بررسی اچ‌تی‌سی دیزایر 816؛ میان‌رده‌ای بلندقامت!

اسفندماه سال گذشته بود که اچ‌تی‌سی در جریان نمایشگاه MWC بارسلونا از دو میان‌رده‌ی Desire 816 و Desire 610 رونمایی کرد. حالا در فارنت فرصتی یافتیم تا به بررسی دیزایر 816 بپردازیم که البته سعی شده تمامی نکات مثبت و منفی در این بررسی ذکر شود تا کسانی که تمایل به خرید یک میان‌رده دارند، قبل از خرید با اطلاعاتی کامل و با دانستن نکات مثبت و منفی آن، مقایسه‌ای بین میان‌رده‌ها انجام دهند و آمادگی لارم برای خرید را داشته باشند.

103

سری دیزایر شرکت اچ‌تی‌سی مربوط به میان‌رده‌هایی است که در ابعاد مختلف از طرف این شرکت عرضه می‌شوند. وقتی به این دستگاه‌ها مانند همین اچ تی سی دیزایر 816 می‌رسید نباید خیلی زیاد روی مشخصات سخت‌افزاری تمرکز کنید؛ چراکه اچ‌تی‌سی تلاش کرده این دستگاه‌ها را همراه با بهترین امکانات نرم‌افزاری و با عملکردی بی‌نقص ارائه دهد.

مطمئناً نباید این سری را با پرچم‌داران مقایسه کنید؛ اما با یک مقایسه بین اچ تی سی دیزایر 816 و سایر فبلت‌های میان‌رده متوجه خواهید شد که می‌توانید بهترین امکانات و عملکرد را در اختیار داشته باشید.

توجه کنید که سخت‌افزار برای مقایسه‌ی این رقبا اصلاً ملاک نیست و همان‌طور که می‌بینید ما از لفظ «عملکرد» برای دیزایر 816 استفاده کرده‌ایم. پس در این بررسی بیش‌ترین تلاش برای بررسی عملکرد کلی دستگاه در بخش‌های گوناگون انجام شده است.

DSC00003برای کسانی که ملاک انتخابشان نتایج بنچمارک‌ها است هم اطلاعات بنچمارکی قرار داده‌ایم ولی باز هم تأکید می‌شود که ملاک اصلی عملکرد و کارایی دستگاه در بخش‌های مختلف است.

مشخصات فنی اچ تی سی دیزایر 816 :

صفحه‌نمایش: 5.5 اینچی با وضوح HD یا 1280 در 720 پیکسل (267 پیکسل بر اینچ)

حافظه داخلی: 8 گیگابایت با پشتیبانی از کارت حافظه

پردازنده: اسنپ‌دراگون 400 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز

پردازنده گرافیکی: ادرنو 305

حافظه رم: 1.5 گیگابایت

ابعاد و وزن: 156.5 در 78.7 در 8 میلی‌متر – 165 گرم

دوربین اصلی: 13 مگاپیکسلی با حسگر BSI و توانایی فیلم‌برداری 1080p با 30 فریم بر ثانیه

دوربین جلو: 5 مگاپیکسلی با توانایی فیلم‌برداری 1080p

باتری: 2600 میلی‌آمپرساعتی غیرقابل تعویض

سیستم‌عامل: اندروید 4.4.2 به همراه رابط کاربری سنس 6.0


طراحی و کیفیت ساخت اچ تی سی دیزایر 816

HTC Desire 816 Design 11در نگاه اول با یک فبلت میان رده‌ی خوش‌ساخت مواجه می‌شوید که طراحی کلی خود را از سری وان به ارث برده است و تفاوت‌های این طرح با سری وان تنها در جنس بدنه و چند مورد جزئی دیگر است. این نکته هم قابل‌ذکر است که دستگاه قرارگرفته در اختیار ما رنگ خاکستری داشت اما دیزایر 816 در رنگ‌های سیاه، سفید، نارنجی، سبز و آبی تیره هم عرضه می‌شود.

در جلوی دستگاه صفحه‌ی 5.5 اینچی HD قرار گرفته است. اکثر شرکت‌های تولید‌کننده‌ی تلفن همراه در تلاش‌اند تا حاشیه‌های صفحه‌نمایش دستگاه‌های خود را هر چه کم‌تر کنند و درصد پوشش صفحه‌نمایش را بالاتر ببرند اما شاید حاشیه‌های صفحه‌ی دیزایر 816 برخی کاربران را دلسرد کند اما این سبک طراحی نیازمند این حاشیه‌ها است و شمای ظاهری این دستگاه، این حاشیه‌ها را بی‌اهمیت می‌سازد؛ البته دلیل دیگر این طراحی می‌تواند افزایش کارایی بلندگوهای استریو باشد.

بلندگوهای استریو نیاز دارند تا بافاصله از هم قرار گیرند و هرچه این فاصله بیش‌تر باشد صدای استریو بهتر به گوش شنونده منتقل می‌شود و شاید دلیل زیاد بودن ارتفاع دیزایر 816 همین نکته باشد. ابعاد این دستگاه هم 156.5 × 78.7 × 8 میلی‌متر است و وزنی معادل 165 گرم دارد. HTC Desire 816 Design 03

پس از مدتی استفاده قسمت پشتی دستگاه کثیف می‌شود
پس از مدتی استفاده قسمت پشتی دستگاه کثیف می‌شود

در این فبلت به دلیل ماهیت میان رده‌ای آن به‌جای آلومینیم استفاده‌شده در ام8 این شرکت از دو نوع پلاستیک بهره برده شده است. لبه‌ی بالایی و پایینی صفحه‌نمایش و هم‌چنین نوار دور دستگاه از جنس پلاستیک مات و لاستیک مانند است که باعث اصطکاک بیش‌تر و قرارگیری ایمن‌تر در دست می‌شود؛ اما برخلاف این نوع پلاستیک، قسمت پشتی دستگاه از پلاستیک براق، مانند جنسی که در آیفون 5C شاهد هستیم بهره می‌برد که بسیار مستعد اثرانگشت و خط و خش‌های ریزودرشت است که باعث کثیف شدن و خش گرفتن پشت دستگاه می‌شود.

اگر تعریق دستتان بالا باشد واقعاً به ستوه خواهید آمد؛ چون اثرانگشت و عرق کف دستتان باهم ترکیب می‌شود و برجستگی‌هایی پشت دستگاه ایجاد می‌شود که پاک کردنشان کار آسانی نیست؛ البته اثرانگشت‌ها با یک‌بار کشیدن پارچه‌ی نرم روی بدنه به‌راحتی پاک می‌شوند ولی انجام این کار به‌طور مکرر زیاد خوشایند نیست.

HTC Desire 816 Design 21همان‌طور که اشاره شد دیزایر 816 دارای بلندگوهای استریو است که البته آن ظرافت بلندگوهای استریوی ام8 را ندارد. در هرکدام از قسمت‌های بالا و پایین جلوی دستگاه 8 حفره وجود دارد که صدا از آن‌ها به بیرون دستگاه منتقل می‌شود.

این حفره‌ها برخلاف بلندگوی ام8 بزرگ هستند و این امر برای یک میان رده معمولی است چون هزینه‌ی تولید کم‌تر خواهد شد. در گوشه‌ی سمت چپ و در بالای صفحه دوربین سلفی 5 مگا پیکسلی قرار دارد و در زیر آن حس‌گر مجاورت و چراغ اعلان‌ها قرار گرفته است. چراغ اعلان‌ها بسته به نوع اعلان رنگ متفاوتی خواهد داشت. برای مثال در هنگام کمبود باتری بارنگ نارنجی و به‌طور چشمک‌زن به شما هشدار خواهد داد.

چراغ اعلان‌ها با رنگ سبز نمایان است
چراغ اعلان‌ها با رنگ سبز نمایان است

در پایین صفحه هم شاهد نشان اچ‌تی‌سی هستیم که همین نشان بر حاشیه‌ی پایینی صفحه افزوده است و در زیر این نشان هم همان حفره‌های بلندگو قرار دارند. در لبه‌ی سمت راست دیزایر 816 برخلاف اکثر دستگاه‌های امروزی کلید پاور قرار نگرفته است و این کلید به سمت چپ منتقل شده است.

در عوض سمت راست پذیرای سیم‌کارت نانو و حافظه‌ی microSD خواهد بود. درگاه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه به‌وسیله‌ی یک محافظ بلند پوشانده شده‌اند؛ البته دیزایر 816 دو مدل دوسیم‌کارته و تک‌سیم‌کارته دارد و در مدل‌های تک‌سیم یکی از درگاه‌های سیم‌کارت پوشانده شده است و قابل‌استفاده نیست. در لبه‌ی چپ کلیدهای پاور و کنترل صدا قرار دارد که از جنس مطلوبی برخوردار نیستند و در جای خود تکان می‌خورند.

برای فشردن کلید پاور نیز تنها باید وسط کلید را فشار دهید و اگر حاشیه‌هایش را فشار دهید کلید فشار داده نخواهد شد. پس نباید تلاش کنید با ناخن نیروی زیادی به آن وارد کنید و فشردن وسط کلید با نیروی کم هم امکان‌پذیر است. یکی از معایب این دستگاه همین محل قرارگیری کلید پاور است که برای یک فبلت 5.5 اینچی، آن‌هم با این ارتفاع کمی غیرقابل‌دسترس است و نمی‌توان به‌سادگی آن را فشرد. HTC Desire 816 Design 22 در لبه‌ی بالایی دیزایر 816 جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون دوم به‌منظور کاهش صدای مزاحم محیط قرار گرفته است. جایگاه پورت میکرو یو‌اس‌بی هم لبه‌ی پایینی دستگاه است. با نگاه به تصاویر می‌توانید به‌خوبی مکان پورت‌ها و کلیدهای مختلف را بشناسید. HTC Desire 816 Design 27 در پشت دستگاه و در گوشه‌ی چپ و بالا دوربین 13 مگا پیکسلی با حس‌گر BSI قرار گرفته است که توانایی ضبط فیلم باکیفیت 1080p را داراست و در پایین آن نیز فلش ال‌ای‌دی با حاشیه‌ی فلزی نمایان است. در مرکز قاب پشتی هم نشان اچ‌تی‌سی حک شده است که برخلاف نشان جلویی براق نیست. البته قاب پشتی جداشدنی نیست و به باتری دسترسی نخواهید داشت.HTC Desire 816 Design 25


صفحه‌نمایش اچ تی سی دیزایر 816

HTC Desire 816 Display 02 صفحه‌نمایش 5.5 اینچی و اسپیکرهای استریو ترکیب بسیار خوب و باکیفیتی است که کم‌تر میان‌رده‌ای از آن بهره می‌برد ولی اچ‌تی‌سی توانسته این ترکیب را در دیزایر 816 به کار ببرد. در این فبلت از پنل S-LCD2 با رزولوشن 1280 × 720 استفاده شده است که زاویه‌ی دید مناسبی هم دارد و کارایی کلی آن مثبت است. اندازه‌ی 5.5 اینچی صفحه، دیزایر 816 را در زمره‌ی فبلت‌ها قرار می‌دهد.HTC Desire 816 Display 03 دیزایر 816 میان‌رده‌ای است که اچ‌تی‌سی خون پرچم‌دارانش را در آن جاری کرده و با امکانات نرم‌افزاری و هم‌چنین سخت‌افزار مناسب نگذاشته مانند دیگر میان‌رده‌ها بدنام شود.

از این‌رو می‌توان صفحه‌نمایش این دستگاه را بسیار مناسب خواند. باوجود تراکم پیکسلی 267، در این صفحه کنتراست و رنگ‌ها با وضوح و کیفیت مناسب به نمایش درمی‌آیند و عملکرد این صفحه‌ی LCD زیر نور آفتاب قابل‌قبول است.

اگر به دنبال آمار دقیق‌تر هستید، با استناد به وب‌سایت PhoneArena می‌توانیم بگوییم بیش‌ترین روشنایی صفحه‌ی این دستگاه 389 نیت و کم‌ترین درجه‌ی روشنایی‌اش 12 نیت است که برای مطالعه و کار با گوشی در نور کم و در تاریکی شب مناسب است که البته این کار را توصیه نمی‌کنیم چون به چشمانتان آسیب جدی می‌رساند. اچ تی سی دیزایر 816 علاوه بر آمار و ارقامی که به آن‌ها اشاره شد ما خودمان نیز تست‌هایی روی صفحه‌ی اچ تی سی دیزایر 816 انجام دادیم و دیزایر 816 توانست نمره‌ی قبولی را دریافت کند. در ادامه می‌توانید کیفیت نمایش رنگ‌ها و هم‌چنین عملکرد آن در نور آفتاب را مشاهده کنید. درنهایت می‌توانیم بگوییم این دستگاه برای دیدن فیلم و بازی مناسب است و بلندگوی استریوی BoomSound هم مزید بر این علت است.


سخت‌افزار و کارایی اچ تی سی دیزایر 816

مشخصات فنی اچ تی سی دیزایر 816 آن‌چنان بالا نیست؛ چون یک دستگاه میان‌رده است. در قلب اچ تی سی دیزایر 816 پردازنده‌ی Snapdragon 400 مدل MSM8928 با چهار هسته‌ی 1.6 گیگاهرتزی گنجانده شده که مبتنی بر معماری ARM Cortex-A7 است و هم‌چنین چیپ گرافیکی آن Adreno 305 است.

حافظه‌ی رم 1.5 گیگابایت است که برای اچ تی سی دیزایر 816 کافی به نظر می‌رسد. متأسفانه از حافظه‌ی داخلی 8 گیگابایتی دیزایر 816 تنها 4.2 گیگابایت آن در دسترس کاربر است که بسیار کم به نظر می‌رسد؛ اما درگاه میکرواس‌دی این دستگاه که تا 128 گیگابایت را پشتیبانی می‌کند می‌تواند این ضعف را بپوشاند.

برای مشاهده‌ی این ویدیو با کیفیت 720p می‌توانید سری به کانال فارنت در یوتیوب بزنید.

بی‌اغراق باید بگوییم که این دستگاه توانایی اجرای همه‌ی بازی‌ها و نرم‌افزارها را دارد. شاید لگ هم در بازی‌ها مشاهده کنید که این لگ‌ها در بازی‌های بسیار سنگین اتفاق می‌افتد ولی بسیار کم است و اصلاً به چشم نمی‌آیند.

در مورد داغ کردن اچ تی سی دیزایر 816 هم نکته‌ی مثبت این است که پلاستیک پشت دستگاه نقش خوبی در کنترل گرما ایفا می‌کند. در بازی‌هایی مانند آسفالت 8 قطعاً دستگاه داغ خواهد شد ولی به‌محض خروج از بازی دیگر احساس داغ بودن دستگاه را نخواهید داشت و به‌سرعت خنک خواهد شد.

حرکت در منوها و مرور وب بسیار روان است و تنها جایی که شاهد لگ بودیم در هنگام انتقال از صفحه‌ی اصلی به منوی اپلیکیشن‌ها بود که کمی با کندی صورت می‌گرفت.

HTC Desire 816 Display 01شبکه‌های ارتباطی موجود در اچ تی سی دیزایر 816 از این قبیل هستند: بلوتوث نسخه 4.0، وای‌فای 2.4 گیگاهرتزی 802.11 b/g/n، پشتیبانی از 4G و در برخی مدل‌ها NFC. این دستگاه دارای گیرنده‌ی رادیو FM نیز هست و از کابل‌های OTG و DLNA هم پشتیبانی می‌کند. طبق معمول دستگاه‌های امروزی از جی‌پی‌اس و شتاب‌سنج هم بهره‌مند است.

در این قسمت می‌توانید نتایج بنچمارک دیزایر 816 را نگاه کنید و به مقایسه‌ی آن با دیگر فبلت‌های میان‌رده بپردازید.

در نهایت گرچه این مشخصات چنگی به دل نمی‌زند اما کارایی اچ تی سی دیزایر 816 بسیار خوب و روان است.


نرم‌افزار و رابط کاربری اچ تی سی دیزایر 816

آخرین نسخه‌ی عرضه‌شده از اندروید برای اچ تی سی دیزایر 816 ، نسخه‌ی 4.4.2 است. همان‌طور که می‌دانید گوشی‌های جدید اچ‌تی‌سی از رابط کاربری HTC Sense 6.0 بهره می‌برند که یکی از برترین رابط‌های کاربری موجود است.

سنس 6 بسیار روان و دارای امکانات متعدد است. این رابط کاربری اچ‌تی‌سی دارای بخشی بانام BlinkFeed است که چیزی شبیه به My Magazine سامسونگ است.

اچ تی سی دیزایر 816در این قسمت می‌توانید تمامی اخبار موردعلاقه و پست‌های جدید شبکه‌های اجتماعی را گردآوری کنید و همه را یکجا ببینید. اگر از طرفداران پروپاقرص شبکه‌های اجتماعی باشید مطمئناً BlinkFeed به کارتان خواهد آمد ولی اگر نیازی به آن ندارید می‌توانید به‌راحتی آن را از منوی تنظیمات غیرفعال کنید.

در آخرین نسخه از بلینک‌فید قابلیت‌های زیادی اضافه شده است. برای مثال می‌تواند با استفاده از Foursquare رستوران‌های پیشنهادی را به شما نشان دهد و هم‌چنین می‌توان به آن اکانت اینستاگرام و گوگل‌پلاس را هم اضافه کرد.

پیش‌تر هم این قابلیت وجود داشت که اکانت‌های فیس‌بوک و توییتر اضافه شود. در کنار شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از دسته‌بندی‌های مختلف، اخبار موردعلاقه‌تان را اضافه کنید و پس از آن اخبار موجود در آن موضوع و یا وب‌سایت خاص به بخش BlinkFeed خواهد آمد تا شما تنها با اسکرول کردن هم اخبار را بخوانید و هم از به‌روزرسانی‌های شبکه‌های اجتماعی باخبر شوید.

این نکته هم قابل‌ذکر است که بلینک‌فید دارای بیش از 10هزار منبع خبری است که می‌توانید از بین آن‌ها به انتخاب موارد موردعلاقه بپردازید.

BFیک از نقاط قوت اصلی اچ تی سی دیزایر 816 همین BlinkFeed است. اچ‌تی‌سی با امکانات نرم‌افزاری جالب و کارآمد خود توانسته درزمینه‌ی رابط کاربری خوش بدرخشد و بی‌شک می‌توان رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری دیزایر 816 را یکی از برترین‌های بازار میان‌رده‌ها شمرد که حتی در میان پرچم‌دارها هم حرفی برای گفتن دارد. چیزی که سنس 6 و به‌طور مشخص‌تر دیزایر 816 را خاص می‌سازد، روانی رابط کاربری و امکانات متعدد گنجانده‌شده در آن است.

خود من تابه‌حال با رابط کاربری سنس کار نکرده بودم و حتی تا قبل از کار با آن حس خوبی نسبت به رابط کاربری گوشی‌های اچ‌تی‌سی نداشتم. شاید دلیل اصلی این امر طراحی نه‌چندان جالب سنس قدیمی ازنظر من بود که اچ‌تی‌سی در نسخه‌ی ششم رابط کاربری سنس نشان داد که حداقل درزمینه‌ی طراحی بسیار خوب عمل کرده است.

طراحی تخت آیکون‌ها و قابلیت انتخاب رنگ‌ها و فونت‌های متنوع می‌تواند یکی از دلایل اصلی جذب کاربر باشد. اگر مانند من حس بدی نسبت به رابط کاربری سنس داشتید و یا دارید پس از کار با آن واقعاً نظرتان عوض خواهد شد و آن را یکی از برترین‌ها بر خواهید شمرد. علاوه بر طراحی زیبا، امکانات نرم‌افزاری بسیاری در سنس 6 وجود دارد که چنین دستگاه میان‌رده‌ای را واقعاً پرکاربرد می‌سازد.

پس از بلینک‌فNotification Bar Screenshotید سری می‌زنیم به نوار اعلان‌ها یا همان نوتیفیکیشن‌ها. ظاهر این قسمت مانند اندروید خالص کیت‌کت است با این تفاوت که می‌توان در بخش تنظیمات که با کشیدن دو انگشت از بالا به پایین صفحه و یا با زدن کلید مخصوص آن در بخش اعلان‌ها نمایان می‌شود، شخصی‌سازی‌هایی را انجام داد که اکثر رابط‌های کاربری امروزی از این قابلیت بهره‌مند هستند.

تنها قابلیت خاصی که در این قسمت وجود دارد و کم‌تر دستگاهی از آن بهره می‌برد قابلیت Extreme Power Saving است که در بخش باتری به‌طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

یکی دیگر از زیبایی‌های سنس 6 تغییر رنگ نوار بالای صفحه نسبت به نرم‌افزار در حال اجرا است. به‌طور مثال در بخش بلینک‌فید که دارای قالب سبزرنگ است، نوار بالای صفحه هم به رنگ سبز درمی‌آید تا صفحه‌ای یکرنگ و زیبا به شما نمایش داده شود.

البته بخش بلینک‌فید همیشه سبزرنگ نیست؛ چراکه می‌توانید از طریق تنظیمات دستگاه از میان 4 پوسته‌ی یا همان Theme رنگارنگ یکی را انتخاب کنید. پس از این کار رنگ عناصر رابط کاربری هم تغییر خواهد یافت.

در کنار این رنگ‌ها می‌توانید فونت دستگاه را نیز تغییر دهید و به‌جای فونت پیش‌فرض، فونت زیبای Helvetica که فونت پیش‌فرض iOS است را انتخاب کنید.

منوی اپلیکیشن‌ها یا همان App Drawer هم دارای قابلیت‌های معمولی مثل تغییر چیدمان اپلیکیشن‌ها، ساخت فولدر، مخفی کردن اپلیکیشن‌ها و یا تغییر نحوه‌ی مرتب‌سازی است. علاوه بر این‌ها می‌توان تعداد اپلیکیشن‌های موجود در صفحه را از حالت 5×4 به 4×3 تغییر دهید.

در این قسمت می‌رسیم به اپلیکیشن‌های پیش‌فرض موجود در دیزایر 816. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید دو فولدر Tools و Productivity در بین اپلیکیشن‌ها است و در کنار آن‌ها می‌توان دیگر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را هم دید. ابتدا می‌پردازیم به بخش گالری که از امکانات جالبی بهره‌مند است.

اپلیکیشن گالری وظیفه‌ی نمایش تصاویر و هم‌چنین ویدئوها را بر عهده دارد؛ به همین دلیل دیزایر 816 دارای اپلیکیشنی جداگانه برای پخش ویدئوها نیست که این مورد می‌تواند یک ضعف محسوب شود. البته اپلیکیشن گالری هم در پخش ویدئوها خوب عمل می‌کند و امکاناتی کارآمد دارد.

وقتی وارد گالری می‌شوید در بالای صفحه و قبل از هر ویدئو و تصویری، با قسمتی روبه‌رو می‌شوید که Highlight نامیده می‌شود. در این قسمت گزیده‌ای از تصاویر و ویدئوها به همراه یک موسیقی دل‌چسب پخش می‌شود که ایده‌ی بسیار جالبی است. جذابیت دیگر این بخش در این است که می‌توانید قالب پخش آن را تغییر دهید و یا از موسیقی دلخواه خود استفاده کنید.

ADبخش دیگری که پراستفاده است Music Player یا همان پخش موسیقی است که امکاناتی معمولی مانند همه‌ی پخش‌کننده‌های موسیقی دیگر دارد اما یک بخش جالب بانام Visualizer دارد که به پخش جلوه‌های تصویری همراه با موسیقی می‌پردازد و حتی می‌تواند متن موسیقی را نیز نمایش دهد. این پخش‌کننده‌ی موسیقی قابلیت دریافت متن موسیقی‌‌ها را نیز داراست که البته در این رابطه اپلیکیشن‌هایی جانبی مانند musiXmatch وجود دارد.

MPدر کنار این‌ها یک اپلیکیشن بانام Zoe وجود دارد که پس از اجرای آن با Coming Soon مواجه شدیم. این اپلیکیشن به‌منظور ثبت تصاویر و فیلم‌برداری با دوربین Ultrapixel و سپس اشتراک آن‌ها از طرف اچ‌تی‌سی ارائه شده که مشخصاً دیزایر 816 دوربین Ultrapixel ندارد. اخیراً زمزمه‌هایی برای عرضه‌ی این اپلیکیشن برای دیگر دستگاه‌های اندرویدی هم شنیده شده است.

در بخش Productivity شاهد دو اپلیکیشن Scribble و POLARIS Office 5 هستیم که برای یادداشت‌نگاری و نمایش فایل‌های متنی کارآمد هستند. البته POLARIS Office 5 به‌خوبی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. اپلیکیشن Scribble هم امکانات خوبی دارد؛ ازجمله انتخاب قالب، قلم، قرار دادن صدا و قرار دادن تصویر که می‌توانید نمونه‌ای از این اپلیکیشن را در تصاویر ببینید.

در این فولدر می‌توانید گوگل درایو را مشاهده کنید که یکی از مزیت‌های آن برای دارندگان دستگاه‌های اچ‌تی‌سی، ارائه‌ی 50 گیگابایت فضای اضافه است و درنهایت 65 گیگابایت در دسترس کاربر خواهد بود. در Tasks هم می‌توانید به ذخیره و یادآوری کارها بپردازید. مرورگر اینترنت سنس 6 هم ظاهری شبیه به کروم دارد و عملکرد کلی آن مناسب است.

Sدر فولدر Tools ابزاری مانند ضبط صدا، آب‌وهوا، HTC Backup و کنترل فرزندان وجود دارد. سنس 6 یک حالت جداگانه برای کودکان دارد که در آن می‌توان محدودیت‌هایی را اعمال کرد و گزارش‌های استفاده‌ی کودک را نیز مشاهده کرد که می‌تواند قابلیتی بسیار کارآمد باشد.

HTC Desire 816 Car Modeدر کنار همه‌ی این امکانات نرم‌افزاری قابلیتی ویژه بانام حالت خودرو وجود دارد که می‌تواند در هنگام رانندگی بسیار مفید باشد. در این حالت بلوتوث گوشی به‌صورت خودکار فعال شده تا در صورت وجود هندزفری بلوتوث به آن متصل شود.

این حالت برای مسیریابی از نقشه‌ی گوگل استفاده می‌کند و دسترسی به مکان‌های موردنیاز با استفاده از جستجوهای از پیش تعریف‌شده بسیار آسان شده است. در صفحه‌ی اصلی حالت خودرو در قسمت بالا ساعت و آب‌وهوای فعلی نمایش داده می‌شود. از منوی اصلی آن می‌توانید پخش موسیقی را هم کنترل و یا اقدام به شماره‌گیری کنید.

در قسمت Recent Apps یا همان اپلیکیشن‌های در حال اجرا نهایتاً 9 اپلیکیشن نشان داده می‌شود و می‌توانید با کلید موجود در بالای صفحه همه را به‌یک‌باره ببندید.

Mبا استفاده از HTC Transfer Tool می‌توانید اقدام به انتقال فایل‌ها از یک دستگاه اندرویدی دیگر و یا آیفون به دستگاه‌های اچ‌تی‌سی بکنید. هم‌چنین با قابلیت بکاپ‌گیری اچ‌تی‌سی دیگر نباید نگران از بین رفتن تنظیمات باشید. در تنظیمات برای اتصال دستگاه به +HTC Mini هم بخشی جداگانه وجود دارد.

در صفحه‌ی قفل می‌توانید با کشیدن تصویر قفل به سه جهت متفاوت، به سه قسمت متفاوت بروید و این جهت‌ها به‌نوعی Shortcut محسوب می‌شوند. در کنار تصویر قفل هم 4 آیکون برای دسترسی سریع به مرورگر، دوربین، پیام‌ها و شماره‌گیری وجود دارد.

Lدر آخر می‌توان گفت که اچ‌تی‌سی با ارائه‌ی این امکانات نرم‌افزاری به اچ تی سی دیزایر 816 یک برگ برنده نسبت به رقبا و هم‌رده‌های دیزایر 816 در دست دارد و می‌توان سنس 6 را تقریباً بی‌نقص شمرد.


دوربین اچ تی سی دیزایر 816

دوربین اصلی اچ تی سی دیزایر 816، یک دوربین 13 مگاپیکسلی با حسگر BSI است و دوربین جلوی آن هم 5 مگاپیکسلی است و با نام دوربین سلفی شناخته می‌شود. اطلاعات دقیق دوربین این فبلت از این قبیل است: لنز 28 میلی‌متری با گشادگی f/2.2 و قابلیت فیلم‌برداری 1080p.

شاید فکر کنید دوربین 13 مگاپیکسلی اچ تی سی دیزایر 816 به دوربین 4 مگاپیکسلی وان ام8 بچربد؛ اما این دوربین در کنار امکانات نرم‌افزاری بسیار عالی، عملکرد نه‌چندان مطلوبی دارد؛ ولی باز هم تأکید می‌کنیم که در حد یک میان‌رده بیش از این هم انتظار نمی‌رود. در کل دوربین دیزایر 816 نسبت به هم‌رده‌هایش بهتر عمل می‌کند و در جایگاه خود بسیار قابل پسند است.

کیفیت تصاویر ثبت‌شده با این دوربین فقط و فقط بستگی به نور محیط دارد. اگر نور محیط کافی و به‌اندازه، مانند نور خورشید باشد، تصویر هم بسیار واضح و خوب خواهد بود ولی در نور بسیار زیاد و نور کم و هم‌چنین در محیط بسته، نکات منفی این دوربین آشکار می‌شود.

برای مقایسه‌ی بهتر و متوجه شدن نقص‌های دوربین دیزایر 816، تعدادی تصویر در شرایط برابر با دوربین دیزایر 816 و گلکسی نوت 3 گرفتیم که می‌توانید در زیر برش 100 درصد آن‌ها را مشاهده کنید. این نکته را هم بدانید که دوربین گلکسی نوت 3 هم 13 مگاپیکسلی است.

CameraComparisonمتأسفانه تصاویری که با دوربین دیزایر 816 ثبت می‌شوند یا دارای نویز بیش‌ازحد هستند و یا رنگ‌ها در آن‌ها بسیار غلیظ به نظر می‌رسد. در اینجا دیگر رزولوشن بالا هم نمی‌تواند به کمک این فبلت بیاید. دامنه‌ی دینامیکی و Exposure این دوربین عملکرد خوبی ندارد و عناصر تصویر در نور زیاد کم‌رنگ و عناصر درخشان هم تیره می‌شوند.

از کیفیت تصاویر که بگذریم امکانات نرم‌افزاری دوربین بسیار خوب است. با یک سوایپ می‌توانید بین دوربین عقب و جلو تغییر حالت دهید و برای دسترسی به تنظیمات بیش‌تر تنها کافی است روی کلید منو کلیک کنید تا امکاناتی مانند اعمال فیلتر، تنظیم ISO و تنظیم Exposure نمایان شود.

CC2کیفیت تصاویر دوربین سلفی اچ تی سی دیزایر 816 هم خوب است و دیزایر 816 به‌طور خودکار چهره را بهینه‌سازی می‌کند. فیلم‌برداری با این دوربین هم مانند عکس‌برداری عاری از نویز نخواهد بود اما کیفیت مطلوبی دارد. این دوربین قابلیت فیلم‌برداری 1080p با 30 فریم بر ثانیه، فیلم‌برداری 720p با 60 فریم بر ثانیه و فیلم‌برداری Slow Motion با 120 فریم بر ثانیه در رزولوشن 432 در 768 را داراست.


کیفیت مکالمه و عمر باتری اچ تی سی دیزایر 816

کیفیت مکالمه‌ی دیزایر 816 مطلوب است و مشکل خاصی ندارد. صدای منتقل شده از میکروفون و صدای مخاطب هر دو واضح هستند.

BaScreenshot_2014-08-10-19-43-34امروزه اکثر کاربران انتظار باتری بالای 3000 میلی‌آمپرساعتی برای یک گوشی هوشمند 5.5 اینچی دارند، اما اچ‌تی‌سی نشان داده که در کنار باتری با ظرفیت 2600 میلی‌آمپر، می‌توان مدیریت مصرف انرژی خوبی را روی یک دستگاه پیاده کرد.

به‌طورکلی با استفاده‌ی عادی، دوام باتری این فبلت یک شبانه‌روز خواهد بود. طبق ادعای اچ‌تی‌سی عمر باتری در مکالمه‌ی 3G، حدود 21 ساعت خواهد بود اما تستی که سایت GSMArena انجام داده این رقم را 15 ساعت نشان می‌دهد.

این رقم در مقابله با رقبایی مانند گلکسی نوت 3 نئو و اکسپریا T2 Ultra حدود 10 ساعت کم‌تر است؛ اما دیزایر 816 در وب‌گردی حدود 12 ساعت دوام می‌آورد که این دوام در مقابل رقبای نام‌برده شده یک برتری محسوب می‌شود. در حالت کلی بنا بر وب‌سایت GSMArena، این دستگاه می‌توانند تا 64 ساعت در حال استندبای دوام بیاورد.

در کنار این اعداد و ارقام، اچ تی سی دیزایر 816 دو حالت صرفه‌جویی در انرژی دارد که حالت عادی آن در اکثر گوشی‌ها یافت می‌شود اما حالت دیگر که از ام8 ارث برده شده است، حالت Extreme Power Saving است که تقریباً تمامی فعالیت‌های دستگاه را از کار می‌اندازد و فقط در این حالت یک صفحه نشان داده می‌شود که در آن می‌توان به چک کردن ایمیل، تماس، ارسال پیام متنی، استفاده از ماشین‌حساب و مشاهده‌ی تقویم پرداخت. طبق تست‌های انجام شده به‌وسیله‌ی فارنت، در این حالت دستگاه تا بیش از 10 روز دوام خواهد آورد.

در نهایت باتری دیزایر 816 در بین رقبا، یعنی فبلت‌های میان‌رده، عملکردی متوسط دارد. نکته‌ی آخر این است که باتری این فبلت جدانشدنی است.


HTC Desire 816 Design 14جمع‌بندی و مزایا و معایب اچ تی سی دیزایر 816

شاید بتوان اچ تی سی دیزایر 816 را چیزی بین میان‌رده‌ها و پرچم‌دارها برشمرد که واقعاً عملکرد درخشانی دارد و نمی‌توانیم به این دستگاه خرده بگیریم. بی‌شک یکی از برترین دستگاه‌ها که قابلیت‌های چندرسانه‌ای بسیار خوبی دارد همین دیزایر 816 است که از صفحه‌نمایش 5.5 اینچی و بلندگوهای استریوی BoomSound بهره‌مند است.

همان‌طور که در طی بررسی اشاره کردیم، رقبای اصلی اچ تی سی دیزایر 816 ، سامسونگ گلکسی نوت 3 نئو و اکسپریا T2 Ultra هستند. باید بگوییم که اگر دیزایر 816 برتر از این دو دستگاه نباشد، چیزی هم از آن‌ها کم ندارد. بی‌شک از خرید دیزایر 816 ضرر نخواهید کرد و خواهید دید که سخت‌افزار نه‌چندان قدرتمند این دستگاه در کنار امکانات نرم‌افزاری و مالتی‌مدیای بسیار عالی، یک تجربه‌ی بی‌نظیر را برایتان فراهم می‌کند و خواهید دید که دیزایر 816 چیزی از پرچم‌داران هم کم ندارد. برای آن‌هایی که به نیمه‌ی خالی لیوان می‌نگرند، معایب دیزایر 816 را در طول متن و به‌طور مختصر در زیر آورده‌ایم. با چشم‌پوشی کردن از این معایب می‌توانید بفهمید که با دستگاهی بی‌نقص روبه‌رو خواهید بود؛ البته اگر بخواهید از کاور و کارت حافظه‌ی جانبی استفاده کنید.

مزایا:

صفحه‌نمایش بزرگ 5.5 اینچی – اسپیکرهای استریوی باکیفیت – وجود درگاه کارت حافظه – ارزش بالای خرید نسبت به قیمت – رابط کاربری روان به لطف سنس 6.0

معایب:

جنس قاب پشتی – باتری غیرقابل تعویض – در دسترس بودن 4.2 گیگابایت از حافظه داخلی برای استفاده‌ی کاربر – محل بد قرارگیری کلید پاور


برای مشاهده‌ی تصاویر در سایز اصلی، تصاویر گرفته‌شده به‌وسیله‌ی دوربین دیزایر 816، اسکرین‌شات‌های بیش‌تر و هم‌چنین ویدیویی کوتاه از عملکرد دستگاه در بازی Deer Hunter 2014 می‌توانید به این پوشه‌ی گوگل درایو سری بزنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

103 نظر برای این مطلب
  1. الهام می‌گوید

    سلام.برد htc دیزایر 816 برای خرید میخوام اگه کسی داره لطفا اطلاع دهید ممنون

  2. Abbasi می‌گوید

    سلام دوستان من اچ تی سی 816دو سیم کارت دارم الان سال سوم که خریدمش خیلی راضی هستم کیفیت،عکس،صدا،انتن،باتری همه چیزش عالی ظرافت داره و شیک. باتریشم اگه موقع شارژ شدن استفاده نکنی مشکلی نداره من این مورد اخر رعایت نکردم ولی خب بعداز دوسال باتریش خراب شدکه اینم منطقی س مموری 32گیگ هم پشتیبانی میکنه

  3. ازاده می‌گوید

    مشکل گوشی من اینه ک موقع برقراری تماس،هنگ میکنه،،وختی هم ک خاموش روشنش میکنم،تانیم ساعت هنگه،اگه کسی راه حلی داره،ممنون میشم بگه،

    1. آریا می‌گوید

      دقیقا منم همین مشکل رو داشتم و براش راه حلی پیدا نکردم اما به غیر از این هیچ مشکل دیگه ای نداشت

  4. مریم می‌گوید

    با سلام..من راصبم
    ففط,ی مشکل دارم من دیشب حافظه گوشی,پر بود عکسای گالری منتقل کردم ب مموری اما الان پیدا ممیکنم..اگه میشه راهنمایی کنید

  5. رسول دهقانی می‌گوید

    سلام من از این گوشی استفاده میکنم اما چند مدت هست پیغام گزارش خطا بهم میده و میپرسه ارسال گزارش به htc و بعد اون گوشیم خود به خود خاموش میشه یا انتن نمایش داده میشه بالای صفحه اما هیچ پیام یا تماسی رد بدل نمیشه.تماس که میگیرن میگه در دست رس نمی باشد ، لطفا برای حل این مشکل کمکم کنید .

  6. alireza می‌گوید

    سلام داداشایی که میگین من این گوشی رو پیشنهاد نمیکنم گوشی من htc desire816 w هست حدود دوساله استفاده میکنم و به نظر من اولین میان رده ای هس که اندروید 6 اومده تا حالا کوچک ترین ایرادی نداده من این سریg رو اصلا پیشنهاد نمیکنم چون نه اپدیت اندروید اومده نه دوربینش فوکوس 2.2 داره لطفا نظر میدین نوع سری گوشی رو هم بگین تا همه بدون

  7. سحر می‌گوید

    سلام چراغ اعلان این گوشی فقط۸ دقیقه نشان داده میشه ,میشه راهنمایی کنید چجوری تنظیمش کنم؟

  8. فرشاد می‌گوید

    desire 816 G duel Sim دارم. ی سالی میشه. همه جوره این گوشیو امتحان کردم با انواع بازیا و برنامه ها. پیشنهاد نمیکنم به هیچکس. چون از این مدل هر گوشی ای دیدم ی مشکلی داشت. خیلی خوش شانس باشی گوشیت سالم در بیاد. گوشیه منم ی سری مشکلاتی داره مثل سایر دوستان. اگرم گرف،تین روت نکنین ک قات میزنه بعد از چند وقت.

  9. نوید می‌گوید

    سلام نمیدونم چرا چند وقته چندبار با هم صفحه نمایش لمس میکنم صفحه نمایش یهو بزرگ میشه و کادر آبی دور صفحه پدیدار میشه هر کس بهم بگه چطوری اینو غیر فعال کنم ممنون میشم..با تشکرhtc desire 816dule

    1. داود می‌گوید

      سلام
      طبق این مسیر برو
      تنظیمات / دسترسی / بزرگنمایی، ، تیک شو بردار
      اما اتفاقا خیلی قابلیت بدرد بخوری هست، باید قلق شو بدونی ، این اسمش بزرگنمایی با 3 ضربه هست ، 3تا ضربه یا تب و لمس پشت سرهم تو هر حالتی و تو هر برنامه و بازی کلا همه جا بزنی صفحه به مرکزیت محل ضربه بزرگ میشه که اندازه بزرگنماییش هم تنظیم میشه تو حالت بزرگنمایی دو تا انگشتت و بزار رو صفحه حالا انگشتات و از هم دورکنی بزرگتر و نزدیک کنی کوچکتر میشه و با 3ضربه مجدد برمیگرده به حالت طبیعی
      مثل ذره بین برای برسی دقیقتر که با 3ضربه میاد و با 3ضربه میره

  10. سعیدمصطفوی می‌گوید

    باسلام. دوربین گوشیم قطع شده. فقط دوربین جلو دارم. گوشیممHTC. Desire816 هستش. چجوری درستش کنم؟

    1. امیر می‌گوید

      دقیقا گوشی منم همین مشکلو داره

    2. مجتبی می‌گوید

      سلام
      منم گوشیم همین مدله و همین این مشکل رو داره چیکار کنم؟
      لطفا راهنمایی کنید
      تشکر

    3. Zohre می‌گوید

      سلام گوشی منم همین اتفاق واسش افتاده،بعد از چند وقتم متوجه شدم وقتی فیلم سلفی میگیرم صدا نداره…ممنون میشم راهنمایی کنید.

  11. بهروز می‌گوید

    من ۸۱۶ دارم اما چند وقته که
    ۱-وقتی اس ام اس میفرستم بعد از چند وقت حتی چند روز ارسال میشه و همونطور بعد از چند وقت یا چند روز برام اس ام اس ها میاد
    ۲- از نت سیم کارتم نمیتونم استفاده کنم با اینکه تا چند وقت پیش کاملا استفاده میکردم و مشکلی نداشتم
    اصلا نت دریافت نمیکنه
    دکمه دیتا رو میزنم و انتخاب میکنم حتی بالای آنتنم نمایش میده علامت نت رو اما تبادلی نمیشه انجام داد
    فقط با وای فای میتونم به نت وصل بشم
    ۳- بالای تلگرام و پیامام و نرافزارام میاره مثلا ۶تا پیغام اما وقتی میری پیامو باز میکنی و میای بیرون هنوز همین علامت بالاش هست و قطع نمیشه تا هروقت خود گوشی حال کنه و قطع بشه باشه باز
    ویروس هم نداره
    خیلی ممنون میشم هرکسی هر اطلاعاتی داره بهم بده و کمکم کنید
    متشکر از همتون

  12. alireza می‌گوید

    یکی از بزرگترین معایب این دستگاه اینه ک با یه ربه خیلی خیلی کمی ال سی دی میشکنه و چون تاچ ال سی این مدل یکیه برای هر بار شکستن باید چیزی در حدود 200-250 خرج کرد

    1. رسول می‌گوید

      منم همین مشکلو دارم هروقت تماسی با من گرفته بشه اگه گوشی حال کنه وصل میشه حال نکنه خودمو بکشمم هم وصل نمیشه . بعضی وقتا وقتی تماس تلفنیم تموم میشه و قطع میکنم همونطور ثانیه میندازه تا یکی دو دقیقه بعد . در این مدت هم هیچکاری نمیشه با گوشی کرد و اگه کسی راه حلی داره کمکم کنه

  13. Alireza می‌گوید

    خب ب نظر من گوشی خوبیه ولی من galaxy j700f رو بش ترجیه میدم چون باطری جداشونده داره سی پی یو قوی تره اما بخاطر قوی بودن سی پی یو زیاد باطری مصرف میکنه با استفاده زیاد از گوشیم بیشتر از 20ساعت دوام نیاورده که مجبور شدم یه باطری دیگه هم براش بگیرم.با این حال من مدام با گوشی ور میرم بازی میکنم ایمیل و دانلود کردن سریالهای جدید باز هم از نگه داشتن باطریش راضی ام.در ضمن 4G ساپورت میکنه و اندروید 5.1.1

  14. عرفان می‌گوید

    سلام من 816سریwدوسیم رو دارم ولی 4Gنداره در صورتی که بالا گفته دارد توضیح دهید

  15. علی می‌گوید

    سلام .چجوری میتونم یاریش کنم فارسی نداره

  16. mehran می‌گوید

    با سلام یه سوال داشتم کسی میدونه کدوم مدلش تک سیمه و اینکه فرقه بینه سریه w با g چیه ممنون میشم اگه رانمایی کنین

  17. ...... می‌گوید

    سلام. ببخشین میشه کامل توضیح بدین چیجوری دوربینشو به 13 مگا ارتقا بدم؟

    1. حسین سلطانلو می‌گوید

      متوجه منظورتون نمیشم! کیفیت تصاویر رو فقط میشه از طریق تنظیمات دوربین افزایش یا کاهش داد و چیزی به نام ارتقای دوربین به ۱۳ مگاپیکسل وجود نداره!

      1. مجید می‌گوید

        تو قسمت تنظیمات دوربین برید . بعدش سه نوع تنظیمات داره روی تنظیمات عکس برداری (فیلم برداری) بزنید بعد گزینه preview size ( اندازه پیش نمایش) رو بزنید و اونو از حالت استاندارد به حالت 4:3 تغییر بدین خودش اتوماتیک میزنه کیفیت دوربین 13 mp

  18. donya می‌گوید

    من میخام این گوشی رو بخرم … مطالبتونم خیلی خوب و کامل بود … الان دچار دوگانگی شدم …. بخاطر باتری غیر قابل تعویضیش … میشه بم بگید بطور تقریبی باتریش چن سال دووم میاره ؟!؟! و اینکه قایلیت جاسازی رم داره یا نه ؟!؟!؟!

    1. حسین سلطانلو می‌گوید

      تنها ضعفی که غیرقابل تعویض بودن باتری میتونه داشته باشه اینه که کاربر نمیتونه همزمان باتری اضافی هم همراه داشته باشه تا در صورت اتمام باتری از اون استفاده کنه وگرنه اگر باتری مشکلی پیدا کنه میتونید راحت گوشی رو به خدمات پس از فروش بسپرید. تعمیرکارها روش باز کردن قاب پشتی و تعویض باتری رو بلد هستن پس هیچ نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید.

  19. vahid.vm می‌گوید

    والا من دارم خیلی گوشی خوبیه هیچ مشکلی از لحاظ سخت افزار و نرم افزار نداره فقط دوربینش نسبت ب گوشی های سامسونگ پاینتره ک از بیست میشه ب اون 18داد

    1. donya می‌گوید

      چن ساله این گوشی رو داری ؟!؟!؟ مشکلی با باتریش نداشتی !؟!؟!؟ قابلیت جاسازی رم داره !؟؟!؟!

  20. milad می‌گوید

    سلام.
    دوستان واسه گوشیتون چه کارت حافظه ایی خریدین? کارت حافظه 32گیگ روش جواب میده? چه مدلی بهتره?

  21. محمد می‌گوید

    ببخشید من میخوام اینو بخرم به نظرتون کدوم مدلشو بخرم

  22. رامین می‌گوید

    من میخوام این گوشی رو بخرم لطفا راهنمایی کنید که اصلش رو بگیرم

    1. محسن صحافی می‌گوید

      اصل و فرع نداره. از جای مطمئن با خیال راحت خرید‌ کنید. مثلا خود فروشگاه اچ تی سی در بازار چارسو

  23. محمد می‌گوید

    سلام من مدتیه که این گوشی رو خریدم یک ایراد خیلی بزرگی که داره اینه که نمیتونم فایلی رو داخل کارت اس دی بریزم یا حذف کنم فقط از طریق کامپیوتر میتونم اینکارو انجام بدم

  24. سپهر می‌گوید

    سلام.ماله من 4G داره.سری n تک سیمه.اول که گرفتم دوربینش عالی بود بعد که اپدیت کردم ۲ بار الان کیفیتش داغون شده نمیدونم چیکار کنم بعد الان ۳بار اپدیت کردم هنوز اندروید۵ نیومده واسه من .اگه کسی هست منو راهنمایی کنه ممنون میشم

  25. siavadh می‌گوید

    خدایی گوشیه خوبیه از همه نظر

  26. علی می‌گوید

    من سری هشت هسته ای(جی) این گوشی رو چهار ماه پیش خریدم .بنظرم هرچی که از یک اسمارتفون انتظار داشتم تو این این هست بهتربن گوشی برای گیم برای موسیقی برای یلم دیدن دوربینش هم خوبه . رابط کاربریش هم که دیگه حرفی نداره. خلاصه شک نکنید در خرید این گوشی

  27. ** می‌گوید

    گوشیه فوق العاده ایه.توی خریدش شک نکنید

  28. سید احمد می‌گوید

    تو تنظیمات دوربینش برای اندازه تصویر فقط تا 8 مگاپیکسل تنظیم شده.مگه دوربینش 13 نیس?????چرا??????

    1. محسن صحافی می‌گوید

      در تنظیمات دوربین می‌تونید اندازه رزولوشن رو افزایش بدید به صورت پیش فرض پائین تر قرار داره

  29. مهسا می‌گوید

    من می خام عوض کنم گوشیمو به شدت از سونی ناراضیم می خام اینو بگیرم ولی دوربینش واقعا واسم مهمه چون تا حدی به کارم بستگی داره خیلی نگران دوربینشم شما راضی هستین؟

    1. حمید می‌گوید

      گوشیه خوبیه از همه نظر من دارم راضیم دوربین خوبه صفحه نمایشش خوبه سرعت عملش خوبه خلاصه خوب گوشیه فقط خیلی نازکه

  30. هلیا می‌گوید

    گوشیش خوب نیست بدون هیچ دلیلی لمسش از کار میفته بعد چن وقت/پرس و جو کردم گفتن اشکال از کارخونست/نخرید ریسک داره/منکه 935 تومن انداختم تو اب انگاری

  31. لیلا می‌گوید

    دوستان مدل دوسیم تایوان فورجی میخونه? حتما بهم بگید. و اینکه من این گوشی و دارم و عاشقشم، فقط خاستم مدل بالاتر بخرم، دیزار eyeخوبه? یا همین و نگه دام فعلا