این ویدیو فراز و نشیب سیستم عامل‌های موبایل را در 20 سال گذشته نشان می‌دهد

هرچند هدف از خلق گوشی‌های هوشمند در ابتدا دستگاه‌هایی با امکان ارائه ویژگی‌های یک کامپیوتر بود، با این حال در یک دهه اخیر بسیاری از افراد یاد گرفته‌اند که چگونه از این گجت‎ها برای انجام کارهای دیگری هم استفاده کنند. در ادامه همراه ما باشید تا مروری داشته باشیم بر محبوب‌ترین سیستم عامل‌هایی که در 20 سال اخیر توانسته‌اند بازار گوشی‌های هوشمند را متحول کنند.

0

داستان جذاب اسمارت فون و ابزارهای همراه هوشمند، با وجود همه فراز و فرودها و پیشرفت‌های چشم‌گیر خود، عمر چندانی ندارد و در 10 الی 20 سال اخیر تعداد سیستم عامل های موبایل مطرح فعال در آن از انگشتان یک دست هم فراتر نمی‌رود.

هرچند این روزها مسیریابی یا وبگردی به امکاناتی بسیار ابتدایی در گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند، اما در ده سال قبل دسترسی به آن‌ها در یک گجت که بتوان آن را به راحتی در جیب حمل کرد مافوق تصور بود. بر کسی پوشیده نیست که سیستم عامل های موبایل در دو دهه اخیر در توسعه گجت‎هایی که ما امروزه از آن‌ها با نام گوشی‌های هوشمند یاد می‌کنیم و قرار بود جایگزین کامپیوترهای بزرگ جثه در زندگی ما شوند، نقش به سزایی داشته‌اند.

همان‌طور که در ویدئو فوق نیز به خوبی قابل مشاهده هست، هرچند امروزه اندروید به شکل متقن بر بازار سیستم عامل گوشی‌های هوشمند تسلط پیدا کرده است، با این حال در آغاز به وجود آمدن فلسفه گوشی‌های هوشمند این پالم بود که در عمل یک سیستم عامل برای کنترل گوشی‌های لمسی را ارائه کند.

بعد از آن مایکروسافت با ویندوزفون و شباهت آن به نسخه دسکتاپ توانست به لطف وجود گوشی‌هایی مانند HTC Apache با کیبورد کامل فیزیکی به محبوبیت دست پیدا کند. پس از آن با ادغام سیستم عامل‌های Maemo و Moblin، اولین سیستم عامل لینوکسی با نام MeeGo بر روی اسمارت فون Nokia N9 به بازار آمد. این موبایل هوشمند محصول همکاری نزدیک نوکیا، اینتل و بنیاد لینوکس بود.

آغاز سلطنت سیمبین با افول سیستم عامل های موبایل ویندوز فون و پالم

با افول دوران محبوبیت ویندوز فون و پالم، این نوکیا بود که توانست با سیمبین که اولین سیستم عامل قابل اجرا بر روی گوشی‌های لمسی و فیزیکی بود به بازار تسلط پیدا کند. در آن زمان نوآوری‌های سخت افزار در بین تولید کنندگان گوشی همراه امری مرسوم بود، از این رو شاهد گوشی‌های منحصر به فردی مانند Nokia 3250 با ویژگی چرخش قسمت کلیدهای فیزیکی، N95 افسانه‌ای، N83 با فلاش زنون و N93 با کیبورد کامل QWERTY بودیم.

سیمبین از سال 2000 تا 2008 و تا پیش با معرفی آیفون به عنوان محبوب‌ترین سیستم عامل اجرایی بر روی گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شد، با این حال اوضاع از سال 2007 و ارائه آیفون به عنوان اولین گوشی هوشمند تمام صفحه رو به تغییر گذاشت.

هرچند در این بین شرکت‌هایی مانند سامسونگ و حتی فایرفاکس سعی کردند با سیستم عامل‌هایی مانند بادا یا web OS به این بازار ورود پیدا کنند، با این حال انعقاد قرارداد همکاری گوگل با شرکت‌های بزرگ تولید کننده گوشی مانند اچ تی سی و موتورولا باعث شد که به ناگاه و از سال 2010 اندروید با کنار زدن بلک بری، iOS و سپس سیمبین به محبوب‌ترین سیستم عامل گوشی‌های هوشمند تاکنون تبدیل شود.

مایکروسافت در سال 2013 و با معرفی ویندوزفون 8 و رابط کاربری مترو بار دیگر سعی کرد شکست عدم پشتیبانی از توسعه دهندگان را با همکاری نوکیا جبران کند، با این حال به دلیل گستردگی تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی و از طرفی بازاریابی قوی اپل هیچ‌گاه موفق به تحقق این امر نشد.

در حال حاضر بیش از 84 درصد از بازار سیستم عامل های موبایل در اختیار اندروید قرار گرفته و در رتبه‌های بعدی در اختیار iOS با بیش از 10 درصد و KaiOS با 4 درصد قرار گرفته‌اند.

لازم به یادآوری است که KaiOS یک سیستم عامل توسعه یافته بر پایه لینوکس است که درواقع آن را می‌توان ادامه‌ راه سیستم عامل متن باز فایرفاکس که توسعه‌ی آن در سال 2016 توسط شرکت موزیلا متوقف شد، به حساب آورد.

پیش از ورود گوشی‌های اندرویدی، از گوشی‌های سری N نوکیا استفاده می‌کردید؟ یا مدل‌های خاص بلک بری و مبتنی بر Palm Pilot؟

منبع androidpolice
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.