بوده، می‌توانید در نظر خود کاملا بازنگری کنید! من روح گلکسی آلفای خوش‌دست را در اس 6 می‌بینم که حالا کمی از نظر طراحی استوارتر نیز شده است! اما پیش از هرچیز مدنظر داشته باشید که دستگاه جدید سامسونگ علی‌رغم تجهیز به یکی از به‌روزترین طراحی‌های ممکن، از نعمت استفاده از مموری کارت و همچنین باتری قابل تعویض بی‌نصیب مانده است؛ همچنین دیگر خبری از استاندارد ضدآب و گردوغبار هم نیست. شاید این سه عیب برای کاربران آیفون مهم نباشد و بتوان بدون آن‌ها نیز زندگی کرد اما برای کاربران وفادار سری گلکسی اس شاید کمی آزاردهنده باشد.

صفحه‌نمایش گلکسی اس 6

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کرده بودیم، گلکسی اس6 سامسونگ از صفحه‌نمایش 5.1 اینچی Super AMOLED همانند اس‌های پیشین بهره می‌برد اما شاهد بهره‌گیری از رزولوشن بالاتر یعنی Quad HD یعنی وضوح 2560 در 1440 پیکسل در این گوشی هوشمند هستیم که نهایتا تراکم پیکسلی را به عدد 577 پیکسل در هر اینچ رسانده است.

Samsung-Galaxy-S6-Review-08

رزولوشن و تراکم پیکسل بالا باعث می‌شود تا هرآنچه در این صفحه‌نمایش مشاهده می‌کنید، زیبا به نظر برسد. با وجود چینش الماسی‌شکل هرچقدر هم دقت کنید نمی‌توانید پیکسل‌های جداگانه را ببینید. متن‌ها و نوشته‌ها از وضوح خوبی برخوردارند و تماشای ویدئوها نیز به همان اندازه انجام بازی‌های ویدئویی لذت‌بخش است. مشاهده صفحه‌نمایش گلکسی اس6 در نور زیاد با هیچ‌گونه دشواری همراه نیست و البته شاهد بازتابش نسبتا کم نور در محیط‌هایی با تابش مستقیم نور هستیم. با قراردادن میزان روشنایی در بالاترین مقدار، هیچ مشکلی در مقابل تابش نور مستقیم خورشید نیز نخواهید داشت.

Samsung-Galaxy-S6-Review-09

Super AMOLED یکی از انتظارات اصلی کاربران در زمینه رسیدن به عمق رنگ سیاه و رنگ‌های با وضوح بالا که از مشخصه‌های صفحات نمایش تولیدی سامسونگ هستند را برآورده می‌کند. پیش از این برخی کاربران با اشباع زیاد رنگ‌ها در اینگونه صفحات نمایش مشکل داشتند اما حالا سامسونگ گزینه‌ای برای تنظیم این حد اشباع نیز در نظر گرفته است. در حالت Basic دقیق‌ترین رنگ‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد و حالت‌های AMOLED Photo و AMOLED Cinema نیز برای نمایش رنگ‌های اغراق‌آمیز اما جذاب در تماشای فیلم و تصاویر قرار داده شده است. حالت Adaptive هم می‌تواند به صورت خودکار این انتخاب را برای شما انجام دهد.

Samsung-Galaxy-S6-Review-10

اما مشکل اینجاست که با توجه به بهره‌گیری از این حد تراکم پیکسل بالا، حساسیت صفحه‌نمایش بیش از پیش افزایش یافته است. به عنوان مثال پایین کشیدن نوار کرکره‌ای هشدارها به لمس صفحه در مکان مناسب نیاز دارد و یا در بازی‌های ویدئویی، جابجایی کم مکان انگشت شما می‌تواند به مرگ و یا زندگی مجازی! شخصیت بازی منجر شود. البته این حساسیت به هیچ‌وجه آزاردهنده نبوده و به نوعی نمایان‌گر حد پیشرفت این صفحه‌نمایش است و کم و بیش پس از مدتی کار با این صفحه نمایش اصطلاحا با قلق آن آشنا می‌شوید!

کارایی گلکسی اس 6

سامسونگ پیش از این تجربه استفاده از پردازنده‌های کوآلکام و اگزینوس را در پرچمداران خود داشته اما این‌بار ترجیح داده از پردازنده مورد علاقه خود در قالب 8 هسته یعنی تراشه Exynos 7420 با فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتز به همراه شتاب‌دهنده گرافیکی Mali-T760 و سه گیگابایت رم LPDDR4 بهره ببرد. یک مورد دیگر که شاید کمتر کسی به آن توجه کند استفاده از حافظه داخلی UFS 2.0 به‌جای eMMC است که در واقع بهانه سامسونگ برای حذف درگاه کارت حافظه نیز محسوب می‌شود. طبق بنچمارک‌های سرعت حافظه این تصمیم سامسونگ باعث افزایش چشمگیر سرعت شده و اجرای سریع اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری نیز مدیون فناوری جدید حافظه است.

Samsung-Galaxy-S6-Review-11

شاید همین بهره‌گیری از ترکیب مورد پسند این شرکت باعث شده شاهد یکی از بهترین تجربه‌های کاری با اندروید باشیم و جابجایی در رابط کاربری گوشی، بازکردن و بستن و جابجایی میان برنامه‌ها، افکت‌ها و برنامه‌های معمولی کاملا روان اجرا شوند. حالا با دوبار لمس دکمه هوم بلافاصله اپلیکیشن دوربین بدون هیچ مکثی اجرا می‌شود و این میانبر در هر شرایط و حتی هنگام استفاده از برنامه‌های دیگر سریعا اجرا می‌شود چرا که به گفته سامسونگ اپلیکیشن دوربین همیشه در پس‌زمینه فعال است.

تجربه ما در انجام بازی‌های سنگین نشان داد که پردازنده گرافیکی Mali نیز عملکردی قابل قبول به ویژه در اجرای بازی‌ها دارد و تنها در مواقعی که چند عملگر به طور همزمان بر روی صفحه در حال انجام بودند شاهد کاهش فریم‌ها در اجرای بازی بودیم با این وجود هیچ تاخیری در اجرای بازی و یا کاهش سرعت آن صورت نگرفت و تنها موضوعی که جلب توجه می‌کرد حس کردن بیشتر حرارت در هنگام اجرای پردازش‌های سنگین به دلیل بدنه فلزی دستگاه بود به نحوی که گاهی مجبور به کنارگذاشتن دستگاه برای مدتی محدود می‌شوید.

Samsung-Galaxy-S6-Review-12

با این وجود خبری از خاموش شدن و یا خروج از بازی و مشکلاتی از این دست نیست. داغ شدن دستگاه در هنگام فیلمبرداری با کیفیت بالا و تصویربرداری مداوم هم احساس می‌شد اما تقریبا تمامی کاربران گوشی هوشمند این روزها به آن عادت دارند مخصوص وقتی به این حد از ضخامت دستگاه علاقه داشته باشید!

یک نکته مهم که برخی اوقات به آن توجه نمی‌شود این است که با وجود این‌که عملکرد پردازنده گرافیکی Mali-T670 در گلکسی اس 6 در بنچمارک‌های گرافیکی OnScreen به دلیل وضوح بالاتر از پردازنده گرافیکی وان M9 و جی فلکس 2 (ادرنو 430) پایین‌تر است اما از آن‌جایی که تقریباً تمام بازی‌ها المان‌های گرافیکی را در وضوح 1080p رندر می‌کنند در عمل کارایی گرافیکی Mali-T760 حتی بهتر از رقیب کوالکامی خودش است.

شخصا در نسخه‌های قبلی رابط کاربری فوق سنگین تاچ‌ویز که حالا به اندازه کافی رژیم گرفته شاهد سرعت پایین و یا وقفه‌های گاه و بی‌گاه بوده‌ام اما در نسخه جدید تاچ‌ویز این موارد تقریبا می‌توان گفت فراموش شده به حساب می‌آیند! به طور قطع نسخه فعلی تاچ‌ویز، روان‌ترین و پویاترین رابط‌کاربری سامسونگ است که در گلکسی اس6 شاهد اجرای آن هستیم که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند!

سخت‌افزار گلکسی اس 6

گلکسی اس 6 در نسخه‌های 64،32 و 128 گیگابایتی در اختیار کاربران قرار‌ می‌گیرد اما دو مدل 64 و 128 گیگابایتی با توجه به عدم امکان استفاده از فضای ذخیره‌سازی خارجی پیشنهاد می‌گردد. نسخه مورد آزمایش ما یک نسخه 32 گیگابایتی بود اگر چه این مقدار از فضای داخلی برای کسانی که چندان علاقه‌ای به اجرای بازی‌های سنگین، گوش دادن به آهنگ‌های زیاد و خالی‌کردن مداوم تصاویر دوربین خود نداشته باشند چندان هم کم نیست!

از مجموعه قابلیت‌ها و گزینه‌های موجود می‌توان به وجود سنسورهای مختلف اشاره نمود. علاوه بر این‌ها قابلیت‌های دیگری نیز وجود دارند که این دستگاه هوشمند از گلکسی اس 5 به ارث برده است.

Samsung-Galaxy-S6-Review-13

از اسکنر تشخیص اثرانگشت شروع می‌کنیم. این سنسور به خوبی به‌روزرسانی شده تا قابلیت‌های لمسی در آن بهینه شود. این بهینه‌سازی به گونه‌ای بوده تا در مقایسه با نسخه پیشین که نیاز به کشیدن دست بود اکنون تنها به یک لمس ساده نیاز داشته باشد. اگر چه گاهی اوقات در هنگام شناسایی اثر انگشت گوشی کمی بدقلقی می‌کند اما تقریبا می‌توان گفت بدون اشکال عمل کرده و سرعت آن تا 90 درصد با TouchID در آیفون برابری می‌کند.

در پرچمدار جدید سامسونگ می‌توانید انگشت خود را در جهتی که راحتی بیشتری برای شما به همراه دارد بر روی اسکنر تشخیص اثر انگشت قراردهید و البته نیازی به کشیدن انگشت نیز نیست. این رویه، بازکردن قفل دستگاه را آسان و سریع خواهد کرد و تنها به فشردن و نگه‌داشتن کلید هوم نیاز خواهد بود تا به صفحه اصلی رهنمون شوید.

سامسونگ قرار است از این اسکنر در سیستم پرداخت خود با نام Samsung Pay استفاده کند که قرار است همین امسال ان را عرضه کند و بعید می‌دانم در ایران قابلیتی داشته باشد. یک قابلیت کاربردی دیگر حسگر اثر انگشت ویژگی Private Mode است که می‌توانید با آن محتویات اپلیکیشن‌ها مانند تصاویر و ویدئوها را مخفی کرده و تنها در حالت Private و با تأیید اثر انگشت به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

Samsung-Galaxy-S6-Review-14

یکی دیگر از مواردی که از مدل‌های پیشین به نسخه جدید انتقال یافته است، حسگر مانیتورینگ ضربان قلب است که در پشت گوشی و البته این‌بار در مکانی بهتر یعنی در کنار دوربین ( و نه در پایین آن) قرارگرفته است. حتی اگر از این سخت‌افزار به همراه برنامه به‌روزرسانی‌شده S Health استفاده نمی‌کنید، قابلیت بهره‌گیری از آن در راحت‌تر شدن گرفتن عکس‌های سلفی کاملا کاربردی است. دیگر نیازی نیست تصاویر سلفی را با دستی لرزان تجربه کنید و بلافاصله با قرار گرفتن انگشت در برابر این سنسور تصویر سلفی شما آماده است! این حسگر در مدل Edge همچنین برای رد تماس و ارسال پیام از پیش تعیین شده هنگامی که گوشی را از سمت صفحه‌نمایش روی میز قرار داده‌اید نیز کاربرد دارد.

Samsung-Galaxy-S6-Review-15

وقتی صحبت از اسپکیرهای یک دستگاه هوشمند می‌شود، همواره باید جابجایی از پشت دستگاه را اقدامی مثبت ارزیابی کرد چرا که ما همواره وقتی گوشی را روی میز قرار می‌دهیم و به شنیدن موسیقی از بلندگوی دستگاه مشغولیم و یا در حال تماس صوتی با بلندگوی دستگاه هستیم در واقع منافذ بلندگوی دستگاه را مسدود کرده‌ایم اما در گلکسی اس6 با انتقال بلندگوها به پائین دستگاه که نقطه شباهت دیگری به آیفون 6 فراهم کرده است یکی از بهترین تجربه‌های صوتی را در این زمینه در مقایسه با کهکشانی‌های قبلی سری اس شاهد هستیم.

Samsung-Galaxy-S6-Review-22

اسپیکرها از صدایی بلند و خوب حتی در محیط‌های پرسروصدا برخوردار هستند. . البته اگر به کیفیت صدا اهمیت زیادی می‌دهید بهتر است هنگام گوش دادن به آهنگ‌ها حجم صدا را تا بیشترین حد زیاد نکنید! تماس صوتی و مکالمه با دستگاه نیز در بررسی‌های ما بدون مشکل، قابل بهره‌برداری بودند و کیفیت صدا نیز مطلوب بود.

باتری گلکسی اس 6

شاید باتری (تقریبا) غیرقابل تعویض گلکسی اس 6 یکی از پرحاشیه‌ترین نقاظ گلکسی اس 6 باشد که البته غیرقابل تعویض بودن آن تنها حاشیه آن نیست و کاهش ظرفیت باتری به 2550 میلی‌آمپرساعت تنها به جرم کاهش ضخامت موضوع دیگر اصلی نیروگاه انرژی آخرین کهکشانی سامسونگ است.

Samsung-Galaxy-S6-Review-16

با بررسی باتری گلکسی اس6 اگرچه شاهد بهره‌گیری از باتری با ظرفیت پایین 2550 میلی‌آمپرساعت و البته از نوع غیرقابل تعویض هستیم اما با توجه به بهره‌گیری از تکنولوژی 14نانومتری استفاده شده در ساخت پردازنده، شاهد مصرف بهینه در دستگاه هستیم. می‌توان اذعان کرد میزان ممکن استفاده از باتری در این دستگاه، در ردیف گلکسی اس 5 قرار دارد.

Samsung-Galaxy-S6-Review-21

برای آزمایش باتری گلکسی اس 6 یک ویدئو فول اچ‌دی را به طور مداوم به نمایش گذاشتیم که آخرین پرچمدار سامسونگ، با باتری 100 درصد، کمی کمتر از 12 ساعت را برای پایان عمر شارژ باتری خود تحمل کرد. با شارژ کامل باتری گلکسی اس6 می‌توانید برای یک روز کامل پرمشغله بر روی آن حساب کنید اما کاربرانی که بی‌وقفه از دستگاه هوشمند خود استفاده می‌کنند باید نیم‌نگاهی هم به قابلیت ذخیره باتری و بهره‌گیری از تکنولوژی شارژ سریع (شارژ کامل در 70 دقیقه) نیز داشته باشند.

متاسفانه هنوز به شارژر بی‌سیم گلکسی اس 6 دسترسی پیدا نکرده‌ایم اما نمی‌توان قابلیت شارژ بی‌سیم را به عنوان گزینه‌ای با کارایی مناسب در گلکسی اس 6  نادیده گرفت. قابلیتی که با دو استاندارد اصلی شارژ بی‌سیم موجود در بازار کاملا سازگاری دارد.

دوربین گلکسی اس 6

اولین چیزی که در دوربین S6 خودنمایی می‌کند، دوربین جلویی ۵ مگاپیکسلی است. بیش‌ترین رزولوشن دوربین جلویی سامسونگ پیش از این مربوط به نوت ۴، با 3.7 مگاپیکسل بود. دهانه دیافراگم f/1.9 یکی دیگر از چیزهایی است که S6 را مورد توجه قرار می‌دهد. این مقدار از دیافراگم در نورهای کم بسیار کاربردی است و نهایتاً باعث دستیابی به عکس‌هایی با نویز کم‌تر می‌شود.

Samsung-Galaxy-S6-Review-17

با وجود بیش‌تر شدن پیکسل‌های دوربین جلویی، دوربین اصلی S6 مانند مدل‌های قبلی سامسونگ همچنان ۱۶ مگاپیکسل با نسبت تصویر 16:9 است و به نظر می‌آید سامسونگ این تعداد پیکسل را کافی می‌داند. همچنین خوشبختانه لرزش‌گیر اپتیکال نیز برای اولین بار به سری گلکسی اس آماده است تا نه‌تنها فیلم‌برداری را بهبود ببخشد بلکه امکان استفاده از سرعت شاتر پایین‌تر و در نتیجه عکس‌هایی روشن‌تر با نویز کمتر را در نور کم فراهم کند.

اما به نظر من بهترین اتفاقی که در S6 نسبت به مدل‌های قبلی سامسونگ افتاده است، حل کردن مشکل بازنمایی رنگ است. می‌توان به جرات گفت که بازنمایی رنگ به میزان زیادی در S6 نسبت به مدل‌های قبلی بهتر شده و این مشکل که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دوربین‌ گوشی‌های سامسونگ است را تا حدود زیادی مرتفع کرده‌است. عمل «کاهش نویز» که در پردازش عکس‌ها در دوربین گوشی‌های سامسونگ انجام شده و باعث ایجاد جلوه‌ای نقاشی گونه در عکس‌ها می‌شد، در اس ۶ اندکی کمتر و بهتر شده‌ است.

Samsung-Galaxy-S6-Review-18

یکی از نقاط قوت دوربین گلگسی S6 ، فیلمبرداری بسیار خوب آن است. در S6 قابلیت ضبط فیلم با رزولوشن اولترا اچ دی پیش‌بینی شده‌است که در این حالت گوشی ویدئوهایی با کیفیت بسیار بالا و راضی کننده ضبط می‌کند. حالت‌های فیلمبرداری دیگری نیز از جمله «حرکت آهسته» ، «حرکت سریع» و «اچ دی ۶۰ فریم بر ثانیه» در S6 وجود دارند. با این‌ حال فیلمبرداری اس۶ چالشی بزرگ با خود دارد؛ «Perspective distortion» یا همان «خطا در پرسپکتیو» مشکلی است که به شکل تغییر دائمی پرسپکتیو در ویدئوی S6 دیده می‌شود؛ این مشکل احتمالاً به دلیل لرزش‌گیر دیجیتال رخ می‌دهد و می‌توانید با غیرفعال کردن این مورد در تنظیمات تا حد زیادی از این عارضه بکاهید.

در کل از برخی جهات دوربین S6 از پرچمدار قبلی سامسونگ یعنی نوت ۴ بهتر است، هرچند هنوز می‌توان ادعا کرد که در بعضی موارد نوت ۴ عملکرد بهتری نسبت به S6 دارد. اما اعتراف می‌کنم که دوربین S6 کمتر از حد انتظارات است.

خلاصه‌ای از خصوصیات فنی Galaxy S6 را در ادامه می‌بینید:

  • تعداد پیکسل‌ها : ۱۶ مگاپیکسل
  • رزولوشن : 5312 در 2988
  • دهانه دیافراگم : f/1.9
  • ویدئو : 2160p/30fps
  • تعداد پیکسل‌ها (دوربین جلویی) : ۵ مگاپیکسل

در ادامه تعدادی از عکس‌هایی که با این دوربین ثبت شده‌است را می‌بینید (برای بزرگنمایی کلیک کنید):

نرم‌افزار گلکسی اس 6

نهایتا بدنیست نیم‌نگاهی به رابط کاربری پرحاشیه تاچ‌ویز داشته باشیم. این رابط کاربری تا حدودی دستخوش تغییرات شده که حذف اپلیکیشن‌هایی که در نسخه‌های قبلی تاچ‌ویز به صورت پیش‌فرض نصب شده بودند تا حد زیادی حذف شئده است اما می‌توانید هر کدام از انها را که می‌خواهید با کمی جستجو دوباره نصب کنید.

Samsung-Galaxy-S6-Review-19

این تغییرات در منوی تنظیمات نیز به چشم می‌خورند. اکثر قابلیت‌هایی که پیش از این در دستگاه‌های سری گلکسی اس به بی‌نظمی در منو منجر شده بودند هیچ‌جایی در منوی گلکسی اس6 ندارند. قابلیت‌هایی مانند Air Gesture و Toolbox از این دسته‌هستند. از سوی دیگر در منوی تنظیمات، خبری از آیکون‌های دایره‌ای پرتعداد نیست.

این بار سامسونگ ترجیح داده از لیستی ساده به همراه یک فضای درنظرگرفته شده برای دسترسی به تنظیمات سریع قابل تغییر در بالا استفاده‌کند.
اما یکی دیگر از این تغییرات بی‌سروصدا شدن تاچ‌ویز است! بله! با پیمایش در میان منوها هیچ خبری از صدای آب! و دیگر صداهای مورد استفاده در رابط کاربری نیست که این مورد به نوعی یک مزیت به حساب می‌آید.

Samsung-Galaxy-S6-Review-20

نوار هشدار کرکره‌ای همچنان نمادهایی از برند سامسونگ را در خود داشته اما باتوجه به بهره‌گیری از اندروید آّ‌نبات چوبی چشم‌نوازتر به نظر می‌رسد. برنامه‌های اخیر، شکل و شمایل کارت‌گونه به خود گرفته و البته از این مکان می‌توانید قابلیت Multiwindow را نیز فعال کنید.

یکی دیگر از مواردی که در رابط کاربری تاچ‌ویز به چشم می‌خورد عدم وجود نمایشگرهای پی‌درپی مربوط به آموزش نحوه بهره‌گیری از رابط کاربری است. این مسئله بدان‌معناست که بهره‌گیری از رابط کاربری گلکسی اس6 تا حد امکان ساده شده است. قابلیت کوچک‌کردن پنجره که پیش از این در گلکسی نوت 4 مشاهده کرده بودیم نیز با کشیدن به سمت پایین پنجره در گلکسی اس6 قابل استفاده بوده و به ایجاد نسخه کوچک‌تر برنامه موجود بر روی صفحه‌نمایش کمک می‌کند.

S Health نیز با ظاهر جذاب‌تر می‌تواند به مشاهده تعداد ضربان قلب شما کمک کند. امکان بهره‌گیری از پوسته‌های جذاب و متنوع بر روی تاچ‌ویز نیز فراهم شده است.
همان‌طور که گفتیم در گلکسی اس6 شاهد بهینه‌سازی‌های موثری در تک‌تک عناصر رابط کاربری هستیم. کاربرانی که به دنبال یک گوشی هوشمند پیشرفته بدون مشکل در پیمایش میان منوها و با قابلیت اجرای همزمان چندین برنامه هستند می‌توانند کاملا بر روی گلکسی اس6 حساب بازکنند.

سخن آخر

نگاهی فلسفی! به گلکسی اس6 نشان می‌دهد سامسونگ با عرضه این دستگاه هوشمند سعی در تغییر طرز فکر کاربران نسبت به این برند بوده است و ما شاهد عرضه یکی از بهترین دستگاه‌های تولیدی سامسونگ در بازارگوشی‌های هوشمند هستیم. استفاده از طراحی مدرن و جایگزینی پلاستیک با فلز و شیشه به نوعی ارتقایی واضح در کیفیت مواد مورد استفاده بوده است. اگرچه بهره‌گیری از این طراحی منجر به قربانی شدن برخی قابلیت‌های اساسی مانند حافظه جانبی و باتری غیرقابل تعویض در سامسونگ گلکسی اس6 شده است اما باتری غیرقابل تعویض حالا دیگر در تمامی پرچمداران بازار دیده می‌شود و نمی‌توان از آن به عنوان نقظه ضعف بزرگ یاد کرد.

 

علاوه بر تغییرات ظاهری، در داخل دستگاه نیز شاهد بهره‌گیری از نسخه بهینه‌شده رابط کاربری تاچ‌ویز هستیم. تجربه کاری با دوربین نیز بسیار مطلوب بوده و بهره‌گیری از صفحه‌نمایش و پردازنده قدرتمند به تکمیل این مجموعه به بهترین نحو ممکن کمک کرده است.

اگر بخواهیم سراغ نقظه ضعف‌های دستگاه در کنار تمام نقاط قوتی که در مطلب یاد کردیم برویم و باتری غیرقابل تعویض را به همان دلیل بالا کنار بگذاریم تنها می‌توانیم به عدم برخورداری از قابلیت‌های محبوب مانند ضدآب بودن دستگاه و مهمتر از آن عدم امکان بهره‌گیری از کارت حافظه جانبی اشاره کرد.

هنوز دقیقا مشخص نیست گلکسی اس6 سامسونگ با چه قیمتی در بازار ایران به فروش خواهد رسید. با پرداخت هزینه بیشتر می‌توانید از ظاهر زیبای نسخه اج این دستگاه هوشمند بهره ببرید که البته برخی اعتقاد دارند به این تفاوت قیمت نمی‌ارزد! اگر کمی صبر کنید اچ‌تی‌سی وان M9‌ نیز در راهست و در عین حال گلکسی اس 6 یک رقیب قدرتمند با نام آیفون 6 در بازار دارد. در هر صورت اگر تمام نقاط قوتی که نام بردیم دقیقا همان چیزهایی بوده که شما را از خرید یک پرچمدار سری گلکسی اس منصرف کرده این دقیقا بهترین انتخابیست که می‌توانید داشته باشید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

16 نظر برای این مطلب
  1. محبوبه می‌گوید

    چکارکنم حالا گلکسی s 6 رو بخرم یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟
    یه هفته دست خواهرم بوده میگه یک میایون و سیصد

    چکارکنم ؟؟؟؟؟؟؟

  2. HAMZE می‌گوید

    به خدا گرونه تا موقعی که یکی بره مییلون مییلیون بده گوشی خب یکی هم باید گرسنه بخوابه تا الاکلنک ثابت بمونه دیگه. چیه مگه حالا S6 نخرید چی میشه مگه تازشم این اسمارت فون ها ادم رو به چت معتاد میکنن از خواب و خوراک می افتن

  3. مهدی می‌گوید

    سلام خداییش کف ادم میبره عکس از عکس گرفتم بهتر از اصلی بود

  4. سامان می‌گوید

    چه خبر بابا 2500000 من هواوی جی620اس گرفتم هم سخت افزار خوبی داره هم ………الا ماشاالاه

  5. سجاد می‌گوید

    سلام بررسیتون خوب بود ولی چرا عکس های گرفته شده با اس 6 رو با حجم اصلی نزاشتید؟

  6. محمد می‌گوید

    شما کاملا یک جانبه و سعی کردین که ایراد ها را بگیرید
    نه که آیفون از کارت حافظه برخورداره

  7. quietly brilliant می‌گوید

    فارنت!ام9 رو یادت نره :)
    اس6 و ام9 تو یه روز معرفی شدن اما ام9 هنوز وارد ایران نشده رسمی !شاید اومده من بیخبرم

  8. quietly brilliant می‌گوید
    1. علی ارغوان می‌گوید

      البته توی بازار نسخه 32 گیگ رو حدود 2400 و کمتر هم می تونید پیدا کنید

      1. quietly brilliant می‌گوید

        ام9 هم وارد ایران شده!؟

        1. علی ارغوان می‌گوید

          رسما خیر اما حدود 2600 توی بازار پیدا میشه

          1. quietly brilliant می‌گوید

            اینم ام9،ارزونتر از اس6
            http://www.digikala.com/Product/DKP-67299/HTC-One-M9

  9. حمید می‌گوید

    با درود و سپاس فراوان…
    اگه بررسی به صورت ویدیویی هم قرار بدید بسیار عالی میشه.

  10. سعید می‌گوید

    رفتم علائ الدین گوشی رو از نزدیک دیدم دیگه هر چی شک داشتم برطرف شد که منتظر وان M9 بمونم. ممنون سامسونگ

  11. مهیار می‌گوید

    من گلکسی S6 ادج رو بیشتر می پسندم. حیف خیلی گرونه هنوز اخه چه خبره سه و سیصد!

  12. مهرداد می‌گوید

    مختصر مفید.
    عالی بود فارنت