تاریخ عرضه نسخه نهایی اندروید 10 گوگل تایید شد؛ دوازدهم شهریور ماه

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع وابسته به گوگل، به نظر می‌رسد این شرکت به روز رسانی اندروید 10 را سرانجام هشت روز دیگر، یعنی دوازدهم شهریورماه برای گوشی های سری پیکسل منتشر خواهد کرد.

0

گوشی های سری پیکسل به واسطه پشتیبانی مستقیم گوگل، همیشه وقت پیش از هر گوشی هوشمند دیگری می‌توانند به آپدیت‌های جدید سیستم عامل اندروید دسترسی پیدا کنند. در همین راستا به تازگی برخی منابع نزدیک به ساکنین مانتین ویو اسنادی را فاش کرده‌اند که نشان می‌دهد به روز رسانی اندروید 10 به طور رسمی در تاریخ دوازدهم شهریور ماه برای گوشی های سری پیکسل ارائه می‌گردد.

پیش از این گوگل نسخه‌های پیش نمایش اندروید 10 را برای محصولات مختلفی منتشر کرده است، با این حال در تاریخ مذکور نسخه نهایی اندروید 10 برای سری پیکسل ارائه خواهد شد.

این به‌روزرسانی مطمئناً به تمام دستگاه‌های پیکسل از جمله Pixel 3 / 3XL، 3a / 3a XL و همچنین مدل‌های قدیمی‌تر مانند Pixel 2/2 XL ارائه می‌گردد. حتی دور از ذهن نیست گوگل این آپدیت را برای نسل اول سری پیکسل که سال 2016 راهی بازار شدند ارائه کند. به طور کلی گوگل انتشار به روز رسانی های سیستمی را تا دو سال و به روز رسانی های امنیتی را تا سه سال برای سری پیکسل تضمین کرده است، با این حال ارائه اندروید 10 برای سری اول پیکسل به پاس قدردانی از کسانی است که برای اولین بار به سری پیکسل اعتماد کردند.

تغییر روند نام‌گذاری نسخه‌های مختلف سیستم عامل اندروید

در خبرهای قبلی داشتیم که گوگل روند نام‌گذاری نسخه‌های مختلفی سیستم عامل اندروید را تغییر داده است، طوری که دیگر خبری از نام دسرهای خوشمزه بر روی نسخه‌های جدید نخواهد بود. از اولین اندروید یا همان اندروید 1.0 که رسماً توسط هیچ‌کس مورد استفاده قرار نگرفت تا آخرین نسخه‌ای که هم‌اکنون روی گوشی‌هایمان داریم، همگی نام یک دسر را داشتند. گوگل 14 نسخه از اندروید را با نام دسرهای مختلف منتشر کرد. اندروید 1.5 که با نام کاپ‌کیک، اندروید 1.6 با نام دونات، اندروید 2.0 و 2.1 (اکلر)، اندروید 2.2 (فرویو)، اندروید 2.3 (نان زنجبیلی)، اندروید 2.3 (شانه عسل)، اندروید 4.0 (بستنی حصیری)، اندروید 4.1 تا 4.3 (آبنبات ژله‌ای)، اندروید 4.4 (کیت‌ کت)، اندروید 5.0 تا 5.1 (لالی‌ پاپ)، اندروید 6 (مارشملو)، اندروید 7.0 تا 7.1 (نوقا)، اندروید 8 (اوریو) و اندروید 9 یا همان پای معرفی شده‌اند. با این حال ساعاتی پیش گوگل این سنت را در هم شکست و اندروید بعدی را 10 نامید.

ویژگی‌های برتر آپدیت اندروید 10

جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید قابلیت‌های متعددی را به ارمغان خواهد آورد، با این حال شاید جالب‌ترین ویژگی پشتیبانی از گوشی هایی با نمایشگر تاشو باشد. این کار موجب ترغیب سایر تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی به استفاده از نمایشگرهای تاشو نیز خواهد شد. بر این اساس اندروید 10 نه تنها از نمایشگرهای تاشو پشتیبانی می‌کند، بلکه نرم افزار و رابط کاربری بهره‌وری هرچه بیشتر از این فناوری را در اختیار شرکت‎های دیگر قرار می‌دهد.

در سوی دیگر سرانجام پس از سال‎ها انتظار، علاقه مندان به پلتفرم اندروید می‌توانند به تم تیره سرتاسری دسترسی پیدا کنند. تم تیره در اندروید کیو با فشردن یک آیکون در بخش اعلانیه‎ها فعال خواهد شد. زیرساخت افزودن این قابلیت که موجب افزایش عمر شارژ باتری هم می‌شود در آینده‌ای نزدیک در اختیار توسعه دهندگان شخص ثالث هم قرار خواهد گرفت.

سیستم نظارت جدید والدین، پشتیبانی از شبکه 5G، افزایش حریم خصوصی، زیرنویس زنده و پاسخ هوشمند از دیگر ویژگی‌های به روز رسانی Android 10 محسوب می‌شود که البته شرکت‌های سخت افزاری بسته به نوع سخت افزار و رابط کاربری خود برخی و گاها تمام آن‌ها را به محصولات خود اضافه می‌کنند.

زمان انتشار آپدیت اندروید 10

شرکت‌های تولد کننده گوشی های اندرویدی معمولاً به واسطه چند ماه از زمان معرفی نسخه نهایی به روز رسانی های جدید، آن‌ها را در غالب رابط کاربری خود برای محصولاتشان ارائه می‌کنند. سرعت انتشار به روز رسانی هایی جدید نیز به پارامترهای مختلفی بستگی دارد، با این حال لااقل تاکنون میدانیم که نوکیا در نظر دارد این آپدیت را برای تمام محصولات دو سال اخیر خود عرضه کند.

بر اساس اعلام رسمی اچ‌دی‌ام گلوبال، گوشی‌های نوکیا 7.1، نوکیا 8.1 و نوکیا 9 پیورویو را در اواسط پاییز پیش‌ روی به اندروید 10 مجهز کند. به‌روزرسانی گوشی‌های نوکیا 6.1، نوکیا 6.1 پلاس و نوکیا 7 پلاس به اوایل زمستان موکول شده است. با نزدیک شدن به پایان زمستان هم گوشی‌های هوشمند نوکیا 2.2، نوکیا 3.1 پلاس، نوکیا 3.2 و نوکیا 4.2 به اندروید 10 به‌روزرسانی خواهند شد. چند هفته پس از این گوشی‌ها نوبت به نوکیا 1 پلاس، نوکیا 5.1 پلاس و نوکیا 8 سیروکو می‌رسد که به جدیدترین نسخه اندروید به‌روزرسانی شوند. با فرا رسیدن فصل بهار هم مدل‌هایی مانند نوکیا 2.1، نوکیا 3.1، نوکیا 5.1 و البته نوکیا 1 باید منتظر دریافت اندروید 10 باشند.

اما در سوی دیگر سامسونگ که عملکرد چندان فوق‌العاده‌ای در انتشار زودهنگام به روز سانی های جدید اندروید در کارنامه ندارد، احتمالا از ماه‌های ابتدایی سال آینده میلادی آپدیت اندروید 10 را همراه با رابط کاربری One UI 2.0 ابتدا برای گوشی های پرچم‌داری مانند گلکسی نوت 10، اس 10 و سپس مدل‌های بالا رده قدیمی‌تر ارائه خواهد کرد. البته در نظر داشته باشید که انتشار این آپدیت برای مدل‌های تحت قرارداد، با تأخیر چندماهه نسبت به مدل‌های جهانی انجام می‌شود.

متعاقباً دیگر تولید کنندگان گوشی های اندرویدی نیز برنامه انتشار به روز رسانی اندروید 10 برای محصولاتشان را در آینده‌ای نزدیک ارائه خواهند کرد.

منبع phonearena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.