بهترین آنتی‌ویروس برای رایانه شما کدام است و چگونه آن را انتخاب کنید؟

آنتی‌ ویروس‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را برای حفاظت از رایانه خود انتخاب کنید، اما چگونه می‌توان بهترین آنتی ویروس را از بین خیل برنامه‌های امنیتی انتخاب کرد؟ آیا شما از آنتی ویروسی که به طور پیش فرض بر روی رایانه شما موجود بوده استفاده می‌کنید یا به پیشنهادات دوستانتان یکی ازبین آن‌ها انتخاب می‌کنید؟

19

فارنت: آنتی‌ ویروس‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را برای حفاظت از رایانه خود انتخاب کنید، اما چگونه می‌توان بهترین آنتی ویروس را از بین خیل برنامه‌های امنیتی انتخاب کرد؟ آیا شما از آنتی ویروسی که به طور پیش فرض بر روی رایانه شما موجود بوده استفاده می‌کنید یا به پیشنهادات دوستانتان یکی ازبین آن‌ها  انتخاب می‌کنید؟ چگونه متوجه عملکرد آنتی ویروس خود می‌شوید؟

سایت AV-TEST، آنتی ویروس‌ها را هرچندماه یک‌بار مورد آزمایش قرار داده و آن‌ها را بر اساس معیارهای مختلف، درجه بندی می کند. این معیارها عبارتند از میزان تاثیرگذاری، کارایی، پایداری و دیگر معیارهای مهم برای کاربران. مطمئنا بهتر است با دید باز به انتخاب یک نرم افزار امنیتی مبادرت ورزید. در انتخاب برنامه‌های امنیتی، موارد متعددی تاثیرگذارند که باهم به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

choosing-an-antivirus

محصولات رایگان و محصولات پولی

یکی از اصلی‌ترین مواردی که در هنگام انتخاب یک آنتی ویروس و یا نرم افزار امنیتی باید مدنظر قرار دهید، صرف هزینه برای خرید آنتی ویروس و یا استفاده از نرم افزارهای امنیتی رایگان است. اکثر نرم‌افزارهای آنتی ویروس رایگان نیستند اما محصولات آنتی ویروس رایگان خوبی نیز در بازار یافت می‌شوند که با فراغ بال می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مدنظر داشته باشید که حتما نیاز نیست پول خود را صرف خرید برنامه‌های امنیتی کنید. آنتی ویروس‌های رایگان معمولا همان قابلیت‌های موجود در نرم‌افزارهای امنیتی را دارند و به خوبی سدّ بدافزارها می‌شوند. نرم افزارهای امنیتی قابل خریدن، معمولا قابلیت‌های بیشتری مانند ارائه بسته‌های امنیتی را به کاربر ارائه می‌دهند. با خرید این بسته‌های امنیتی شما قابلیت‌هایی نظیر دیواره آتش و یا برنامه‌های ضدسرقت و ضدهرزنامه را نیز بر روی رایانه خود خواهید داشت. البته این قابلیت‌ها همیشه لازم و ضروری نیستند و شما همیشه به نسخه کاملی از یک بسته امنیتی نیاز ندارید.

برخی از آنتی‌ویروس‌های رایگان بعد از مدتی استفاده به شما پیغامی مبنی بر به روز رسانی به نسخه کامل و پولی برنامه نمایش می‌دهند. به واقع این برنامه‌ها از این طریق به کسب درآمد می‌پردازند.

avast-antivirus-free-activate-all-nag

از آنتی ویروس‌های شناخته شده استفاده کنید

پیشنهاد می‌کنیم همیشه از برنامه‌های امنیتی و آنتی‌ ویروس‌های شناخته شده ساخت شرکت‌های معتبر استفاده کنید. این آنتی ویروس‌های معروف در تست‌های امنیتی مختلف شرکت داده می‌شوند و نتیجه کارایی آن‌ها مبرهن است.

اگر از آنتی ویروس‌های ناشناخته استفاده کنید نمی‌توانید دید کافی از عملکرد آن‌ها داشته باشید. از این خطرناک‌تر ممکن است برخی از بدافزارها خود را به عنوان یک برنامه آنتی ویروس جا بزنند. آنتی ویروس‌های تقلبی ممکن است از نام‌هایی مانند Antivirus Live،  Advanced Virus Remover، Internet Security 2014 استفاده کنند تا شما را فریب دهند. این بدافزارها درواقع وانمود می‌کنند که یک برنامه آنتی ویروس قانونی هستند اما در پس زمینه رایانه شما به تخریب و سواستفاده از فایل‌های شما می‌پردازند.

image_thumb.png

آزمایشات مختلف را کنترل کنید

وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید نتایج آزمایشات مختلف بر روی آنتی‌ویروس‌ها را مشاهده کنید. یکی از معروف‌ترین آن‌ها AV-TEST نام دارد. AV-TEST آزمایشات مختلف را بر روی آنتی‌ویروس‌های متفاوت انجام می دهد و بسته به کارایی، میزان حفاظت و پایداری، آن‌ها را رتبه بندی می‌کند. این سایت نتیجتا بیان می‌کند که هر آنتی‌ویروس چه عملکردی را در برابر بدافزارها داشته و رابط کاربری آن‌ به چه میزان کارایی داشته است.

اگر به دنبال نصب یک آنتی ویروس جدید هستید، بدنیست ابتدا نتیجه تست‌ها را ببینید و سپس یکی از بهترین‌ها را انتخاب کنید. مدنظر داشته باشید که هیچ گزینه‌ای به عنوان بهترین آنتی ویروس برتر وجود ندارد و حتی اگر بهترین آنتی ویروس ماه جاری را انتخاب کنید، این نتیجه ممکن است در ماه آینده تغییر یابد.

avtest-results-snippet-nov-dec-2013

ویندوز دیفندر به همراه نرم افزار امنیتی مایکروسافت

اگر شما سایت AV-TEST را برای مشاهده عملکرد نرم افزار امنیتی مایکروسافت ( شامل ویندوز دیفندر در ویندوز8 و Microsoft Security Essentials برای نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز) مشاهده کنید، متوجه یک نتیجه شگفت انگیز خواهید شد.

ویندوز دیفندر یا برنامه امنیتی یادشده ساخت مایکروسافت، ظاهرا در قعر لیست برنامه‌های امنیتی با میزان تشخیص صفر قرار دارد. مدنظر داشته باشید که این برنامه به عنوان یک مبنا در نظر گرفته شده بنابراین برنامه‌های دیگر با این برنامه مقایسه شده‌اند و کیفیت برتر آن‌ها در مقایسه با این برنامه به بررسی گذاشته شده است.

درواقع این روشی دیگر برای مشخص کردن عملکرد ضعیف برنامه امنیتی مایکروسافت، طبق نتایج AV-TEST است. پیش از اینکه این برنامه به عنوان یک مبنا در نظر گرفته شود نیز قعر جدول، جایگاه آن بود.

microsoft-antivirus-on-bottom-of-av-test-results

اما مشکل چیست؟ به نظر می‌رسد برنامه امنیتی مایکروسافت در عمل عملکرد خوبی از خود نشان داده و طرفداران برنامه‌های امنیتی از آن بسیار راضی و خشنود بوده‌اند اما در اینجا این برنامه در قعر لیست ما قرار دارد.

اظهار نظرهای متفاوت و بعضا متناقضی نیز از سوی مقامات و مسئولین مایکروسافت پیرامون این برنامه اعلام شده است. یکی از کارمندان مایکروسافت پیشنهاد داده از یک برنامه آنتی ویروس دیگر در کنار این برنامه استفاده کنید و البته سخنگوی مایکروسافت اعلام کرده که این شرکت همچنان استفاده از این برنامه را به همگان توصیه می‌کند.

حقیقت آنست که اگر شما یک کاربر زبده در امور امنیتی هستید و یا واقعا از آنچه در پس زمینه سیستم عامل شما می‌گذرد اطلاع دارید، این نرم افزار امنیتی گزینه مناسبی برای شماست.

اما اگر می‌خواهید دفاع همه جانبه‌ای از سیستم شما صورت گیرد، بهتر است از یک نرم افزار امنیتی دیگر بر روی رایانه خود استفاده کنید. مسئله مهم این است که اگر از ویندوز 7 یا ویندوز ویستا استفاده می‌کنید مدنظر داشته باشید که ویندوز دیفندر موجود بر روی این نسخه‌های سیستم عامل ویندوز تنها یک برنامه برای جلوگیری از ورود بدافزارهای جاسوسی است و نه یک آنتی ویروس. ویندوز دیفندر تنها بر روی ویندوز 8 به عنوان یک آنتی ویروس کاربرد دارد.

image34

بکارگیری رویه‌های امنیتی اصلی بر روی رایانه را فراموش نکنید.

انتخاب یک آنتی ویروس نمی‌تواند به تنهایی تضمین کننده امنیت رایانه شما باشد. استفاده از آنتی ویروس تنها آغازی برای این کار است. هیچ آنتی ویروسی کامل نیست و این به برند آنتی ویروس شما هیچ ارتباطی ندارد.

با به کارگیری آموزش‌های ساده و پرهیز از محتویات و لینک‌های مشکوک، می‌توانید عدم آلودگی به ویروس‌های مختلف را تضمین کنید. این اطلاعات داده شده تنها برای سیستم عامل ویندوز صادق است.

هیچ نیازی به استفاده از آنتی ویروس بر روی سیستم عامل مک و یا لینوکس ندارید و استفاده از برنامه‌های ضد بدافزار نیز برای سیستم عامل اندروید ضروری نیست. البته این مسائل با فرض عدم دانلود برنامه‌ها از منابع ناشناخته بر روی این سیستم عامل‌هاست، در غیر این صورت، احتمال آلودگی رایانه و یا دستگاه الکترونیکی شما در همه حال و حتی با وجود استفاده از برنامه‌های آنتی ویروس وجود دارد.

پیشنهاد ویژه: برای خرید لایسنس آنتی ویروس‌های معتبر می‌توانید از این وب‌سایت بهره ببرید.

Source: Howtogeek

پایان مطلب /

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

19 نظر برای این مطلب
  1. سلام پهلوون می‌گوید

    سلام : یه آنتی ویروس بنام vba32 loader بلاروسی که خیلی قویه . دومی کومودو پریمیوم با فایروال .

  2. مرصاد می‌گوید

    سلام به همه دوستان عزیز
    خواهش میکنم یه جواب صریح بدین
    بیت دیفندر بهتره یا ماکروسافت یا کسپر اسکای؟

    1. مهدی قاسمی می‌گوید

      نظر من به ترتیب :
      1- بیت دیفندر
      2- کسپر
      3- مایکروسافت (توصیه نمیشه چون حتی از نود32 هم ضعیفتره)

  3. علی می‌گوید

    بابا بی خیال این حرفا !
    آدم رو یاد انتخاب واحد می ندازید شماها ! چه فرقی می کنه ؟ دست بالا پنج درصد با هم فرق کنن …

  4. secure می‌گوید

    ببینید عزیزان هر کسی در مورد آنتی ویروسها یه نظری داره . باید عملکرد نرم افزارو با بقیه مقایسه کنید.. و سبک بودن آن.
    الان باید دنبال یه نرم افزار ضدویروس باشید که هم آپ دیتش راحت باشه هم سبک باشه..
    هم دردسر نداشته باشه.. و هم نیاز نباشه که دم به ساعت آپدیت کنید.. (هوش مصنوعی قدرتمند).

    دیگه خودتون مقایسه کنید تصمیم با خودتون…

  5. فرزاد می‌گوید

    آنتی ویروس شید هم بد نیست ساخت وطنه و خیلی هم مجزاست تمامی ویروسها را هم مشناسه به زبان فارسی هم هست فایلهای ویروسی ویندوز راهم در قسمت قرنطینه سوا میکنه و دیگر امکانات بالای دیگه ای هم داره حرفه ایهاش برن تو کارش

  6. AMIRINA می‌گوید

    اینا همه کشکه ! اگه بگن مایکروسافت که رایگانه بهتره دیگه کسی پول نمیده آنتی ویروس بخره !
    درضمن فکر کنم این سایت AV-TEST یه ارتباطی با F-Secure داره !

  7. کاربر می‌گوید

    با عرض سلام.
    نویسنده محترم مد نظر داشته باشند که بند آخر نوشته کمی غلط است . اگر کمی از دنیای بدافزار خبر داشته باشید ، می فهمید که پیشرفته ترین rootkit ها برای سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس ساخته می شوند و هیچ کس نمی تواند تضمین کند که شما با مراجعه به منابع معتبر دچا این نوع بدافزار ها نمی شوید.

  8. آراز می‌گوید

    متاسفم که اسم «دکتر وب» رو هیچکسی نمی‌شناسه اگه باور نمی‌کنین از کسایی که استفاده کردند بپرسید ببینید چی هست ضمنا قیمت دکتر وب نسبت به بقیه آنتی‌ویروس‌ها گرون هست

  9. Beik می‌گوید

    فقط Avira Professional Security

  10. mohsen می‌گوید

    فقط bitdefender internet security حرف نداره آخرشه

  11. بهزاد می‌گوید

    به نظر من بهترین انتی ویروس بیت دیفندر هست من توی یه فولدر 6000 ویروس دارم با همه انتی ویروس ها تست کردم نود 32 وقتی سرچ کردم همه رو شناخت ولی نتونست پاک کنه و حودش هنگ کرد و پاک شد بیت دیفندر همه رو شناخت و حذف کرد اواست 5700 تا اویرا هم 5600 تا حدودا پیدا کردن و حذفشون کردن

    1. محسن می‌گوید

      ببخشید پس Kasper رو از این سفره رنگارنگتون بی نصیب گذاشتی!!!!

      کسپر ((سگی)) بهترییییینه نشنیدی؟؟؟؟

      حالاحالاها مونده تا بیت دیفندر و دیگر رقبا توی نسبت پردازش – کارایی به گرد پای کسپر برسن.

      1. مهدی می‌گوید

        فقط kaspersky

      2. اردلان می‌گوید

        چه جوشی میزنی رفیق
        نکنه پول میگیری از کسپر اره؟؟!!
        کسپر هرچی که هست یه عیب بزرگ داره و اونم اینه که سنگینه
        و رم رو خیلی بیشتر از سایر آنتی ویروسها اشغال میکنه
        خود من هم کسپر داشتم و طرفدارشم بودم اتفاقا ولی به خاطر همین پاکش کردم
        اگه خودتم نصب داشته باشی میدونی چی میگی
        مخصوصا وقتی سیستمتو روشن میکنی

        1. امیررضا می‌گوید

          من که تا الان رودست کسپرسکی ندیدم !! :O
          درسته یکم سنگینه اونم فقط موقعی که داره اسکن میکنه نه همیشه اما ارزششو داره در ضمن دیگه رو سیستم های امروزی که رم 6 گیگ یا 4 گیگ دارند کسپرسکی تاثیر زیادی تو کارایی نمیتونه داشته باشه !!

      3. مهدی می‌گوید

        شما بچسب به کسپر که کلی ایراد های امنیتی داره که این وبسایت همراه با منبع معتبر بییشتر از 100 تا ایراد از کسپر گرفته که تقریبا هیچ کدوم رد نشد !
        تازشم یه سر به لینک زیر بزن :
        http://www.av-comparatives.org/av-vendors
        ببین که اکثر آنتی ویروس ها حدود 70 درصد از موتور آنتی ویروس Bitdefender استفاده میکنند ! فقط دو سه آنتی ویروس از مور کسپر استفاده میکنند و 21 آنتی ویروس دیگه از موتور بیت دیفندر استفاده میکنند ، یعنی میخوای بگی که از شرکت های امنیتی که موتور بیت رو انتخاب میکنند بهتر میدونی ؟

        1. امیررضا می‌گوید

          من فقط به عنوان یه کاربر کسپر نظرمو گفتم که خیلی راضیم !!
          حالا من کاری ندارم کدوم شرکت از چه موتوری استفاده میکنه اما اینکه شما میگی 70% از موتور بیت استفاده میکنن دلیل منطقی نیست که بیت دفندر خوبه و کسپر بد !!!

    2. مرصاد می‌گوید

      سلام آقا بهزاد یه سوال داشتم:
      من تا حالا نود32 داشتم
      آبدیتش راحته ولی راست میگی همه ویروس ها رو نمیکشه
      حالا دنباله یه آنتی ویروس بهتر میگردم
      می خواستم بدونم آبدیت بیت دیفندر راحته یا نه؟