چرا گوشی‌های اندرویدی بزرگتر از آیفون هستند؟

صفحه نمایش آیفون 3.5 اینچ است و احتمالا همیشه به همین اندازه باقی می‌ماند اما گوشی‌های اندرویدی طی یکی دو سال گذشته، بزرگ و بزرگتر شده‌اند به اندازه‌ای که استاندارد آنها 4.3 اینچ به نظر می‌رسد البته اگر باز هم کمی کوچک در نظر گرفته باشیم.

17

فارنت: صفحه نمایش آیفون 3.5 اینچ است و احتمالا همیشه به همین اندازه باقی می‌ماند اما گوشی‌های اندرویدی طی یکی دو سال گذشته، بزرگ و بزرگتر شده‌اند به اندازه‌ای که استاندارد آنها 4.3 اینچ به نظر می‌رسد البته اگر باز هم کمی کوچک در نظر گرفته باشیم.

برای صفحه 3.5 اینچی آیفون این توضیح وجود داشته که نگه داشتن گوشی با یک دست و دسترسی به همه نقاط صفحه با یک انگشت کار را راحت می‌کند (کل ماجرا را اینجا بخوانید) اما خب چرا این اصل برای گوشی‌های اندرویدی به کار برده نمی‌شود و چرا اندازه 4.3 اینچی اکنون به اندازه استاندارد برای گوشی‌های اندرویدی تبدیل شده است؟

دو نظریه جالب در این زمینه مطرح شده است. نخستین نظریه متعلق به جین‌کیم است که در وبلاگ خود نوشته است که سازندگان گوشی‌های اندرویدی و گوگل با بهبود فرمت پیکسل به 1280 در 720، به صفحه نمایش 3.5 اینچی آیفون پاسخ گفتند. اما از آنجا که اندروید، متن و گرافیک را مانند ویندوز یا مکینتاش رندر می‌کند، وضوح افزایش یافته به معنی عناصر رابط کاربری کوچکتر است، از این رو اندازه صفحه نمایش باید بزرگ شود تا کوچک شدن عناصر رابط کاربری را جبران کند.

اما جان گروبر نظریه دیگری ارایه داده که شاید نظریه کامل‌کننده‌تری باشد. وی در وبلاگ خود نوشته است که گوشی‌های اندرویدی بزرگتر فعلی، حاصل ابراز وجود چیپ‌ست‌های LTE‌ هستند که از نظر فیزیکی بزرگ هستند و هیچ کدام در بدنه یک گوشی به اندازه آیفون جای نمی‌گیرند و از آنجا که مصرف بالایی دارند، به باتری‌های بزرگتری نیاز دارند. به این ترتیب صفحه نمایش هم مطابق با اندازه قطعات دیگر گوشی، بزرگتر می‌شود. اگر این توضیح درست باشد شاید با کوچک‌تر شدن چیپ‌ست‌های LTE، باید در انتظار دستگاه‌های اندرویدی کوچک‌تری باشیم. برای من اندازه‌ای مابین اندازه 3.5 اینچی صفحه نمایش آیفون و اندازه 4.3 اینچی استاندارد در نظر گرفته شده صفحه نمایش گوشی‌های اندرویدی ایده‌ال است؟ برای شما چطور!؟

Source: Gizmodo

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

17 نظر برای این مطلب
  1. Masoud می‌گوید

    نمی دونم چرا بعضیا انقده خودخواهانه نظر میدن. هم اندروید نه ای او اس کم و کاستی هایی دارن و هرکدومم مزایای خاص خودشو داره و سبکشون کلا جدای از هم هس اپل قصد اینو نداره یه سخت افزار خفن طراحی کنه و بدون کارایی باشه اینطوری بازده اش میاد پایین و لوازمشم طوری طراحی میکنه که نیاز به مکمل باشه تا بری درکنارش چیزای دیگه اش رو هم بخری اما در عوض کیفیت بالا و سادگی و دنیای گسترده ای از نرم افزار رو جلوت میذاره که به نظر من این خیلی با ارزشه. گوشی هایه اندروید امکانات زیادی دارن سخت افزارای قوی اما هیچ کدوم اونقدی که ایفون تو زمینه نرم افزار قوی هست حرفی واسه گفتن ندارن و راحتی کار و رابط کاربری ایفون در عین سادگی هر ادمی میتونه باهاش راحت کار کنه. سخت افزار داشته باشه یه گوشی اما امکانات نرم افزاری کافی نداشته باشه چه فایده. ایفون درسته گرونتره اما ارزششو داره.

  2. max می‌گوید

    ba salam.site shoma tagriban por az khabarate marbut be apple hast.lotfan fekri be hale in masale bokonid.zemnan dar hale hazer ham az lahaze sakht afzari va ham az lahaze narmafzari android tasalote khod ro bar mahsulate enhesar talabaneye apple ke motasefane dar iran be khatere kelasesh forukhte mishe va na chize digari,dare gostaresh mide.motasefam baraye un daste az ashkhasi ke fagat tarafdarie kurkurane az mahsulate dare pite in sherkate dadgahi ro mikonand.ya hag

    1. محسن صحافی می‌گوید

      دوست عزیز
      ممنون از نظرتون اما در پاسخ باید عرض کنم که اتفاقا خود ما هم از جمله استفاده‌کنندگان محصولات اندرویدی هستیم با این حال این باعث نمیشه که خبرای مربوط به محصولات اپل رو کار نکینم. می تونید کلید واژه های اپل و اندروید رو به کار ببرید تا به گستردگی اخبار مربوط به اونها پی ببرید.
      متشکرم

  3. محسن الف. جیم می‌گوید

    من اکسپریا ری دارم با صفحه نمایش 3.3 اینچی، یعنی از آیفون هم کوچک‌تر، اما از لحاظ سخت‌افزاری تمام قطعات اکسپریا آرک با صفحه نمایش 4.2 اینچی توش تعبیه شده (جز خروچی HDMI، اما با دوربین جلویی). از لحاظ چگالی صفحه نمایش هم تا اونجا که خبر دارم فقط 3 پیکس از آیفون پایین‌تره. به نظر من دلیل بزرگ بودن صفحه‌نمایش گوشی‌های آندرویدی چیزی جز آسان‌تر شدن استفاده از امکاناتی مثل شبکه‌های اجتماعی و مرور وب و خواندن کتاب نیست، دقیقاً مسئله‌ای که صفحه نمایش کوچیک همراه من ضعف داره و باعث میشه زوم و چرخش دستی صفحات بیش از حد بشه.

  4. salman می‌گوید

    خداییشش ایفون فکر همه چیزو کرده
    به نظرم ایفون از لحاظ ساخت و نرم افزار بهترینه تو دنیا

  5. عماد می‌گوید

    سلام
    به نظر من تنوع در اندازه گوشی ها بهتر است که در ایفون وجود ندارد من دوست دارم صفحه گوشیم بزرگ باشه ولی یکی دیگه دوست داره کوچک باشه که اندروید هر دو رو داره

  6. مسعود زمانی می‌گوید

    سلام
    تحلیل جالبی بود… من خودم به این نتیجه رسیدم که 4 اینچ بهترین اندازه ممکن برای صفحه نمایش است و همانطوری که گفتم من برای خودم این استدلال رو دارم و این نظر بسته به بزرگی دستان هر فرد و یا انتظارات وی از گوشی متفاوت خواهد بود… مسلماً تماشای استریم لایو یه رویداد خبری یا ورزشی تو یه گوشی با سایز بزرگتر خیلی خیلی جذابتر خواهد بود… بازهم میگم که بنظر من 4.3 و 4.5 و 4.7 خیلی تعادل خوبی برای دستهای معمولی ندارند
    در مورد کامنت rayan که میگه ویندوزفون بازار رو فتح میکنه باید دید منظورشون در چه بازه زمانی است… سیستم عاملی که کلاً 30هزارتا اپلیکیشن داره نمیتونه حالا حالاها با اندروید مارکت و اپل رقابت کنه… مگر اینکه همانطوری که خیلی کارشناسان حدس میزنند گوشیهای مبتنی بر ویندوز 8 از رابط کاربری بهره ببرند که تمام برنامه های اجرایی قابل تطبیق با ویندوز 8 داخل PC را عیناً به همان شکل در گوشی اجرا کند که خیلی خیلی خیلی بعید بنظر میاد

  7. میلاد .ل می‌گوید

    من این مطلب رو سایت رو واقعا قبول دارم
    ببینید نسبت اکثر صفحه نماشهای اندرویدیها 16 به 9 هست ولی اپل نسبت 3 به2 دارد!
    دلیلش هم تناسب بهتر در این نسبت هست
    حالا اگر بیایم و صفحه نمایش را از طول بکشیم و عرض ثابت بماند یعنی نسبت را به 16 به9 برسانیم سایز آیفون 4 اینچ میشود
    حتی مساحت صفحه نمایش آیفون دقیقا برابر با صفحه نمایش 3.7 با نسبت 16 به9
    پس اپل براحتی میتوانست چندین سال قبل که گوشی سایز آیفون هم نبود یک گوشی با صفحه نمایش4 اینچ با نسبت 16 به9 بدهد که به خاطر مشتری مداری و اینکه استیو جابز مرحوم جو گیر نمیشد که به خاطر اسمهای دهن پرکن گوشی 4 اینچ بدهد
    اپل همیشه دنبال راحتی کاربر هست =برخلاف بقیه شرکتها

  8. همایون می‌گوید

    این بی انصافیه که فکر می کنین گوشی های آندرویدی از آیفون بهترن. در واقع بیشتر گوشی های آندرویدی از طرح آیفون دارن تقلید می کنن. سامسونگ و سایر شرکت ها بجای تقلید باید طرح های خودشونو ارائه بدن. در حقیقت شرکت اپل بیشتر از اینکه از نرم افزارهای ویژه بهره ببره از سخت افزارهای بسیار پیشرفته و انحصاریی سود می بره که به اون اجازه می ده گوشی با اندازه مناسب و با کیفیت ارائه بده.

    1. مهمان می‌گوید

      آخه میگی از طرح آیفون کپ زدن به نظرت یه گوشی تمام لمسیو باید چطوری ساخت که کپی از آیفون نباشه؟
      نه بگو دیگه مکعب بزنن؟؟؟دایره هم شاید خوب باشه.کاریم نمیشه کرد حقم دارید آخه این روزا دیگه آدامس بادکنکی هم از اپل کپ میزنه
      دیگه چیکار کنیم.حالا خوبه گوشیهای آندرویدی صفحه هاشون اکثرا بزرگن وگرنه دیگه هیچی فن بویهای اپل
      میترکیدن.بعدا شما مثل اینکه برعکس رفیقای اپلیتی اکثرا پز بانک نرم افزارشونو میدن چون میدونن از لحاظ
      سخت افزار چیزی نیستن مقابل آندروید.

      1. واقع بین می‌گوید

        مثلا مثل موتورولا و htc که هیچ کس شباهتی پیدا نمیکنه ولی تو سامسونگ شباهت بیداد میکنه شما حتی پورت ۲۵ پین iphone , ipad رو به وضوح ۱۰۸۰p تو گلکسی تب ۱۰.۱ میبینی بنظرت اتفاقی بوده یا تنها پورت اختراع شده و مورد استفاده قرار گرفته شده تو تبلتها و … این پورت بوده و سامسونگ چاره ای نداشته؟

        1. مهمان می‌گوید

          شما ظاهرا از گوشیه اندرویدیتون واسه پزدادن استفاده میکنی در غیر این صورت سخت افزار در خدمت نرم افزار بهتر بگم نرم افزار روح سخت افزاره .چه فایده ای داره ی سیستم با ی سی پی یوی 50 هسته ای داشته باشی ولی نرم افزاری نداشته باشی از 50 تا هستش استفاده کنه.چه فایده داره که بخاطر بد افزارهای بیشماره سیستم عاملش با ترس و لرز اطلاعات حساب بانکیتو توش وارد کنی .چه فایده داره ی گوشی بخری یک ملیون تومن بعد فردا صبحش شرکت تولید کنندش بگه اپدیتش نمیکنم یا بگه اپدیتش میکنم به android 4 ولی وقتی android 5 اومد.بعدم از یک مارچ 2012 تمام اطلاعات شخصیت توست گوگل ثبت و بایگانی میشه که این یعنی گوگل ازادیتونو میگیره ازتون یعنی دیگه حتی تو موبایلت حریم خصوصی نداری .

    2. جابز می‌گوید

      من یه طرفدار سرسخت اپل هستم و مطمئن هستم اگر موبایل تا زمان استیو جابز اختراع نمی شد اون اولین کسی بود که این کار رو می کرد..به نظرم کلا گوشی موبایل و ام پی تری پلیر کپی هایی از طرح های اپل هستن.. حالا به فرض هم که وسط صحبت یک دفعه آنتن کلا قطع بشه یا فلش رو ساپورت نکنه..بازم اپل بهترینه..کیه که ندونه اپل چقدر گرون و با کلاسه !

      1. saleh می‌گوید

        حتماً می خواید بگید که آستون مارتین هم از فورد تقلید کرده، چون ماشین هاش چهارتا چرخ داره… ها؟؟

  9. sajad می‌گوید

    به نظر من اندازه صفحه گوشی های اندرویی هم جذاب هستند هم کار امد اگه قرار گوشی دستم بگیرم که تمام تاچ با کمترین دکمه ها بر خوردار باشه پس طبیعه که اندازه بزرگتر ملاکه و همچنین دیدن فرمت های تصویری و هم چنین بازی در این گوشی ها با صفحه نمایش بزرگتر لذت خاص خودشو داره

  10. rayan می‌گوید

    گوشی های ویندوزی ایده ال اند و ایفون در سراشیتیه فقط بزار ویندوز8 بیاد ایفون و ایپد با اون os و قیمت مسخرشون نابود میشن

  11. علیرضا می‌گوید

    جالب بود. دیروز مطلب اصلی را دیده بودم ، شما به خوبی بازتابش دادین.