اندروید 10 گوگل بالاخره رسما منتشر شد / تمام چیزهایی که باید بدانید

پس از گذشت چندین ماه و عرضه چندین نسخه بتا و آزمایشی که هر کدام دارای چندین قابلیت جدید بودند، شرکت گوگل بالاخره نسخه نهایی اندروید 10 را منتشر کرد که از امروز رسما برای گوشی‌های پیکسل این شرکت عرضه خواهد شد.

1

اولین نکته امیدوارکننده در مورد اندروید 10 گوگل این است که این نسخه از اندروید در مقایسه با نسخه‌های قبلی اندروید، برای سایر گوشی‌های اندرویدی نیز سریعتر از قبل عرضه خواهد شد.

گوگل وعده داده است که در حال کار با چندین شرکت استفاده‌کننده از اندروید است که تا پایان سال جاری میلادی آپدیت اندروید 10 برای گوشی‌های آنها عرضه و یا گوشی‌های جدید آنها با این نسخه از اندروید عرضه شود.

قابلیت‌های جدید اندروید 10 گوگل

قابلیت‌های جدید اندروید 10 گوگل

اندروید 10 گوگل شامل چندین قابلیت جدید است که از جسچرهای حرکتی جدید این نسخه شروع شده و شامل چیرهای دیگری از جمله مجوزهای دسترسی سختگیرانه‌تر و کنترل حریم خصوصی، حالت فوکوس (Focus Mode) جدید برای غیرفعال کردن برنامه های مزاحم، کنترل ساده‌تر اعلان‌ها و البته حالت تم تیره (Dark Theme) می‌شود.

جالب است بدانید یکی از مهمترین به‌روزرسانی‌های صورت گرفته در اندروید 10 برای اکثر کاربران نامرئی خواهد بود. گوگل در این قابلیت جدید که با نام “Project Mainline” شناخته می‌شود این امکان را ایجاد کرده که بجای انتظار برای عرضه بسته‌های مهم امنیتی توسط تولید‌کنندگان و یا اپراتورهای مخابراتی آنها را مستقیماً از طریق پلی استور به گوشی کاربران عرضه کند.

البته گوشی‌هایی که از اندروید 9 به اندروید 10 آپدیت می‌شوند این قابلیت را پشتیبانی نخواهند کرد و صرفا شامل گوشی‌هایی خواهد شد که از ابتدا با اندروید 10 عرضه می‌شوند.

تمام قابلیت‌های جدید اندروید 10 در دسترس تمام کاربران قرار نخواهند گرفت و قابلیت حالت فوکوس نیز فعلا به صورت آزمایشی عرضه شده است. یک قابلیت جدید و البته مهم دیگر Live Caption نام دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد که زیرنویس هر فایل صوتی یا تصویری را به صورت آنی دریافت و مشاهده کنند که این قابلیت هم تا اواخر سال جاری میلادی به صورت رسمی عرضه خواهد شد و در آغاز زمان عرضه صرفا در گوشی‌های پیکسل فعال خواهد بود.

گوگل می گوید که تمام برنامه‌های این شرکت از تم تیره یا همان Dark Mode پشتیبانی خواهند کرد اما زمان عرضه نسخه سازگار آنها به طور یکسان و همزمان با عرضه اندروید 10 نخواهد بود. به عنوان مثال اپلیکیشن جیمیل هنوز در حال توسعه برای پشتیبانی از دارک موداست و تا یک ماه دیگر از آن پشتیبانی نخواهد کرد.

با این وجود، بیش از هر چیز، قابلیت جدید اندروید 10 که بیشترین توجه را به خود جلب کرده سیستم جدید ناوبری حرکت در ان است که بسیار شبیه به آیفون عمل می‌کند و اگر چه در زمان عرضه نسخه‌های آزمایشی اندروید 10 چندین مرتبه کنار گذاشته شده بود و ناپایدار به نظر می‌رسد اما حالا در نسخه نهایی به صورت پایدار عرضه شده است و تغییر نخواهد کرد.

این بدان معناست که لمس کردن به سمت قسمت‌های چپ و راست صفحه برای بازگشت در نظر گرفته شده اگر چه سیستم سنتی سه دکمه هنوز به عنوان گزینه‌ای برای انتخاب توسط شما وجود دارد و این بسیار خوب به نظر می‌رسد چرا که همچنان افرادی مانند من هستند که همین سیستم ناوبری سنتی اندروید را ترجیح می‌دهند و با آن راحت‌تر هستند.

دهمین نسخه اندروید اولین نسخه از این سیستم عامل همراه است که دیگر با نام خوراکی‌ها همراه نشده است. گوگل این تصمیم را به خاطر کمک به فراگیرتر شدن این نسخه از اندروید در جهان گرفته و البته برخی ان را به خاطر سخت بودن انتخاب نام خوراکی با حرف کیو می‌دانند که طبیعتا نادرست است!

برخی قابلیت‌های جدید اندروید 10 در زمان رونمایی اولیه آن در کنفرانس سالانه Google I/O در اردیبهشت ماه ناشناخته ماند و توجه چندانی را به خود جلب نکرد که البته سعی کردیم در مطلب جداگانه‌ای به آنها بپردازیم.

دریافت آپدیت اندروید 10 گوگل

گوگل به طور معمول نسخه‌های بزرگ اندروید، طی چند روز آینده آپدیت اندروید 10 را برای گوشی‌های پیکسل عرضه خواهد کرد و بدیهی است شاید همین الان اعلان آپدیت اندروید 10 را دریافت نکرده باشید اما می‌توانید با مراجعه به مسیر تنظیمات -> سیستم -> پیشرفته -> آپدیت سیستم، دریافت آن را بررسی کنید.

طبق معمول، سایر سازندگان دستگاه‌های اندرویدی برنامه‌های زمانی عرضه آپدیت اندروید 10 خود را به طور جداگانه اعلام خواهند کرد که در مطلب جداگانه‌ای جمع‌بندی انها را اعلام خواهیم کرد و احتمالاً از چند ساعت تا چندین ماه طول خواهد کشید که گوشی‌های پرچمدار حال حاضر رنگ آپدیت 10 را به خود ببینند.

منبع Google
از طريق Theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. mohamad talkhabi می‌گوید

    خوب عالی..‌‌ تشکر