بررسی ویژه: ال‌جی جی3؛ آقای معرکه زیر ذره‌بین فارنت!

احتمالاً پیش از این بررسی جی3 را در وب‌سایت‌های دیگر خوانده‌اید اما به همین دلیل با یک بررسی ویژه آمده‌ایم. شاید بپرسید بررسی ویژه چیست؟ در این نوع بررسی سعی کرده‌ایم با استفاده بیشتر از گوشی تجربه کاربری و نقاط ریز قوت و ضعفی را که ممکن است در استفاده از گوشی برای کاربران بسیار مهم باشد در یک بررسی جامع و کمی طولانی ارائه کنیم؛ نکاتی که شاید در بررسی‌های عادی نخوانده باشید. پس اگر هنوز در خرید G3 شک دارید یک فنجان قهوه یا چای حاضر کنید و با ما همراه شوید.

122

در این بررسی سعی شده است با دقت به جزئیات مطلبی جامع ارائه شود اما اگر وقت خواندن همه آن را ندارید می‌توانید تنها به خواندن معایب و مزایای هر بخش کفایت کنید.

شاید به خاطر داشته باشید که چندین سال پیش گوشی‌های سامسونگ در حضور غول‌هایی مانند نوکیا و سونی اریکسون جدی گرفته نمی‌شدند. ال‌جی نیز تا سال گذشته تقریباً چنین وضعیتی داشت تا این‌که با عرضه جی2 با قیمتی مناسب و امکاناتی عالی نظر کاربران در سراسر دنیا از جمله ایران نسبت به ال‌جی تغییر کرد.

البته کماکان کاربران ایرانی آشنایی بیشتری با برندهای گلکسی و اکسپریا دارند که از برخورد آن‌ها با گوشی‌ها کاملاً مشخص است. شرکت ال‌جی رنگ طلایی گوشی جی3 را در اختیار ما قرار داد. وقتی گوشی را به اطرافیان، دوستان و دیگر مردم نشان دادم تقریباً همگی از کیفیت ساخت، زیبایی و حاشیه‌های باریک گوشی تعجب کرده و بسیار از جی3 خوششان آمد؛ اما وقتی از من نام گوشی را پرسیدند و برند ال‌جی را به زبان آوردم بسیاری این‌طور جوابم را دادند: «ال‌جی؟ مگه ال‌جی هم گوشی‌هاش به درد می‌خوره؟ با این قیمت اس5 بهتر نیست؟» این عکس‌العمل هنگامی که سال گذشته جی2 را به بعضی از دوستانم پیشنهاد می‌دادم نیز وجود داشت:

«حالا نمیشه از ال‌جی نباشه؟ می‌خوام گلکسی باشه یا لااقل اکسپریا. آیفون 5C بگیرم چطوره؟»

«ببین علی، من حرفت رو قبول دارما ولی یه چیز دیگه از یه مارک دیگه برام پیدا کن!»

جالب اینجاست که بعضی از همین دوستان که متأسفانه نظر فروشندگان را کارشناسانه‌تر می‌دانند گاهی از من می‌پرسیدند: «علی جی2 چیه؟ خیلی تعریفشو شنیدم.» وقتی نام برند ال‌جی را می‌شنیدند تعجب می‌کردند و ادامه می‌دادند: «حالا واقعاً گوشی خوبیه این ال‌جی؟»

LG-G3-Review-leaves

حقیقت ماجرا این است که در دنیای فناوری امروز نام برند و تبلیغات حرف اول را می‌زند. ال‌جی در دو سال اخیر سعی کرده با تبلیغات خوب حداقل در تهران نظر کاربران را جلب کند. اما به نظر می‌رسد در شهرستان‌ها عملکرد خوبی نداشته است؛ جایی که سامسونگ نیازی به تبلیغ ندارد. جی2 توانست نظر کلی کاربران را نسبت به ال‌جی تغییر دهد و حالا جی3 آمده است که این برند را بیش از پیش تثبیت کند.

پس از این مقدمه نسبتاً طولانی به سراغ مشخصات دستگاه مورد بررسی و سپس آغاز بررسی می‌رویم:

ال‌جی جی3 – LG G3 مدل D855

صفحه‌نمایش: 5.5 اینچی با وضوح QuadHD یا 2560 در 1440 پیکسل (534 پیکسل بر اینچ)

حافظه داخلی: 16 گیگابایت با پشتیبانی از کارت حافظه

پردازنده: اسنپ‌دراگون 801 با فرکانس 2.45 گیگاهرتز

پردازنده گرافیکی: ادرنو 330 با فرکانس 578 مگاهرتز

حافظه رم: 2 گیگابایت (در نسخه 16 گیگابایتی)

ابعاد و وزن: 146.3 در 74.6 در 8.9 میلی‌متر – 149 گرم

دوربین اصلی: 13 مگاپیکسلی با لرزش‌گیر OIS+ و فوکوس لیزری + فلش دوگانه

دوربین جلو: 2.1 مگاپیکسل

باتری: 3000 میلی‌آمپرساعتی قابل تعویض توسط کاربر

سیستم‌عامل: اندروید 4.4.2 به همراه رابط کاربری اپتیموس


جعبه‌گشایی:

LG-G3-and-box

‌ال‌جی جعبه جی3 را تا حد ممکن کوچک و البته زیبا در نظر گرفته است و با یک نگاه به جعبه مدل طلایی احتمالاً متوجه می‌شوید که با یک محصول باکیفیت مواجهید. اگر تاکنون جی2 را ندیده باشید همین که در جعبه را باز کنید کمی متعجب و البته هیجان‌زده می‌شوید چرا که به نظر می‌رسد یک ال‌سی‌دی بزرگ درون جعبه قرار داشته باشد. بله! حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش آن‌قدر باریک هستند که حدود 77 درصد از جلوی گوشی را صفحه‌نمایش آن تشکیل می‌دهد.

از محتویات دیگر جعبه می‌توان به دفترچه راهنما، شارژر USB 2.0 با شدت جریان 1.8 آمپر و البته هدفون‌های باکیفیت QuadBeat اشاره کرد. این هدفون‌ها مسلماً از مدل‌های عادی که سازندگان دیگر در جعبه گوشی‌هایشان قرار می‌دهند بسیار بهتر است و در یک مقایسه با Razer Hammerhead Pro که قیمتی بیش از 200 هزار تومان دارد عملکرد Quadbeat بسیار نزدیک بود.

مزایا:

هدفون باکیفیت Quadbeat

معایب: –


طراحی و کیفیت ساخت:

LG-G3-review-design-5

اولین چیزی که پس از درز اولین تصاویر از جی3 در ذهن کاربران شکل گرفت این بود که ال‌جی خوشبختانه این بار از فلز برس‌خورده استفاده کرده است اما هنگام معرفی رسمی مشخص شد که جنس بدنه این گوشی نیز مانند سایرین از پلاستیک ساخته شده است که تنها شکل و شمایل آلومینیوم برس‌خورده را دارد. البته این موضوع آن‌چنان هم ناامیدکننده نیست؛ طرح چرم پشت گلکسی نوت 3 بسیار بهتر از پلاستیک براق گلکسی اس 4 بود و آیفون 5C نیز با وجود این‌که از پلاستیک ساخته شده اما کیفیت بسیار بالایی دارد. پس اوضاع برای جی3 چگونه است؟

LG-G3-review-design-4

خوشبختانه وقتی پلاستیک‌های چسبیده شده فراوان را از اطراف گوشی جدا می‌کنید در نگاه اول مخصوصاً نسخه طلایی رنگ به همراه یک نوار نقره‌ای اطراف کاملاً شبیه به یک گوشی فلزی به نظر می‌رسد و خبر خوش این‌که حتی وقتی پشت گوشی را لمس می‌کنید به لطف جنس خاص بدنه در ابتدا متوجه پلاستیکی بودن آن نخواهید شد. با نگاهی به نوار نقره‌ای در کناره‌های گوشی این فکر به ذهنم رسید که اگر ال‌جی نسخه نقره‌ای جی3 را نیز عرضه می‌کرد شاید تشخیص آن از یک گوشی فلزی بسیار دشوارتر می‌شد. با دست گرفتن گوشی حس بسیار خوبی به کاربر القا می‌شود و دیگر خبری از سطح چرب و پر از اثر انگشت جی2 نیست.

به‌هرحال پس از چند ثانیه یا دقیقه متوجه می‌شوید که با یک گوشی پلاستیکی مواجه هستید که البته چند مزیت عمده دارد. اول این‌که گوشی با این ابعاد سبک و قابل‌حمل است؛ مورد دوم به ادعای ال‌جی ایجاد حاشیه‌های بسیار باریک بوده و مورد سوم نیز درب بازشدنی پشت است که قابلیت تعویض باتری را فراهم کرده است.

جی3 به‌هیچ‌وجه گوشی کوچکی نیست و حتماً می‌دانید که سامسونگ در فبلت گلکسی نوت 2 از صفحه‌نمایشی به این بزرگی استفاده کرده است. اما ال‌جی این گوشی را به عنوان یک فبلت عرضه نمی‌کند و حاشیه‌های باریک آن باعث شده که ابعاد گوشی شبیه به گلکسی اس5 یا اچ‌تی‌سی وان با صفحه‌نمایش‌های بسیار کوچک‌تر باشد.

البته وان M8 به دلیل اسپیکرهای جلویی و گلکسی اس 5 و اکسپریا زد2 به دلیل محدودیت‌های طراحی گوشی‌های ضد‌آب مجبور به این ابعاد بزرگ شده‌‌اند و شاید اگر ال‌جی هم تصمیم به گنجاندن استاندارد IP67 گرفته بود از زیبایی گوشی کاسته می‌شد.

LG-G3-Review-Front

بگذارید به طراحی جی3 بازگردیم. به لطف قرارگیری دکمه‌های تنظیم صدا و پاور در پشت گوشی و زیر لنز دوربین در دو طرف کناره گوشی هیچ‌چیزی دیده نمی‌شود. در بالای گوشی ارسال‌کننده مادون قرمز برای کنترل تلویزیون و میکروفون دوم برای حذف نویز اطراف و در پایین نیز میکروفون، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و پورت USB 2.0 قرار دارد. متأسفانه برخلاف گلکسی اس 5 خبری از USB 3.0 برای شارژ سریع‌تر و انتقال سریع‌تر اطلاعات وجود ندارد. اما انتخاب جای جک صدا به نظر عاقلانه می‌رسد چرا که اگر عادت به قرار دادن گوشی در جیب خود دارید وقتی آن را خارج کنید گوشی دیگر وارونه نخواهد بود!

در پشت گوشی هم به جز لنز دوربین 13 مگاپیکسلی، دکمه‌های صدا و پاور، اسپیکر یک واتی و همچنین فرستنده و گیرنده به ادعای ال‌جی لیزر قرار داده شده است که در بخش دوربین به آن می‌پردازیم. قرارگیری دکمه‌های صدا و پاور در پشت گوشی شاید به نظر عجیب بیاید اما اگر از کاربران جی2 بپرسید ادعا می‌کنند ال‌جی جای بسیار بهتری را پیدا کرده است و احتمالاً پس از یکی دو روز به آن عادت می‌کنید. این دکمه‌ها حالا نسبت به جی2 فرو رفته‌تر هستند و احتمالاً دیگر به جای افزایش صدا لنز دوربین را فشار نخواهید داد و همچنین فیدبک فشار دادن آن‌ها بهتر شده و حس بهتری را به کاربر منتقل می‌کند. علاوه بر این اگر گوشی را برعکس و برای گوش دادن به آهنگ بر روی سطح میز قرار داده باشید کنترل صدا بسیار آسان‌تر صورت می‌گیرد.

LG-G3-Review-Back

شاید یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های وارد به طراحی عالی جی3 را می‌توان قرار دادن اسپیکر در پشت گوشی عنوان کرد. این اسپیکر با این‌که به ادعای ال‌جی و همچنین در عمل بلندی صدا و کیفیت بسیار خوبی دارد اما از آن‌جایی که جهت صدا درست برخلاف گوش کاربر است تجربه‌ی ایده‌آلی را فراهم نمی‌کند. همچنین اگر گوشی را روی میز و یا بر روی سطحی نرم و پارچه‌ای قرار دهید احتمالاً از بلندی صدای آن بسیار کاسته می‌شود. اگر ال‌جی می‌توانست اسپیکر را در جلوی گوشی و یا حداقل در کناره‌ها قرار دهد طراحی جی3 را می‌توانستیم بی‌نقص بنامیم. البته احتمالاً در این صورت دیگه امکان ایجاد حاشیه‌های بسیار باریک وجود نداشت.

فلش دوگانه دوربین نیز مانند آیفون 5S و یا HTC One M8 در دو رنگ سرد و گرم انتخاب شده است تا عکس‌هایی که با فلش ثبت می‌کنید بی‌روح و کم‌رنگ از آب درنیایند.

جلوی گوشی علاوه بر صفحه‌نمایش و قطعه چانه‌شکل پایینی که طرح زیبای آلومینیومی دارد در بالا و در کنار دوربین دوم حسگرهای مجاورت و نورسنج به همراه چراغ کوچک اعلان‌ها قرار دارد که خوشبختانه به رنگ‌های مختلف برای هشدارهای متفاوت روشن می‌شود.

مجموعاً طراحی و کیفیت ساخت ال‌جی برای جی3 به نظر بسیار خوب است و توجه به جزئیات به‌خوبی مشخص است. البته در جی3 ما دو نکته منفی در مورد جزئیات کوچک به چشم می‌آید: یکی فاصله هرچند بسیار کم میان پنل صفحه‌نمایش و قاب گوشی در قسمت بالایی که ممکن است از گردوغبار پر شود و دیگر این‌که لنز دوربین دوم در وسط سوراخی که برای آن تعبیه‌شده قرار ندارد. البته این دو عیب احتمالاً تنها در این گوشی خاص وجود دارد و بااین‌حال هم ممکن است هیچ‌گاه برای کاربر حتی قابل‌تشخیص نباشد.

LG-G3-review-design-2
دقت ال‌جی در طراحی جزئیات جی3 قابل تحسین است

مزایا:

حاشیه بسیار باریک صفحه، ابعاد مشابه رقبا با وجود صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، کیفیت ساخت بسیار خوب

معایب:

قرارگیری اسپیکر در پشت، ابعاد بزرگ برای برخی کاربران، نبود USB 3.0 یا مقاومت در برابر آب و گردوغبار


صفحه‌نمایش

«این اولین گوشی با وضوح تصویر QHD هست، می‌دونی یعنی چی؟ یعنی 4 برابر تعداد پیکسل‌های صفحه اچ‌دی رو داره. حتی از وضوح فول اچ‌دی تلویزیون 50 اینچی خونمون هم بیشتر!» «همه می‌دونن که جی3 باکیفیت‌ترین صفحه‌نمایش رو بین همه گوشی‌ها داره.»

شاید جملات بالا را از زبان کاربران و طرفداران جی3 شنیده باشید اما آیا واقعاً جی3 بهترین صفحه‌نمایش را دارد؟ آیا وضوح QHD واقعاً قابل‌تشخیص است و آیا اصلاً مهم‌ترین فاکتور وضوح تصویر است؟

LG-G3-Review-Screen
وضوح بالای صفحه‌نمایش در همان نگاه اول مشخص است

حقیقت این است که اگر جی3 را به دوستان و آشنایانتان نشان دهید از دیدن صفحه‌نمایش آن شگفت‌زده خواهند شد اما این عکس‌العمل بیشتر به خاطر حاشیه‌های کم صفحه‌نمایش است و شاید اگر جی3 را در کنار گلکسی اس 5 به دوستانتان نشان دهید بسیاری از آن‌ها نه تنها متوجه تراکم پیکسلی بیشتر نخواهند شد بلکه رنگ‌های اشباع شده و مشکی‌های عمیق Super AMOLED را ترجیح می‌دهند.

جی3 اولین گوشی است که به صورت جهانی با وضوح 2560 در 1440 پیکسل ارائه می‌شود؛ همان وضوحی که تبلت‌های 10 اینچی مانند نکسوس 10 و یا گلکسی نوت 10.1 جدید دارند. تراکم پیکسلی در صفحه‌نمایش 5.5 اینچی این گوشی رقم خارق‌العاده 534 پیکسل بر اینچ است. یعنی بسیار بالاتر از تراکم پیکسلی آیفون با صفحه‌نمایش رتینا.  واقعیت این است که برخلاف ادعای اپل کاربر قادر است تراکم پیکسلی بالای 400 پیکسل بر اینچ را نیز تشخیص دهد و حتی تفاوت صفحه QHD و Full HD نیز مشخص است. البته این تفاوت به بزرگی تفاوت صفحه‌نمایش‌های 720p و 1080p نیست اما اگر به آن دقت کنید متوجه تفاوت خواهید شد.

LG-G3-Review-Movie
هیچ‌چیز لذت‌بخش‌تر از تماشای فیلم‌های باکیفیت بر روی صفحه‌نمایش فوق‌العاده جی3 نیست!

ال‌جی از پنل Super IPS Plus استفاده کرده است که به ادعای این شرکت رنگ‌ها را طبیعی‌تر از صفحه‌نمایش‌های AMOLED سامسونگ نشان می‌دهد و واقعیت نیز تا حد زیادی همین‌طور است؛ گرچه سامسونگ در گلکسی اس 5 حالت‌های مختلفی را برای صفحه‌نمایش قرار داده که یکی از آن‌ها رنگ‌ها را بسیار دقیق نشان می‌دهد. به‌هرحال زوایای دید هم در صفحه‌نمایش جی3 بسیار عالی است و خوانایی زیر نور آفتاب نیز در حد خوبی ارزیابی شده و مشکلی بابت دیدن صفحه زیر نور آفتاب نخواهید داشت؛ چرا که صفحه‌نمایش با پنل لمسی فاصله زیادی نداشته و همچنین بازتاب نور از صفحه‌نمایش کم است.

به‌طورکلی چهار ایراد به صفحه‌نمایش جی3 وارد است که دو تای آن به نظر مهم و جدی می‌آید:


یک – عارضه oversharpening یا تیز کردن بیش از حد:

شارپ کردن و یا تیز کردن درست متضاد تار و مات کردن است و به نظر می‌رسد ال‌جی به عمد سعی در تیزکردن بیش از حد صفحه‌نمایش کرده است. اگر به فتوشاپ دسترسی دارید تصویری را باز کنید و ابزار Sharpen Tool را (با آیکن مثلث شکل و همراه با آیکن قطره آب) انتخاب کنید و چند بار با آن بر روی تصویر بکشید. اگر این تصویر شما شامل متن باشد بهتر می‌توانید اثر آن را مشاهده کنید. این عارضه یک هاله روشن اطراف و گاهاً داخل نوشته‌های ایجاد می‌کند که در بعضی جاها می‌تواند آزاردهنده باشد.

LG-G3-over-sharpening
هاله روشن اطراف در اثر تیز کردن بیش از حد ایجاد شده است.

به نظر می‌رسد ال‌جی این کار را انجام داده تا وضوح و چگالی پیکسلی بالای صفحه‌نمایش QHD را بیش از معمول به رخ بکشد اما به نظر این کار مخصوصاً با این وضوح عالی صفحه جی3 اضافه و کاملاً غیرضروری است. سامسونگ در برخی اپلیکیشن‌های خود مانند گالری و ویدئو چنین افکتی را اعمال می‌کند که نتیجه خوبی هم دارد اما اعمال آن در همه‌جا اصلاً خوشایند نیست.

البته از آن‌جایی که چنین عارضه‌ای در برخی کاستوم‌رام‌ها و کرنل‌ها قابل فعال و غیرفعال کردن است شاید در آینده ال‌جی با عرضه یک آپدیت نرم‌افزاری این مشکل را حل کند و یا حداقل کاربران حرفه‌ای‌تر با روت‌کردن و دست‌کاری گوشی Oversharpening را از کار بیندازند.

مشکل Over-sharpening در آپدیت اندروید 5 آبنبات چوبی رفع شده است.

دو – کنتراست پایین:

همان‌طور که می‌دانید عدد کنتراست از تقسیم روشنایی حداکثر سفید به روشنایی حداقل رنگ مشکی به دست می‌آید. کنتراست پایین نسبت به رقبای دیگر و مخصوصاً گلکسی اس 5 و اچ‌تی‌سی وان M8 بیشتر به دلیل کم‌تر بودن روشنایی صفحه نسبت به این دو رقیب مشهود است و به نظر می‌رسد با وجود این‌که عمق رنگ مشکی به‌خوبی پنل OLED گلکسی اس 5 نیست اما راضی‌کننده و بهتر از برخی پرچمداران دیگر است.

در کل کنتراست پایین صفحه ایراد چندان به‌جایی نیست و احتمالاً به جز مقایسه در کنار رقبا هیچ‌گاه متوجه آن نخواهید شد. درواقع کنتراست حدود 770 رقم مناسبی است و عمده شکایت منتقدان به دلیل کاهش کنتراست از حدود 1500 در جی2 ناشی می‌شود.


 

سه – محدودیت در افزایش نور صفحه:

گاهی اوقات حتی وقتی مشغول کارهای عادی و در یک روز خنک هستید گوشی به‌خصوص در اطراف لنز دوربین بسیار گرم شده و نمی‌توانید نور صفحه را از 90 یا گاهی اوقات 80درصد بیشتر کنید. این ایراد هم آن‌چنان ایراد بزرگی نیست چرا که نور 90 درصد نیز بیشتر اوقات کافی است.

G3-screen-brightness-warning
گاهی نمی‌توانید روشنایی صفحه را از 80 یا 90 درصد بیشتر کنید

 


چهار – خطوط عمودی روی صفحه‌نمایش:

وقتی خصوصاً در صفحات سفید و خاکستری از نزدیک به صفحه‌نمایش نگاه کردم خطوطی عمودی و کمی هم متحرک بر روی آن مشاهده شد که شاید در نگاه اول مشخص نباشد اما ممکن است برای برخی کاربران آزاردهنده باشد. چنین مشکلی را در وب‌سایت‌های خارجی ندیده‌ایم و شاید مشکل محدود به تعداد اندکی جی3 باشد.


بررسی عارضه Black Clipping:

برخی تولیدکنندگان سعی می‌کنند با دست‌کاری Gamma و تغییرات رنگ خاکستری کنتراست صفحه گوشی خود را بیشتر از حد واقعی نشان دهند. نتیجه این دست‌کاری عارضه Black Clipping است که باعث می‌شود رنگ‌های تیره نیز به رنگ مشکی به نمایش دربیایند. این مشکل برای اکثر کاربران مهم نیست اما برای افرادی که علاقه به تماشای فیلم بر روی گوشی دارند مسئله مهمی به حساب می‌آید. در صحنه‌های تاریک اگر گوشی دارای چنین عارضه‌ای باشد بعضی جزئیات کاملاً در رنگ مشکی محو خواهند شد. خوشبختانه چنین مشکلی در جی3 وجود ندارد.   LG-G3-Black-Clipping در تصویر بالا عدد صفر مربوط به رنگ مشکی کامل است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید برخلاف گلکسی نوت 10.1 جدید مرز آن با رنگ بعدی کاملاً مشخص است.

مزایا:

وضوح عالی صفحه‌نمایش – زاویه دید عالی – عمق رنگ مشکی خوب – عملکرد خوب زیر نور آفتاب – دقت بسیار خوب رنگ‌ها

معایب:

Oversharpening – ظاهر شدن خطوط عمودی کمرنگ – کنتراست پایین‌تر نسبت به رقبا  


 

 سخت‌افزار و کارایی

ال‌جی برای جی3 مانند بسیاری پرچم‌داران دیگر رقبا از پردازنده اسنپ‌دراگون 801 با 4 هسته Krait 400 با سرعت 2.45 گیگاهرتز به همراه پردازنده گرافیکی ادرنو 330 استفاده کرده است. نسخه‌ای که ما آن را بررسی کردیم دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی و 2 گیگابایت رم بود درحالی‌که نسخه 32 گیگابایتی با 3 گیگابایت رم عرضه خواهد شد.   LG-G3-Review-Gaming به‌این‌ترتیب شاید انتظار داشته باشید که عملکرد کلی و عملکرد در بنچمارک‌ها شبیه به دیگر رقبا مانند گلکسی اس5، وان ام8 یا اکسپریا زد2 باشد. اما در عمل به دلیل اینکه پردازنده گرافیکی مجبور به پردازش پیکسل‌های بیشتری نسبت به رقباست عملکرد حداقل در بنچمارک‌ها کاهش می‌یابد. همچنین احتمالاً در سراسر وب نتایج بنچمارک‌های با اختلاف زیادی را مشاهده کرده‌اید اما چرا؟

 بنچمارک مرکب AnTuTu v4

برای اولین بنچمارک به سراغ نسخه جدیدتر AnTuTu رفتیم. درواقع ما این بنچمارک را سه بار و در شرایط مختلف انجام دادیم:

حالت اول – پس از روشن کردن گوشی و در اتاق خنک – Normal

حالت دوم – پس از 20 دقیقه بازی آسفالت 8 – Hot

حالت سوم – در معرض مستقیم باد کولرگازی -Cold

همان‌طور که مشاهده می‌کنید اختلاف زیادی میان این امتیازات وجود دارد اما چرا؟ درواقع همان‌طور که گفتیم جی3 کمی بیش از حد معمول گرم و داغ می‌شود که احتمالاً به دلیل وجود صفحه‌نمایش QHD آن است. وقتی پردازنده داغ شود علاوه بر محدودیت در روشنایی صفحه فرکانس پردازشی CPU و GPU کاهش می‌یابد تا پردازنده زودتر خنک شود و همین امر باعث کاهش کارایی خواهد شد. درواقع اگر بلافاصله پس از یک بنچمارک آن را تکرار کنید نتیجه در بار دوم ضعیف‌تر خواهد بود. اپلیکیشن AnTuTu یک تست پایداری نیز برای چنین مواقعی در نظر گرفته است که درواقع هر چه افت‌وخیز خط بالا پایین‌تر باشد نشان از پایداری و عملکرد بهتر دارد. درواقع با وجود این‌که در حالت عادی هم جی3 به دلیل پردازش پیکسل‌های بیشتر نسبت به رقبا عملکرد گرافیکی ضعیف‌تری دارد پس از مدتی بازی کردن عملکرد پردازشی باز هم کاهش یافته و ممکن است در برخی بازی‌ها گاهی تجربه بسیار روان و گاهی لگ و کندی ببینید. حالا به سراغ تست‌های پردازشی، گرافیکی و مرور وب جداگانه و در حالت عادی می‌رویم. 

تست‌های گرافیکی:

توجه داشته باشید که به علت وضوح بالاتر از 1080p در صفحه‌نمایش جی3 تست‌های offscreen 1080p عملاً بدون کاربرد است و تنها تست‌های onscreen با وضوح صفحه هماهنگ است. به همین نتایج زیر مربوط به حالت onscreen است.

 


 

تست‌های پردازشی:

 


 

تست‌های مرورگر:

در نتایج SunSpider و Kraken برخلاف سایر تست‌ها عدد کمتر نشانه نتیجه بهتر است.

 


 

تست‌های حافظه – Androbench:

 


 

بر اساس این نتایج حتی عملکرد گرافیکی جی3 نیز با وجود این‌که پایین‌تر از رقبای 1080p است راضی‌کننده و خوب ارزیابی می‌شود. در بازی‌های سنگین مانند Modern Combat 5، Asphalt 8 و Anomaly بازی در وضوح کامل در ابتدا کاملاً روان و سریع اجرا می‌شود اما ممکن است پس از داغ شدن گوشی لگ و کندی‌هایی را کم و بیش مشاهده کنید که البته چندان آزار دهنده نیست اما ما را برای بازی‌های آینده نگران می‌کند. البته این در حالی است که پردازنده اگزینوس 5420 سامسونگ در گلکسی نوت 10.1 نسخه 2014 که وضوح مشابه QHD را داراست عملکرد به مراتب ضعیف‌تری دارد.

به‌این‌ترتیب عملکرد جی3 حداقل فعلاً برای بهترین و سنگین‌ترین بازی‌ها نیز بسیار خوب است اما بگذارید علاوه بر بنچ‌مارک‌های معمول یک تست دیگر فارنتی روی آن انجام دهیم. شاید بپرسید آیا دو گیگابایت رم و سه گیگابایت رم تفاوت زیادی دارند؟ جواب بستگی به نوع کارکرد شما دارد.

اگر به مالتی‌تسکینگ و جهش میان اپلیکیشن‌های مختلف علاقه زیادی دارید احتمالاً بهتر است برای خرید نسخه سه گیگابایتی اقدام کنید. چرا که پس از روشن کردن گوشی (با نصب حدود 25 اپلیکیشن به صورت میانگین برای کاربران مختلف) حدود 500 مگابایت فضای خالی رم در اختیار دارید و بقیه آن توسط سیستم و اپلیکیشن‌های سیستمی اشغال شده است. این میزان پس از مدتی به حدود 350 مگابایت کاهش می‌یابد حتی اگر اپلیکیشن‌ها را از منوی مالتی‌تسکینگ بسته باشید. به‌این‌ترتیب حداکثر دو یا سه اپلیکیشن به صورت هم‌زمان در حال اجرا خواهند بود و وقتی اپلیکیشن‌های دیگر را مجدداً از منوی مالتی‌تسکینگ فراخوانی کنید با تأخیر اجرا شده و محتوا از اول بارگذاری می‌شود.

پس از آن یک تست خانگی فارنتی (!) دیگر نیز انجام دادیم. اپلیکیشن‌های کروم (صفحه فارنت)، فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و واتس‌اپ را به ترتیب باز کرده و منتظر بارگذاری محتوا شدیم. سپس در منوی مالتی تسکینگ از آخر به اول اپلیکیشن‌ها را فراخوانی کردیم تا ببینیم جی3 تا چند اپلیکیشن را در حافظه رم نگه‌داشته است. متأسفانه به نظر می‌رسد 2 گیگابایت رم برای نگه‌داشتن این اپلیکیشن‌ها کافی نبوده و در بهترین حالت می‌توانید سه یا چهار اپ را در حافظه رم نگه‌دارید.

همچنین در مرورگر نیز می‌توانید حداکثر دو تب برای سایت‌های سنگینی مانند TheVerge باز کنید و اگر تب جدیدی باز کنید وقتی به تب اول بازگردید صفحه رفرش می‌شود. این در حالی است که گلکسی نوت 10.1 جدید سامسونگ با سه گیگابایت رم و همین وضوح تصویر به‌هیچ‌وجه چنین محدودیتی ندارد. به‌این‌ترتیب شاید در عملکرد بازی‌ها میزان رم مهم نباشد اما در مرور وب و مالتی‌تسکینگ نسخه 32 گیگابایتی مسلماً عملکرد بهتری خواهد داشت.

در مجموع برای یک کاربر معمولی عملکرد و کارایی جی3 حتی در نسخه 16 گیگابایتی بسیار مناسب است و حتی کاربران حرفه‌ای نیز ناراضی نخواهند بود. اما تصمیم ال‌جی بر قرار دادن صفحه‌نمایش QHD در کنار پردازنده اسنپ‌دراگون 801 را می‌توان تا حدی فداکردن کارایی برای وضوح بیشتری که چندان هم مشخص نیست دانست. مشکلی که احتمالاً در نسخه Cat 6. LTE با پردازنده اسنپ‌دراگون 805 وجود نخواهد داشت.

 مزایا:

عملکرد بسیار خوب حتی در جدیدترین بازی‌ها – سرعت بالای اجرای اپلیکیشن‌ها – وب‌گردی لذت‌بخش و سریع

معایب:

داغ کردن سریع و کاهش سرعت پردازنده – حافظه رم محدود در نسخه 16 گیگابایتی – عملکرد گرافیکی پایین‌تر نسبت به رقبا به دلیل وضوح QHD


 رابط کاربری و نرم‌افزار

جی3 در طول زمان بررسی دو آپدیت نرم‌افزار هم برای بهبود کارایی و عملکرد باتری دریافت کرد. ال‌جی از نسخه 4.4.2 اندروید برای جی3 استفاده کرده است که البته رابط کاربری مخصوص خود را نیز بر روی آن سوار کرده است. یکی از مشکلات جی2 رابط کاربری بسیار شلوغ و گاهی سنگین این گوشی بود که ال‌جی در جی3 سعی کرده تا حد ممکن این مشکل را برطرف کند و تا حد زیادی هم موفق بوده است. LG-G3-Review-UI

به‌طورکلی ال‌جی سعی کرده تا در رابط کاربری از آیکن‌ها تخت سایه خورده استفاده کند. یکی از شلوغ‌ترین بخش‌ها در رابط کاربری کشوی نوتیفیکیشن‌ها بود که علاوه بر سوییچ‌های کنترلی اپلیکیشن‌های Qslide نیز بخش زیادی از فضا را اشغال کرده بودند و جای زیادی برای نوتیفیکیشن‌ها باقی نمانده بود. در جی3 علاوه بر این‌که آیکن‌ها به صورت تخت و با رنگ سبزآبی ملایم روشن می‌شوند در سوییچ‌ها می‌توانید به‌سرعت آیکن‌های QSlide را حذف کنید و در صورت نیاز آن‌ها را فعال کنید. کشوی نوتیفیکیشن‌ها همچنین کمی شفاف شده تا محتوای صفحه پشتی نیز تا حدودی مشخص باشد.

LG-G3-Review-UI-Customization

خوشبختانه قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوان جی2 حالا در جی3 هم حاضر هستند که به جز کاستوم‌رام‌ها در هیچ گوشی دیگری نظیر آن‌ها را پیدا نخواهید کرد. تغییر دکمه‌های نرم‌افزاری مرور پایین صفحه، قابلیت مخفی کردن آن‌ها در اپلیکیشن‌های دلخواه، تنظیم انیمیشن روشن و خاموش شدن صفحه، باز شدن قفل و مرور بین صفحه‌ها، تنظیم صدای زنگ و رنگ خاص چراغ نوتیفیکیشن برای هر مخاطب خاص، تغییر اندازه و ارتفاع کیبورد و تغییر فونت از جمله تنظیماتی است که بر روی هر گوشی اندرویدی نخواهید یافت.

LG-G3-Knock-Code

همچنین ویژگی‌های نرم‌افزاری مفیدی هم در جی3 گنجانده شده است که شاید مهم‌ترین آن‌ها Knock Code باشد. با دوبار لمس صفحه می‌توانید آن را روشن کنید و با دوبار لمس بر روی نوار نوتیفیکیشن‌ها و یا فضای خالی در صفحه خانگی صفحه قفل خواهد شد. اما Knock Code برای وارد کردن رمزی حتی بدون روشن کردن صفحه کاربرد دارد. می‌توانید یک مربع مجازی را روی صفحه به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید و با الگویی خاص تشکیل شده از 3 تا 8 ضربه قسمت‌های مختلف را لمس کنید. به‌این‌ترتیب حتی وقتی صفحه خاموش است با چند بار لمس در این الگوی خاص می‌توانید قفل صفحه را باز کنید.

LG-G3-Review-UI-2

قابلیت Guest Mode با یک رمز خاص جداگانه یک فضای مجزا را ایجاد می‌کند که تنها اپلیکیشن‌های موردنظر شما برای فرد میهمان قابل‌استفاده خواهد بود. همچنین امکاناتی مانند Smart Screen برای روشن نگه‌داشتن صفحه هنگامی که به آن نگاه می‌کنید، پاسخ دادن خودکار تماس با گرفتن گوشی کنار گوش، نگه‌داشتن دکمه‌های ولوم پایین و بالا هنگام خاموش بودن صفحه برای اجرای دوربین و دفترچه یادداشت و حالت هرچند محدود Dual Window برای استفاده همزمان از دو اپلیکیشن نیز ممکن است برای برخی کاربران مفید باشد.

LG-G3-Review-UI-Apps

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض جی3 مانند پیامک، ایمیل، تقویم، تلفن، تنظیمات و … حالا مانند HTC One رنگ‌بندی‌های مشخصی دارند. به‌طور مثال پیامک‌ها زرد، تلفن سبز، تقویم نارنجی تیره و دفترچه یادداشت قهوه‌ای است. در این بخش قصد داریم تا تنها به ویژگی‌های جدید و قابل توجه اپلیکیشن‌های رابط کاربری ال‌جی اشاره کنیم:

پیامک Messaging: قابلیت انتخاب تصویر پس‌زمینه و تغییر حباب مکالمات به صورت جداگانه برای هر مخاطب.

گالری Gallery: قابلیت رمزگذاری و ایجاد فضای محافظت‌شده برای تصاویر و ویدئوهای انتخابی – قابلیت مخفی کردن پوشه‌ها

تلفن Phone: نمایش تماس به صورت پنجره کوچک در بالای صفحه هنگام کار کردن با اپلیکیشن‌های دیگر

تقویم Calendar: پشتیبانی از تاریخ هجری شمسی. البته خبری از نام ماه‌ها نیست.

مرورگر Internet: قابلیت ذخیره تمامی صفحه وب به صورت عکس و یا صفحه وب

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت ال‌جی در بخش نرم‌افزار خوب عمل کرده  و حال و هوای اندروید کیت‌کت را نیز تا حدی حفظ کرده است اما برخی دستکاری‌های غیرضروری و آزاردهنده نیز گه‌گاهی به چشم می‌خورد.

به‌طور مثال منوی مالتی‌تسکینگ حالا شبیه به اچ‌تی‌سی وان به صورت 9 پنجره در صفحه‌نمایش داده می‌شود اما مشکل اینجاست که اپلیکیشن‌ها از بالا و سمت چپ چیده شده‌اند؛ یعنی دشوار‌ترین جا برای استفاده با یک دست و انگشت شست. با زوم کردن دو انگشتی یا اصطلاحاً پینچ می‌توانید این تعداد را به 4 پنجره کاهش دهید و یا به حالت پیش‌فرض اندروید تغییر دهید با این تفاوت که تنها دو پنجره در صفحه جا می‌شود! اوضاع وقتی بدتر می‌شود که بدانید گاهی هم صفحه مالتی‌تسکینگ بدون دلیل خالی نمایش داده می‌شود درصورتی‌که اگر آن را ببندید و دوباره باز کنید اپلیکیشن‌های فعال را مشاهده خواهید کرد. همچنین وقتی دکمه Clear all را فشار می‌دهید منتظر بسته شدن خودکار صفحه نباشید و زحمت فشار دادن دکمه Back یا Home را به خودتان بدهید!

LG-G3-Multitasking

اگر باقابلیت‌های HTC One و گلکسی اس 5 آشنا باشید جای یک ویژگی مهم را در جی3 خالی می‌بینید: حالت ذخیره شارژ باتری. حالت Power Saving ال‌جی گزینه‌ای برای کاهش سرعت پردازنده ندارد و همچنین از حالت Ultra یا Extreme نیز برای مواقع ضروری خبری نیست.

مزایا:

رابط کاربری زیبا – امکانات مناسب – اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خوب – شخصی‌سازی فوق‌العاده

معایب:

باگ‌های ریز و درشت مانند مالتی‌تسکینگ – لگ در لانچر پیش‌فرض


 دوربین

LG-G3-Review-Camera

ال‌جی برای دوربین پشت از سنسور 13 مگاپیکسلی سونی IMX 135 با اندازه پیکسل 1.12 میکرون و اندازه 3.06/1 اینچ با گشادگی F/2.4 استفاده کرده است که در جی2 نیز شاهد آن بودیم اما حالا سه ابزار قوی به کمک این سنسور آمده‌اند: لرزش‌گیر اپتیکال قوی‌تر +OIS، فوکوس خودکار Phase-Detection و البته فوکوس لیزری. به‌این‌ترتیب به ادعای ال‌جی جی3 می‌تواند حتی در نور کم در کمتر از 0.3 ثانیه فوکوس خودکار را به درستی انجام دهد. در فاصله‌های دور Phase detection و در فاصله‌های نزدیک فوکوس لیزری وظیفه فوکوس خودکار را برعهده داشته و خوشبختانه باید بگویم وظیفه خود را نیز به‌خوبی انجام می‌دهند. در نور کم وقتی گوشی‌های دیگر حتی قادر به فوکوس نیستند جی3 به لطف نور لیزر این عمل را به‌خوبی انجام خواهد داد. در نمودار‌های زیر سرعت فوکوس، سرعت گرفتن عکس و نهایتاً مجموع این دو را نسبت به پرچم‌داران دیگر مشاهده می‌کنید. ذکر این نکته الزامی است که وضوح پایین 4 مگاپیکسلی وان M8 در سرعت ثبت تصاویر به کمک این گوشی آمده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید جی3 پس از وان اچ‌تی‌سی در رتبه دوم قرار دارد.

بگذارید سری به رابط کاربری دوربین بزنیم. باید اعتراف کنم ال‌جی در این زمینه مرا غافلگیر کرد. چرا که با وجود این‌که تنظیمات و ویژگی‌ها فوق‌العاده زیادی برای رابط کاربری جی3 وجود دارد اپلیکیشن دوربین به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر تهیه‌شده است. در ابتدا تنها یک دکمه بازگشت و یک دکمه منو مشاهده می‌کنید و با یک‌بار لمس صفحه عمل فوکوس و گرفتن عکس به‌سرعت انجام می‌شود. اما وقتی دکمه منو را فشار دهید تنظیمات بیشتری را مشاهده می‌کنید. حالت‌های Dual برای استفاده همزمان از دوربین‌های پشت و جلو، حالت Panorama برای گرفتن تصاویر پانوراما و Magic Focus برای انتخاب فوکوس پس از گرفتن عکس تنها حالت‌های عکاسی هستند.

LG-G3-Review-Camera-interface

در تنظیمات هم محل ذخیره‌سازی تصاویر، تایمر، خطوط راهنما، گرفتن عکس با صدا، وضوح فیلم و عکس و HDR تنها تنظیمات هستند و متأسفانه یا خوشبختانه خبری از تنظیماتی مانند White Balance، ISO، Exposure، Metering Mode یا افکت‌ها نیست. خوشبختانه از این جهت که این تصمیم ال‌جی نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس در کیفیت دوربین و حالت خودکار است و متأسفانه هم از این بابت که کاربران حرفه‌ای گاهی به تنظیمات فوق احتیاج پیدا می‌کنند. به‌هرحال با نگه‌داشتن دکمه شاتر می‌توانید به صورت متوالی عکاسی کرده و بعداً بهترین عکس را نگه‌دارید. همچنین با گفتن کلماتی مانند Smile، LG یا Cheese می‌توانید فرمان گرفتن عکس را صادر کنید و خوشبختانه امکان گرفتن عکس در حین فیلم‌برداری نیز وجود دارد.

برای اندازه عکس در جی3 دو گزینه دارید: 13 مگاپیکسلی با نسبت تصویر 4:3 یا 10 مگاپیکسلی با نسبت تصویر 16:9 واید. همچنین فیلم‌برداری نیز با وضوح 4K یا همان 2160p و همچنین 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه انجام شده و امکان فیلم‌برداری آهسته 720p با سرعت 120fps نیز وجود دارد.

حالا پس از این مقدمه به سراغ کیفیت تصاویر می‌رویم. ابتدا بگذارید کیفیت تصاویر را در نور مناسب بررسی کنیم. اگر به دنبال یک کلمه برای توصیف تصاویر جی3 می‌گردید می‌توانیم از لفظ “عالی” استفاده کنیم. رنگ‌های عالی، کنتراست بسیار خوب و Exposure فوق‌العاده جی3 را در کمتر گوشی هوشمندی می‌توانید ببینید هر چند که دوربین جی3 هم بدون عیب نیست. ال‌جی برای کم کردن نویزها کمی زیاده‌روی کرده است و گاهی اوقات با از بین رفتن جزئیات ریز تصویر حالت نقاشی آب‌رنگ پیدا کرده است. همچنین گاهی Dynamic Range نیز نامناسب بوده و سایه‌ها بیش از حد تیره و روشنایی‌ها بیش از حد روشن دیده می‌شوند؛ هرچند که برای این مورد علاجی وجود دارد: HDR.

HDR با گرفتن چند تصویر متوالی با دامنه‌های دینامیکی متفاوت و ترکیب آن‌ها یک تصویر عالی خلق می‌کند. این عملیات با سرعت خوبی انجام می‌شود و می‌توانید گاهی در گرفتن عکس‌های خود HDR را همیشه روشن بگذارید؛ هرچند که حالت خودکار HDR نیز وجود دارد. متأسفانه برخلاف گلکسی اس 5 در جی3 حالت Live HDR برای مشاهده نتایج پیش از گرفتن عکس یا فیلم وجود ندارد اما می‌توانید مسلماً به نتیجه کار اعتماد کنید.

همچنین به لطف وضوح 13 یا 10 مگاپیکسلی جزئیات زیادی با دوربین جی3 ثبت می‌شود که شاید به اندازه دوربین 16 مگاپیکسلی گلکسی اس 5 نباشد اما مسلماً برای زوم و برش کافیست. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌هایی از برش‌های 100 درصد تصویر دوربین جی3 را مشاهده کنید.

LG-G3-100-percent-crop

تصاویر پانوراما ثبت شده در جی3 وضوحی برابر با 50 مگاپیکسل داشته و دامنه دینامیکی نیز به‌خوبی کنترل می‌شود. می‌خواهید نتیجه کار را بشنوید: بهترین پانوراما میان گوشی‌های هوشمند بازار از جمله گلکسی اس 5، وان M8، اکسپریا زد2 و آیفون 5S.

حالا به سراغ عملکرد در نور کم می‌رویم. +OIS و فوکوس لیزری آمده‌اند تا اندازه پیکسل‌های نه‌چندان بزرگ را جبران کنند و خوشبختانه تا حد زیادی نیز موفق عمل می‌کنند. در شرایطی که گلکسی اس 5 در نور کم معمولاً با لرزش هرچند اندک دست دچار تاری می‌شود جی3 به لطف لرزش‌گیر اپتیکال خودش به‌خوبی شاتر را کمی بیشتر باز نگه‌داشته و تصویری واضح‌تر و البته روشن‌تر ثبت می‌کند. همچنین عملکرد دوربین در نور کم نسبت به جی2 نیز بهتر شده و رنگ‌ها دقیق‌تر ثبت می‌شوند. در نهایت می‌توان گفت که عملکرد جی3 و همچنین اعتماد به تصاویر آن به لطف OIS آن‌قدر خوب است که استفاده از آن را به گلکسی اس 5 و حتی One M8 ترجیح دهید. البته زمان بیشتر شاتر برای سوژه‌های ثابت مناسب است و اگر سوژه شما در نور کم متحرک باشد نتیجه چندان جذاب نخواهد بود.

وقتی فلش دوگانه LED را فعال می‌کنید نتیجه باز هم رضایت‌بخش است؛ هرچند جی3 کمی بیش از حد برای حذف نویز تصاویر را نرم می‌کند و جزئیات زیادی از بین خواهد رفت. به‌هرحال فلش دو رنگ کمی در حفظ رنگ‌های طبیعی کمک‌کننده خواهد بود. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویری از پانوراما، Magic Focus و عادی در شب، روز و با فلش ببینید (توجه کنید این تصاویر در وضوح و اندازه کامل نیستند):

برای مشاهده تصاویر در اندازه و حجم اصلی به این پوشه گوگل درایو سری بزنید.

در مورد دوربین دوم هم همان‌طوری که از یک دوربین 2.1 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت انتظار دارید تصاویر خوب اما نه چندان عالی ثبت می‌شود. دوربین دوم وان ام8 با وضوح بالاتر مطمئناً عملکرد بهتری خواهد داشت اما جی3 هم به لطف ویژگی رتوش چهره خودکار برای سلفی‌های گاه و بیگاه مناسب است. همچنین یک جسچر مفید هم برای عکس‌های سلفی وجود دارد: کافیس دست خود را بالا بیاورید و سپس آن را مشت کنید تا تایمر سه ثانیه‌ای سلفی به کار بیفتد!

LG-G3-Review-Front-Faceing-Camera

مزایا:

عملکرد عالی لرزش‌گیر OIS – عکس‌های بسیار خوب در نور کم – سرعت بالای فوکوس و عکاسی – پانورامای بسیار خوب

معایب:

نبود تنظیمات دستی دوربین – کیفیت پایین فیلم آهسته – نبود حالت 1080p@60fps – زیاده‌روی در حذف نویز تصویر


صدا

LG-G3-Review-Quadbeat-headphones

درست است که تک اسپیکر جی3 در پشت آن قرار دارد اما ال‌جی هنگام معرفی این گوشی ادعا کرد که توان یک واتی این اسپیکر آن را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است اما واقعیت چگونه است؟ توان یک وات یعنی جی3 قادر است از نظر حجم صدا بسیار بلند و عالی عمل کند اما از آن‌جایی که این اسپیکر اندازه چندان بزرگی ندارد نمی‌توانید از آن کیفیت صدای اچ‌تی‌سی وان را انتظار داشته باشید و در حجم صدای بسیار بالا کیفیت صدا تا حدی افت خواهد کرد.

همچنین خبر از اسپیکر استریو نیست و قرارگیری اسپیکر در پشت یعنی اگر گوشی را بر روی تختخواب خود قرار داده باشید احتمالاً چیزی از این بلندی صدا باقی نخواهد ماند. از آن‌جایی که دکمه‌های ولوم هم در پشت قرار دارند بهتر است گوشی را همیشه برعکس روی میز قرار دهید اما هنگام تماشای ویدئو یا بازی کردن چیزی جای اسپیکرهای جلو را نخواهد گرفت.

LG-G3-Review-speaker

البته ال‌جی برای قرار دادن این اسپیکر در پشت دلیلی قانع‌کننده دارد: کوچک کردن اندازه گوشی و باریک کردن حاشیه‌های صفحه‌نمایش تا حد ممکن.

در هنگام مکالمه نیز بلندی و کیفیت صدا بسیار خوب ارزیابی می‌شود و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. کیفیت صدا از خروجی جک 3.5 میلی‌متری صدا نیز عالیست.

مزایا:

بلندی خوب صدای اسپیکر – کیفیت عالی خروجی جک 3.5 میلی‌متری صدا

معایب:

قرارگیری اسپیکر در پشت گوشی


باتری

LG-G3-Review-Battery

اولین نگرانی پس از معرفی جی3 این ترکیب بود: صفحه‌نمایش QHD و باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی. به ادعای ال‌جی با بهینه‌سازی‌های انجام شده و فناوری‌های به‌کاررفته مصرف صفحه‌نمایش جی3 در حد صفحه‌نمایش‌های 1080p پرچم‌داران دیگر است. اما نتیجه واقعی چگونه است و آیا بهتر نبود ال‌جی با استفاده از این فناوری‌ها و یک پنل 1080p عمر شارژی بسیار بهتر را فراهم می‌کرد؟

طبق تست سایت GSMArena که جی3 می‌تواند با یک شارژ حدود 10 ساعت ویدئو پخش کند، 25 ساعت مکالمه کند و تنها 6 ساعت و 40 دقیقه به وبگردی بپردازد. البته این نتایج با روشنایی 50 درصد و تا پیش از هشدار شارژ گوشی محاسبه شده است. درصورتی‌که روزانه یک ساعت از هر کدام از فعالیت‌های فوق را انجام دهید گوشی به لطف عملکرد خوب در حالت استندبای 69 ساعت دوام خواهد آورد.

اما مسلماً الگوی استفاده هر کاربر متفاوت است. به‌طور مثال من در روز با حدود 45 دقیقه بازی، یک ساعت گوش دادن به آهنگ، گرفتن حدود 10 عکس و 15 دقیقه فیلم‌برداری، یک ساعت مرور وب و بدون تماشای ویدئو از عمر شارژ جی3 چندان راضی نیستم چرا که گاهی پیش از آخر شب نیاز به اتصال به شارژر پیدا می‌کنم. البته بسته به الگوی کار شما ممکن است شما حتی بیش از یک روز نیازی به شارژ نداشته باشید.

همچنین همان‌طور که گفته شد عملکرد گوشی در استندبای بسیار عالی است و شاید از شب تا صبح با وجود روشن بودن وای‌فای و همگام‌سازی اطلاعات کمتر از 5 درصد از شارژ گوشی مصرف شود. در حالت کلی اگر کاربری کم‌مصرف یا با مصرف عادی هستید جی3 یک روز را برای شما دوام می‌آورد و عملکرد آن مناسب است. همچنین پشتیبانی از شارژر‌های بی‌سیم نیز به لطف کاور پشتی وجود دارد که البته باید شارژری جداگانه برای آن تهیه کنید.

مزایا:

عملکرد عالی در حالت استندبای – شارژ نسبتاً سریع – پشتیبانی از شارژ بی‌سیم – باتری قابل تعویض توسط کاربر

معایب:

عمر شارژ کمتر نسبت به جی2 – تخلیه سریع باتری در مرور وب


سایر نکات

در بررسی‌های ساده معمولاً به برخی نکات توجه نمی‌شود اما این نکات هم می‌توانند به‌نوبه خود مؤثر باشند.

LG-G3-vs-Galaxy-S5

زیبایی و WOW Factor: حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که در جمع دوستانتان نشسته باشید و یکی از آن‌ها یک گجت زیبا و جذاب از جیبش دربیاورد و بقیه را شگفت‌زده کند. جی3 هم از آن دسته گوشی‌هاست که WOW Factor خوبی دارد و احتمالاً وقتی آن را از جیبتان خارج کنید به دلیل طراحی متفاوت و حاشیه‌های باریک صفحه‌نمایش موردتوجه اطرافیان قرار می‌گیرد. همان‌طور که در ابتدای بررسی هم گفته شد شاید برند ال‌جی هنوز در میان کاربران عادی شناخته شده نباشد اما مسلماً با چند دقیقه کار کردن با گوشی و نشان‌دادن امکانات آن از جمله صفحه‌نمایش، فوکوس لیزری، Magic Focus و گرفتن سلفی با مشت کردن دست نظرشان تغییر خواهد کرد.

حمل و جابجایی: درست است که ال‌جی جی3 را تا اندازه ممکن کوچک کرده است اما باز هم قرار دادن آن در جیب برخی شلوارهایتان کمی دشوار خواهد بود و همچنین برای کار با یک‌دست بهتر است میان‌بر پایین کشیدن کشوی نوتیفیکیشن‌ها را به نوار مرور اضافه کرده باشید.

LG-G3-QuickCircle

کاور QuickCircleاین کاور اختصاصی جی3 با وجود این‌که پلاستیکی است اما بافتی شبیه به پارچه دارد و مسلماً با در دست گرفتن آن حس خوبی به شما منتقل خواهد شد. بزرگترین ویژگی این کاور خاص وجود یک دایره خالی در جلو برای نمایش اطلاعات مفید حتی هنگام بسته بودن آن است. تماس‌های از دست رفته، پیامک‌ها، ساعت و آب و هوا از این دریچه قابل مشاهده خواهد بود و حتی امکان عکاسی و انجام بازی‌های خاصی بدون باز کردن درب کاور وجود دارد. به طور کلی کاور QuickCircle در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شود و می‌توان آن را از بهترین و البته کاربردی‌ترین کاورهای موبایل دانست.

لگ و کندی: منظور ما از لگ و کندی، گیر کردن گاه و بیگاه بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها نیست. وقتی چنین گوشی قدرتمندی را در دست می‌گیرید انتظار دارید بدون کوچک‌ترین نشانه‌ای از لگ میان منوها گشت‌وگذار کنید اما به نظر می‌رسد لانچر ال‌جی کمی در این زمینه ضعیف است. باز کردن کشوی اپلیکیشن‌ها و یا حذف آیکن‌ها از صفحه گاهی اوقات با تأخیر کوتاهی همراه است که پیشنهاد می‌کنیم با نصب لانچرهای جانبی تا پیش از رفع مشکل با یک آپدیت نرم‌افزاری آن را حل کنید. تنها موردی که فعلاً کاری در مورد آن نتوانستم انجام دهم منوی مالتی‌تسکینگ و مشکل خالی بودن آن است که پیش از این گفته شد.

جی3 برای حرفه‌ای‌ها: برخی کاربران سعی می‌کنند از گوشی خود کامل‌تر استفاده کنند و به همین دلیل به روت کردن و نصب اپلیکیشن‌های خاص رو می‌آورند. خوشبختانه امکان روت کردن جی3 فراهم شده است و حتی modهایی برای کاهش لگ و افزایش کیفیت دوربین با استفاده از افزایش بیت‌ریت فیلم‌برداری، اضافه کردن سرعت 60 فریم بر ثانیه در وضوح 1080p و همچنین کاهش فشرده‌سازی تصاویر در انجمن XDA منتشر شده است.

همچنین اگر از طرفداران رام‌های خالص‌تری مانند CyanogenMod یا AOSPA هستید احتمالاً به زودی چنین رام‌هایی را نیز خواهید یافت. هرچند که پیشنهاد می‌شود در این صورت نسخه 32 گیگابایتی را با 3 گیگابایت رم خریداری کنید.


جمع‌بندی و مزایا و معایب

LG-G3-Review-finalدر حال حاضر پرچم‌داران اصلی اندرویدی به جز جی3 را می‌توان گلکسی اس5، اکسپریا زد2 و اچ‌تی‌سی وان ام8 دانست. اگر مانند بسیاری کاربران بین این چهار گوشی مردد هستید در یک جمله باید به شما بگویم: “از خرید جی3 پشیمان نخواهید شد” درست است که هیچ گوشی کامل نیست و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند اما جی3 معایب بزرگی ندارد که شما را از خرید آن منصرف کند. وان اچ‌تی‌سی دوربین ضعیفی دارد، کیفیت ساخت گلکسی اس 5 چنگی به دل نمی‌زند و زد2 هم حاشیه‌های بزرگی دارد و سریع داغ می‌شود. در این میان معایب جی3 کمتر به چشم می‌آید.

شاید بگویید این همه معایب در بخش‌های مختلف «پس کجاش کم به چشم میاد؟» در جواب باید بگویم در این بررسی سعی شده تا ریزترین نکات نیز برای کاربران دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و در بررسی‌های ویژه بعدی فارنت نیز خواهید دید که چنین عیب‌های ریزی را در مورد سایر پرچم‌داران نیز مطرح خواهیم کرد. بیشتر معایب گفته شده شاید هیچگاه توسط کاربران عادی به چشم نیاید. جی3 پرچم‌داری است که به داشتن آن افتخار خواهید کرد و شاید هیچوقت نگویید: «کاشکی فلان گوشی رو گرفته بودم.»

مزایا:

صفحه‌نمایش بزرگ و باکیفیت – کیفیت ساخت مناسب بدنه و حاشیه‌های باریک – دوربین عالی به لطف OIS

معایب:

عملکرد ضعیف‌تر گرافیکی نسبت به سایر رقبا – عمر شارژ پایین‌تر نسبت به جی2 – باگ‌های ریز نرم‌افزاری

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

122 نظر برای این مطلب
  1. ابوالفضل می‌گوید

    سلام
    اغا من خیلی وقته دارم گوشی هایی رو مقایسه میکنم به نظر شما که استادی ابن گوشی بهتره یا ایچ تی سی وان ام هشت

    1. علی ارغوان می‌گوید

      در حال حاضر هیچکدوم از این گوشی ها پیشنهاد نمیشن و توی بازه قیمتی گزینه های بهتری هست. ولی در کل میشه گفت جی 3 از نظر دوربین بهتره و M8 از نظر کیفیت ساخت

  2. محمد مهدی می‌گوید

    سلام
    لطفا چند ثانیه وقت بذارید و به چند سوال منجواب بدین منزیاد از موبایل این جور چیزا اطلاعات ندارم پس لطفا زیر دیپلم جواب بدبن
    1-کدوم مدل g3از بقیه بهتره ؟قیمتش فرق داره؟
    2-اینجا نوشته اندروید 4.4 من رفتم مغازه گوشی نو آکبند میگه انرویدش 5 مغازه معتبری هم است راست میگه؟
    16-3گیگبایت بهتره یا 32
    4_اگر الان اندروید 6 بزنم مشکلی پیش نمیاد؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      1- مدل دو سیم کارت داریم و تک سیمکارت که مدل تک سیم کارت رسمی وارد ایران شده
      2- بله آپدیت شده بعدا.. تاریخ مطلب رو ببینید
      3-مدل 32 گیگابایتی حافظه رم بیشتری هم داره و بهتره
      4- آپدیت رسمی اومده باشه خیر

  3. علی می‌گوید

    چرا الکی میگین عملکردگرافیکی گوشین پایین تر از رقباس؟من فیلم مقایسه اس5وجی3رودیدم جی3 که سریع تربود حتی با رفیقمم که اس5داشت مسابقه اسفالت 8وreal racing گذاشتیم هردوتقریبا یه زمان میاوردن حالا چنددهم ثانیه من زودتر
    تاحالاهم لگ و کندی ندیدم
    کلاعالیه و برخی اشتباهاتی که به گوشی گرفتین
    من ندیدم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      دوست عزیز قاعدتا پردازنده های گرافیکی مشابه توی وضوح بالاتر QHD مشکل بیشتری دارن تا FHD. ما با برند یا گوشی خاصی مشکلی نداریم ولی اسنپ دراگون 801 برای صفحه نمایش QHD بهینه نشده بود و کوالکام اسنپ دراگون 805 و جدیدتر رو با در نظر گرفتن این وضوح عرضه کرد.

  4. عباس می‌گوید

    سلام
    به نظرتون نوش رو بگیرم یا کارکردشو و اگه کارکردشو بگیرم از نظر باتری می تونه مشکل داشته باشه؟
    و اینکه این بهتره یا پی 8 هوآوی؟
    مرسی از راهنماییتون

  5. بهنام می‌گوید

    سلام من میخوام جی3 بخرم به نظرتون گوشی خوبیه نسبت به رقباش؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      در حال حاضر با توجه به قیمت گزینه بسیار خوبی محسوب میشه (نسخه 32 گیگابایتی)

  6. hamed می‌گوید

    سلام سوال حال با همه این حرفها بدونم اندروید 6 بشه بهتر میشه باتری یا لکها یا سرعتش میشه ؟با سپاس

  7. سینا می‌گوید

    سلام ببخشید دو تا سوال داشتم اینطور که تو عکسا نشون میده رنگ سفید جی3 دور لنزدوربینش هم سفیده!
    میخواستم ببینم که واقعا اینطوره؟
    سوال دوم اینکه نسخه 32 گیگی رو نمیشه از موبایل فروشی ها تهیه کرد؟فقط نمایندگی؟

  8. SHAYAN78 می‌گوید

    یا این خطوط عمودی در LG G4 هم هست؟ چون میگن مشکل از چینش پیکسل هلی ال جیه

  9. احمد می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید…درسته ضد خش گلس باعث میشه تاچش خوب کار نکنه؟؟!!

    1. محسن صحافی می‌گوید

      بله ممکنه. بستگی به جنس و کیفیت داره

  10. پرهام می‌گوید

    سلام وخسته نباشید من هفت ماه است که این گوشی رو دارم 32 گیگا بایتی وب گردی میکنم گیم بازی میکنم خیلی هم ازش رازیم دوستام htc دار ن samsongدارن حتی اپل هم دارن با امکانات این گوشی نمیتونن دو به دو بیان به نظر من بهترین گوشی هستش اگه هم کسی میخواد بخره اصلا شک نکنه

  11. فرهاد می‌گوید

    ببخشید 2 تا سوال دارم.گوشیم داغ میکنه و رست میشه.آندروید 5 را از نو نصب کردم درست نشد.میتونه مربوط به سیمکارت باشه؟
    2.وقتی با رابط otg فلش را به گوشی وصل میکنم صفحه سیاه میشه و کار نمیکنه

  12. حسین می‌گوید

    سلام ببخشید من میخام این گوشیو بخرم بنظرتون نو بخرم یا دست دوم

    1. آرش می‌گوید

      شک نکن

  13. محمدرضا می‌گوید

    سلام من این گوشی دارم باطریشم زیاد بد نیست کلی باهاش کار میکنم و راضیم دوربینشم عالیه حتی با دوربین 20 زد2 مقایسه کردم بهتره در پردازش گرافیکی تو بعضی بازی خاص یه زره شاید نسبت به رقیبا کمتر باشه که با کیفیت خوب صفح نمایش اصلا به چشم یه انسان به سختی مشاهده میشه لگ های خیلی کمی هم در نرم افزارش هست که به چشم نمیاد داغم خیلی کم پیش میاد بکنه من داداشم اس5 داره خیلی بیشتر داغ میکنه شارژشم سرعت خوبی داره کلا راضیم ازش فقط یه چیزی بازی پو خیلی کنده توش نمیدونم چرا آسفالت و جی تی ای و اسپایدرمن و رال ریسینگ خیلی خوب میاره اما پو خخخخخ

  14. مروارید می‌گوید

    سلام ممنون از اطلاعات جامع شما و این که بلاخره این گوشی قلم داره یا نه و اینکه من زیاد اهل بازی نیستم ولی تو اینترنت میرم ممکنه بعد از چند ساعت داغ کنه؟

  15. امین می‌گوید

    این گوشی درچه مواقعی داغ میکند ؟؟؟

  16. امین می‌گوید

    سلام دوستان عزیز من گوشی میخوام بگیرم تا چندوقت دیگه بین ال جی جی3 ومیت7 موندم کدومو بخرم لطفاراهنماییم کنید
    واسه کارایی مثل بازی. فیلم دیدن .وب گردی و….
    تنها مشکلی که من با ال جی دارم باطریشه که زود خالی میکنه
    ممنون

    1. محسن صحافی می‌گوید

      تنها مشکلی که میشه گفت این گوشی مطمئنا نداره باتریه! این گوشی اصولا باتری خوبی داره..حداقل تو گوشی مورد بررسی این طور بود

  17. آناهیتا می‌گوید

    سلام.من این گوشی 32گیگ یک سیم کارتش رو دارم اما با برنامه میسج خود گوشی نمیتونم پیام چندقسمتی ارسال کنم چون تبدیل به ام ام اس میشه…هرجا بردم نتونستن درستش کنن.با برنامه جانبی هم وقتی پیام میفرستم پیامک ها تک تک به طرف مقابل میرسه..میشه لطفا راهنمایی ام کنید…اندرویدم 4.4 هست.

  18. مهران می‌گوید

    سلام.ممنون از اینکه زیر و بم G3 رو واسه همه بیان کردین.من حدود 2 هفته هست جی 3 خریدم.واقعا ازش راضیم و اصلا از خرید خودم پشیمون نیستم.فقط یه سوالی.ساعت آنالوگ که در صفحه اصلی گوشی قرار داره،برای من نداره.چجوری میتونم بیارمش تو صفحه اصلی.حتی تو ویجت ها هم نیست.((منظور از نبودن ساعت انالوگ اینه که گوشی بدون کیف هوشمند جی 3 رو عرض کردم))

  19. ال جی می‌گوید

    سلام اگه این گوشی رواندرویدشو به 5 ارتقاءبدیم مشکلی پیش نمیاد ؟

  20. علیرضا♠ می‌گوید

    فقط میتونم بگم عالیه

  21. علیرضا♠ می‌گوید

    باسلام وخسته نباشیدممنون ازاین بررسی که گذاشتین عالی بود من بین میت7وجی3 مونده بودم که کدومو بخرم جی3 عالیه
    یه سوال میخواستم بدونم مدل اصلی این گوشی مدل 32 گیگابایتی با3گیگ رم رو میتونم ازکجا تهیه کنم
    لطفا پاسخ بدید
    ممنون ازبررسیت علی اقا

    1. محسن صحافی می‌گوید

      فروشگاه های رسمی ال جی در تهران و سایر شهرها یا فروشگاه های انلان معتبری مث دیجی کالا

      1. علیرضا♠ می‌گوید

        ممنون ازپاسخ گویی سریع تون اقا محسن صحافی

  22. mahdi می‌گوید

    من قبلا زد2 داشتم الان جی3 32 گرفتم واقعا خیلی با زد2 فرق میکنه ……….. عالیه…

  23. mahan می‌گوید

    دو سیم کارته اش اصله ایا

  24. hosin می‌گوید

    ببخشید یه سوال یه LEDهس وقتی پیام یا تماس بی پاسخ دارم روشن میشه جی ۳ هم داره ای چیز رو

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بله

      1. میلاد می‌گوید

        سلام باه در کنار دوربین جلو داره که برای هر چیزی یه رنگ داره
        مثلا تماس بی پاسخ قرمز
        لاین سبز
        وایبر بنفش
        .
        .
        .خودم جی 3 دارم و خیلی راضی ام
        فوق العادست

  25. اشکان می‌گوید

    دوست عزیز چنین چیزی من در g3 ندیدم
    وقتی یک طرف نمایشگر تیره تر از طرفه دیگش میشه احتمالا مشکل سخت افزاری باشه
    پیشنهاد می کنم چه گوشیتون گارانتی باشه یه نباشه فقط به خدمات پس از فروش ال جی مراجعه کنید

  26. امین می‌گوید

    ممنون واسه پاسخگوییتون راستش تا امروز بین زد ۲ با جی ۳ مردد بودم که کدومو بگیرم اما با توضیحاتی که شما دادین یک لحظه هم در خرید جی ۳ شک نمیکنم راستش رنگ طلایی که عکسشو گذاشتین خیلی فوقالعادس منم طلاییشو میگیرم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خواهش می کنم. زد2 از نظر شارژ باتری و گاهی هم اجرای بازی ها عملکرد بهتری داره در عوض جی3 دوربین و صفحه نمایش بهتری داره و اسپیکر بلندتری هم داره

    2. quietly brilliant می‌گوید

      ام8 :)

  27. امین می‌گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت شما راستش تو قسمت عملکرد گفتین که تو بازی ها لک داره راستش من عملکرد گوشی واسه بازی خیلی برام مهمه به نظرتون تو بازیهای سنگین مث کال اف یا مدرن کمبات مشکلی برام پیش نمیاره ؟ واسه بازی این گوشی بهتره یا جی ۲ ممنون میشم جواب بدین

    1. علی ارغوان می‌گوید

      وقتی جی3 داغ کنه فریم ریت بازی ها کمی کاهش پیدا می کنه هرچند که لگ رو به هیچ عنوان توی بازی ها در طول بررسی ندیدیم.
      ممکن هست بازی های جدیدتر مخصوصاً اگر به جای 1080p در وضوح 1440p رندر بشن باعث لگ بشن اما در حال حاضر تفاوت زیادی توی گیم در جی2 و جی3 نخواهید دید.
      پیشنهاد من جی3 هست که دوربین بهتری داره (نسخه 32 گیگابایتی با 3 گیگابایت رم) اما نهایت تفاوت این دو گوشی توی بازی های شاید حدود 10 درصد باشه

  28. الجی جی 3 می‌گوید

    با سلام
    دوستان من این گوشی رو دارم تقریبا 1600000 هزار تومن واسه این گوشی دادم یعنی واقعا خدایی با این پول این چه دوربینیه تو فیلم برداری خیلی خیلی برفک و لرزش تصویر داره باور کنید کمی پشیمون شدم هر کس سوالی داره در خدمتم

  29. الجی جی 3 می‌گوید

    با سلام من این گوشی رو امروز خریدم..من تقریبا 1600000 هزار پول دادم گوشی خوش دستیه ولی باور کنید دوربینش اونجوری ک میگن نیست یعنی با 1600000 دوربینش باید اینجوری باشه؟؟؟؟با این همه تعریف از این گوشی این چه دوربینی اینقد برفک داره تصویرش لرزش داره که نگو
    هر کسی سوالی داره در مورد این گوشی حاضرم جواب بدم

  30. رامین می‌گوید

    سلام
    من تو چند تا سایت دیگه هم گشتم بیشترین مشکل رو خط زردی که روی صفحه نمایش میوفته میگن و شکستن قاب گوشی .نظر شما چیه .ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      در مورد شکستن قاب نمیتونم نظری بدم چون مدت طولانی گوشی در اختیار فارنت نبوده اما مشکل خط زردی وجود نداشت.

  31. abood می‌گوید

    سلام خیلی خوب نمره سایتون بیست.البته من قبل از اینکه بخونم خریده بودم .خریدم هم به خاطر این بود که معمولا زیاد گوشی عوض میکنم هر گوشی بگی داشتم بالا 170 تا .هیچ کدوم از چیزایی که من میخواستم نمیتونست اون گوشی بارم محیا کنه .دیگه از همه خسته شده بودم تا اینکه الجی جی 3 گرفتم ِخدایا شکر این خوبه .پیشنهادم اینه که اگه دنبال گوشی خوب میگردین.دنبال برند گوشی نباشین. الجی جی 3 عالیه .موفق باشین