دانشمندان هشدار دادند: سونامی خورشیدی در راه است!

این سونامی ممکن است باعث از کار افتادن ماهواره‌ها و اختلال در سیستم مخابراتی شود.

1

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی تلگراف،دانشمندان ناسا هشدار دادند ممکن است به دنبال انفجار بزرگی که در خورشید به وقوع پیوسته است زمین با موجی از تغییرات شدید جوی روبروشود.

این  آتش بازی یا همان انفجارهای خورشیدی در روز یکشنبه توسط ناسا و رصد خانه جدیدش به نام رصد خانه دینامیکی خورشیدی ثبت و ضبط گردید.

ستاره شناسان از سراسر جهان شعله های بزرگی را در سطح خورشید مشاهده کردند که بزرگی هر یک از آنها به اندازه کره زمین بود و حتی انفجارهای بزرگتری نیز در سطح آن در حال رخ دادن بود.

این انفجارها که به coronal mass ejection مشهور است به طور مستقیم زمین و جو آنرا مورد تاثیر قرار می دهد والبته این انفجارها یک سونامی خورشیدی با سرعت 93 میلیون مایل در فضا پراکنده کردند.

دانشمندان میگویند که امواج خورشیدی و گازی حاصل از این انفجار خورشیدی به احتمال فراوان امروز به زمین میرسد و به سپر مغناطیسی زمین که محافظی برای آن است برخورد میکند و به احتمال فراوان شفق‌های قطبی بسیار زیبایی در قطب شمال و جنوب به وجود خواهد آورد.

لئو گلوب از مرکز اختر فیزیک هاروارد در این مورد گفت:”این برای اولین بار است که یک فوران خورشیدی مستقیما به سمت زمین صورت می‌گیرد  و ممکن است که سبب خرابی ماهواره ها و خرابی گسترده در شبکه‌های مخابراتی در سراسر جهان شود”.

او در ادامه در مورد دلایل انفجار خورشیدی گفت که:وقتی برخی ساختارهای مغناطیسی و گرانشی جو خورشید ثبات خود را از دست می‌دهند دیگر نمی‌توانند در جو خورشید باقی بمانند و مانند فنری در فضا پراکنده می‌شوند.

چندی پیش نیز فاش شد که دانشمندان ناسا به این نتیجه رسیده‌اند که زمین در حدود سال 2013 با یک جریان بی سابقه از انر‍ژ‍ی مغناطیسی روبرو خواهد شد که دلیل آنهم به خاطر بیدار شدن خورشید از نوعی خواب عمیق است که بر اثر همین واکنش انفجارهای زیاد خورشیدی در فضا پراکنده خواهد شد.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. m می‌گوید

    salam
    laaghal ye matlabe elmi ke migin ro refrence bedin be manbae khabar!