چرا دوربین‌ها عکس‌های گرفته‌شده را در پوشه DCIM ذخیره می‌کنند؟

هر دوربینی خواه یک دوربین دیجیتال و یا برنامه دوربین موجود بر روی یک گوشی اندرویدی و یا آیفون، همه وهمه عکس‌های گرفته شده شما را در پوشه‌ای به نام DCIM ذخیره می‌کنند.

2

DCIM مخففی برای Digital Camera Images است. پوشه DCIM و ترکیب آن از DCF، استانداردی که در سال 2003 ایجاد شده نشئت گرفته شده‌اند.

DCF مجموعه استانداردهایی است که توسط JEITA یعنی انجمن صنعتی تکنولوژیک اطلاعات و الکترونیک ژاپن ایجاد شده است و از نظر اصطلاحی با نام CP-3461 از آن یاد می‌شود. اولین نسخه این استاندارد در سال 2003 عرضه شد و پس از آن در سال 2010 جدیدترین به روز رسانی بر روی آن اعمال شد.

DCF موارد گوناگونی را با هدف ایجاد استانداردی یکسان در نظر گرفته است. به عنوان مثال یک مموری کارت متصل شده به دوربین دیجیتال باید با یکی از استانداردهای FAT12,FAT16,FAT32 و یا exFAT فرمت شده باشد.

dcim

محتویات صوتی و تصویری با حجم 2 گیگابایت و یا بیشتر باید حتما توسط یکی از فرمت‌های FAT32 و یا exFAT پوشش داده شوند. هدف نهایی برای دوربین‌های دیجیتال و مموری‌کارت آن‌ها، سازگاری کامل با یکدیگر است.

 

پوشه DCIM و زیرشاخه‌های آن

در میان گزینه‌های مختلف، استاندارد DCF رویه‌ای را برمی‌گزیند که دوربین‌های دیجیتال، عکس‌های گرفته شده را در پوشه DCIM ذخیره کنند.

این پوشه می‌تواند (و معمولا نیز چنین است) شامل زیرشاخه‌های مختلفی باشد. هریک از این زیرشاخه‌ها شامل یک عدد سه رقمی منحصربه‌فرد از 100 تا 999 و پنج کاراکتر حرفی-عددی است. کاراکترهای حرفی-عددی مهم نیستند و هر شرکت سازنده‌ای به انتخاب و سلیقه خود از ترکیبی استفاده می‌کند.

به عنوان مثال اپل خوش‌شانس بوده که می تواند از نام خود به عنوان پنج کاراکتر حرفی-عددی استفاده کند و نتیجتا پوشه DCIM زیر‌شاخه‌هایی مانند 100APPLE و 101APPLE خواهد داشت.

در این زیرشاخه‌ها، تصاویر گرفته شده قراردارند. نام هر تصویر با یک کد حرفی‌-عددی چهار رقمی شروع می شود که می‌تواند براساس سلیقه شرکت سازنده دوربین تغییر کند و نهایتا بعد از آن نیز یک عدد چهاررقمی خواهد بود.

به عنوان مثال معمولا نام این‌فایل‌ها را چیزی مانند DSC_0001.jpg خواهید دید. این کد اصلا مهم نیست اما نحوه چیدمان به‌گونه‌ای خواهد بود که عکس‌های گرفته شده به ترتیب زمان گرفته شدن عکس به نمایش درآیند.

100andro

ممکن است در این میان با فایل‌هایی با پسوند THM نیز روبرو شوید. این فایل‌ها در واقع محتوی متادیتاهایی برای فایل‌هایی به جز عکس‌های با پسوند JPG هستند. به عنوان مثال وقتی با دوربین دیجیتال خود فیلم‌برداری می‌کنید ممکن است فایل مورد نظر شما با پسوند MP4 ذخیره شود.

نهایتا شما یک فایل مانند DSC_0001.MP4 و یک فایل DSX_0001.THM را خواهید دید. فایل با پسوند MP4 در واقع خود ویدئو بوده و فایل .THM نیز حاوی نمایه و دیگر اطلاعات مرتبط با آن است. این اطلاعات توسط دوربین برای نمایش اطلاعات ویدئو بدون بارگذاری آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

چرا همه شرکت‌های سازنده از این رویه استفاده می‌کنند؟

DCF یک استاندارد پرکاربرد است، این بدان‌معناست که اکثر شرکت‌های سازنده دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند این را پذیرفته‌اند و نهایتا این استاندارد، به صورت جهانی و همه‌گیر پذیرفته شده است.

این استاندارد بدان‌معناست که نرم‌افزارهای مورد استفاده در جهت تبادل عکس و فیلم می‌توانند به طور خودکار عکس‌های موجود بر روی دوربین‌های دیجیتال و یا اس‌دی کارت را در هنگام اتصال این دستگاه‌ها به رایانه شناسایی کنند.

پوشه DCIM در گوشی‌های هوشمند نیز دقیقا به همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی آیفون یا دستگاه اندرویدی خود را به رایانه متصل می‌کنید، نرم‌افزار کتابخانه تصاویر رایانه شما متوجه حضور پوشه DCIM شده و اینگونه شناسایی می‌کند که تصاویر قابل انتقالی وجود دارند.

اگر این استاندارد وجود نداشت عملا شما نمی‌توانستید مموری کارت را از یک دستگاه بیرون آورده و بر روی دستگاه دیگر بدون فرمت کردن آن ‌را مورد استفاده قرار دهید. پروتکل انتقال عکس یا همان PTP اگرچه متفاوت با استاندارد DCF بوده اما هدف مشترکی دارد. این استاندارد در دستگاه‌های اندرویدی و آیفون درجهت ارتباط با برنامه‌های مدیریت تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Howtogeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. حسین می‌گوید

    همیشه برام سوال بود

  2. Qq می‌گوید

    همیشه برام سوال بود.
    الان فهمیدم. ممنون.