دردسر جنگ تعرفه‌ها؛ فاکسکان خط تولید آیفون اپل را از چین به هند منتقل می‌کند

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بلومبرگ، فاکسکان، بزرگترین تولید کننده آیفون در جهان در جهت مصون ماندن از تعرفه‌های اعمالی از سوی ایالات متحده بر کالاهای چینی، در نظر دارد خط تولید آیفون را به کشور هند منتقل کند.

0

آن‌طور که به نظر میرسد جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین وارد فاز جدیدی شده است که علاوه بر هواوی، دامن گیر سایر شرکت‌های تولید کننده سخت افزار چینی نیز شده است. بر این اساس فاکسکان نیز که اصلی‌ترین شریک تجاری اپل در اسمبل و تولید گوشی‌های آیفون محسوب می‌شود، در نظر دارد به منظور دور زدن تعرفه‌های اعمالی بر کالاهای چینی از سوی دولت ایالات متحده، خط تولید گوشی آیفون را به هند منتقل کند.

در همین حال دولت آمریکا اعلام کرده است که از امروز جمعه 300 میلیارد دلار از کالاهای دیگر ساخت چین را که به آمریکا صادر می‌شود، تحت تعرفه قرار می‌دهد و تعرفه روی 250 میلیارد دلار قبلی را از 25 درصد به 30 درصد افزایش می‌دهد. آتش جنگ تجاری میان چین و آمریکا که تقریبا از سال گذشته شروع شد، تبعات منفی متعددی برای اقتصاد دنیا داشته است و موجب شده است تحلیلگران بارها درباره نرخ رشد اقتصاد دنیای هشدار دهند.

این یک اصل اثبات شده است که نبایست تمام تخم‌مرغ‌ها را درون یک سبد قرار داد. هرچند فاکسان یک شرکت چینی محسوب می‌شود و مقر اصلی آن در شانگهای واقع شده، با این حال ما باید گزینه‌های قابل اطمینان پیدا کنیم. بدیهی است که مکان جایگزین به منظور مصون مانده از تعرفه اعمالی بر کالاهای چینی از سوی ایالات متحده، باید رقابتی باشد. ما نمی‌توانیم کارخانه‌ای را برای ساخت آیفون در مکزیک ایجاد کنیم. شاید در ده سال پیش این ایده عملیاتی بود، با این حال اکنون کار نخواهد کرد.

فاکسکان هم اکنون نیز دارای دو خط مونتاژ آیفون در هند به منظور اسمبل کردن گوشی‌های فروخته شده شرکت اپل در این کشور است. البته بدیهی است که فاکسکان به منظور جایگزین کردن خط تولید آیفون‌ها در چین، بایستی کارخانه جات متعددی در هند ایجاد کند. گسترش فعالیت فاکسکان در هند مستلزم فائق آمدن به برخی مشکلات از جمله تعدیل نیرو در کارخانه جات عظیم فاکسکان در چین است.

در سوی دیگر این شرکت به منابع سخت افزاری تأمین کننده تراشه، باتری و دیگر ملزومات ساخت آیفون در بازار هند دسترسی نخواهد داشت؛ کما آنکه آموزش کارگران ماهر به منظور کار در خط تولید به خودی خود زمان‌بر خواهد بود.

در نهایت بایستی منتظر ماند و دید شرکت‌هایی مانند فاکسکان به منظور دور زدن تعرفه‌های دولت ترامپ بر کالاهای چینی به شیوه‌هایی دست خواهند زد. در این بین هرچند ممکن است فاکسکان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود، با این حال در نهایت شرایط به سمت کم شدن هزینه تولید آیفون برای اپل پیش خواهد رفت.

منبع imore
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.