سونی با تایید نام پلی استیشن 5 تاریخ عرضه آن را اعلام کرد؛ ابتدای زمستان
شرکت سونی تأیید کرده است که کنسول بازی نسل بعدی این شرکت پلی استیشن 5 نام دارد و در ابتدای سال آینده میلادی عرضه خواهد شد و زمان دقیق آن را “تعطیلات سال 2020” عنوان کرده است.
شرکت سونی همچنین اعلام تغییرات کنسول نسل جدید خود را با اعلام تغییرات دسته کنترلر بازی پلی استیشن 5 آغاز کرده است که در میان آنها، جایگزینی فناوری جدید با فناوری رایج فعلی نحوه استفاده از کنترلر که سونی از زمان نسل اول پلی استیشن بهره برده، ارائه می دهد و سونی آن را باعث “بازخورد گستردهتری” میداند به چشم میخورد.
تغییر بزرگ دیگری که امروز سونی درباره آن صحبت کرده، یک فناوری است که آن را ” دکمههای قابل تطبیق” نامیده و در دکمههای R2 / L2 بر روی کنترلر پلی استیشن 5 بکار گرفته خواهد شد و طبق گفته سونی، توسعهدهندگان بازی میتوانند در طول بازی میزان سختی فشردن دکمهها را برنامهریزی کنند!. به عنوان مثال شما میتوانید در یک بازی هنگامی که کمان را عقب میکشید میزان سختی ان را زیر انگشتان خود حس کنید یا هنگامی که در حال ماشینسواری در سربالایی هستید و مجبور هستید گاز بیشتری دهید به خوبی فشار بیشتر ی را با انگشت خود باید بدهید!
این قابلیت پلی استیشن 5 به نظر می رسد تقریباً مشابه پتنت ثبت شده مایکروسافت در اوایل سال جاری میلادی باشد که یک سیستم محرک مشابه را برای کنترلراحتمالا ایکس باکس بعدی شرح داده است. اگر چه معلوم نیست مایکروسافت قصد دارد چنین قابلیتی را در سختافزار کنسول نسل بعدی خود که با نام Project Scarlett میشناسیم بگنجاند.
در همین حال وبسایت Wired ظاهرا به یک نسخه اولیه از کنترلر پلی استیشن 5 سونی دست پیدا کرده که آن را بسیار جالب و البته شبیه به کنترلر فعلی دوآل شوک پلی استیشن 4 دانسته اگرچه سونی هنوز تأیید نکرده که قرار است این کنترلر را دوال شوک 5 بنامد!
کنترلر پلی استیشن 5 از درگاه USB-C بهره میبرد
بر اساس این گزارش، کنترلر پلی استیشن 5 از درگاه USB-C بهره میبرد و از باتری بزرگتر و بلندگوهای بهبود یافته بهره میبرد. مدیران بخش سرگرمی سونی در گفتگو با این وبسایت اعلام کردهاند که پلی استیشن 5 از دیسکهای 100 گیگابایتی بلوری پشتیبانی خواهند کرد اگر چه سونی پیش از این نیز تأیید کرده بود که این کنسول همچنان از یک دیسک درایو بهره خواهد برد اما همه بازیها باید این بار باید در حافظهSSD داخلی آن نصب شوند. این حافظه SSD فوق سریع هنوز بزرگترین بهروزرسانی کنسول جدید سونی به حساب میآید و سونی اعلام کرده الزام به نصب بازی به دلیل اختلاف سرعت درایو نوری و حافظه اس اس دی داخلی کنسول است.
سونی وعده داده که پیشرفت حافظههای SSD در نحوه خواندن اطلاعات بدان معنی است که بازی ها میتوانند فضای کمتری را به خود اختصاص دهند، که این موضوع شاید به کمتر شدن ناراحتی کاربران از اجبار به نصب بازیها کمک کند. سونی همچنین به توسعهدهندگان بازیها اجازه خواهد داد که نصب بازیهای خود را به چند بخش مورد نظر تقسیم کنند تا به طور مثال بتوانید فقط بخش بازی چند نفره یا فقط بخش یک نفره بازی مورد نظر را بر روی پلی استیشن 5 خود نصب کنید.
در پلی استیشن 5 همچنین شاهد “رابط کاربری کاملاً بازسازی شده” خواهیم بود که که ویژگیهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی بسیار دقیقتری را در صفحه اصلی نشان خواهد داد. سونی وعده داده که میتوانید به جای این که ابتدا بازی را اجرا کنید و سپس به بخش مورد نظر از یک بازی بروید مانند بخش یک نفره یا چند نفره بروید میتوانید از صفحه اصلی بدون نیاز به اجرای کامل بازی به سراغ بخش مورد نظر بروید.
تمام این اطلاعات در گزارش امروز به جزئیات موجود که سونی در اوایل سال جاری میلادی فاش کرده است میپیوندند. بر اساس اطلاعات موجود پلی استیشن 5 از یک پردازنده هشت هستهای (بر اساس سری پردازنده نسل سوم رایزن AMD) و پردازنده گرافیکی سفارشی (مبتنی بر Radeon Navi AMD)، صدای سهبعدی، پشتیبانی از بازیهای 8K و همچنین بازیهای 4K با نرخ 120 هرتز، گزینه مصرف انرژی بسیار پایینتر، سازگاری با بازیهای پلی استیشن 4 و قبلتر وحافظه SSD فوقالعاده سریع بهره خواهد برد.
هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که نمیدانیم، مانند این که سونی چه مقدار حافظه داخلی را ارائه میدهد؟ (سوالی که با نصب اجباری بازیها بسیار مهمتر میشود)، قابلیت واقعیت افزوده VR در این کنسول چه جایگاهی دارد؟ یا طراحی نهایی کنسول پلی استیشن 5 چه شکلی خواهد بود یا چقدر قیمت خواهد داشت؟ به نظر می رسد اگر چه کمتر از سه ماه تا زمان معرفی و عرضه پلی استیشن 5 باقی مانده اما سونی در این مدت باقیمانده حداقل به برخی سوالات موجود پیش از رونمایی رسمی و عرضه آن، پاسخی اراپه خواهد داد.