یک بررسی موشکافانه: آیا تاچویز سامسونگ واقعاً لگ دارد؟
آیا رابط کاربری تاچویز سامسونگ از سرعت کافی در پیمایش میان منوها برخوردار است؟ این سوال یکی پربحثترین موضوعات میان کاربران در انجمنهای مختلف تلفنهای همراه سامسونگ است. کاربرانی که به این سوال پاسخ میدهند به دو دسته تقسیم میشوند و حد وسطی هم وجود ندارد.
عدهای سامسونگ را به علت استفاده از رابط کاربری مستقل و مملو از برنامههای نرمافزاری مختلف تحسین میکنند و معتقدند ایده سامسونگ برای استفاده از این رابط کاربری بر روی جدیدترین پرچمداران تولیدی این شرکت منطقی بوده و البته عدهای در آنسوی میدان معتقدند برنامههای اضافی و زیادی که به طور پیشفرض بر روی رابط کاربری تاچویز قرار دارند مانع از عملکرد مفید این رابط کاربری میشوند و اندروید استوک را برتر میدانند.
در این مطلب قصد داریم به مقایسه میان رابط کاربری تاچویز سامسونگ استفاده شده در نوت 4 و رابط کاربری استوک اندروید که بر روی نکسوس 6 موتورولا مورد استفاده قرار گرفته بپردازیم. تنها مشکلی که وجود دارد آنستکه برنامه GameBench که قصد داریم از آن برای مقایسه قسمتهای مختلف یک رابط کاربری استفاده کنیم برای بررسی برنامههای مختلف و تعداد FPS آنها بهینهسازی شده و از آن نمیتوان برای بررسی یک رابط کاربری پیشفرض موجود بر روی یک دستگاه بهره برد.
از سوی دیگر مطمئنا بدون داشتن ارقام و اعداد قابل استناد نمیتوان تنها به واسطه تجربه شخصی به کاربران سامسونگ و حتی خود شرکت سامسونگ ثابت نمود که رابط کاربری آنها بدون مشکل بوده و یا مملو از مشکلات مختلف و البته لگ و وقفههای پیدرپی است.
روش شناسی!
نهایتا با توجه به عدم وجود ابزاری مناسب برای بنچمارک گرفتن از یک لانچر اندرویدی و بررسی کارایی قسمتهای مختلف مانند هوم اسکرین، لاک اسکرین، دراور برنامهها و دیگر قسمتها، مجبور شدیم از سازندگان نرمافزاری که ادعا میکند هیچراهی برای تقلب در نتایج ارائه شده توسط آنها وجود ندارد یعنی GameBench بخواهیم برنامه خود را به گونهای تغییر دهند تا ما را به اهدافمان برسانند.
GameBench به خوبی به اندازهگیری فریم ریت برنامهها و بازیها پرداخته و نهایتا فریم ریت میانه بدست آمده از گوشیهای یک مدل را پیش از رسیدن به عدد نهایی کارایی دستگاه با هم ترکیب و در خروجی نمایش میدهد.
شاید در نگاه اول بسیاری سوال کنند چگونه فریم ریت به عنوان معیاری برای کارایی یک لانچر مدنظر قرار میگیرد؟! در پاسخی ساده میتوان گفت هرچه میزان فریم ریت بالاتر باشد، حرکت بر روی صفحهنمایش روانتر انجام گرفته و نهایتا دستگاه هوشمند شما کارایی بالاتری خواهد داشت. در فریم ریتهای پایین ( مانند 15 فریم در ثانیه) حتی افراد عادی نیز متوجه روان نبودن تصاویر میشوند اما فریم ریتی مانند 60 و بالاتر، ایدهآل بوده و برای چشم قابل تمییز نخواهد بود.
برای انجام بررسی نیاز به یک معیار داشتیم. معیاری که در اینجا اندروید خالص گوگل که به عقیده بسیاری از کاربران یکی از سادهترین، روانترین و در عین حال کاراترین رابطهای کاربری معرفی شده میباشد در نظر گرفته شد.
برای انجام بررسی نیاز بود تا کلیه اعمال از قبیل پیمایش، بزرگنمایی، جابجایی بین منوها و برنامهها، همه و همه به طور هماهنگ میان دو دستگاه انجام شود. برای انجام این مورد از برنامه RepetiTouch استفاده شد.
این برنامه در واقع یک ابزار خودکارسازی است که از طریق یک اسکریپت به رهگیری فعالیتهای انجام شده میپردازد. نهایتا تستهایی برای مشخص کردن زمان بارگذاری برنامهها در هر دو دستگاه انجام شد.
نتایج آزمایش
آزمایش را با بررسی شانه به شانه میزان فریم ریت هر دو لانچر شروع میکنیم. مدنظر داشته باشید که مقادیر ارائه شده در جدول زیر عملکرد دو دستگاه را نشان میدهد اما با توجه به اینکه در استفاده از اسکریپت در هر بار توقف و اجرای مجدد، میزان فریم ریت به صفر میرسد، این مقادیر برای هر دو دستگاه کمتر از مقادیر واقعی هستند.
هرچه میزان پایداری کمتر باشد، وقفههای کوتاه بیشتری را حس خواهید کرد. نتایج مربوط به نوت 4 در سمت چپ و نتایج مربوط به نکسوس 6 در سمت راست قرار دارند. استفاده از واژه “گرم” بدانمعناست که المانهای مورد آزمایش در حافظه دستگاه بارگذاری شدهاند و استفاده از واژه “سرد” نیز بدانمعناست که این تست بعد از یک راهاندازی مجدد اجرا شده است.
تمامی اسکریپتها برای مدت 150ثانیه بر روی هر دو دستگاه اجرا شدهاند. عدد بالاتر به معنای نتیجه بهتر است. هر دو دستگاه پس از اجرای عملکرد بازگشت به تنظیمات کارخانه مورد بررسی قرار گرفتهاند و تعداد برنامههای موجود بر روی هر دو دستگاه یکسان است و نهایتا پس زمینه و ویجتها، آیکونها و پوشهها بر روی هر دو دستگاه، مشابه هستند.
همانطور که مشاهده میکنید تاچویز در هنگام اجرای عملگرهای سبکتر، کارایی بهتری دارد اما در هنگام اجرای برنامههای سنگینتر مانند گالری و یا اجرای مرورگر پیشفرض موجود بر روی دستگاه، تصاویر ارائه شده در مقایسه با نکسوس 6 وقفههایی کوتاه دارند.
آزمایش زمان بارگذاری
گزینه بعدی که بر روی دو دستگاه مورد بررسی قرار گرفت آزمایش زمان بارگذاری میباشد. این بدانمعناست که چه مدت زمان برای اجرا و بستن برنامههای ضروری مورد نیاز است. این آزمایش در دو دسته اصلی و دو دسته فرعی انجام شد. بارگذاریهای گرم/سرد ( بارگذاری برنامه پس از حضور آن در حافظه دستگاه/ بارگذاری برنامه برای اولین بار پس از راهاندازی مجدد دستگاه) و زمان مورد نیاز برای بستن آنها و بازگشت مجدد به هوم اسکرین نیز مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای آزمایش به نظر میرسید تاچویز مصافی سخت در مقابل اندروید استوک خواهد داشت اما پس از گذشت مدت زمانی به خوبی مشهود شد که سامسونگ بهینهسازیهایی جدی بر روی رابط کاربری اندروید 5.0 دستگاه هوشمند خود انجام داده است.
نتایج، به خوبی واضح و آَشکار هستند. اگرچه نهایتا تاچویز نتوانست پیروز این آزمایش باشد اما در بارگذاری سرد، تاچویز در برنامههای مورد آزمایش، تا 23 درصد سریعتر از اندروید خالص است.
متاسفانه بارگذاریهای سرد معیار مهمی برای کاربران نیستند و معمولا برنامههای مورد نظر شما در حافظه کش بارگذاری شدهاند تا گوشی به طور سریعتر به اجرای آنها بپردازد. بارگذاریهای گرم آزمایشاتی هستند که تاچویز در مقابل اندروید خالص کاملا به چالش کشیده شد. تاچ ویز برنامهها را تا 34 درصد کندتر بارگذاری کرده و برای خروج از برنامهها نیز تا 58 درصد دیرتر از اندروید خالص عمل میکند. البته مدنظر داشته باشید که این تفاوت در حد چند ثانیه است.
نتیجه
نتایج آزمایشان نشان میدهند که رابط کاربری تاچویز به واقع نیازمند دگرگونی میباشد، البته نتایج بدست آمده گویای این واقعیت هستند که رابط کاربری و یا بهتر است بگوییم نرمافزار انحصاری سامسونگ آنقدرها هم که برخی کاربران معتقدند ضعیف نبوده است.
متاسفانه با توجه به اینکه نسخه تاچ ویز بر روی کیتکت در این آزمایش مورد بررسی قرار نگرفت نمیتوانیم به مقدار واقعی تفاوت تاچویز بر روی این دو سیستمعامل مختلف اشاره کنیم. از سوی دیگر آنطور که از شواهد و قرائن پیداست تاچ ویز بر روی گلکسی اس6 با تغییراتی وسیع همراه بوده و سبکتر خواهد شد. برای مشاهده تغییرات به نظر میرسد باید تا سه روز دیگر یعنی زمان معرفی دستگاه جدید سامسونگ منتظر ماند.
اپل خخخخخخ
سامسونگ خخخخخخخخخخخخ