با بهترین توزیع‌های لینوکس در سال 2014 آشنا شوید

همانطور که در جریان هستید همه ساله توزیع‌های مختلفی از لینوکس منتشر می‌شود و با این حساب ممکن است در انتخاب توزیع مناسب با نیاز خود دچار مشکل شوید در نتیجه با توجه به اینکه سال ۲۰۱۴ را از نیمه گذرانده‌ایم بر آن شدیم تا نگاهی به بهترین توزیع‌های لینوکس در سال جاری داشته باشیم.
با بررسی بهترین توزیع‌های لینوکس با ما همراه باشید.

6

اوبونتو – Ubuntu

Ubuntu

غیر ممکن است که به بررسی توزیع‌های مختلف لینوکس پرداخته شود و در این میان شاهد نام ابونتو نباشیم، امسال در کنار محبوبیت این توزیع دلیل دیگری نیز برای انتخاب آن داریم. اردیبهشت ماه گذشته شاهد عرضه جدیدترین نسخه این توزیع دوست داشتنی با پشتیبانی بلند مدت بودیم. پشتیبانی بلند مدت ۵ ساله ابونتو جای هیچ شک و شبه‌ای را در انتخاب این توزیع در ابتدای لیست باقی نمی‌گذارد، البته اشکالات نسخه‌های قبلی نیز در این توزیع جدید برطرف شده است.


لینوکس مینت – Linux Mint

Linux-Mint

بدون شک می‌توان لینوکس مینت را یکی از محبوب‌ترین انشعابات اوبونتو دانست، جالب اینجاست که آمار وب‌سایت DistroWatch (این وب‌سایت به بررسی و امتیاز دهی به توزیع‌های مختلف لینوکس می‌پردازد) نیز حکایت از محبوبیت لینوکس مینت دارد.

توسعه‌دهندگان لینوکس مینت، این توزیع را بر اساس نسخه جدید اوبونتو بنا کرده‌اند و با این حساب به راحتی می‌توانند با خیال راحت از پشتیبانی اوبونتو، به رفع مشکلات و اضافه نمودن امکانات جدید به مینت بپردازند.


المنتری او اس – Elementary OS

Elementary-OS

یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس که از اوبونتو منشعب شده المنتری او اس می‌باشد که این روزها طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. توسعه دهندگان این توزیع لینوکس سعی داشته‌اند تا نسخه‌ای ساده و زیبا ارایه کنند و انصافا باید گفت که در این امر کاملا موفق بوده‌اند.

به جرات می‌توان گفت که این توزیع لینوکس بهترین انتخاب برای افراد تازه کاری است که قصد مهاجرت از ویندوز به لینوکس را دارند. البته در این میان ممکن است کاربران حرفه‌ای از سادگی زیاد آن گله داشته باشند اما به طور قطع کاربران تازه کار عاشق زیبایی این توزیع محبوب لینوکسی خواهند شد.


لینوکس آرچ – Arch Linux

اکنون نوبت به توزیعی از لینوکس می‌رسد که در چند سال گذشته به غیر آپدیت‌های مختلف تغییر چندان دیگری نداشته است. لینوکس آرچ برای کاربران اختیارات بیشتری را در سیستم مهیا می‌کنند و برای آن دسته از افرادی که قصد دارند دانش خود را در مدیریت سیستم توسط لینوکس بیشتر کنند بهترین گزینه است.

 Arch-Linux

شما در لینوکس آرچ با توزیعی سریع و به روز شده روبرو هستید که از مستندات و آموزش‌های بسیاری برخوردار است. البته اگر قصد انتخاب این توزیع را دارید باید خاطر نشان کرد که برای یادگیری و راهبری این نسخه نیاز به صرف وقت بیشتری نسبت به سایر توزیع‌های ذکر شده دارید.


تیلز – TAILS

TAILS

نام توزیع تیلز را این روزها در کنار نام ادوارد اسنودن (کارمند سابق آژانس امنیت ملی امریکا و افشاکننده اسناد این سازمان) زیاد شنیده‌اید. بدون شک می‌توان گفت که توزیع تیلز بهترین انتخاب برای افرادی است که به امنیت و حفظ حریم خصوصی اهمیت می‌دهند.

تیلز به راحتی فعالیت‌های کاربر را از چشم آژانس‌های جاسوسی بیگانه مخفی نگه می‌دارد. البته این نکته را باید در نظر داشت که آژانس امنیت ملی آمریکا اخیرا افرادی که اقدام به دانلود این توزیع کرده‌اند را تحت نظر قرار می‌دهد.


در اینجا لیست بهترین توزیع‌های لینوکس در سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما این سوال مطرح می‌شود که تا چه اندازه با این لیست موافق هستید؟

آیا توزیع لینوکس مورد نظر شما در این لیست وجود داشت و یا اینکه از قلم افتاده بود؟ البته در این میان توزیع معروف فدورا را نیز نباید نادیده گرفت اما از آنجایی که توزیع‌های لینوکسی سال ۲۰۱۴ را معرفی کردیم و با توجه به اینکه فدورا اخیرا نسخه جدیدی معرفی نکرده این توزیع معروف در این لیست قرار نگرفت. به نظر شما کدام توزیع را می‌توان بهترین توزیع لینوکسی امسال دانست؟

پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

Source: MakeUseOf

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. Mojtaba می‌گوید

    خوب میشد کالی لینوکس رو برا علاقه مندان به هک و امنیت نام میبردید.

  2. الیاس می‌گوید

    باسلام
    میشه یه توضیحی هم در رابطه با لینکوس شریف و پارسیکس بدید؟

  3. محمد حسین می‌گوید

    من OpenSUSE 13.1 v, رو ترجیح میدم. البته Ubuntu و Mandriva رو امتحان کردم.
    محیط KDE در OpenSUSE یه چیز دیگه است.

  4. فربد می‌گوید

    آرج رو خیلی خوشم میاد، بسیار مینیمال هستش ولی نصبش واسه بار اول خیلی سخته

  5. پیمان می‌گوید

    آقا از cent OS غافل شدی

  6. mehrad می‌گوید

    Debian