چرا بحث کردن در مورد مقایسه دوربین های DSLR و بدون آینه دیگر احمقانه است؟

جوامع آنلاین عادت دارند که مدام به مقایسه محصولات مختلف بپردازند و از این بین رقابتی ایجاد کنند. اما به گفته تد فوربس در برخی موارد این مقایسه‌ها احمقانه است.

0

اگر به عکاسی علاقه دارید، باید با تد فوربس آشنا باشید. فوربس مدرس عکاسی و مدیر کانال یوتیوبی The Art of Photography است. او در این کانال بحث‌های مختلفی در مورد عکاسی مطرح می‌کند و همچنین تمرین‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. در جدیدترین بحث خود، او به مسئله مقایسه دوربین‌های DSLR و بدون آینه پرداخته است.تد فوربس آموزش عکاسی

شرکت نیکون به تازگی D6 خود را معرفی کرد. همین تبدیل به بهانه‌ای برای فوربس شد تا بحثی در این باره راه بیندازد. ممکن است مطالب مختلفی را در این رابطه دیده باشید و در بحث‌های مختلفی شرکت کرده باشید. اما نقطه نظر فوربس یک نقطه نظر معتدل است که بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.

او بر این باور است که کل این بحث و کل این مقایسه کمی احمقانه است. بسیاری بر این باور هستند که با ظهور دوربین‌های بدون آینه، سرنوشت DSLR ها نابودی و فراموشی است. اما فوربس یادآور می‌شود که تکنولوژی تازه در عکاسی به ندرت تکنولوژی پیشین را از رده خارج می‌کند. او می‌گوید:

آینده برای بدون آینه است؟ DSLR مرده؟ اگر دقت کنیم کل این بحث کمی خنده‌دار است. عکاسی از زمان تولد تا به حال تغییرات زیادی را شاهد بوده و رشد پیدا کرده. یکی از جذابیت‌های عکاسی هم این است که هیچ‌گاه تکنولوژی جدید نتوانسته جایگزین تکنولوژی پیشین شود.

برای درک بهتر مطلب، او پنج دوربین مختلف را به نمایش می‌گذارد. یک دوربین 8 در 10 لارج فرمت Cambo، یک دوربین ریفلکس دو لنزه Ansco، یک دوربین پین‌هول، یک دوربین رنج‌فایندر Kodak و در پایان آیفون خودش جزو این دوربین‌ها هستند.

اما هدف از نمایش این دوربین‌ها چیست؟ فوربس می‌گوید:

تمامی این محصولات ابزار هستند. این‌ها ابزاری مشخص برای کاری مشخص هستند. برخی از دیگری قدیمی‌تر هستند اما هیچکدام از رده خارج نشده‌اند. برخی چیزها ممکن است محبوبیت خود را از دست بدهند و در امور روزمره شرکت نکنند. اما به صورت کلی شاید حدود 90 درصد تکنولوژی عکاسی از ابتدا تا به حال تغییر نکرده است.

دوربین بدون آینه بهتر است یا DSLR ؛ چقدر اصلا مهم است؟

البته که نکته‌ای که فوربس به آن اشاره می‌کند یک نکته قابل تامل است. اما خب مثل همیشه با حواشی بسیاری روبرو خواهد شد و بسیاری با او موافق نیستند. از ابتدای عکاسی تا به حال، هنرمندان و عکاسان با شیوه‌های مختلفی کار کرده‌اند. داگروتیپ، تین تیپ، صفحه‌های شیشه‌ای، سلولوید، CID و در پایان سنسورهای CMOS همگی بخشی از عکاسی هستند. با اینکه برخی قدیمی‌تر هستند، اما نمی‌توان گفت که کاملا حذف شده‌اند.

البته باید توجه کرد که فوربس به میزان فروش DSLRها نمی‌پردازد. ممکن است فروش این محصولات نسبت به دهه گذشته کاهش پیدا کند. در مقایسه دوربین‌های DSLR و بدون آینه باید قبول کنیم که نسخه بدون آینه امکانات بیشتری دارد. اما این بدین معنا نیست که DSLR دیگر مرده باشد و نفس‌های آخر خود را بکشد.

اکثر اوقات چنین بحث‌هایی مانند مقایسه دوربین‌های DSLR و بدون آینه زاییده تیم‌ مارکتینگ شرکت‌های فروشنده است. پیش از این در فارنت به مسئله رقابت‌های قلابی و مهندسی شده بین شرکت‌ها اشاره کردیم. این یک بازی تجاری است و نباید با شرکت در آن، دیدگاه کامل را از دست داد. عکاسی فرای چنین درگیری‌های تجاری است.

هنر در اختیار هنرمند است، دوربین فقط یک وسیله است!

عکاسی شکل‌های مختلفی دارد. از ثبت امورات و احساسات روزمره گرفته تا تصاویر تجاری و تصاویری که شاید بیانیه‌ی هنری در خود داشته باشند. هر شکل نیازمند یک ابزار است. در کل اهمیتی ندارد که شما چه محصولی در اختیار دارید. ممکن است یک پولاروید، دوربین یک بار مصرف یا جدیدترین دوربین فول فریم را در اختیار داشته باشید.

این‌ها ابزاری هستند که به شما کمک می‌کنند تا تصاویر درستی ثبت کنید و احساسات را بهتر منتقل کنید. هنگامی که به خود عکاسی دقت کنیم و تمرکزمان را بر روی خود این حرفه و هنر معطوف کنیم، متوجه خواهیم شد که این بحث‌ها و این محصولات، تنها وسیله هستند.  حالا نظر شما چیست؟ خودتان فکر می‌کنید آیا یک دوربین واقعا در بالا بردن هنرمندی افراد چقدر موثر است؟

منبع PetaPixel
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.