اعتراض به هزینه‌های تلفن همراه زائران راهپیمایی اربعین حسینی در کشور عراق

0

اطلاع‌رسانی اپراتورهای تلفن همراه برای آگاهی مشترکان از تعرفه رومینگ در زمان حضور مشترکان در کشور عراق و در زمان برگزاری راهپیمایی زائران اربعین حسینی از سوی این اپراتورها و وزارت ارتباطات همچون سال‌های گذشته گسترده بود اما همچنان وقتی این روزها به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنید، مشترکانی وجود دارند که به این میزان تعرفه و هزینه به وجود آمده معترض هستند.

وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه پیش از آغاز برگزاری موج اول راهی شدن زائران به سمت کشور عراق اولین لیست تعرفه هزینه‌های مشترکان در کشور عراق را منتشر کردند اما وزیر ارتباطات با اعلام اینکه مذاکرات برای کاهش هزینه‌ها با اپراتورهای عراقی ادامه دارد از تغییر این لیست در چند روز آینده خبر داد. این اتفاق رخ داد و دو اپراتور همراه اول و ایرانسل لیست جدید تعرفه مشترکان در زمان حضور در کشور عراق را با کاهش محسوسی در آن اعلام کردند.

کاهش تعرفه ارتباطی برای زائران اربعین حسینی

بر این اساس تعرفه مکالمه مشترکان همراه اول و ایرانسل با ایران دقیقه ای ٣٢٠٠ تومان، مکالمه دریافتی و تماس با شماره عراقی دقیقه ای ۲۱۰۰ تومان، ارسال پیامک ٩٠٠ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه ۸۵۰ تومان محاسبه می‌شود و دریافت پیامک رایگان است. هر دو اپراتور بسته‌های اینترنتی ویژه این ایام و همچنین بسته‌های رایگان برای مواقع اضطراری را نیز در این خصوص در نظر گرفته بودند.

همراه اول در عین حال برای زائرانی که سیم کارت‌های این اپراتور را در اختیار دارند سرویس رایگان «اعلام وضعیت» را تدارک دیده بود که بدون نیاز به اینترنت و از طریق شماره‌گیری «ستاره ٧٢٧٢ مربع» وضعیت خود را در سیستم ثبت کرده تا دیگر زائران و آشنایان بتوانند از وضعیت‌شان در هر لحظه مطلع شوند.

اگر چه تمام این اتفاقات با پوشش گسترده در رسانه‌های جمعی روبرو شد اما همچنان برخی مشترکان که در این مراسم و در کشور عراق حاضر شده بودند به افزایش هزینه‌های خود در این خصوص اعتراض کرده و پای این اعتراض‌ها را به شبکه‌های اجتماعی باز کرده‌اند.

ذکر دو نکته در این خصوص لازم به نظر می‌رسد: نخست اینکه بخش عمده هزینه دریافت شده در هنگام حضور در یک کشور خارجی از سوی اپراتورهای کشور محل حضور دریافت می‌شود و اپراتور مشترکان صرفا بخش کوچکی از هزینه اعلام شده را دریافت می‌کنند که تقریبا همان هزینه زمان حضور شما در داخل کشور است.

نکته دوم اینکه با وجود اطلاع‌رسانی گسترده رسانه‌های جمعی در خصوص تعرفه استفاده از خدمات تلفن همراه مانند تماس، پیامک و اینترنت، رفتار مصرف مشترکان در هنگام استفاده از این خدمات در یک کشور خارجی نباید مانند رفتار مصرف آنها در هنگام استفاده در کشور خود باشد و بدیهی است توجه به هزینه‌های متناسب با تفاوت نرخ رایج این هزینه‌های در کشور مقصد نکته مهمی است.

تفاوتی ندارد در عراق یا هر کشور خارجی دیگر که باشیم اگر با همان رفتار مصرف در کشور اصلی در کشور مقصد بخواهیم از اینترنت، تماس و پیامک استفاده کنیم، هزینه چند برابری را برای خود تحمیل خواهیم کرد و اینکه بابت افزایش این هزینه‌ها از اپراتورها شاکی باشیم، امری منصفانه به نظر نمی‌رسد.

بدیهی است این بدین معنا نیست که هزینه‌های موجود و حال حاضر در کشور عراق را منصفانه بدانیم اما این میزان هزینه مطمئنا چیزی نیست که توسط اپراتورها و یا وزارت ارتباطات ایران تنظیم شده باشد و با توجه به تفاوت نرخ ارز و همچنین تفاوت تعرفه ارائه خدمات مانند تماس، اینترنت و پیامک در اپراتورهای دو کشور نمی‌توان انتظار قیمتی یکسان در هر دو محل را داشت.

اشتباه عجیب خبرنگار صدا و سیما در محاسبه تعرفه!

یکی از حواشی جالب این موضوع اشتباه عجیب خبرنگار صدا و سیما در کربلا در محاسبه هزینه تماس با او بود که همین ویدپو دستمایه بسیاری از کاربرانی است که هدفدار این روزها به انتقاد از وزارت ارتباطات می‌پردازند.

این کاربران که ظاهرا از هشتگ #پایان_وس وزیر ارتباطت گلایه عجیبی دارند  با انشتار این ویدپو به عنوان سند از افزایش هزینه ارتباطی در راهپیمایی امسال خبر می‌دهند در حالی که اتفاقا هزینه ارتباطی از 3 هزار تومان به 2100 تومان کاهش پیدا کرده است و در عین حال مشخص نیست این خبرنگار چطور در محاسبه 30 دقیقه تماس از داخل کشور با خود به هزینه 700 هزار تومان رسیده در حالی که بر اساس تعرفه موجود نهایتا 30 دقیقه تماس از داخل کشور در ایام اربعین برای مشترک در نهایت 63 هزار تومان هزینه دارد.

در نهایت ذکر این نکته نیز ضروری است که یکی از ضروریات سفر به هر جایی پیش‌بینی این هزینه‌ها و در نظر گرفتن آن برای کاهش هزینه‌های سفر است این دقیقا همان چیزی است که وزیر ارتباطات با در نظر گرفته آن پیش از راهپیمایی اربعین از زائران راهی کشور عراق پیشنهاد کرد برای کاهش هزینه‌های ارتباطی خود از سیمکارت‌های عراقی استفاده کنند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.