یک دیتابیس بزرگ از شماره موبایل کاربران فیس‌بوک در وب منتشر شده است

وب‌سایت TechCrunch اخیرا اعلام کرده است که یک دیتابیس بزرگ شامل شماره تلفن کاربران فیس‌بوک در فضای اینترنت منتشر شده است. این موضوع می‌تواند یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی فیسبوک در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران باشد.

0

بنابر گزارشات منتشر شده توسط TechCrunch، به‌تازگی اطلاعات شخصی 419 میلیون کاربر فیسبوک در اینترنت منتشر شده است. این بانک اطلاعاتی شماره موبایل کاربران فیس‌بوک شامل اطلاعات 133 میلیون کاربر آمریکایی، 18 میلیون کاربر مستقر در انگلستان و بیش از 50 میلیون کاربر ویتنامی است.

این بانک اطلاعاتی به وسیله رمز عبور محافظت نمی‌شد و در دسترس همه کاربران قرار گرفته است. در این دیتابیس اطلاعاتی از قبیل آی‌دی منحصر به فرد فیسبوک هر فرد و شماره تلفن همراه کاربران درز پیدا کرده است. آی‌دی منحصر به فرد شماره‌ای است که می‌توان به وسیله آن نام کاربری هر شخص را پیدا کرد.

فیس‌بوک از حدود یکسال پیش دسترسی به شماره تلفن همراه کاربران را مسدود کرده است، بنابراین این دیتابیس شماره موبایل کاربران فیس‌بوک مربوط به پیش از این اقدام است. سخنگوی فیسبوک عنوان کرده است که این داده‌ها مربوط به قبل از قطع دسترسی به شماره تلفن‌ها توسط فیسبوک است، او این داده‌ها را قدیمی نامید.

او هم‌چنین اضافه می‌کند که این مجموعه داده قدیمی پیش از انجام دادن تغییرات در سال گذشته جمع‌آوری شده است. این تغییرات توانایی یافتن افراد دیگر به وسیله شماره تلفن را مسدود می‌کند. این داده‌ها هم‌اکنون حذف شده‌اند و هیچ مدرکی دال بر احتمال به خطر افتادن داده‌های کاربران فیسبوک وجود ندارد.

شماره موبایل کاربران فیس‌بوک

با این حال وب‌سایت TechCrunch اعلام کرده است که توانسته با کمک آی‌دی فیسبوک و شماره تلفن موجود در این لیست صحت اطلاعات درز پیدا کرده را تایید کند. هم‌چنین برای تایید بیشتر این اطلاعات از طریق ابزار بازیابی پسورد فیسبوک اقدام شد که می‌تواند برای شناسایی حساب‌هایی استفاده شود که به یک شماره موبایل روی آن‌ها تنظیم شده است. بیش‌تر این اطلاعات تنها شامل شماره موبایل کاربران بودند، با این حال در برخی موارد جنسیت و کشور محل سکونت افراد نیز رویت می‌شود.

حفظ امنیت شماره موبایل افراد در سال‌های اخیر و با توجه به گسترش روش‌های مختلف هک سیم‌کارت اهمیت به سزایی پیدا کرده است. در واقع افراد سودجو می‌توانند با داشتن یک شماره موبایل فعالیت‌های مخرب زیادی از جمله هک کردن تایید هویت دو مرحله‌ای و بازنشانی رمزعبور دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این درز پیدا کردن شماره موبایل کاربران فیس‌بوک علاوه بر خطرات امنیتی احتمالی می‌تواند موجب افزایش مزاحمت برای افراد باشد. این موضوع در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

وجود دیتابیس شماره موبایل کاربران فیس‌بوک در ابتدا توسط Sanyam Jain که یکی از محققان حوزه امنیت دیجیتالی است کشف شد، او گفته است به این طریق قادر به یافتن شماره تلفن افراد مشهور بوده است. با این حال هنوز مشخص نیست که این پایگاه داده توسط چه کسی ایجاد شده است. لازم به ذکر است دسترسی به این پایگاه داده پس از تماس TechCrunch با مرکز ارایهدهنده خدمات میزبانی قطع شده است.

منبع macrumors
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.