عمر شارژ باطری؛ مهم‌ترین مشکل اولین دستگاه‌های مجهز به «ویندوز 8»

وقتی به مسئله سازگار کردن ویندوز 8 با سخت‌افزارها نگاهی دقیق‌تر کنیم، چالش‌های زیادی را بین شرکتهای سازنده سخت‌افزار و مایکروسافت شاهد خواهیم بود، از طراحی گرفته تا قیمت. اما همه این مسائل تا برطرف کردن مشکلی که یک مساله ضروری برای یک لپ‌تاپ به حساب می‌آید یعنی مسئله باطری، قابل چشم‌پوشی است.

1

فارنت: سیستم عامل جدید، نداشتن دکمه استارت و یا کامل نبودن قابلیت‌های لمسی، هیچ کدام از اینها مشکل جدی ویندوز 8 نیست. ظاهرا چیزی که بیشتر از همه کاربران جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت را رنج می‌دهد، عمر کوتاه باطری در این سیستم‌عامل، برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد، است.

برخلاف همه مشخصه‌های ویندوز 8، این یکی از اساسی‌ترین مشکلات این سیستم‌عامل است، آنچه مشاهده می‌کنیم به مراتب بدتر از نتایجی است که برای میزان نگه داشتن باطری در نسل‌های پیشین این سیستم‌عامل شاهد بودیم.

وب‌سایت لپ‌تاپ مگ در این خصوص بررسی را بر ریو عمر شارژ باطری دستگاه‌های مجهز به ویندوز 8 انجام داده که نتایج آن قابل توجه است. این وب‌سایت در گزارش خود آورده است که: در زمان معرفی ویندوز 8 گفته می‌شد که شاهد افزایش زمان نگه داشتن شارژ باطری در نوت‌بوک‌ها خواهیم بود و در ماه سپتامبر نیز تست‌های انجام شده نشان داد که دستگاه‌های با قابلیت حمل بسیار بالا (به عنوان مثال نوت‌بوکی با سایز صفحه نمایش 11 تا 13 اینچ و وزن کمتر از 4 پوند) مدت زمان 6ساعت و 52 دقیقه با استفاده از باطری روشن بودند. (تست‌ها شامل وبگردی با وای‌فای و نور صفحه نمایش بر روی 40 درصد بود) و متوسط زمانی که نوت‌بوک‌های سبک و باریک (12 تا 14 اینچ و با وزن کمتر از 6 پوند) بدست آوردند 6 ساعت و 40 دقیقه بود.هرچند وقتی مدل‌های مختلف از نوت‌بوک‌ها را وارد این تست کردیم این میانگین باز هم کاهش یافت.

LR-Win8-Battery-Life

سی‌نت در ادامه آورده است: در ماه نوامبر وقتی مجددا تست‌ها انجام شد در دسته اول شاهد کاهش 30 دقیقه‌ای و در دسته دوم شاهد کاهش 10 دقیقه‌ای عمر شارژ دستگاه‌ها بودیم و در 11 دسامبر لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز 8 را مورد تست قرار داریم که اکثر آنها دستگاه‌های با قابلیت حمل بالا بودند، 6 عدد از این لپ‌تاپ‌ها زمانی کمتر از 5 ساعت را ثبت کردند و تنها دو دستگاه از 6 ساعت بیشتر باطری نگه داشتند. میانگین این زمانها 5 ساعت و 8 دقیقه بود که نمی‌توان گفت برای مصرف روزانه کافی است.حتی نوت بوک مورد علاقه ما یعنی Dell XPS 12 هم زمانی کمتر از میانگین، یعنی 5 ساعت و 46 دقیقه را ثبت کرد. Lenovo IdeaPad Yoga هم زمانی برابر 6 ساعت و 18 دقیقه ثبت کرد.

البته عوامل مختلفی ممکن است در این نتایج دخیل باشند ، ویندوز8، صفحات لمسی یا هردو این موارد. در یک مقایسه Toshiba Satellite P845t-S4310 را با Toshiba Satellite P845-S4200 مقایسه کردیم. هردو از سی‌پی‌یو، رم و هارد درایو مشابه بهره می‌برند، تنها تفاوت این است که اولی از صفحه نمایش لمسی و ویندوز 8 بهره می‌برد. حدس بزنید چه نتیجه ای بدست آمد؟ نسخه غیرلمسی مجهز به ویندوز 7، یک ساعت و 24 دقیقه بیشتر باطری نگه داشت.

Win8-Battery-Life-Thin&Lights

تست بعدی را برروی HP Envy 4-1030US Ultrabook  و  Envy TouchSmart Ultrabook 4 انجام دادیم که این دوهم مشخصات یکسانی دارند. مدت زمان باطری برای Envy 4، شش ساعت و 18 دقیقه بود درحالیکه این زمان برای TouchSmart برابر با 5 ساعت و 36 دقیقه بود.

تست بعدی، Acer Aspire V5-571P در مقابل Acer Aspire V5-571 ،که هردو از سی‌پی‌یو یکسانی بهره می‌برند. نتیجه این تست جالب بود، هردو زمان پایین 4 ساعت و 10 دقیقه را ثبت کردند.

Win8-Battery-Life-UltraPortable

شاید بدترین نتیجه برای Acer Aspire S7  رغم خورده باشد. یک دستگاه قابل حمل 13 اینچی با قیمت 1699دلار و وزن 2.8 پوند، که تنها 4 ساعت و 10 دقیقه در تست ما دوام آورد.در ازای قیمت آن، انتظار داشتیم حداقل دو برابر این زمان باطری نگه دارد. البته می‌توانید با 150 دلار یک باطری اضافی برای S7 بخرید (که البته به اندازه و وزن آن می‌افزاید).

اینها نمونه‌هایی از نوت‌بوک‌هایی هستند که قرار بود با ویندوز 8 کاربران را ذوق‌زده کنند. باید دید عکس‌العمل شرکت‌های سازنده چیست، مطمئنا مایکروسافت در این زمینه به آنها کمکی نخواهد کرد، این شرکت دستگاه قابل حمل مجهز به سیستم عامل ویندوز 8 را به نام Surface Pro به بازار عرضه کرده که به مدت 4 ساعت شارژ نگه می‌دارد.

وقتی به مسئله سازگار کردن ویندوز 8 با سخت‌افزارها نگاهی دقیق‌تر کنیم، چالش‌های زیادی را بین شرکتهای سازنده سخت‌افزار و مایکروسافت شاهد خواهیم بود، از طراحی گرفته تا قیمت. اما همه این مسائل تا برطرف کردن مشکلی که یک مساله ضروری برای یک لپ‌تاپ به حساب می‌آید یعنی مسئله باطری، قابل چشم‌پوشی است.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. mohammad می‌گوید

    حالا علاوه بر این مشکل، خداییش مینیمالیسم به صورت افراطی تو طراحی وین 8 اعمال شده که بعد از یه مدن کوتاه باعث دلزدگی میشه. ایشالا ویندوز 9. دی: