با فناوری ره‌یاب ماهواره‌ای گلوناس در گوشی‌های هوشمند آشنا شوید

احتمالا شما نیز تابحال نام گلوناس را شنیده‌اید در این مطلب از فارنت قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که گلوناس چیست؟ و روسیه تاکنون چگونه سیستم رهیاب ماهواره‌ای گلوناس را توسعه داده است.

0

اتحاد جماهیر شوروی توسعه گلوناس را از سال 1976 آغاز کرد تا گلوناس (GLONASS) پرهزینه‌ترین برنامه آژانس فضایی فدرال روسیه با اختصاص یک سوم بودجه این آژانس در سال 2010 به شمار رود.

گلوناس چیست؟

گلوناس چیست؟

گلوناس، کوچک شده نام (مخفف) برای Globalnaya Navigazionnaya Sputnikovaya Sistema یا Global Navigation Satellite System می‌باشد که در واقع نسخه روسی جی‌پی‌اس به حساب می‌آید.

نسخه‌های مختلف گلوناس:

GLONASS:

در سال 1982 راه‌اندازی شد. ماهواره‌های به کار گرفته شده با هدف کار در زمینه هواشناسی به کار بسته شدند و استفاده‌هایی همچون اندازه‌گیری‌های زمانی و یا بدست آوردن اطلاعات مرتبط با سازمان‌های نظامی و رسمی به عهده این ماهواره‌ها گذارده شده بود.

GLONASS-M

در سال 2003 راه‌اندازی شد و دومین کاربرد نیز به مجموعه ماهواره‌ها افزوده شد. این سرویس در دریافت‌کننده‌های نقشه‌های GIS اهمیت والایی داشت.

 GLONASS-K

در سال 2011 راه‌اندازی شد و خود شامل سه زیرشاخه به نام‌های k1,k2,km برای پروژه‌های تحقیقاتی است و به نوعی آغازگر موج سوم کاربرد ماهواره‌هاست. در دهه گذشته و تا سال 2011، دولت روسیه چیزی در حدود 5 میلیارد دلار بر روی پروژه گلوناس سرمایه‌گذاری کرده است و به نوعی می‌توان آن‌را پرهزینه‌ترین پروژه آژانس فضایی روسیه برشمرد.

 تفاوت‌ گلوناس با جی‌پی‌اس چیست؟

جی‌پی‌اس توسط ایالات متحده آمریکا توسعه داده شد و شامل 31 ماهواره مجزا می‌باشد که کل کره زمین را تحت پوشش قرار می‌دهند و در گوشی‌های هوشمند، سیستم‌های مسیریابی و ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. گلوناس توسط آژانس فضایی اتحاد جماهیر شوروی و درسال 1976 راه‌اندازی شد و مشتمل بر 24 ماهواره مستقل می‌باشد که کل کره زمین را تحت پوشش قرار داده است.

در تصویر زیر می‌توانید نحوه گردش و پوشش گلوناس و جی‌پی‌اس را مشاهده کنید.

گلوناس

گلوناس برای اولین بار در سیستم‌های مسیریابی خودروها به کار گرفته شد اما بسیار گران‌قیمت بود. دولت روسیه در تلاش است تا بتواند سیستم تجاری گلوناس را نیز به جهانیان معرفی کند. امروزه تمامی گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های بالا از قابلیت مسیریابی پشتیبانی می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها از دریافت کننده گلوناس نیز در کنار جی‌پی‌اس در تراشه‌هایشان بهره می‌برند.

استفاده همزمان از گلوناس در کنار جی‌پی‌اس مطمئنا باعث افزایش دقت در مسیریابی و مکان‌یابی خواهد شد. مزیت استفاده از گلوناس را می‌توان افزایش دقت تا 2متر دانست. گلوناس و جی‌پی‌اس در کنار هم به دستگاه شما این قابلیت را می‌افزایند تا بتوانید از 55 ماهواره در سراسر جهان جهت مسیریابی بهره ببرید.

glonass and gps coverage

آیا استفاده از گلوناس و جی‌پی‌اس در کنار هم باعث افزایش مصرف باتری خواهد شد؟

 شرکت‌های سازنده‌ای مانند کوالکام همواره در حال کار بر روی راه‌حل‌هایی برای بهینه‌تر کردن مصرف باتری بوده‌اند. در حال حاضر تراشه‌هایی وجود دارند که دریافت کننده سیگنال گلوناس را در مواقع نیاز روشن و سپس خاموش می‌کنند بنابراین هیچ نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

اتحادیه اروپا در حال کار بر روی سیستمی به نام GALILEO می‌باشد که تا پایان سال 2014 راه‌اندازی خواهد شد. کشور چین نیز در حال توسعه سیستم 35 ماهواره‌ای خود به نام CompassNavigation systemمی‌باشد که قابلیت‌های بیشتری در مقایسه با جی‌پی‌اس فعلی دارد.

IRNSS نیز سیستم ماهواره‌ای است که توسط موسسه تحقیقات فضایی هند توسعه یافته و سرویس‌هایی عمومی و نظامی را ارائه می‌دهد. این سرویس مشتمل بر 7 ماهواره است.

منبع TheTecnica
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.