گیم‌نت: معرفی بازی Assassin’s Creed: Rogue – آخرین کشتی قاتلین در لنگرگاه نسل هفتم

کسانی که با الطائر و اتزیو به جمع دوست‌داران فرقه‌ی قاتلین (Assassin’s Creed) ملحق شدند، بر این‌که اکنون مدتی است یک اساسین خوب منتشر نشده شهادت خواهند داد. حقیقت این است که این بازی از زمان اوج خود فرسنگ‌ها فاصله گرفته و تا حد زیادی افول کرده است. با چند بازی آخری که از این سری به بازار عرضه شد، خیلی از طرفداران ناامید شدند و بسیاری هم با آن قطع رابطه کردند. اما چه چیزی باعث می‌شود که یوبی‌سافت بر انتشار سالانه‌ی این بازی اصرار می‌ورزد؟

128

گیم‌نت بخش جدیدی از فارنت برای معرفی و یا نقد و بررسی هفتگی جدیدترین و بهترین بازی‌های کنسول‌ها و PC است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مطلب معرفی گیم‌نت مراجعه کنید.

یوبی‌سافت همان‌طور که قول داده بود علاوه بر اساسین نسل بعدی که در فرانسه می‌گذرد و این‌بار انقلاب فرانسه را دست‌مایه‌ی داستانی خود قرار داده است، از یک اساسین دیگر برای نسل هفتم کنسول‌ها نیز رونمایی کرد. این یعنی برخلاف تصورات فرقه‌ی قاتلین 4 آخرین حمله‌ی یوبی‌سافت به 360 و پلی 3 نبود و این داستان همچنان ادامه دارد. اما Rouge چگونه خواهد بود؟

Assassins-Creed-Rogue-climbing
بالارفتن از ساختمان‌های بلند خصیصه‌ی اصلی فرقه‌ی قاتلین است و در این بازی و بازی‌های بعدی هم قرار نیست به آن‌ها نه بگوییم.

شخصیت اصلی بازی یک تمپلار است و «شای پتریک کورمک» (Shay Patrick Cormac) نام دارد. در این بازی بر خلاف تصورات عمده‌ی بازی‌کننده‌ها نقش اصلی باید به دنبال اساسین‌ها بگردد و آن‌ها را به قتل برساند. به نظر می‌رسد که سازندگان برای خارج کردن بازی خود از مهلکه‌ی تکرار می‌خواهند آن روی سکه‌ی اساسین‌ بودن را به ما نشان بدهند. اما آیا این‌کار به مذاق بازی‌کننده‌ی سنتی که عادت به اساسین بودن دارد، خوش می‌آید؟ و آیا اصلا سازندگان می‌توانند هسته‌ی اصلی گیم‌پلی را به گونه‌ای با این خط داستانی تطبیق دهند که لطمه‌ای به آن وارد نشود؟ سوالاتی از این قبیل بدون شک تا عرضه‌ی بازی در ذهن مخاطبان خواهند بود.

لباس مخصوص شخصیت‌های این سری بازی، در این قسمت هم حالت تیپیکال و ثبت شده‌ی خود را حفظ کرده اما تغییرات جزئی بسیاری داشته است.
لباس مخصوص شخصیت‌های این سری بازی، در این قسمت هم حالت تیپیکال و ثبت شده‌ی خود را حفظ کرده اما تغییرات جزئی بسیاری داشته است.

داستان این بازی نیز در خلال یک جنگ هفت ساله می‌گذرد که فرانسویان در آن دخالت دارند. سازندگان قصد دارند تا با بردن بازی به این برهه از زمان، ارتباط منطقی و زمانی بین چند شماره‌ی اخیر بازی و نسخه‌ی نسل هشتم یعنی «یونیتی» برقرار کنند. بدین ترتیب، پروتاگونیست امریکایی بازی، که با خانواده‌ی «کنوی» (Kenway) مرتبط است، در پایان به فرانسه، محل وقوع بازی بعدی متصل خواهد شد. کورمک در ابتدا به عضویت یک انجمن برادری در آمده و به یک اساسین تبدیل می‌شود. اما بعد از این‌که یکی از ماموریت‌های محول شده به آن‌ها، به خوبی پیش نمی‌رود و اساسین‌ها شکست می‌خورند، در طی یک درگیری داخلی، از سوی یکی از مهم‌ترین اعضای انجمن با تهدید روبرو می‌شود. به طوری که تصمیم می‌گیرد روش دیگری برای ادامه‌ی زندگی اتخاذ کند و بدین‌ترتیب، از اساسین، به شکارچی اساسین تغییر کاربری می‌دهد! قرار است تا بازیسازانِ با تجربه‌ی یوبی‌سافت که حالا ید طولایی در اساسین ساختن دارند، این داستان را به نحوی دراماتیک و مجذوب کننده در قالب گیم‌پلی به ما عرضه کنند تا شاهد “تاریک ترین برگ از تاریخ فرقه‌ی قاتلین” باشیم. شکارچی اساسین‌ها را در شهرهایی همچون نیویورک و اتلانتیک سیتی ملاقات خواهیم کرد و سفری دور و دراز در پیش خواهد بود. در این مدت، چشم انتظار اتفاقات زیاد و دل‌نگران تحقق وعده‌های فراوان یوبی‌سافت هستیم!

Assassins-Creed-Rogue-3
در مجموع بازی شما سه نوع آب و هوا و محیط متفاوت را تجربه خواهید کرد. عرشه‌ی کشتی، جزایر یخی اقیانوس اطلس شمالی و طبیعت شهری!

بسیاری عقیده دارند که گیم‌پلی بازی‌های این سری به شدت نخ نما شده است و از جذابیت قبل برخوردار نیست. از این‌که این بازی در این سال‌ها تغییرات چندانی در برخی کلیات و بسیاری از جزئیات گیم‌پلی خود نکرده است، نمی‌شود گذشت. اما از طرف دیگر، پیشرفت‌ها و اضافه شدن مراحل جدید و مکانیزم‌های نوآورانه را نیز نمی‌توان در نظر نگرفت. با این‌حال، تکراری شدن بازی به دلیل انتشار هرساله‌ی آن به قوت خود باقی است. آیا یوبی‌سافت در این شماره می‌تواند با اعمال تغییراتی هر چند جزئی، باعث شود تا قاتلین، سکوی هفتم را با خاطره‌ای خوش ترک کنند؟

Assassins-Creed-Rogue-4
کشتی‌رانی در اقیانوسی پر از کوه‌های یخ یک چالش جدید در بازی به شمار می‌رود.

نخستین ویژگی گیم‌پلی که سازندگان بر آن تاکید دارند، وجود کشتی‌رانی در بازی است. طرفداران فرقه‌ی قاتلین اولین بار در فرقه‌ی قاتلین 3 با این ویژگی آشنا شدند. چیزی که به نظر خیلی از بازی‌کنندگان و منتقدین، بهترین وجه آن قسمت از بازی بود. سازندگان با توجه به بازخورد مثبت مخاطبین، تصمیم گرفتند در بازی بعدی بیشتر و بیشتر از این ویژگی جدید، اما دلچسب و راضی کننده استفاده کنند و بدین ترتیب، اساسین تبدیل به یک دزد دریایی شد و مراحل کشتی‌رانی وسعت و عدّت یافتند. حالا، یوبی‌سافت، درست مثل مرحله‌ی رونمایی از «درفش سیاه» (Black Flag) ، مراحل کشتی و کشتی‌رانی را الم کرده است. البته یوبی چند تغییر و پیشرفت در این بعد بازی را وعده داده است. اول این‌که کنترل کشتی بسیار دقیق‌تر از قبل شده و بازی‌کننده نفوذ بیشتری بر سفر خود خواهد داشت. مراحل کشتی‌رانی در آب‌های سرد آتلانتیک شمالی می‌گذرند و همین مسئله احتمالا بر روند آن تاثیرگذار خواهد بود. افزون بر این‌ها، دشمنان در این بخش از تاکتیک‌های جدید استفاده می‌کنند و بازی‌کننده باید بیشتر مراقب باشد. درگیری‌ها به عرشه‌ی کشتی خواهد آمد و دشمنان حتی سعی می‌کنند افراد شما را به دریا بیندازند و کنترل کشتی را به دست بگیرند! همچنین سلاح‌های جدیدی برای این بخش از بازی در نظر گرفته شده‌اند که یکی از آن‌ها، روغن قابل اشتعالی را به دریا می‌ریزد و می‌تواند کشتی‌های دشمن را در مقابل یک دیوار از آتش قرار دهد. یکی دیگر از سلاح‌های جدید اضافه شده به بازی، چیزی شبیه به یک ماشین-گان است تا دشمنان از رگبار آتش کشتی شما در امان نباشند.

یوبی‌سافت وعده داده که درگیری‌ها و نبردهای نزدیک در بازی باز هم پیشرفت داشته‌اند و نسبت به نسخه‌های قبلی روان‌تر و قابل کنترل‌تر هستند.
یوبی‌سافت وعده داده که درگیری‌ها و نبردهای نزدیک در بازی باز هم پیشرفت داشته‌اند و نسبت به نسخه‌های قبلی روان‌تر و قابل کنترل‌تر هستند.

دیگر ویژگی بارزی که مرتبا در مورد این بازی از آن سخن می‌رود، دنیای باز و قابل گشت و گذار آن است. نه تنها شما همچون گذشته می‌توانید در شهری پر از جزئیات و خرده داستان‌های جذاب گشت بزنید و به میل خود عمل کنید،‌ بلکه این‌بار در اقیانوس هم این امکان وجود خواهد داشت. تعامل با دنیای روی آب بازی از جمله مواردی است که مشتاقانه منتظر تجربه‌ی آن هستیم.

حقیقت «سرکش» (Rogue) می‌تواند یک طلب بخشش برای یوبی‌سافت باشد. این بازی طبق اعلام یوبی بخش چند نفره نخواهد داشت و تمرکز آن بر روی بخش داستانی است. بعد از انتشار درفش سیاه این سری جان دوباره‌ای گرفته است و اکنون با انتشار این بازی می‌تواند قدم محکمی برای تضمین موفقیت یونیتی بردارد. بازی چیز زیادی به این سری اضافه نمی‌کند و بدون شک انتظار ظهور یک شخصیت دیگر همچون «دزموند» از آن نخواهیم داشت، تنها انتظاری که از این بازی می‌رود این است که همین‌قدر که روی کاغذ خوب و قابل دفاع است، در عمل هم خوب باشد.

بازی قرار است پاییز امسال به بازار عرضه شود. تا عرضه‌ی این بازی چیزی نمانده و هنوز اطلاعات دقیق‌تری از این بازی منتشر نشده است. به نوعی، چرخه‌ی انتشار هر ساله‌ی بازی باعث شده است تا این برند خود به خود اهمیت خود را از دست بدهد. پاسخ دادن به سوال ابتدای این متن، اکنون نباید کار سختی باشد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.