دانشمندان: پلیس می‌تواند چهره متهمان را از تصویر چشمان قربانیان بازیابی کند!

در تحقیقات جنایی بیشتر از حافظه‌ تصویری برای شناسایی مظنونین استفاده می‌شود. در این مورد تصویر صورت مظنون مشاهده شده را تقویت می‌کنند و با استفاده از عکاسی با رزولوشن بسیار بالا، صورت مظنون را از میان اطلاعات پنهان شده شناسایی می‌کنند.

2

فارنت: راب جنکینس و تیمی متشکل از دانشمندان واحد روانشناسی دانشگاه یورک، مدعی هستند که تصویر مظنونین را می‌توان در ۸۰ درصد از موارد در قرنیه قربانیان تشخیص داد.

در تحقیقات جنایی بیشتر از حافظه‌ تصویری برای شناسایی مظنونین استفاده می‌شود. در این مورد تصویر صورت مظنون مشاهده شده را تقویت می‌کنند و با استفاده از عکاسی با رزولوشن بسیار بالا، صورت مظنون را از میان اطلاعات پنهان شده شناسایی می‌کنند.

suspect_face_reflected

ظاهرا با زوم کردن بر روی تصویر بدست آمده با رزولوشن بسیار بالا، امکان بازیابی بازتاب تصاویر در چشم وجود دارد. برای مشخص نمودن این امر که آیا تصاویر افرادی که در جلوی چشم ایستاده‌‌اند را می‌توان از روی بازتاب تصویر آنها شناسایی کرد، آزمایشی ترتیب داده شده است. تطبیق تصاویر در این آزمایش با موفقیت بالای ۵۰ درصد صورت گرفت.

شرکت کنندگان در این آزمایش که تاکنون صورت فرد مشاهده شده را ندیده بودند موفق شدند تا میزان 71 درصد چهره وی را شناسایی کنند و شرکت‌‌کنندگانی که چهره فرد را از قبل می‌شناختند تا میزان ۸۴ درصد موفق به شناسایی شدند.

در آزمایش شناسایی ناخودآگاه نیز، آزمایش شونده‌ها توانستند با اعتماد بالا تصاویر آشنای گرفته شده از بازتاب چشم را شناسایی کنند. در جنایت‌هایی که از قربانیان عکس گرفته می‌شود، نظیر گروگان‌گیری‌ها، بازتاب تصویر مجرمین در قرنیه قربانیان می‌تواند در شناسایی مجرمین کمکی موثر باشد.

البته تصویر بدست آمده 30 هزار بار کوچکتر از تصاویر اصلی هستند (حدود ۱۸ پیکسل طول و ۲۰ پیکسل ارتفاع این تصاویر است.) تصویر بدست آمده از بازتاب قرنیه چشم چیزی نظیر به عکس زیر است.

Obama-pixel

مطمئنا برای رسیدن به یک تصویر مناسب باید عکسی با رزولوشن بالاتری داشت، اما با توجه به پیشرفت دائمی تراکم سنسور دوربین‌ها، این ایده که در آینده بازرسان بتوانند با عکس گرفته شده توسط دوربین گوشی‌همراه مظنون را شناسایی و دستگیر کنند دور از ذهن نخواهد بود.

Source: gizmodo

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. aram می‌گوید

    اون عکس شطرنجی شبیه اوباماست!!!!!!!!!!!!!!

    1. مهرداد می‌گوید

      وااااو عجب کشفی کردیا!! :)