کشتی اچ.تی.سی در حال فرو رفتن است؛ آیا وان می‌تواند یک ناجی باشد؟

اچ.تی.سی نتایج مالی خود در سه ماهه اول سال 2013 را منتشر کرد. درآمد این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد کاهش یافته است و در مقایسه با سه ماهه اول سال 2011 نیز، میزان درآمد این شرکت 59 درصد کاهش یافته است آیا این کاهش درآمد به تنهایی نشان‌دهنده افزایش وخامت اوضاع این شرکت نیست.

4

فارنت: چگونه ممکن است چنین اتفاقی افتاده باشد؟ اچ.تی.سی، یکی از برندهای پرطرفدار اندرویدی، درتنگنای شدید مالی قرار گرفته است. تنگنایی که نتایج ارائه شده در سه ماهه اول سال جاری نیز مهر تاییدی بر آنست. اما آیا گوشی HTC One می‌‌‌تواند منجی این شرکت باشد؟ با ما در ادامه متن همراه باشید.

htc-struggle

اچ.تی.سی نتایج مالی خود در سه ماهه اول سال 2013 را منتشر کرد. درآمد این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد کاهش یافته است و در مقایسه با سه ماهه اول سال 2011 نیز، میزان درآمد این شرکت 59 درصد کاهش یافته است آیا این کاهش درآمد به تنهایی نشان‌دهنده افزایش وخامت اوضاع این شرکت نیست؟

سود این شرکت 98 درصد کاهش یافته است. بله درست خواندید، 98 درصد کاهش سود نسبت به سال گذشته. درآمدها و سود شرکت، هر دو مهم هستند اما وقتی سود شرکتی نسبت به درآمدهایش کمتر است، معمولا بدان معناست که دخل و خرج یا به عبارتی میزان فروش و سرمایه‌گذاری آن شرکت با هم همخوانی ندارند. البته دراینگونه موارد، میزان سرمایه‌گذاری بالا، به خودی خود نکته منفی محسوب نمی‌شود زیرا می‌تواند امیدی برای آینده شرکت به حساب آید.

HTC-One-front-facing-camera

ازسوی دیگر، اچ.تی.سی همه امید خود را به عرضه پرچمدار جدید خود اچ.تی.سی وان بسته است اما درحقیقت این گوشی در آستانه عرضه به بازار نیز به نوعی قسمتی از مشکل این شرکت به حساب می‌آید. انتظار می‌رفت این گوشی تا اواخر اسفند ماه سال گذشته به بازار عرضه شود اما این مهم به دلیل مشکلات خط تولید و منابع میسر نگردید و عرضه آن تا اواخر فروردین ماه به تعویق افتاد (دربعضی نواحی حتی از این هم دیرتر).

[nggallery id=56]

در این میان نکته ای که نمک به زخم اچ.تی.سی می‌‌زند آن است که فراهم آورنده مواد اولیه این شرکت، دیگر این شرکت را به عنوان مشتری و همکار به حساب نمی‌آورد. از این بدتر گوشی اچ.تی.سی وان دربدترین زمان ممکن یعنی همزمان با عرضه گلکسی اس 4 شرکت سامسونگ روانه بازار خواهد شد و خب اگر چه با توجه به مقایسه مشخصات اچ.تی.سی وان و گلکسی اس 4 مطمئنا سخت است که همین حالا هم پیش‌بینی فروش بدی را برای این گوشی متصور شویم اما سابقه بازاریابی سامسونگ (مبحثی که اچ‌.تی.‌سی در مقابل سامسونگ حرفی برای گفتن ندارد) نمی‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای اچ‌.تی.‌سی باشد.

htc-beats-audio

کمتر از دو سال پیش، حداقل یک شرکت تحقیقاتی در گزارشی، اچ.تی.سی را به عنوان دارنده بیشترین سهم فروش در بازار ایالات متحده آمریکا معرفی کرد اما خطاهایی هم توسط این شرکت به وقوع پیوست که منجر به تغییر روند این شرکت شد. همکاری با Beats Audio هدر کردن پول و وقت بود.چند نفررا می‌شناسید که یک گوشی را به خاطر داشتن Beats Audio خریداری کرده باشند؟ مطمئنا این تعداد زیاد نیست. Beats نیز دربدترین زمان ممکن پا به گوشی‌های اچ.‌تی.‌سی گذاشت. دقیقا وقتی که سامسونگ به بازار گوشی‌های پیشرفته و سرمایه‌گذاری در قسمت بازاریابی قدم نهاده بود. سامسونگ همواره و بدون توجه به شرایط اچ.‌تی.‌سی رقیب سرسختی برای این شرکت بوده اما Beats ویا تکنولوژی ناقص سه‌بعدی استفاده شده برروی گوشی‌هایی نظیر Evo 3D نیز به همان اندازه به اچ.‌تی.‌سی ضرر رساندند.

اما آیا می‌توان امیدی به آینده این شرکت داشت؟ اگر سیاست شرکت شما مبتنی بر فروش تنها یک گوشی باشد، One  گزینه خوبی است، گوشی با مشخصات فوق‌العاده و طراحی سطح بالا. محصول بعدی این شرکت پس از این گوشی، گوشی انحصاری AT&T یعنی گوشی فیس‌بوک با رابط کاربری فیس‌بوک هوم قرار دارد.

HTC-First

اچ‌تی‌سی به عنوان اولین شرکتی که با مارک زاکربرگ و شرکت وی برای تولید اولین گوشی با لانچر فیس‌بوک هوم همکاری کرده است. گوشی اچ.تی.سی فرست آنچنان هم گوشی سطح بالایی نیست اما گزینه‌ای پرطرفدار برای طرفداران دوآتشه فیس‌بوک محسوب می‌شود. اچ.‌تی.‌سی بیکار ننشسته و همه تلاش خود رابرای جبران اشتباهاتش به کاربسته است.

[nggallery id=77]

این شرکت نیمی از سهام Beats را به فروش رسانده و بازاریابی برپایه Beats را از دستور کار خود خارج کرده است. این شرکت سیاست سرازیر کردن نام‌های مختلف مانند X, X+ , XL, XL+ را رها کرده و اکنون تنها One  با شماست.

همکاری ویژه با پرطرفدارترین شبکه اجتماعی نیز از جمله سیاست‌های این شرکت برای جبران گذشته است. مطمئنا ادامه راه برای شرکتی که از اشتباهات گذشته اش درس می‌گیرد کار سختی نخواهدبود. امیدواریم همه این سیاست‌ها به جلوگیری از روند نزولی این برند دوست داشتنی منجر شود.

Source: Gizmag

پایان مطلب /

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. مهدی می‌گوید

    بنظرم. نباید اچ تی سی. رو با. سامسونگ مقایسه کرد چون خیلی بالاتره

  2. مصطفی می‌گوید

    آخه نمیدونم چرا همش حرف از سامسونگ میزنن؟!اچ تی سی رو باید با موتورولا و اپل مقایسه کرد نه با سامسونگ.رابط کاربری اچ تی سی بسیار زیباست.جنسه بدنه عالی.خوشگل.تک..سامسونگ فقط تبلیغاته.

  3. مهرداد می‌گوید

    ممنون مطلب خوبی بود. نظر من اینه که مطمئنا پتنت هایی که اچ تی سی به عنوان دارایی خودش ذخیره کرده می تونه نجات دهنده این شرکت باشه. این موضوع اون قدر وسوسه کننده بود که اپل رو هم به بستن قرارداد همکاری با اچ تی سی وسوسه کنه

  4. منصور می‌گوید

    هنوز پرچم اچ تی سی بالاست هیچ شرکتی نتونسته گوشی با ظرافت گوشی های اچ تی سی تولید کنه