با شکایت چیلیوری؛ اسنپ فود به دلیل ایجاد انحصار باید یکصد میلیون تومان جریمه بدهد!

با شکایت مطرح شده از سوی استارتاپ چیلیوری علیه اسنپ‎فود، شورای رقابت، اسنپ فود را به پرداخت 100 میلیون تومان محکوم کرد.

1

چندی پیش انتقادات مدیران چیلیوری از انحصارطلبی اسنپ فود در شبکه‌های اجتماعی برجسته شد و این موضوع به شکایت چیلیوری از اسنپ فود در شورای رقابت منجر شد و اگر چه بر اساس سابقه قبلی شکایت تپسی از اسنپ، که به نتیجه خاصی منجر نشد،‌ امیدی در به نتیجه رسیدن این شکاست وجود نداشت اما شورای رقابت با وراد دانستن شکایت چیلیوری در مورد انحصارطلبی اسنپ فود این شرکت را ملزم به رعایت قواعد بازار و پرداخت جریمه نقدی کرده است.

دلیل شکایت چیلیوری از اسنپ فود چه بود؟

بر اساس اعلام چیلیوری،‌ اسنپ فود طی قرارداد خود برای همکاری با رستوران‌ها آنها را ملزم به همکاری انحصاری با اسنپ فود و مانع از همکاری این رستوران‌ها با سایر پلتفرم‎های سفارش آنلاین غذا می‌شد و آنها را تهدید به حذف از سیستم در صورت عدم تبعیت از این بند قرارداد و یا کاهش سفارش مشتریان با استفاده از شیوه‌هایی نظیر محدود کردن دسترسی مشتریان به نام آنها در برنامه و یا روش‌های دیگر می‌کرد.

اما با پیگیری قضایی چیلیوری و با وجود به تعویق افتادن جلسه شورای رقابت برای اعلام رأی، شورای رقابت در نهایت با رسیدگی به این پرونده رای خود را صادر کرد.

بر اساس رای این جلسه، شورای رقابت اعلام کرده که با توجه به محرز بودن الزام رستوران‌های طرف قرارداد اسنپ فود در کار با این شرکت و سهم بالای ۸۰ درصدی شرکت اسنپ فود در بازار عرضه اینترنتی غذا و پلتفرم‌های مرتبط با آن که سایر فعالان این حوزه را در معرض حذف از بازار قرار می‌دهد، شکایت چیلیوری از اسنپ فود را با توجه به مصداق سه قسمت از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در این خصوص وارد دانسته است، که شامل موارد زیر است:

  • قسمت ۲ بند الف «وادار کردن اشخاص دیگر به استنکاف از معامله و یا محدود کردن معاملات آنها با رقیب»
  • قسمت ۴ بند ط «ایجاد مانع به‌منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید یا حذف بنگاه ها یا شرکت های رقیب در یک فعالیت خاص»
  • قسمت ۳ «معامله با طرف مقابل با این شرط که طرف مذکور از انجام معامله با رقیب امتناع ورزد»

شورای رقابت همچنین شکایت شرکت آسان رسانان غذای ایرانیان (چیلیوری) از شرکت مدرن سامانه غذا رسان اطلس (اسنپ فود) را در خصوص دو قسمت از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی وارد ندانسته و آن را از حیث انطباق با این مستند قانونی (مطرح شده از سوی شاکی) مردود دانسته که شامل موارد زیر است:

  • بند ۷ ماده ۴۴ «محدود کردن دسترسی اشخاص خارج از قرارداد، توافق یا تفاهم به بازار»
  • قسمت ۲ بند ط ماده ۴۵ قانون، «تحمیل شرایط قراردادی غیرمنصفانه»
  • قسمت ۲ بند د ماده ۴۵ قانون «ارائه هدیه، جایزه، تخفیف یا امثال آن که موجب وارد شدن لطمه جدی به دیگران شود»

شورای رقابت در نهایت با توجه به شکایت چیلیوری (شرکت آسان رسانان غذای نوین ایرانیان) با اکثریت آرا به استناد بندهای ۳ و ۴ ماده ۶۱ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت اسنپ فود (شرکت مدرن سامانه غذا رسان اطلس) را ملزم به توقف رویه ضد رقابتی و اطلاع‌رسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر بازار کرده و همچنین این شرکت را به استناد بند ۱۲ماده ۶۱ قانون مذکور، به دلیل نقض ممنوعیت‌ موضوع ‌قسمت ۲ بند الف ماده ۴۵ قانون، به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم کرده است.

در همین حال شرکت چیلیوری با توجه به صدور این رای فردا نشست خبری را با حضور خبرنگاران برای توضیح بیشتر آن برگزار کرده که مطمپنا خبرساز خواهد بود.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. آرزو علیزاده می‌گوید

    چیلیوری که کلا خدمات نمیده پول های تو کیف پول مشتری ها رو هم بلوکه کرده و برنمیگردونه، باید یه بار هم مشتری ها از چیلیوری شکایت کنند.